Spadehommat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pstsika
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kinkun kylvetys meni vähän pitkäksi, kun oltiin poikien kanssa asioilla ja joulutervehdyksiä viemässä.

72°C/24h, äsken sinappihuntu ja korppujauhot pintaan...kun vähän jäähtyy niin pääsee maistamaan..

Nyt kuusi tupaan..
Jännitys jatkuu kinkun kanssa, kun piti tehdä yllätyskeikka isolle kirkolle..taidan säästää aamuun..jos ei ole syötävää, niin ehtii hakemaan kaupasta sinistä lenkkiä..

Voi itku, unohdin ostaa sitä norjalaista herajuustoa :cry: uusi himoni ja riippuvuuteni Ajatusta vieneet lahjat ja mäti, jonka takia piti poiketa Hakaniemen hallista, ja siellä oli sellainen väenpaljous että meni pää sekaisin. Se on tätä jouluhysteriaa, jonot joka kojuun. Mätikin oli 5 euroa kallimpi.

Rikoin tänä vuonna hiukan perinteen. Tein slaavilainen tschi possu-hapankaali keiton, on pateita, mm ankanpate, ja muita etätavallisia ratkaisuja. Itsetehty rosolli on tärkeä, kokeilen sitä nyt vaihteeksi hapankurkun kanssa.
Juustoista on vuohenjuusto K-marketista, sitten joku ennestään tuntematon ruotsalainen julost luomujuusto, raclette, munakkaseen Lidlin erinomaisia parmiggiano raggiano lastuja, joita laitan tomattien ja munien päälle, ja myös Dr Oeker pizzaan, joista tykkän ja meinän syödä joulukahvia hörppien. Ja Bossa glögia.
Jälkiruokana Lindtin tumma 85% suklaa, puolukka ja herukkaseos ja vahva vihreä tee.
Voi olla että vielä ostetaan Anna's pipareita.

Viimeksi muokattu:
Jahs, Joulun eka kinkku on vetäytymässä. Vetäisin sen normi 85-asteeseen. Konjakkisinappihunnun saa ylleen ja tänään maistellaan ehkä hiukan, entrekotee menee uuniin aamupäivällä, kuusivuotiaan sonnin palanen....ja toinen kinkku nostetaan sulamaan. Onhan hitto, jos ei naama kiillä rasvasta kuin sian p..u.
Jaha, toinen kunnolla kypsytetyn kinkun ystävä. Sama 85 täälläkin.
Minun makuun nuo 75-asteiset ja sen tienoilla ovat raakoja. Vaikka ovatkin viralliselta nimeltään "meheviä"...
5,6-kiloinen kinkku on jo puoliksi syöty, pojat perhana intaantuivat syömään kuin aikamiehet, ensimmäistä joulua. No, huomenna katseeni kääntyy vellovin vatsoin enemmän kohti kylmäsavulohimoussea ja lasimestarin silliä. Ja lanttulaatikkoa ja karjalanpaistia.

Voi itku, unohdin ostaa sitä norjalaista herajuustoa :cry: uusi himoni ja riippuvuuteni Ajatusta vieneet lahjat ja mäti, jonka takia piti poiketa Hakaniemen hallista, ja siellä oli sellainen väenpaljous että meni pää sekaisin. Se on tätä jouluhysteriaa, jonot joka kojuun. Mätikin oli 5 euroa kallimpi.

Rikoin tänä vuonna hiukan perinteen. Tein slaavilainen tschi possu-hapankaali keiton, on pateita, mm ankanpate, ja muita etätavallisia ratkaisuja. Itsetehty rosolli on tärkeä, kokeilen sitä nyt vaihteeksi hapankurkun kanssa.
Juustoista on vuohenjuusto K-marketista, sitten joku ennestään tuntematon ruotsalainen julost luomujuusto, raclette, munakkaseen Lidlin erinomaisia parmiggiano raggiano lastuja, joita laitan tomattien ja munien päälle, ja myös Dr Oeker pizzaan, joista tykkän ja meinän syödä joulukahvia hörppien. Ja Bossa glögia.
Jälkiruokana Lindtin tumma 85% suklaa, puolukka ja herukkaseos ja vahva vihreä tee.
Voi olla että vielä ostetaan Anna's pipareita.

Saisiko reseptin? Rakastan hapankaalia.

Juu, olen nyt kahtena päivänä luiminut kinkkua aika tasaisen tappavalla tahdilla ja nyt alkaa jo elimistö kysellä kevyemmän syömisen perään. Ähky on siitä hyvä tauti, että se paranee ihan armotta, kun jättää tarpeeksi monta ruokailua väliin. Entrekoteesta tuli juuri niin maukasta kuin oli tilattukin.

Huomispäivä menee kaurahiutaleilla, mustikoilla ja maidolla ja kahvilla, noin pääasiassa. :p

Sekosin sitten niiden juustojen kanssa, nyt on yksi hylly jääkaapissa vain niitä.

Täysin kohtuullista ja maltillista jos juustot mahtuvat yhdelle hyllylle.

Mitäs sieltä löytyy?

Voi itku, unohdin ostaa sitä norjalaista herajuustoa :cry: uusi himoni ja riippuvuuteni

Hähhähhähhähhää!

Sopii moneen ja tarjoaa kyllä eri yhdistelmien kanssa sellaisia makuelämyksiä joita jokin muu juusto ei anna.

Täysin kohtuullista ja maltillista jos juustot mahtuvat yhdelle hyllylle.

Mitäs sieltä löytyy?

Briteistä Cheddar ja Blue Stilton, Ranskasta Brie ja vesipuhveli Camembert, Ruotsista Västerbottensost, Mouhijärveltä Metsuri punahome ja Valiolta Mustaleima.

Otin myös olutta juustojen kanssa.

1543215032-chimayredpremiere75-2018.jpg

Laitahan, @Maidan oikea ukrainalainen resepti.....
Saisiko reseptin? Rakastan hapankaalia.
Hyvä. Eli - Kapustnjak
Olen laittanut sekä puolalaisen version, että slovakkilaisen, ukrainalaisen ja venäläisen.
Tykkäsin näistä jossa on hirssisuurimot mukana. Itse säästänyt possun läskiä (leikasin irtti kaikki näkyvä possun luista) ja sulattanut pannulla, ja sitten siinä passeranut pannulla sipulin ja porkkanaraasten.
Jotkut Ukrainassa laittavat puolet hapankaalia puolet tuoretta, itse tykkän hapankaali versiosta. Pidän versiosta jossa on paljon tomaattia, tomattipyreen lisäksi sipulin kanssa passeran myös tuoreita tomaatteja. Sipulia pitää olla 2. Valkosipuli on ehdoton, sitä saa olla paljon, ja laitan tomaattipasserauksen myös sokeria, jotta hapan maku olisi tasapainossa.
Oma kapustnjak oli Raision hapankaalista, seuraavaksi kokeilen virolaisesta. Tämä minun keitto oli possun luista, rasvaista, mutta jouluna ok. Sitä voi laita myös laittaa naudasta, ja vaikka kanasta tai ankasta.

Mielenkiintoinen elementti on se että peruna kuoritaan ja keitetään valmissa lihaliemessä kokonaisena, sitten p.otetaan pois ja hiukan mussataan, ei ihan muusiksi kuitenkaan ja takaisin keittoon.
Syödään smetanan kanssa.

Sopii moneen ja tarjoaa kyllä eri yhdistelmien kanssa sellaisia makuelämyksiä joita jokin muu juusto ei anna.
En vielä kokeilut vaihoehtoja, syönyt sitä sellaisena kermakahvin kanssa - elämys sekin. Kaverini sanoi että maistuu salmiakille, minusta siinä on myös toffen maku ja vielä jokin määrittelematon, joka tekee sitä ainutlaatuisen.

Ruotsalainen Julost Väddö mejerin on hyvä. Luomumaidosta.

72°C/24h kinkku on todettu hyväksi. Pysyy hyvin kasassa ja on suussa sulavaa. Juuri sopiva, ei turhan kostea eikä kuiva.

Minun alkuruoka kapustnjak eli shci venäläisittäin, käyttäkö tomaattia tai ei on makuasia.
Teon vaiheessä huomasin hirssisuurimoiden v.p.menneen joten jätin ne pois, mutta herkullista tuli, eikä ollut mielestäni kovin rasvaistakaan.

1577286180222.png
Tässä on yksinkertainen ohje ja siedettävä katsoa:

Viimeksi muokattu:
Nyt tuli katastroohvi!

Lääkärisetä kiälsi tossa vähän yli tunti sitten multa kinkun ja juuston ahmimisen!

Meillä on vielä yhdeksää juustoa jäljellä ja mun pitäis välttää niitä! Ja kinkkuakin on vielä varmaan pari kiloa tai jotain sinnepäin. (Oltiin välillä muualla joten noin seittemän kilon kinkku ei ole vielä loppunut.)

Ja nyt mun pitäis kinkun ja juuston sijaan syödä jotain pillereitä jotka ei taatusti tarjoo saman tason gastronomista nautintoa kuin herajuusto, Roquefort, Emmental (sorruin kuitenkij joulun jälkeen), Stilton ja kaikki niiden kaverit!

Apua!

Pitäis kuulemma syödä helposti sulavaa ruokaa. Mitä ihmettä se tarkoittaa? Makkaraa? Pizzaa? Jäätelöä ja suklaata? Uudenvuodentinaa?

Miten ihminen voi selvitä siitä että jääkaapissa on herkkuja joita ei saa syödä? Kuoleeko sellaiseen?

Tuommoisen satsin jälkeen vatsa totaalisen kiinni eikä paska kulje kahteen viikkoon.

Kiltti lääkärisetä määräsi jotain sellaista mitä ottaessa kannattaa kai ensin varmistaa että kukaan noista muista perheenjäsenistä ei ole hiipinyt vessaan kirjan kanssa vaan että valtaistuin on vapaana.

Suoliston sisällä on kyllä menossa jonkinlainen palatsivallankumous.

Viimeksi muokattu:
Nyt tuli katastroohvi!

Lääkärisetä kiälsi tossa vähän yli tunti sitten multa kinkun ja juuston ahmimisen!

Meillä on vielä yhdeksää juustoa jäljellä ja mun pitäis välttää niitä! Ja kinkkuakin on vielä varmaan pari kiloa tai jotain sinnepäin. (Oltiin välillä muualla joten noin seittemän kilon kinkku ei ole vielä loppunut.)

Ja nyt mun pitäis kinkun ja juuston sijaan syödä jotain pillereitä jotka ei taatusti tarjoo saman tason gastronomista nautintoa kuin herajuusto, Roquefort, Emmental (sorruin kuitenkij joulun jälkeen), Stilton ja kaikki niiden kaverit!

Apua!

Pitäis kuulemma syödä helposti sulavaa ruokaa. Mitä ihmettä se tarkoittaa? Makkaraa? Pizzaa? Jäätelöä ja suklaata? Uudenvuodentinaa?

Miten ihminen voi selvitä siitä että jääkaapissa on herkkuja joita ei saa syödä? Kuoleeko sellaiseen?

Kiltti lääkärisetä määräsi jotain sellaista mitä ottaessa kannattaa kai ensin varmistaa että kukaan noista muista perheenjäsenistä ei ole hiipinyt vessaan kirjan kanssa vaan että valtaistuin on vapaana.

Sisäinen turvallisuus uhattuna :D

Nyt tuli katastroohvi!

Apua!

riisivelliä ja kauralimaa, onhan se melkeen sama ku juustot. Mua alkoi niin tökkiä se juustojen mättäminen et varmaan pääsiäiseen menee ilman. Nyt tein kinkunjämistä pizzaa. Eilen oli kyyhkyä ja suppilovahveroita kermakastikkeineen leivottuna voitaikinakuoreen. Alkaa tekee mieli kasvissosekeittoa ja salaattia.

mikäs kumma sun ruoansulatuselimistöön iski?

riisivelliä ja kauralimaa, onhan se melkeen sama ku juustot.

Kuulostaa kidutukselta.

mikäs kumma sun ruoansulatuselimistöön iski?

Jos ymmärsin lääkärin selityksen oikeen, niin rööri rutussa ja vähän tulehtuneena ja kiukuttelee varmaan sitäkin mitä sai tai ei saanut joululahjaksi.

Makailen nyt selälläni koivet koukussa ja tasapainottelen tietsikkaa rintakehällä.

Ois kova kaipuu ulos raittiiseen ilmaan kävelemään mutta se ei nyt oikein suju kunnolla. Lyhyet matkat kyllä onnistuvat.

Back