Spadehommat

Mä paistan joulukinkkua ja graavasin lohta. Lisäksi perunalootaa ja bataattilootaa, huomenna siis. Pääsiäisperinne.

@Torni kuin sen leivän kanssa kävi?
 
Mä paistan joulukinkkua ja graavasin lohta. Lisäksi perunalootaa ja bataattilootaa, huomenna siis. Pääsiäisperinne.

@Torni kuin sen leivän kanssa kävi?

Vituksi meni kuin Vapaussota, kun loppui tamperelaiset.
En kehtaa edes kuvaa laittaa loppu tuloksesta, moni kuolisi varmasti nauruun.
Lisäsin taikinaa vissiin liian paljon vettä ja survoin puoli väkisin taikina paakun pataan. Paisto aika oli vissiin liian pitkä tai lämpötila liian kuuma.
Lopputulos. Kuori kivikova, sisältä raaka ja leipä liimautui pataan kiinni pohjasta.
 
Vituksi meni kuin Vapaussota, kun loppui tamperelaiset.
En kehtaa edes kuvaa laittaa loppu tuloksesta, moni kuolisi varmasti nauruun.
Lisäsin taikinaa vissiin liian paljon vettä ja survoin puoli väkisin taikina paakun pataan. Paisto aika oli vissiin liian pitkä tai lämpötila liian kuuma.
Lopputulos. Kuori kivikova, sisältä raaka ja leipä liimautui pataan kiinni pohjasta.

minen eilen viittiny pilata tunnelmaa kun olit jo ehtinyt taikinan tehdä.. mutta se mäni vituilleen koska siinä oli vehnää liian vähän. Vaivaamaton taikina vaatii reilusti yli puolet vehnää että gluteeniverkko (eli sitko) syntyy. Ruis ja kaura on ihan perkeleitä, niistä tuppaa tulemaan tiivistä tiiliskiveä jos ei vietä puoltapäivää taikinaa vempaten. Eli kun alkaa kokeilemaan, muuta aina perusohjeesta pieni osa kerrallaan. Hiutaleita jos käyttää, ne täytyy aina turvottaa, muuten ne rikkoo gluteeniverkon ja imee kaiken nesteen. Pataleipää, eli vaivaamatonta, kun tekee, aina suurin osa on vehnää, mausteeksi muuta vähän. Siinä on se prosessi vähän erilainen, siksi se ei toimi jos muukana on liikaa muuta.

nestettä tuskin oli liikaa jossei se ihan velliä ollu. Pataleipä kun on korkean hydraation leipää muutenkin.


miten se sun pata? Eikö se ollu savipata? Liotitko ja öljysitkö kunnolla? Muuten herkeesti jäsähtää.

mutta sitten ei muuta ku uutta putkeen. Ei ne aina onnistu vaikka olis tehny vuositolkulla. Mä osaan tehdä tosi nättejä leipiä kaikensortin kukka- tai tähkäviilloilla, osaan tehdä hienoja juhlakakkuja sokerimassakukilla ja ja.. mutta kun yritän tehdä perus korvapuusteja, ne näyttää tussulta missä on räjähtäny kranaatti.. aina. Teen niitä kuitenki viikoittain. Et siitä ulkonäöstä ei tartte niin panikoida.
 
Ruis ja kaura on ihan perkeleitä, niistä tuppaa tulemaan tiivistä tiiliskiveä jos ei vietä puoltapäivää taikinaa vempaten...

Hiutaleita jos käyttää, ne täytyy aina turvottaa, muuten ne rikkoo gluteeniverkon ja imee kaiken nesteen.

Mä oon huono leipomaan leipää ja tehnyt sitä aika vähän mutt silti on tullut sellainen tuntuma, että puuronjämästä saa helpommin ja parempaa kauraleipää kuin hiutaleista. Ja kauran osuuskin voi olla isompi.

Korjatkaa jos oon väärässä.
 
minen eilen viittiny pilata tunnelmaa kun olit jo ehtinyt taikinan tehdä.. mutta se mäni vituilleen koska siinä oli vehnää liian vähän. Vaivaamaton taikina vaatii reilusti yli puolet vehnää että gluteeniverkko (eli sitko) syntyy. Ruis ja kaura on ihan perkeleitä, niistä tuppaa tulemaan tiivistä tiiliskiveä jos ei vietä puoltapäivää taikinaa vempaten. Eli kun alkaa kokeilemaan, muuta aina perusohjeesta pieni osa kerrallaan. Hiutaleita jos käyttää, ne täytyy aina turvottaa, muuten ne rikkoo gluteeniverkon ja imee kaiken nesteen. Pataleipää, eli vaivaamatonta, kun tekee, aina suurin osa on vehnää, mausteeksi muuta vähän. Siinä on se prosessi vähän erilainen, siksi se ei toimi jos muukana on liikaa muuta.

nestettä tuskin oli liikaa jossei se ihan velliä ollu. Pataleipä kun on korkean hydraation leipää muutenkin.


miten se sun pata? Eikö se ollu savipata? Liotitko ja öljysitkö kunnolla? Muuten herkeesti jäsähtää.

mutta sitten ei muuta ku uutta putkeen. Ei ne aina onnistu vaikka olis tehny vuositolkulla. Mä osaan tehdä tosi nättejä leipiä kaikensortin kukka- tai tähkäviilloilla, osaan tehdä hienoja juhlakakkuja sokerimassakukilla ja ja.. mutta kun yritän tehdä perus korvapuusteja, ne näyttää tussulta missä on räjähtäny kranaatti.. aina. Teen niitä kuitenki viikoittain. Et siitä ulkonäöstä ei tartte niin panikoida.

Kiitoksia vinkeistä.
Taas tuli itselle uutta tietoa. Tarkentaisitko tuota savipadan öljyämisprosessia.
Teen tänään uuden taikinan ja huomenna paisto. En aivan vielä suostu luovuttamaan.
Tälle päivää ajattelin tehdä ruuaksi lihakeittoa. Kilonpala runsas läskistä sianlihaa pohjaksi. Keitot on kiitollisia tehdä, kun ne onnistuu lähes aina kohtuu hyvin.
 
@Torni se padan öljyäminen siis siinä kohtaa kun olet ensin liottanut sen hyvin. Lämmittänyt sen kuumassa uunissa reippaan aikaa. Otat sen tulikuuman padan uunista (ensimmäinen palovamma), loiskaset pohjalle tipan öljyä (oho, lorahti liikaa ja yrität imeyttää liiat talouspaperiin, toka palovamma) ja sudit sitä öljyä padan pohjalle ja reunoille (huomasit just sulattaneesi ainokaisen pullasutisi). Sitten vaan taikina pataan (kolmas palovamma), kansi päälle ja uuniin. Mä kyllä luulen että toi öljy on ihan turha jos pata on kunnolla lämmennyt.

@Pihatonttu liittyisköhän toi kaurapuuro jotenkin tärkkelykseen ja sitämyöden siitä tulis kiinteämpää? Gluteenia ei kaurassa kai ole ja siksi pelkästä kaurasta tehty käntty ei toimi mutta keittämällä niistä hiutaleista tulee liisteriklöntti. Eli jos laittaa liottamattomat kaurahiutaleet suoraan taikinaan ja sitten paistolämpötilassa kauran tärkkelykselle tapahtuu joku mulle liian monimutkainen kemiallinen prosessi, joka muuttaa taikinan käyttäytymistä?

kaikessa yksinkertaisuudessaanhan leivän leipominen on kemiallinen prosessi missä on tuhat muuttujaa joita on mahdoton hallita.

liian pitkä nostatus isolla hiivamäärällä, gluteeniverkko leviää ja leipä ei pysy muodossaan.

liikaa jauhoa tai jauho imee yllättävän paljon nestettä tai taikina ei nouse tarpeeksi tai taikinaa on vaivattu liika vähän, lopputuloksella voit korvata hajonneen savupiipun tiilen.

suola unohtui, taikina käyttäytyy kuin epävakaa räjähde etkä saa sitä ikinä irti kiposta, käsistä ja pöydästä. Lopulta se tukkii tiskikoneen ja näet viikkoja painajaisia ja sairastut paniikkihäiriöön. Suolaa et kyllä enää ikinä unohda taikinasta.

lämpötila. Aina on joko liian kylmä, eikä taikina lähde kunnolla nousemaan tai liian kuuma. Laitat taikinan kylmälepoon jääkaappiin ja kaapin lämpötila onkin justiinsa sen promillen neljäsosan liian korkea ja taikina on villiintynyt yöllä ja hyökännyt kaikkien muiden jääkaapin asukkaiden kimppuun. Luonnollisesti kumoten kaikki fysiikan lait ja parista desistä jauhoja kasvoi tuhatkiloinen jööti mikä tursuaa tiivisteistä pihalle.

lopulta uuvut kaikkiin resepteihin, ohjeisiin, gluteeneihin ja muuhun tuubaan ja toteat ettei ne jatkuvasti leipää leiponeet mökin mummot paljoa vaakoja tai desejä käyttäneet kun lykkäsivät jauhoja tiinuun. Kemiaa vielä vähemmän kun jätti taikinan oottelemaan kun tehtäväksi tuli jotain kiiruumpaa eikä siinä leivinuunissa paljon ollut lämpömittareita, höyrytoimintoja tai ajastimia. Sinne vaan ja nenä kertoo kun alkaa tuoksumaan kypsälle ja tömäyttää kokeeksi pohjaa niin äänestä sen kuulee.
 
@Baltriber Nyt oli niin motivoiva kirjoitus, että harkitsen vakavasti teenkö tänään uutta taikinaa.
Jos nyt kerran vielä kokeilisi.
Mitä luulet voisiko padan öljytä paistospraylla, tulisi yks palovamma vähemmän.

Lihakeitto onnistui tänään hyvin. Tuli syötyä sen verran paljon, että piti ottaa parin tunnin välikuolema.
Nyt pikku lenkille ja saunaan. Sen jälkeen tekisi sen taikinan huomiseksi.
 
Baltriberin kirjoituksesta käy selvästi ilmi ne syyt miksi minä en harrasta leivontaa = liian sotkuista.

Ei tuo ole vielä sotkuista.

Sotkuista leivän leipomista on se, kun perheen keskittymishäiriöinen ala-asteikäinen ottaa ylivilkkaan päiväkoti-ikäisen apulaisekseen leipoakseen itse tekemästään juuresta leipää.

Syyrian sota on siihen verrattuna siistiä puuhaa.
 
Tein vuokaleipää Baltriberin ohjeita mukaillen. Vain vähän hiivaa, pitkä nostatusaika ja öljysiirappia pintaan.

Tein niin paksun taikinan, että sitä pystyi vaivaamaan. Taikina sai nousta kulhossa kuusi tuntia.

Laitoin taikinan kahteen peltiseen vuokaan jotka mahtuvat yhtaikaa uunipellille. Alle laitoin leivinpaperia. Vuokassa nostatin pari tuntia.
Paisto 50 min 200 asteessa.

IMG_20200411_172028.jpg



Ps1. Tämä oli kolmas yritys. Aiemmat eivät nousseet kunnolla tai tarttuivat uunivuokaan.

Ps2.
Pihatontulle tiedoksi, että puuroleipää olen tehnyt usein. Puuron sekaan mitä jauhoja kaapista sattuu löytymään. Oikein hyvä menetelmä käyttää puuron loput.
 
@Pihatonttu liittyisköhän toi kaurapuuro jotenkin tärkkelykseen ja sitämyöden siitä tulis kiinteämpää?

Emmäävaanttiä!

Jos tyrkkää kaurahiutaleita taikinaan niin 10% on vähän sellainen yläraja jonka jälkeen kaikki menee pieleen.

Jos leipoo lisäämällä jauhoja, pikahiivaa sun muuta hyvin haudutetun puuron jämään, niin sitä puuroa voi olla aika paljonkin, kohoaa hyvin ja tulee hyvä rakenne + maistuu hyvälle eikä kutistu niin nopeasti.

Katto toi mun resepti ja kokeile sitä. Sen jälkeen osaat varmaan kertoa mua paremmin että miks jotain tapahtuu.
 
Mun ei tokikaan ollut tarkoitus olla mitenkään epämotivoiva vaan lähinnä se että nakkaa insinöörimäiset nyyläämiset jonkkaan ja tekee vaan. Huteja tulee alkuun, mutta sitten huomaa että homma alkaa pelittämään. Muutamaa perusohjetta varioimalla pääsee pitkälle. Jos leipätaikinasta tulee yhteistyökyvytön, liian löysä ja sen käsittely muistuttaa enempi kreikkalais-roomalaista painia, kannattaa se lykätä yöksi jääkaappiin häpeämään ja aamusta työstää kokkareiksi pellille ja paistaa, näin on muotopuolen leivän sijaan tuoreita sämpylöitä aamupalalla.

niin se sotku, lisää merkittävästi tarkkuutta jos joutuu ite siivoamaan. Meillä kaikki tuntuu sotkevan jokatapauksessa jatkuvasti niin siinä enää huomaa jos vähän rapatessa roiskuu. Huomasin tänään että meillä on jotain joululta jääneitä lumiukko ja tonttutarroja akkunoissa. Onni että anoppi on motissa uudellamaalla, ei tuu joutavia paineita tollasista pikkujutuista.
A830BDCB-8C81-46A5-95D0-00C7BCFEEEC5.jpeg
 
Tein pari pitsaa iltapalaksi. Lisukkeet mitä kaapista sattui löytymään. Suolakurkusta on tullut itselle suosikki lisuke pitsaan.

- Suolakurkkua
- Tonnikalaa
- Fetajuustoa
- Kinkkusiivuja
- Metvurstia
- Juustoa

Sen verran itseluottamus sai pataleivältä pataan, että päätin pitsoissa käyttää valmiita pohjia.

Tein pataleipä taikinankin vaikka usko asiaan koetuksella, huomenna uus paisto yritys.

@Baltriber miltä tämä taikina kuulostaa?

- 4dl vehnäjauho
- 3dl sämpyläjauho
- 3tl suola
- 1rkl sokeri
- 1/2 kuivahiiva
- 4dl maito

Ajattelin antaa kohota huoneenlämmössä 12h. Sitten muotoilu ja 2h kohotus?
 

Liitteet

  • IMG_20200411_183850.jpg
    IMG_20200411_183850.jpg
    1.3 MB · Luettu: 6
  • IMG_20200411_184717.jpg
    IMG_20200411_184717.jpg
    1.3 MB · Luettu: 8
  • IMG_20200411_190316.jpg
    IMG_20200411_190316.jpg
    1.2 MB · Luettu: 7
@Torni eiköhän tuosta tule hyvää leipää :)

meillä oli eilen pizzapäivä. Mä yhessä vaiheessa jaksoin hifistellä pohjien kanssa. Hapanjuureen ja 72h:n kohotuksia ja mitä nyt ikinä keksinkään. Mun uunista ei lähde sellasia lämpöjä että kannattais turata sen isommin. Suunnittelin pizzauunin rakentamista pihaan. Mies tulkitsi sen suunnitelmaksi haaskata järjetön määrä polttopuuta ja lopputulos luultavasti muistuttaisi enemmän savustuslaatikkoa. Pizzauuni siirtyi samaan mappiin savusaunan kanssa (tässä on torppa vm 1920 ja siitä suunnittelin savusaunaa...)
 
Miulla on aina kaapisssa tortilla kuoria, jos ei jaksa pizzapohjaa vääntää.
 
Suunnittelin pizzauunin rakentamista pihaan. Mies tulkitsi sen suunnitelmaksi haaskata järjetön määrä polttopuuta ja lopputulos luultavasti muistuttaisi enemmän savustuslaatikkoa. Pizzauuni siirtyi samaan mappiin savusaunan kanssa (tässä on torppa vm 1920 ja siitä suunnittelin savusaunaa...)

Mä haaveilen isolla kertalämmitteisellä kiukaalla olevasta pihasaunasta (kaupunkialueella). Sitten joskus kun...

Tosta ajattelin ottaa kiukaalle mallia. Ehkä vähän isontaen?


Semmoinen "puolitoistakerroksinen" perinnemalli on unelmissa. Siis niin että pesutila on alhaalla ja löylytila ylhäällä. (Tampereen Pispalassa oleva Rajaportin sauna on just sellainen.)
 
Back
Top