Spadehommat

Ei, kyllä lämmin neste on parempi muttei ole pakko olla. Sitä minä halusin sanoa. Mutta jos laittaa kylmää niin pikkuisen kerralla. Muuten se jäähdyttää suuruksen liikaa ja tulee klimppejä.
 
Paistetaan jauheliha omassa rasvassaan, kun ruskistuneet, niin jauhot päälle, sekoitetaan ja ruskistetaan jauhoja ja jauhelihaa (nakkeja, sinistä lenkkiä) yhtä aikaa, ja sitten vettä päälle sopivassa suhteessa.
Lihaliemikuutio ja muita mausteita maun mukaan. Kiehutetaan kokoon jonkin aikaa, jotta näkee miten sakeaa tulee, ja lisätään vettä, jos pitää ohentaa.
750 gr jauhelihaa, desin verran vehnäjauhoja, lihaliemikuutio, ketsuppia, jotain muita mausteita. Niin ja sipulia!
Se on siinä nopeasti ja helposti, ei ole vaaraa klimpeistä.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Paistetaan jauheliha omassa rasvassaan, kun ruskistuneet, niin jauhot päälle, sekoitetaan ja ruskistetaan jauhoja ja jauhelihaa (nakkeja, sinistä lenkkiä) yhtä aikaa, ja sitten vettä päälle sopivassa suhteessa.
Lihaliemikuutio ja muita mausteita maun mukaan. Kiehutetaan kokoon jonkin aikaa, jotta näkee miten sakeaa tulee, ja lisätään vettä, jos pitää ohentaa.
750 gr jauhelihaa, desin verran vehnäjauhoja, lihaliemikuutio, ketsuppia, jotain muita mausteita. Niin ja sipulia!
Se on siinä nopeasti ja helposti, ei ole vaaraa klimpeistä.
Se on aika vähän eli 48 grammaa. 1g (gramma) = 15.4gr (grain).
 
Eilen ostin Lidlistä vajaan parin kilon painoisen kuivatun prosciutto-kinkun. On se herkullista.
En ole vielä keksinyt miten sen käyttäisi, eilen veisteli viipaleita ja oluen kera nautiskelin, tänään ajattelin tehdä jotain voileipiä kun ostin samalla aioli ja chilimajoneesia. Voisi niitä voidella leivälle kinkun alle. Ja huuhdella alas saksalaisella savuoluella.

Tämmöinen lihamötikka on se.
2_4406_Wloska_szynka_surowa_695.jpg

Nämä oikeat kinkut ovat muuten hyviä! Nyt kun olen hiljattain niihin tehnyt tuttavuutta.

En ymmärrä, miksi Suomessa kaikki pitää tehdä makkaraksi. Olkoonkin kinkun kappaleita eikä jauhelihaa, mutta silti. Miksi helvetissä muoto on suomalaiselle niin tärkeää? Tammisen ilmakuivattu luomuporsaan niskakin on sellaista kappaleiksi hakattua metwurstin kaltaista pyöreää "makkaraa", ja joissakin paloissa sen huomaa, kun yhtäkkiä keskellä on tyhjä kohta. Maussa ei ole valittamista, mutta se muoto...

Sen sijaan espanjalainen Prociutto Crudo on varsin hyvää. Rainbow'n Serrano-kinkku, joka tulee Espanjasta, taas on liian paksua. Yhden paketin ostin ja vaikka en pois heitä, niin tuskin ostan uudestaan, vaikka kahdenkympin kilohinta olikin kohtuullinen.

Parasta on kuitenkin aito italialainen Parman kinkku. Kallista? On, viisikymppiä kilo. Mutta eipä ole muuta kuin lihaa ja suolaa. Ei espanjalaisten säilöntäaineita, vaan todellinen luonnontuote kyseessä. :love:
 
Täytyy sanoa että aika köyhän näköistä tuo lihan määrä. Vertaan niitä kurkkuvipaleisiin.

PS. Nyt vasta huomasin, olet Tallinnassa. Texas BBQ brisket ja searibid toinen annos. Olenko oikeassa? Põhjala panimoravintolassa.

Jos olen oikeassa niin ylempi annos maksaa 21eur ja alempi 13eur.

Minä olen pari kertaa yrittänyt tuonne ja molemmat kerrat kiinni. Siis ennen tätä koronapaskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Makaronilaatikostakin saa tosi hyvää käyttämällä oikeita mausteita.

Munamaitoon, kun laittaa grillimaustetta, valkosipulijauhetta, paprikajauhetta, mustaapippuria ja currya niin makumaailma on jo perusmakaronilaatikosta aika erilainen.

Ja sitten valmiiseen laatikkoon voi vielä lisäillä grillimaustetta ja tietty ei unohdeta ketsuppia.
Unohtamatta täysmaitoa!
 
Täytyy sanoa että aika köyhän näköistä tuo lihan määrä. Vertaan niitä kurkkuvipaleisiin.

PS. Nyt vasta huomasin, olet Tallinnassa. Texas BBQ brisket ja searibid toinen annos. Olenko oikeassa? Põhjala panimoravintolassa.

Jos olen oikeassa niin ylempi annos maksaa 21eur ja alempi 13eur.

Minä olen pari kertaa yrittänyt tuonne ja molemmat kerrat kiinni. Siis ennen tätä koronapaskaa.
Juu siellä olin. Sisään pääsi ainostaan rokotettuna tai negatiivisella todistuksella. Lihan määrä tosiaan oli pienehkö ja täsfä syystä tilasin toisen annoksen päälle. Olut oli hyvää.
 
Tunti sitten tuli syötyä kaverilla Naga Morich - chilillä maustettua kasvisrisottoa ja hui helvetti kuinka tulista. Vielä syömisen jälkeenkin pitkään suussa olo sitä luokkaa kuin sinne olisi napalmia tungettu.
 
Vegaanista soija-riisi pataa chilillä maustettuna lauantain illalliseksi.

Hyvältä maistuu ja hyvä olo jää myös syömisen jälkeen, kun vegaaninen ruoka ei jätä ähkyä.
 
Tunti sitten tuli syötyä kaverilla Naga Morich - chilillä maustettua kasvisrisottoa ja hui helvetti kuinka tulista. Vielä syömisen jälkeenkin pitkään suussa olo sitä luokkaa kuin sinne olisi napalmia tungettu.

Se tulee tuntumaan kerran vielä tulevaisuudessakin...
 
Tunti sitten tuli syötyä kaverilla Naga Morich - chilillä maustettua kasvisrisottoa ja hui helvetti kuinka tulista. Vielä syömisen jälkeenkin pitkään suussa olo sitä luokkaa kuin sinne olisi napalmia tungettu.
Pahinta chili ruoka olen syönyt Singaporessa. Siis tuoksu oli taivaallinen, huippu tuoreista aineksista, hummeri. Enpä ole syönyt hummereita sitä ennen..oikein kuolasin jo valmiksi, mutta kun otin palanen tuntui että silmät pullistuisi tulisuudesta.
Sylkesin pois. Kyllä ruoka voi hiukan tulinen, mutta ei sentään näin tulinen.

Viimeksi söin sushia ja otin vahingossa sitä wasabitahna liika, oli pakko sykäistä pois nielaisemisen kesken, paheksuttavien (tai kuvittelin näin) katseiden edessä. Tuntui sekin pitkään.

En usko tuiman hot chiliin tai wasabiin terveellisyyteen. Kaikkia pitää olla kohtuudella. Ehkä aasialaisten sisuksien limakalvot mukautuneet. Mutta meikä vaikka kuin yrittäisi, aina tulos sama - ei mene alas.

Onneksi makunystyrät varoittavat.
 
Back
Top