Meillä nuorempi (8-v) tytär ihastui ruoanlaittoon ihan tosimielessä tänä kesänä. Itse en ole koskaan handlannut perinteisen ruskean peruskastikkeen tekemistä, vaikka pari vuotta tulikin kokkikoulua käytyä. Nyt sitten oli pakko opetella, kun vaadittiin.
Neljälle hengelle aika hyvä setti on kuumalle paistinpannulle kaksi ruokalusikallista voita/Oivariinia, joiden annetaan sulaa. Siihen sulaneen rasvan päälle saman verran vehnäjauhoa. Sekoita koko ajan, niin että seokseen ei jää isoja paakkuja (näin tehdään ns. roux). Pidä pannu kuumana ja anna ruskistua, mutta älä päästä palamaan (palaneen jauhon makua on hankala poistaa). Kun jauho on mielestäsi sopivan ruskeaa (tämän opit vain kokeilemalla), lisää sekaan vettä (kokkikoulussa opetettiin, että kuumaa) vajaa puoli litraa. Itse lisään nesteen 2-3 erässä. Jos käytössä on metallipannu tai kattila, käytä vispilää, niin ei tule paakkuja. Kun kastike on sekoitettu tasaiseksi (ja paksuhkoksi), voit lisätä nestettä. Samalla voit laittaa suolaa ja pippuria, ehkä jopa soijakastiketta (tuo täyteläisyyttä ja suolaa). Myös muita makuja, esim. tomaattipyrettä tai sinappia ja/tai yrttejä. Neste voi olla myös lihalientä, mutta muista suolaisuus. Tässä vaiheessa kannattaa tehdä vähän luirua kastiketta, koska kypsentyessään kastike kiehuu kasaan (pidä pannu aika kuumana, sen verran että kastike kiehuu). Loraus kermaa ei ole pahitteeksi. Odottele 10-15 minuuttia/sen verran että kastike on sopivan paksua, eikä maistu jauholle.
Pro vetää tuon suoraan nakin-/makkaranpalojen tai jauhelihan tai possun-/naudanpalasten tai possunkyljen tai lihapullien sekaan, mutta vähän epävarmempi voi kipata proteiinit kattilaan ja tehdä kastikkeen eri astiassa ja yhdistää ainekset vasta, kun kastike on suunnilleen kasassa ja kiehua kasaan/kypsyä.
Kalalle jätetään tuo jauhojen ruskistaminen väliin ja halutessaan voi korvata tuon veden maidolla/kerman ja maidon yhdistelmällä. Sama juttu kasviksilla tai vaikka juustokastikkeella, jolloin lisätään sitä juustoa tai useampaa. Ja tietenkin niitä makuaineita voi vähän vaihdella. Tästä muuten tulee se oikea valkokastike lasagneen. Kalalla kannattaa myös lisätä se valmiiksi paistettu kala vasta ihan loppuvaiheessa, ettei mene aivan muhjuksi.
Myös kastikkeen paksuutta voi muutella käyttötarkoituksen mukaan.
Wikipediassa oli suhteet 80/80 ja 60/60 litraan vettä, käytön mukaan. Saa tehtyä keittoja tai kastikkeita eri jutuille.
Joka tapauksessa kannattaa käyttää kuumaa nestettä, niin ei jää niin helposti paakkuja lopulliseen kastikkeeseen. Sipulia kannattaa laittaa ja ruskeassa kastikkeesta se paistetaan ihan oikeasti, mutta tuossa vaalessa se vain kuullotetaan, eli paistetaan kevyesti.
Ja tietenkin oikeat Pro-ammattilaiset nämä tietää, mutta itse suhtaudun tähän ketjuun lähinnä DIY-pohjalta, jossa jaetaan hyviä vinkkejä amatöörien kesken. Itse olin ihan iloinen, kun onnistuimme amatöörivehkeillä tekemään mummun kastiketta muistuttaneen lopputuotoksen, etenkin kun jäläkeläinen piti tulosta yhtä hyvänä kuin mummonsa kastiketta (joka oli se lopullinen tavoite).