Spadehommat

Onko tämä spadehomma vai spadeton homma. Maanantaista eteenpäin olen pelkästään tilannut ruokaa kaksi kertaa päivässä. Kotipizzaa, mäkkäriä, Subway, KFC, Siipiweikot Burger King. Tässä taas Kotipizzan Monster vedetty 1,5L litran pepsi max kera ja nyt sulatellaan.
@Herman30 pistäppä
Paremmaksi
Pistän paremmaksi, en ole syönyt oman keittiön eväitä 2 kuukauteen ja luultavasti seuraavat 2 menee samalla linjalla.
 
Maanantaista eteenpäin olen pelkästään tilannut ruokaa kaksi kertaa päivässä. Kotipizzaa, mäkkäriä, Subway, KFC, Siipiweikot Burger King. Tässä taas Kotipizzan Monster vedetty 1,5L litran pepsi max kera ja nyt sulatellaan.
Ei mulla ole varaa tuollaisiin määriin tilausruokiin ja vaikka olisikin niin en nyt noin usein. Lihoisin kuin sika.
 
Mätäs kostuu herkemmin jos jaksaa välillä vähän puuhata keittiössä.
 
Järjestely kysymys. Jotain yksinkertaista voi aina tehdä. Jos ei voi seistä niin hommaa korkean jakkaran jolla istua että ylettyy hellalle. Kai sinä sentään voit liikkua kainalosauvoilla?
Juu sauvat on. Otan ensi viikolla niskasta kiinni itseäni. Nyt mennään helpoimman kautta.
Säät lämpenee pian myös. Grilli lämpenee sitten joka ilta.
 
Mätäs kostuu herkemmmin
Ei pysty kun on jalka paketissa
Juu, sauvat avuksi

:sneaky:Luulin tätä ruokavitjaksi.
 
Tekasin Shepard´s pien, joka näytti talomme ruokakriitikoille(lapsille) kelpaavan myös.
Pannulle pieneksi pilkottua porkkanaa, sipulia ja jauhelihaa. Sekaan tomaattikastiketta ja tomaattipyrettä, lihaliemikuutio, vähän jauhelihamaustetta, pippuria, oreganoa, basilikaa, persiljaa, worchester soossia.
Pottumuusin tein laiskana lidlin pussimuusista, joka on oikeasti tämmösessä arjessa pelastus monesti.
Vuokaan pohjalle kastike, päälle muussi ja sen päälle reilusti juustoa.
Koko hökötys uuniin, reilu puoli tuntia ja ääntä kohti.
Helppo, yksinkertainen ja maukas ruoka.
 
Viimeksi muokattu:
Heti kun illmat lämpiävät niin Ribsit grilliin. Ensiksi keitän DR Pepperissä mureaksi. Glaseeraan Poppamiehen kirsikkakola kastikkeella. Papuja, maissia sekä lankkuperunoita. Nautitaan Brooklyn lagerilla.
 
Tekasin Shepard´s pien, joka näytti talomme ruokakriitikoille(lapsille) kelpaavan myös.
Pannulle pieneksi pilkottua porkkanaa, sipulia ja jauhelihaa. Sekaan tomaattikastiketta ja tomaattipyrettä, lihaliemikuutio, vähän jauhelihamaustetta, pippuria, oreganoa, basilikaa, persiljaa, worchester soossia.
Pottumuusin tein laiskana lidlin pussimuusista, joka on oikeasti tämmösessä arjessa pelastus monesti.
Vuokaan pohjalle kastike, päälle muussi ja sen päälle reilusti juustoa.
Koko hökötys uuniin, reilu puoli tuntia ja ääntä kohti.
Helppo, yksinkertainen ja maukas ruoka.
Taitaa tuo Lidlin jauho olla ainoa jossa perunaa on 99-100%
 
Taitaa tuo Lidlin jauho olla ainoa jossa perunaa on 99-100%
ingredients_fi.119.400.jpg
 

Olipa mielenkiintoinen tieto Liiterin perunamuusista.
Mä joskus vuosia sitten tein vertailun näistä valmis jauhoista ja silloin selkeä ykkönen maun puolesta oli Mummon muusi. (92% perunaa). Kotimainen tuote.
Markkinoilla on Mummon valikoimassa myös Puikula ja Mielihyvä (99% peunaa).
Puikula on joskus kokeililtu ja on ok mutta muistaakseni nestettä tulee ohjeen mukaan liika minun makuuni.

Täytyypä taas jossain vaihessa tehdä uusi vertailu ja ottaa tuo Liiterin tuote siihen mukaan.
Tuo peruna % kun ei sinällään kerro mausta vielä mitään.
 
Tekasin Shepard´s pien, joka näytti talomme ruokakriitikoille(lapsille) kelpaavan myös.
Pannulle pieneksi pilkottua porkkanaa, sipulia ja jauhelihaa. Sekaan tomaattikastiketta ja tomaattipyrettä, lihaliemikuutio, vähän jauhelihamaustetta, pippuria, oreganoa, basilikaa, persiljaa, worchester soossia.
Pottumuusin tein laiskana lidlin pussimuusista, joka on oikeasti tämmösessä arjessa pelastus monesti.
Vuokaan pohjalle kastike, päälle muussi ja sen päälle reilusti juustoa.
Koko hökötys uuniin, reilu puoli tuntia ja ääntä kohti.
Helppo, yksinkertainen ja maukas ruoka.
Toi Worchestershire- kastike (meniköhän oikein) on kyllä aika monen ruuan pelastaja! Pieni pullo joka auttaa... siinähän on molassia, paahdettua sokeriruokoa, anjovista ja ties mitä...

Huomattavasti halvempaa kun jahdata raaka-aineita on ostaa vaan se pullo!
 
Taas sarjassamme halpa ja helppo maksapihvien ohje:
Osta jauhettua maksaa.
Kuori ja raasta ohuella terällä saman verran (painossa) raakaa perunaa.
Kuori ja raasta ohuella terällä raakaa sipulia (yksi keskikokoinen sipuli/400 g maksaa)
Laita suolaa ja pippura maun mukaan.
Raaka kananmuna/400 g maksaa. (Tämä ei ole ihan pakollinen)
Hämmennä sekaisin astalolla.
Kuumenna paistinpannu ja paista rasvassa. Pihvejä ei tarvitse muotoillta, vaan nakkaa yhtä pihviä varten pari ruokalusikallista massaa vierekkäin.
Paista melko kuumalla pannulla, kunnes väri vaihtuu puoleen väliin pihviä. Käännä.
Tarjoa lisukkeena pottuja (ehkä muusina). Klassisessa annoksessa on paistettua sipulia ja englantilaisten mielestä paistettua pekonia/possunkylkeä.
 
Muussin tekeminen nyt ei ole oikeastaan mikään homma. Siinä se syntyy ku oottelee lihan kypsymistä. Muussissa pitää olla voita ja sipulia. Seuraavaksi kokeilen muussia bataatista.
EKn maksaresepti sai kuolanvaluefektin aikaiseksi. Maksa on hyvää kun näkee vähän vaivaa. Kuitenkin parasta minun mielestä niin että nuoren elukan raaka maksa jäädytetään ja siitä sitten vuollaan ohkasia lastuja, dipataan suolaan ja ääntä kohti.
 
Muussin tekeminen nyt ei ole oikeastaan mikään homma. Siinä se syntyy ku oottelee lihan kypsymistä. Muussissa pitää olla voita ja sipulia. Seuraavaksi kokeilen muussia bataatista.
EKn maksaresepti sai kuolanvaluefektin aikaiseksi. Maksa on hyvää kun näkee vähän vaivaa. Kuitenkin parasta minun mielestä niin että nuoren elukan raaka maksa jäädytetään ja siitä sitten vuollaan ohkasia lastuja, dipataan suolaan ja ääntä kohti.
Muussin tekeminen ei ole mikkään Euroopan konsti. Kuitenkin sen pitää olla hyvästä perunasta.

Itse tykkään kuoria ja pieniä perunat suunnilleen tasakokoisiksi (ei ole ihan nokonuukaa).
Halutessaan voi käyttää kasvis/lihakuutioita maustamiseen. Sipuli on makuasia.
Vatkaimella tullee hyvä muussi.
Kaada liemi pois, kun potut on kypsiä.
Jätä (ihan) pikkusen keittolientä kattilanpohjalle. Voit tehdä koko muusin keittoliemeen halutessasi, jolloin se pitää ottaa talteen. Itse käytän maitoa tai kermaa.
Laita läskisti suolaa.
Laita kovasti rasvaa ennen sekoittamista. Itse käytän Oivariinia tai voita.
Painele ensin potut rikki ja sitten vatkaa sekaisin. Lisää nestettä tarpeen mukaan. Muista, että rasva toimii nesteenä, eli mitä enemmän rasvaa, sitä vähemmän nestettä. Muista myös, että kylmä neste jäähdyttää muusin, eli isoissa määrissä neste pitää lämmittää. Normi perheaterialla tämä on turhaa, mutta jos pataljoonan komentaja tarjoaa etulinjasta selvinneille aterian, tämä kannattaa ottaa huomioon.
Muista, että tärkkelys tarttuu, eli jos muusia on paljon, kannattaa miettiä jatkokäsittely.
 
En käytä vatkainta vaan sellaista reikärautaa. 12 isoa pottua, en oo punninnu, mutta varmaan 1,5 kg. Voin 70-100g siipaloin lastuiksi että ehtivät sulata. Potut sokeripalan kokoisiksi palasiksi, keittoa 12-15 min liian vähäisen suolan kanssa. Neste pois. Sipulit ja voi sekaan ja survontaa. Mikrotettua punasta maitoa sopivasti. Suolan lisäys tai sitten pöydässä sormisuolaa.

Mutta joo, tyvär joka ennen asui etelässä, tuli hiihtolomalle kaverinsa kanssa. Tottakai tiesin että ku tyvär tulee, hän haluaa kalaa. Paistelin sitten siiat ja ei ku pöytään. Tyvären kaveri sanoi siinä vaiheessa että hän ei voi syödä kalaa. Miksi ? ku se maku on niin paha. Totesin että maista nyt tyttöhyvä. Maistoi ja söi. Seuraava hiihtoloma...samainen sofi kysyi ekaksi että kai saadaan sitä paistettua siikaa jonain pvana. No saatte toki. Sofin äiti soitti mulle jossain vaiheessa että söikö se tyttö oikeasti kalaa... Vastasin että söi se ja halus lisää.
 
Back
Top