Spadehommat

Onko joku kokeillut porsaan poskien grillaamista avotuligrillissä? Ei ole mahdollisuutta niihin puolen vuorokauden resepteihin, joita netti tyrkyttää.
 
Minä olen syönyt porsaanposkia kastikeeessa, en grillattuna. Ei kai niitä nyt puoli vuorokautta grillata? Vai mikä siinä kestää?
 
Hyi kamalaa. Minun maun mukaan tehty muusi on viittä vaille perunavelliä, muusin pitää olla erittäin löysää ja sileää eli vatkattua.
Ehdottomasti ei. Keitot ja vellit syödään erikseen. 😀😀

Pakko kysyä minkälainen keitto sinun mielestäsi on koostumukseltaan paras?
Itse tykkään mahdollisimman sakiasta. Voi luoja kun aikoinaan sai laskiaisena nuorisoseuralla syödä Sylvin hernekeittoa lapsena. Vanha susiparin paree puolisko teki kyläläisille hernekeiton. Ei oltu lihaa ja läskiä säästetty, lusikka pitää pystyssä seisoa hernesopassa, muuten on aika köyhän häpiällistä. 😀

Vielä pakko jatkaa kuivasta kiinteästä muusista. Kova kuiva kikkare muusia ja siihen lisukkeet viereen + vähän kastiketta. Sitten syöt niitä nautiskellen ja olet melkein kuin sivistynyt ihminen.
Verrattuna hormit kaksin käsin vetelää "puuroa" lusikalla kuin luolamies.
 
No, makuasioitahan nämä mutta, oma mielipiteeni.
Muusin ptää olla kiinteämmän puolista. Se kastike tekee sitten siitä kaikille sopivaa, ei kai kukaan pelkkää muusia vedä naamaan.

Keitto sitten, sitä liemeä pitää olla mukana aika paljon.Ei kai se muuten keitto olisikaan.
 
Muusin ptää olla kiinteämmän puolista. Se kastike tekee sitten siitä kaikille sopivaa
Yleensä muusin kanssa en syö kastikkeita vaan jotain kiinteää kuten esim savukala. Tai lihapullia ilman kastiketta, tai keitettyä makkaraa.
Keitoista tykkään siitä (jos on perunaa mukana) että peruna mennyt aika muusiksi ja suurustanut liemen. Ja hernekeitto saa olla että lusikka pysyy pystyssä.
 
Niin, onko kyseessä keitto, velli, puuro, huttu vai rokka?
 
No, makuasioitahan nämä mutta, oma mielipiteeni.
Muusin ptää olla kiinteämmän puolista. Se kastike tekee sitten siitä kaikille sopivaa, ei kai kukaan pelkkää muusia vedä naamaan.

Keitto sitten, sitä liemeä pitää olla mukana aika paljon.Ei kai se muuten keitto olisikaan.
Tuollainen vähän väljempi muusi toiminee esim paistetun pekonikuution ja sipulin kanssa.

Itse tykkään tehdä hyvälaatuisesta purkkilihasta sellaisia 1.5-2 cm kuutiota ja paistaa sen pannulla sipulin kanssa, viimeistellään bbq-kastikkella ja tarjoillaan muusin yms lisukkeiden kera.
 
Tässä yhtenä päivänä tein oikein maukasta kasvisruokaa, tai melkein kasvis koska sekaan tuli katkarapuja.
Porkkana, paprika, sipuli, hernepalkoja, kaaliraastetta. Kaikki ainekset paloiksi ja ruskistin ja pataan, kaksi eri kiinalaismaustekastiketta joukkoon ja tomaattipyrettä.
Tuli oikein maukas kiinalaismakuinen kasvispata.
 
Jos pitää ruokkia joukko nälkäisiä miehiä ja käytettävissä on enemmän aikaa kuin rahaa niin kummisedän tomaattikastike toimii. Kyseessä on resepti joka on eri muodoissaan ollut esillä elokuvissa kuten Kummisetä ja Mafiaveljet.

Oliiviöljyä
Tomaattipyre
Sipulia
Valkosipulia
Tomaattimurskaa
Basilikaruukku
Viiniä, punaista tai valkoista.
Härän häntää/Possun niskaa/naudan potkaa/italialaisia lihapullia/italialaista makkaraa/Bracciole. ts. halvempaa lihaa.

Otetaan iso, laakea kattila ja kaadetaan sen pohjalle oliiviöljyä. Ruskistetaan kevyesti suolattu liha kattilan kattilassa ja otetaan se sivuun
Vähennetään lämpöä ja laitetaan kattilaan sipulisilppua, joka saa muhia pehmeäksi ilman ruskistumista. Laita perään valkosipuli äläkä perkele polta sitä. Sitten kaveriksi runsaasti tomaattipyrettä.

Ohenna seosta viinillä, itse käytän valkkaria, mutta loraus punaista tuo tummemman värin. Anna porista sen verran että enimmät prosentit haihtuvat.

Sitten on tomaattimurskan vuoro, taiteen sääntöjen mukaisesti pitäisi käyttää San Maranzano tomaatteja, mutta niitä ei saa tai hinta on hirmuinen. Pirkka saa kelvata, pari kiloa vähintään. Koska marketissa myytävät murskat ovat hapokkaampia kuin makeat Italialaiset, tuunaamme niitä ruokasoodalla, 1/4tl 500g purkkia kohti, parin kilon kastikkeeseen käytämme siis 1 tl soodaa.

Mausteeksi nippu tuoretta basilikaa, jos sidot sen kiinni langalla, on varret helpompi onkia myöhemmin pois. Anna tekeytyä eka tunti ja mausta suolalla ja mustapippurilla maun mukaan

Anna tekeytyä pari tuntia lisää aina välillä sekoittaen. Lisää lihat/makkarat/lihapullat

Anna tekeytyä vielä tunti, yhteensä siis nelisen tuntia

Iso lautasellinen putki/kierre/simpukka pastaa kostutettuna kastikkeella koristellaan kypsäksi muhineella lihalla ja parilla tuoreyrtin lehdellä, päälle vähän kovaa juustoa, Parmesaania jos persus kestää, Parm iggiano toimii myös.

Punkkua ja tuoretta vaaleaa leipää, joopa joo.

Jos tähteitä jää niin kastike toimii pohjana Bologneselle tai pizzalle.
 
Back
Top