Spadehommat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pstsika
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Chilit näemmä pitivät tästä kesästä ja nyt niitä on kilon verran pakastimessa. Mitäköhän noista voisi värkätä? On sen verran sekalaista tavaraa, että tulisuudet ovat täysi arvoitus. Jotain edellä mainittua sweetchili-tyylistä pikkelsiä on ollut mielessä, mutta riittäisi noista muuhunkin.
Mulla oli jalapenoo kasvamassa terassilla ja jostain syystä jäi vähän ohkaseks sato,taisin ehkä vähän liian myöhään pistää ne tulille.
En tiedä miten noi chilit toimis mutta jalapenot oon pikkelöiny punasipulin kans purkkeihin,siitä voi sit tarpeen vaatiessa napsia eri kohteisiin.

No kuinkas sattuikin toi Myrttishomma,kun perjantaina aattelin että ostan Myrttisen maustekurkkuja pöntön kun niistä joka paikassa hehkutettiin ja oli kyllä aikamoinen pettymys kun maistoin,ei oikeen minkään makusia.

Asiasta viidenteen:
Niistä kannellisista suolakurkkupöntöistä en oo ainakaan täältä lähikaupoista ole enään ottanu,kun kaveri on tossa kaupassa hommissa ja kehu että sillon koronan aikaan porukka vältteli sitä kontaktia,niin nää paikalliset neropatit alko ottaan paljailla käsillä niitä kurkkuja sieltä liemestä ettei koske niihin pihteihin mitkä siinä on sitä varten...vissiin edelleen tehdään samaa🤔
Kyllä tehdään. Piti tässä tovi sitten värkätä oikein itse perunasalaattia, mutta mieliteko jäi siihen kun itänaapuritar valikoi kurkkuja pöntöstä paljain käsin ja pyyhkäsi välillä kätensä housuihin.

Mulla oli jalapenoo kasvamassa terassilla ja jostain syystä jäi vähän ohkaseks sato,taisin ehkä vähän liian myöhään pistää ne tulille.
En tiedä miten noi chilit toimis mutta jalapenot oon pikkelöiny punasipulin kans purkkeihin,siitä voi sit tarpeen vaatiessa napsia eri kohteisiin.
Tuo punasipuli olikin hyvä vinkki! Laitetaan kokeiluun. Perkeles, kun näissä nykyajan kerrostaloissa ei ole enää kylmäkellaria kuten joskus penskana lähiössä oli aina. Loppuu säilytystilat kesken kun kolme pakastinta kaksiossa on jo vähän niin ja näin 😆

Chilit näemmä pitivät tästä kesästä ja nyt niitä on kilon verran pakastimessa. Mitäköhän noista voisi värkätä? On sen verran sekalaista tavaraa, että tulisuudet ovat täysi arvoitus. Jotain edellä mainittua sweetchili-tyylistä pikkelsiä on ollut mielessä, mutta riittäisi noista muuhunkin.
Pakastitko kokonaisena ? Osa kannattaa säästää ihan sellaisenaan, saa jänntystä ruuanlaittoon kun käyttää noita yksittäin. Sulaa leikkuulaudalla hyvin nopeasti siihen kuntoon, että voi silputa ja käyttää ruuan valmistuksessa.

Tuo yllämainittu sweet chili kastike on hyvä ketsupin korvike, sitä voi läträtä melkein mihin vain.

Pistetään nyt toinenkin ohje, jossa mittasuheet kohdillaan ja helppo varioida erilaisia kastikkeita:
20 kpl hyvän kokoisia chilejä (Habanero, Scotch Bonnet, Perus kaupan punainen chili, ...)
2 kpl paprikaa (väri oman maun mukaan)
2 dl silputtua sipulia (punasipulikin oikein hyvä)
6 - 10 kpl valkosipulin kynsiä
1 teelusikallinen öljyä
1 teelusikallinen suolaa
4,5 dl vettä
1 desi valkoviinietikkaa (tai punaviinietikkaa, tai 0,75 desiä tavallista etikkaa)
2 rkl sokeria

Kaikki kiinteät aineet, öljy ja suola pannulle sopivan pieneksi silputtuna, paistele miedolla lämmöllä viitisen minuuttia, jotta vähän pehmenee ja sipuli alkaa melkein saamaan väriä. Kaada vesi mukaan, keittele hiljalleen 20 - 30 min.
Anna jäähtyä jonkin aikaa ja kaada n. litran vetoiseen purnukkaan ja anna reippaasti sauvasekotinta. Lisää etikka ja sokeri. Anna lisää sauvasekoitinta. Purkita uunissa desinfioituihin purkkeihin. Lopputuotetta tulee n. 8 desiä.

Tästä on helppo lähteä tunaamaan omien mieltymysten suuntaan, vain mielikuvitus on rajana. Esim. paprikat voi korvata Jalapenoilla tai Pilttipurkillsella mangososetta (Piltti ensimaut, 99,9% mangoa).

Edit:
Ainiin, se pakollinen varoitus. Nasse päähän ja kämppään läpiveto kun keitellään chilejä.

Viimeksi muokattu:
Kun täällä on nyt ollut puhetta pikkelöinnistä, laitan pienen kyselyn perusliemestä:
A) 1-2-2
B) 1-2-3
C) Joku muu
D) Känädä

Valitsen itse perusliemen vähän sen mukaan mitä pikkelöin. Ja sitten liemeen lisukkeet vähän miten sattuu. Yleensä sinapinsiemeniä. Amerikkalaisissa resepteissä näkyy usein korianterinsiemeniä, mutten ole vielä kokeillut.

Kun täällä on nyt ollut puhetta pikkelöinnistä, laitan pienen kyselyn perusliemestä:
A) 1-2-2
B) 1-2-3
C) Joku muu
D) Känädä

Valitsen itse perusliemen vähän sen mukaan mitä pikkelöin. Ja sitten liemeen lisukkeet vähän miten sattuu. Yleensä sinapinsiemeniä. Amerikkalaisissa resepteissä näkyy usein korianterinsiemeniä, mutten ole vielä kokeillut.
aina 1-2-3, muuten sitten tilanteen mukaan peruslientä maustaen. Kurkkuihin sinapinsiemen ja kurkuma. Punasipuleihin olen heittänyt mustapippureita jne.

^^Kyllä Snelmanni, Votkins ja Kokkikartano ne on ollut hyviä. Myrttisen kehutuista suolakurkuista ei oikein löytänyt sitä jujua.
Ko liha firmat minunkin listoilla Kivikylällä lisättynä.
Myrttinen oli kokeilussa mutta kun on verenpainetta ja täytyis suolaa välttää niin olen tottunut melkein ilman suolaa olemaan. Joten Myrttisen kurkut oli järkytys. Suolaa oli niin että pisti irvistelemään. Vaikka niitä huuhdoinkin / liotin vedessä. Noista ei tullut mun suosikki kurkkuja.

Tuo punasipuli olikin hyvä vinkki! Laitetaan kokeiluun. Perkeles, kun näissä nykyajan kerrostaloissa ei ole enää kylmäkellaria kuten joskus penskana lähiössä oli aina. Loppuu säilytystilat kesken kun kolme pakastinta kaksiossa on jo vähän niin ja näin 😆
Ammattikokin vinkki tohon punasipuliin, laita yksi kuorittu, keitetty ja siivutettu punajuuri sinne mukaan, me tehdaan aina nain. Poista ennen tarjoilua, muista kuoria, et halua sita maan aromia sinne. Nayttaa ja maistuu viela paremmin. Jaaatkakaa! Ps. 1-2-3 toimii aina.

Viimeksi muokattu:
Pari kiperää kysymystä @Fremen

Millä vehkeellä teroitat fileerausveitsen ja mihin kulmaan ?

Oon kuullu kaikenlaisia vehkeitä ja kulmia,mut kiinnostaa ihan ammattikokin mielipide.
Oli kovat väittelyt just kalareissussa että miten se filetti pitää teroittaa.

Ko liha firmat minunkin listoilla Kivikylällä lisättynä.
Myrttinen oli kokeilussa mutta kun on verenpainetta ja täytyis suolaa välttää niin olen tottunut melkein ilman suolaa olemaan. Joten Myrttisen kurkut oli järkytys. Suolaa oli niin että pisti irvistelemään. Vaikka niitä huuhdoinkin / liotin vedessä. Noista ei tullut mun suosikki kurkkuja.
Mullakin nykyisin perenpaine voi noustaa liikaa, kuinka paljon myrttisen suolakurkussa sitä suola?

Tähän liittyen olisi mukava kuulla jos jollakulla olisi jotain kokemusta pakastimen ylläpidosta agrikaatilla. Noin niinkuin bensamäärän varaamisen vuoksi. Kerran päivässä tunti ? Tunti kaksi kertaa päivässä?
Riippuu varmaan pakastimen koosta ja paljonko siellä on sitä kamaa sisällä.
Omia kokemuksia 15v takaa on sen verran,että asuin sillon taajaman ulkopuolella ja syysmyräkässä kaatui paljon puita linjojen päälle niin oli pari viikkoo sähköt pois(välillä saattoi olla tunnin päällä) mutta oltiin aggrekaatin ja lämmitys oli takan varassa.

Jääkaappipakastin,pieni lämminvesivaraaja ja kaivon vesiautomaatti/pakkasvahti oli aggrekaatin päässä(ei yhtäaikaa) ja taidettiin käyttää sitä 3-5 kertaa per päivä ja oliskohan ollu tunnista kahteen kerrallaan päällä,se oli 5kw vehje.

En sen tarkemmin mittaillut pakastimen lämpötiloja mutta alle -10 ei pakastin mennyt.
En ihan tarkkaan muista mitä meni bensaa,mutta tais olla niin että 20 litran kannulla pärjättiin.

Tosin sen jälkeen syötiin pakastin tyhjäksi kun ei nyt ihan 100 varma ollut siitä lämpötilan heittelystä.

e.
Varmaan olis pärjännyt pienemmälläkin aggrekaatilla/kulutuksella,mutta sattui oleen tollanen tallissa.

Viimeksi muokattu:
Riippuu varmaan pakastimen koosta ja paljonko siellä on sitä kamaa sisällä.
Omia kokemuksia 15v takaa on sen verran,että asuin sillon taajaman ulkopuolella ja syysmyräkässä kaatui paljon puita linjojen päälle niin oli pari viikkoo sähköt pois(välillä saattoi olla tunnin päällä) mutta oltiin aggrekaatin ja lämmitys oli takan varassa.

Jääkaappipakastin,pieni lämminvesivaraaja ja kaivon vesiautomaatti/pakkasvahti oli aggrekaatin päässä(ei yhtäaikaa) ja taidettiin käyttää sitä 3-5 kertaa per päivä ja oliskohan ollu tunnista kahteen kerrallaan päällä,se oli 5kw vehje.

En sen tarkemmin mittaillut pakastimen lämpötiloja mutta alle -10 ei pakastin mennyt.
En ihan tarkkaan muista mitä meni bensaa,mutta tais olla niin että 20 litran kannulla pärjättiin.

Tosin sen jälkeen syötiin pakastin tyhjäksi kun ei nyt ihan 100 varma ollut siitä lämpötilan heittelystä.

e.
Varmaan olis pärjännyt pienemmälläkin aggrekaatilla/kulutuksella,mutta sattui oleen tollanen tallissa.
Kiitos. Tajusin juuri että laitan kulutusmittarin pakastimen pistokkeeseen. Eiköhän wateista pysty laskemaan vrk kulutuksen ja sitä kautta agrikaatin vaatiman polttoainemäärän. Niinkuin varmaan huomasitte, en ole mikään insinööri.

Back