Spadehommat

Laita ohje ankalle niin kokeilen.

meidän ankat on aika pieniä, 1,5-2,5 kg. Ne pekingit isompia. Nämä ovat valitettavan vähärasvaisia kun kasvavat vapaasti laiduntaen ja matoja kaivaen. Pienissä aitauksissa, vähän liikkuvat ja pelkkää viljaa (ja soijaa) syövät ovat rasvaisempia.

mitäänhän suomessa ei saa myydä ilman lupia, leimoja ja niitä ja näitä (kalliita sellaisia), eli jos joku on halunnut maistaa ankkaa, kania, riistaa, vuohta, ankanmunia, kalkkunanmunia, vuohenmaitoa tai juustoa tai mitä nyt täällä on, on kahvipaketilla tai lahjana saanut. (Yhdestä kokonaisesta vuohesta tosin mies sai konjakkipullon ja mainitsi siinä olevan vuohi parhaimmillaan)

nyt justiin on paloittelu käynnissä ja mun piti tehdä liemiä rangoista, jäin notkumaan nettiin niin Heikki-Aulis Kaasinen-Kaakko, Hansu ja Pirre ehtivät jaolle.
C1DD0574-16F4-4469-BC1F-E30EBDC68B54.jpeg
 
@Baltriber

kotiankka 1 kpl paloina luinen nahkoineen
provanssin yrtti seos
suola pippuri
50 g voita
oliiviöljyä 2 rl
sipulia 2 kpl
3 kokonaista valkosipulia,mukulan päällimmäinen kuori pois, siis kokonaisia (niitä mielestäni olisi voinut olla 4 kin, herkullisia)
kuivat luumut kivetön 250 g (osa ei mahtunut omenien takia).
laakerilehti 1 kpl
kanelitanko 1kpl
omenamehu/sose vastapuristettu (itse laittoin omena lohkoja, ne meni soseeksi siinä itsestään) 300 ml
лавровый лист — 1 шт.
valkoviinia 250 g (Laitoin 250 ml)

Lisäsin vetta hiukan, kun nestetta oli vähän, se on muuten parasta siinä.

Ensin sulatin miedolla lämmöllä säästetty a.rasvaa, osan sitä sentään älynnyt pakastaa kuten rasvan, siinä ruskistin ankapaloja. Reseptissa ei mainittu ankan kokoa, ei näyttää kovin suurelta.
 
Kisulille maistuu :love:

Siinä uuniankareseptissa unohdin mainita : minulla oli puolet ankasta ja kastiketta riitti just ja just. Tähän kastikeseen Ranskassa kastellaan leipä, jossa on luumu, briossi tai joku sellainen. Minulle maistui tuoreen vehnächapatan kansssa, en kaivanut edes lisukketta. Tänään jatkoin ja paransin ankkakeittoa haudutulla purjolla kermassa, timiamin ja valkosipulin kanssa. Ja koko ajan tuntuu että se vaati jotain, mutta mitä!?

En löytänyt mistään hyvän ranskalaisen ankakeiton reseptia.

Ostin sen myskiankan hallista, on kuulemma keskitasvainen. ei niin rasvainen kun pekingin ankka, saa olla odottamassa kun mieli alkaa tehdä taas. Ja ties vaikka koronan takia ei pääse enää
ostoksille.
 
Mä luulen että myskit on pekingien sporttisempia serkkuja, vähän kuin noi meidän cayugat, rasvattomampia ja tummempia lihoiltaan.
Keitot on vaikeita, mä aina alan säätämään ja tuntuu että aina puuttuu jotain. Ajattelin tehdä kokeilun, jauhoin vähän ankkaa jauhelihaksi, meinasin yrittää jotain nuudelikeittoa siitä, ihan varma en ole että kuinka käy.

meillä jatkui makkaranteko vielä tänään. Mä piilotan lihamyllyn vähäksi aikaa, alkaa tulemaan suolet jo korvista. Koska olen taipuvainen mauttomuuksiin ja huonoon huumoriin, oli nesteenä tottakai coronaa.
C02CB7D7-6C85-4F0E-8E06-5EDCD6610E03.jpeg86EA7920-BC45-4019-9AD8-3F7038C5CE91.jpeg
 
Mä luulen että myskit on pekingien sporttisempia serkkuja, vähän kuin noi meidän cayugat, rasvattomampia ja tummempia lihoiltaan.
Keitot on vaikeita, mä aina alan säätämään ja tuntuu että aina puuttuu jotain. Ajattelin tehdä kokeilun, jauhoin vähän ankkaa jauhelihaksi, meinasin yrittää jotain nuudelikeittoa siitä, ihan varma en ole että kuinka käy.

meillä jatkui makkaranteko vielä tänään. Mä piilotan lihamyllyn vähäksi aikaa, alkaa tulemaan suolet jo korvista. Koska olen taipuvainen mauttomuuksiin ja huonoon huumoriin, oli nesteenä tottakai coronaa.
Katso liite: 36821Katso liite: 36822
:ROFLMAO:


Keittoon ainakin säätön aikana timjami ja rosmariini, ihan ja tosi paikkasen kurkuma ja punaista chilia. Mutta taju ei räjähtänyt. Purjo sen sijan oli ihan jes.
 
image0000005.jpgIMG_20171216_182224.jpgIMG_20170204_130941.jpg
Ei tarvita ihmeempiä ohjeita, vähän kannattaa lämmittää.
Olen syönyt viime aikoina lähes pelkästään peuraa , siis kun lihaa syön. Joskus vähän possua ja kanaa, niin ei käy yksitoikkoiseksi. Olen harkinnut makkaravermeitten hankkimista, mutta toistaiseksi on mennyt noinkin alas.
 
Pihatontun vegaani-hippi-linssikeitto


Epidemiavarautumiseen liittyen olen pohdiskellut kaiken maailman proteiinipitoisten linssien, papujen sun muiden kuivakummajaisten ostamista. Mutta pitäähän asioita kokeilla ennen kuin niitä ostaa varastoon. Joten...

Kaada kilo tomaattisössöä (paseerattu, murska, mitä vaan) kerroskattilan haudutusosaan. Mätä 3dl punaisia linssejä ja yksi lihaliemikuutio sekaan. Hämmennä. Hämmenny. Jätä hautumaan ja tee jotain järkevää sillä välin kun linssi-tomaattimössö turpoaa ja kypsyy.

Paista paketillinen jauhelihaa. Mätä se sekaan. Mausta valkosipulilla ja inkiväärillä. Voit pistää myös sitruunamehua jos omistat sellaista. Mätä sekaan myös purkillinen kookosmaitoa. Jätä hautumaan. Tee jotain järkevää.

Käy päiväkoti-ikäinen päiväkodista. Putsaa se hiekasta, mudasta, kurasta, savesta ja muista maa-aineksista. Tarkista että kuran alta paljastuu oma kakara. Roudaa perhe kotiin.

Tässä kohtaa vegaani-hippi-linssikeitto on hautunut maultaan sopivan pehmeäksi.

Jos tykkäät homarista, niin mätä muutama reilu pala sinihomejuustoa lautasen pohjalle ennen kuin lohkot keitosta sopivia paloja lautasellesi. Räpsäytä itsellesi muutama kunnon ranneheilautus Habanero-Tabascoa hippikeiton päälle.

(Ja kukaan ei sitten kysy että miten vegaani-hippi-keitossa voi olla jauhelihaa. Mistä te oikein luulette vegaani-hippien koostuvan? Porkkanoistako?)

On muuten ihan hyvää ja aika täyttävää.
 
Pihatontun vegaani-hippi-linssikeitto


Epidemiavarautumiseen liittyen olen pohdiskellut kaiken maailman proteiinipitoisten linssien, papujen sun muiden kuivakummajaisten ostamista. Mutta pitäähän asioita kokeilla ennen kuin niitä ostaa varastoon. Joten...

Kaada kilo tomaattisössöä (paseerattu, murska, mitä vaan) kerroskattilan haudutusosaan. Mätä 3dl punaisia linssejä ja yksi lihaliemikuutio sekaan. Hämmennä. Hämmenny. Jätä hautumaan ja tee jotain järkevää sillä välin kun linssi-tomaattimössö turpoaa ja kypsyy.

Paista paketillinen jauhelihaa. Mätä se sekaan. Mausta valkosipulilla ja inkiväärillä. Voit pistää myös sitruunamehua jos omistat sellaista. Mätä sekaan myös purkillinen kookosmaitoa. Jätä hautumaan. Tee jotain järkevää.

Käy päiväkoti-ikäinen päiväkodista. Putsaa se hiekasta, mudasta, kurasta, savesta ja muista maa-aineksista. Tarkista että kuran alta paljastuu oma kakara. Roudaa perhe kotiin.

Tässä kohtaa vegaani-hippi-linssikeitto on hautunut maultaan sopivan pehmeäksi.

Jos tykkäät homarista, niin mätä muutama reilu pala sinihomejuustoa lautasen pohjalle ennen kuin lohkot keitosta sopivia paloja lautasellesi. Räpsäytä itsellesi muutama kunnon ranneheilautus Habanero-Tabascoa hippikeiton päälle.

(Ja kukaan ei sitten kysy että miten vegaani-hippi-keitossa voi olla jauhelihaa. Mistä te oikein luulette vegaani-hippien koostuvan? Porkkanoistako?)

On muuten ihan hyvää ja aika täyttävää.
Jos keitosta lohkotaan paloja lautaselle, sen täytyy olla tuhtia.

Jälleen kirjoittu: Heti tuli pakurikääpämainoksia sivulle, hippikeiton jälkeen.
 
Jos keitosta lohkotaan paloja lautaselle, sen täytyy olla tuhtia.

Tossa vajaa kolme viikkoa sitten olin keittänyt jotain keittoa. Penskat olivat sitä mieltä että se on mun keittämäksi vähän pluirua. Kasasin vanhimman lapsen lautasella olleen keiton pinoksi lautasen toiseen reunaan ja löin lusikan siihen pystyyn.

Kun lusikka kaatui alle minuutissa, niin penskat kattoivat että heidän näkemyksensä tuli toteennäytettyä. Pluirua oli.

Kaikilla on oma näkemyksensä siitä, millaista keiton pitää olla. Mun mielestä sen pitää olla sen verran litkua että siihen voi dipata leipää mutta kuitenkin sen verran jäykkää että dippaaminen vaatii edes vähän voimaa.

Noilla meidän mukuloilla on muuten aika koruttomia näkemyksiä koulun keitoista.


Lisätty kuva keittopallosta. Vähän pluirua tosta tuli, mutta aina ei voi voittaa.

Löysä linssikeittoLöysä linssikeitto.jpg

Kasasin tähteitä tolleen lautasen toiseen reunaan ja kokeilin seisooko lusikka.
(Kuvaamisesta kiinnostuneille:
50mm FF-rungossa, f1.8, ISO sata. Valona yläpuolella oleva kattolamppu ja ikkunasta tuleva taustavalo. Jalustana väärinpäin käännetty lautanen. Kahden sekunnin vitka.)
 
Viimeksi muokattu:
Vuoden 1955 Pellervo lehden artikkelissa varoiteltiin vaalean leivän ja sokerin käytön vaaroista,mielenkiintoista luettavaa,ei Antti Heikkilä ole yksin näistä varoitellut,asia on tiedetty jo pitkään..
 
@Baltriber
Onko ranskalainen myskiankka ok?
Muista sitten että ranskalaisia ja muitakin ankkoja pakkosyötetään rasvamaksan saamiseksi. Jos et pidä kissojen ja koirien rääkkäämisestä, niin ei se ankkojen rääkkääminen ole sen eettisempää vaikka eivät ole niin söpöjä.
 
Muista sitten että ranskalaisia ja muitakin ankkoja pakkosyötetään rasvamaksan saamiseksi. Jos et pidä kissojen ja koirien rääkkäämisestä, niin ei se ankkojen rääkkääminen ole sen eettisempää vaikka eivät ole niin söpöjä.
En pidä sitä eettisempänä, enkä ostaisi pakkosyötettyä ankka, enkä syönyt koskaan fuagrankaan. Kaikkia ankkoja ei pakkosyötetä.
 
Torttua tontun makuun

Leikkaa valmiita torttulevyjä puoliksi eli neliöiksi.

Poraa omenaporalla ompusta siemenkota pois. Leikkaa ohuehkoiksi viipaleiksi. Sekoita sokeria, kanelia ja inkivääriä. Pyöritä omppuviipaleet sokeri-maustesekoituksessa.

Ota joulutorttuihin tarkoitettua luumumarmeladia teelusikkaan. Laita se omppuviipaleen reikään. Paina lusikalla läpi. Tönää viipale luumumössöineen torttutaikinan päälle.

Paista muuten ohjeen mukaan mutta tosi paljon kauemmin. Näät kyllä itte milloin on tummuudeltaan sopivaa ja tarpeeksi noussutta.

Tämmöttiä niistä sitten tulee.

Hyviä.

Ompputorttu-0503.jpg
 
Back
Top