Spekulointi: HX:n tuleva aseistus ja varustus

Kyllä, niinkun tiedätkin niin Hornet näkyy ohjuslastissa silti varmaan paremmin tutkaan kuin F-35 lisäohjuksilla.

En kylläkään usko että "muutaman hornetin pitäminen lentokelpoisena" olisi taloudellisesti välttämättä järkevää. Täytyy siinä huolto-osaamista pitää hengissä ja varmaan huoltaakin vähän väliä. Tekniset kapistukset eivät vaan säily "varastorasvoissa".

Kyllähän ne säilyy, googlesta voit katsoa miten koneet säilyy taivasalla Arizonan aavikkollakin USAn reservissä. Toki käyttöönotossa pitää sitten huoltaa pitkän kaavan kautta. Miehistö on suurempi kysymys, mekaanikot yleensä vain paranee vanhetessaan, pilotit taas voi olla liian pulleita, sokeita, fyysisesti muuten rikki että 50+ vuotiaina voi hävittäjiä lennellä. Silti väitän että kannattaisi vaihtoehdot miettiä kunnolla. Jos saadaan yhden F-35n hinnalla vaikka 5 käyttökelpoista "reservin konetta", voi kolme-neljä konetta tinkimällä saada enemmän tehoja irti kokonaisuudesta.
 
Mielenkiintoinen ajatus, että lennettäisiin reservi laivasto jenkkeihin aavikkosäilytykseen heidän oman reservin seuraan. Jos jenkeille sopisi niin mikäs siinä, mutta käyttöönotto tosiaan voisi olla vähän hidasta nykyaikaiseen nopeaan sodankäyntiin. Voisi olla sota ohi kun Hornet pääsisi taas siivilleen.
 
,Jarmo Huhtanen HS
Julkaistu: 18.2. 16:30


YHDYSVALTOJEN puolustusministeriö on antanut Boeingille luvan myydä Suomeen Super Hornetin elektronisen sodankäynnin versiota eli Growlereita. Aiemmin niitä on myyty Yhdysvaltojen ulkopuolella vain Australialle.

Boeing tiedotti tänään Helsingissä, että se on tarjonnut Ilmavoimien Hornet-hävittäjien seuraajahankkeessa eli HX-hankkeessa sekä Super Horneteja että Growlereita.

Growler on kaksipaikkaisesta Super Hornetista kehitetty elektronisen sodankäynnin hävittäjä, joka pystyy häiritsemään, harhauttamaan ja lamauttamaan vastustajan elektronisia järjestelmiä.

Yhdysvaltain laivasto toi Growlereita Suomeen ensimmäisen kerran viime kesänä Ilmavoimien juhlalentonäytökseen.
 
,Jarmo Huhtanen HS
Julkaistu: 18.2. 16:30


YHDYSVALTOJEN puolustusministeriö on antanut Boeingille luvan myydä Suomeen Super Hornetin elektronisen sodankäynnin versiota eli Growlereita. Aiemmin niitä on myyty Yhdysvaltojen ulkopuolella vain Australialle.

Boeing tiedotti tänään Helsingissä, että se on tarjonnut Ilmavoimien Hornet-hävittäjien seuraajahankkeessa eli HX-hankkeessa sekä Super Horneteja että Growlereita.

Growler on kaksipaikkaisesta Super Hornetista kehitetty elektronisen sodankäynnin hävittäjä, joka pystyy häiritsemään, harhauttamaan ja lamauttamaan vastustajan elektronisia järjestelmiä.

Yhdysvaltain laivasto toi Growlereita Suomeen ensimmäisen kerran viime kesänä Ilmavoimien juhlalentonäytökseen.

Aletaan olla ytimessä! Toi oli ylläri.
 
64 F-35 ja 8 Growleria ;)
 
Onhan tuo isku Saabin vyön alle.
Mikäli jos muistan oikein Superhornet tarjoukseen sisältyi myös muuta ilmatorjuntaa tai siis joku uutisjuttu.
Uhkasivat tarjota kokonaisvaltaista pakettia suomelle.

Growler on F/A-18F Super Hornetin elektroniseen sodankäyntiin ja taktiseen häirintään erikoistunut versio, ja kriittinen osa Yhdysvaltain asevoimien ja sen liittolaisten puolustusta eri puolilla maailmaa.
rowlerin suorituskyky mahdollistaa, että laivue saavuttaa kohteensa tulematta havaituksi. Se on amerikkalaisvalmistajan mukaan maailman edistynein ja tällä hetkellä ainoa tuotannossa oleva, elektronista sodankäyntiä varten kehitetty hävittäjä.


 
Montako HX-rinnakkaisvitjaa tarvitaan? Ensimmäisen viiden viestin jälkeen homma menee kuitenkin OT:ksi. Miksei nämä höpinät määristä, tyypeistä ja aseista voi olla samassa vitjassa?
 
Montako HX-rinnakkaisvitjaa tarvitaan? Ensimmäisen viiden viestin jälkeen homma menee kuitenkin OT:ksi. Miksei nämä höpinät määristä, tyypeistä ja aseista voi olla samassa vitjassa?
Rakkaalla HX:llä on monta ulottuvuutta, ystävä hyvä. Suurimmassa osassa foorumin ketjuja homma lipsahtaa OT:n puolelle ehkä vähän silleen pikkusen lievästi ja me itse kukainenkin taidamme olla hiukkasen syyllisiä siihen. Tunnustan olevani syntinen. ;)
Growlerin tarjoaminen ei ollut yllätysuutinen, mutta hyvä sellainen. Panokset kovenee.

Growler tässä ketjussa on mielestäni relevantti esilletuonti elso-ominaisuuksiensa vuoksi.
 
Kyllä, niinkun tiedätkin niin Hornet näkyy ohjuslastissa silti varmaan paremmin tutkaan kuin F-35 lisäohjuksilla.

En kylläkään usko että "muutaman hornetin pitäminen lentokelpoisena" olisi taloudellisesti välttämättä järkevää. Täytyy siinä huolto-osaamista pitää hengissä ja varmaan huoltaakin vähän väliä. Tekniset kapistukset eivät vaan säily "varastorasvoissa".

Paitsi jos valitaan Super Hornet, jolla ilmeisesti on huoltojärjestelmissä ja prosesseissa paljon yhtäläisyyksiä. Silloin voisi ehkä joitakin Legacy Horneteja säilöä luoliin, koskapa tod näk Super Hornet pilotit pystyisivät aika minimaalisella konversiolla lentää myös Legacy Hornetia. Tai ainakin päinvastoin mainostetaan olevan helppoa (Legacy Hornetista konversio Super Hornetiin)
 
Paitsi jos valitaan Super Hornet, jolla ilmeisesti on huoltojärjestelmissä ja prosesseissa paljon yhtäläisyyksiä. Silloin voisi ehkä joitakin Legacy Horneteja säilöä luoliin, koskapa tod näk Super Hornet pilotit pystyisivät aika minimaalisella konversiolla lentää myös Legacy Hornetia. Tai ainakin päinvastoin mainostetaan olevan helppoa (Legacy Hornetista konversio Super Hornetiin)

Vaikka koneet itsensä saisikin jollakin tavalla säilymään, niin mielenkiintoisin osio tulee todennäköisesti huoltopuolella. Lentäminen ei ole vaikeaa, tehdäänhän kaikenlaisia koelentoja oudoillakin konetyypeillä ja simulaattorit on olemassa järjestelmien käytön harjoittelemiseksi. Mutta kun pitää alkaa testipenkeissä troubleshoottaamaan elektroniikkajärjestelmien vikoja, niin sitten voikin mennä mielenkiintoiseksi, kun hommaan ei ole rutiinia ja luettavaa paperia on tuhansia tai kymmeniä tuhansia sivuja.
 
Onhan tuo isku Saabin vyön alle.
Mikäli jos muistan oikein Superhornet tarjoukseen sisältyi myös muuta ilmatorjuntaa tai siis joku uutisjuttu.
Uhkasivat tarjota kokonaisvaltaista pakettia suomelle.

Growler on F/A-18F Super Hornetin elektroniseen sodankäyntiin ja taktiseen häirintään erikoistunut versio, ja kriittinen osa Yhdysvaltain asevoimien ja sen liittolaisten puolustusta eri puolilla maailmaa.
rowlerin suorituskyky mahdollistaa, että laivue saavuttaa kohteensa tulematta havaituksi. Se on amerikkalaisvalmistajan mukaan maailman edistynein ja tällä hetkellä ainoa tuotannossa oleva, elektronista sodankäyntiä varten kehitetty hävittäjä.



Sehän vasta olisi pläjäys, jos Boeing sisällyttäisi tarjoukseen vaikkapa Arrow 3 ballististen ohjusten torjuntaohjuksen! Tämä kyvykkyys Suomelta puuttuu kokonaan ja ollaan kuitenkin Iskanderin kantamassa.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Arrow_3
 
On muuten erikoista, että USA myy/haluaa myydä meille kaikkea mitä eivät myy edes NATO-liittolaisille.

Taidetaan tosiaan olla jotain erikoista.
 
Vaikka koneet itsensä saisikin jollakin tavalla säilymään, niin mielenkiintoisin osio tulee todennäköisesti huoltopuolella. Lentäminen ei ole vaikeaa, tehdäänhän kaikenlaisia koelentoja oudoillakin konetyypeillä ja simulaattorit on olemassa järjestelmien käytön harjoittelemiseksi. Mutta kun pitää alkaa testipenkeissä troubleshoottaamaan elektroniikkajärjestelmien vikoja, niin sitten voikin mennä mielenkiintoiseksi, kun hommaan ei ole rutiinia ja luettavaa paperia on tuhansia tai kymmeniä tuhansia sivuja.

Puhumattakaan varaosien saatavuudesta.
 
On muuten erikoista, että USA myy/haluaa myydä meille kaikkea mitä eivät myy edes NATO-liittolaisille.

Taidetaan tosiaan olla jotain erikoista.
Me ei ruikuteta jenkkejä tekemään jotakin meidän puolesta vaan enemmänkin toisin päin. Ja vielä maksamme siitä.

Kärjistetysti sanoen, me ollaan syvällä Natossa ja eturintamassa mutta perkele ei edes huolita 5. pykälää. Melkoista hulluutta jota takana olevien kannattaa ruokkia.
 
On muuten erikoista, että USA myy/haluaa myydä meille kaikkea mitä eivät myy edes NATO-liittolaisille.

Taidetaan tosiaan olla jotain erikoista.
Ollaan tähän päivään asti oltu tolkun valkoinen kansa. Suomi on varmasti Japaniin ja Australiaan verrattava luotetuin kumppani. Sitten myös se pieni seikka. Täällä on suhteellisen vähän muslimeita
 
Tämä on tosiaan spekulaatio-ketju, mutta @Huhta tuossa jo mainitsi yhden tärkeän lähtökohdan. On todennäköistä, että aseistus tulee HX:n aikana menemään joka tapauksessa täysin uusiksi. Alkuvaiheessa voidaan kyllä tuoreempia Amraameja ja Sidewindereitä käyttää. Ja ne sopinevat kohtuu helposti kaikkiin, paitsi Rafaleen vaatii täysin uuden integraation. Mutta esim. on epävarmaa, tultaisiinko vanhaa Jasmiinia integroimaan mihinkään uuteen HX-kandidaattiin.

Kun toisaalta uusia, todella kiinnostavia aseita on tulossa tarjolle, voidaan vetää kaksi yleisesti HX:ään liittyvää johtopäätöstä.

1) Hornetien nykyinen aseistus ei määritä tulevan HX:n valintaa tai aseistustakaan, vaikka Amraamit ja Sidewinderit tarjoavat AA-peruspohjan alkuvaiheessa
2) Mistään HX-ehdokkaasta tuskin löytyy valmiina kaikkia haluttuja aseita, vaan kaikki valmistajat joutuvat tekemään jotain integrointeja osana kokonaispakettia.

Vanhoja aseita voi paukutella live-harjoituksissa Hornetin loppuvuosina urakalla (kuten tehtiin Drakenilla), tai sitten ehkäpä esim. Jassmiinit saa myytyä "hyvin säilytettyinä" muille jäljelle jääville käyttäjille (USA, Australia, Puola)

Tarkoitukseni ei ole herättää uudestaan integraatiokulu-skismaa. :) En kuitenkaan ole lainkaan vakuuttunut siitä, että nykyiset aseet "sopinevat kohtuu helposti kaikkiin".

Väitetysti IRIS-T:n integrointi Typhooniin maksoi 61,4 miljoonaa euroa... tämä siis vuonna 2002. Toisaalta The Localin mukaan Saab sai vuonna 2005 150 miljoonan kruunun sopimuksen IRIS-T:n integroinnista Gripeniin. Konetyyppien välillä voinee siis syntyä merkittäviäkin eroja kustannuksissa tässä suhteessa. Epäilen kuitenkin vahvasti, että AIM-9X voi olla varsin eri eläin integroitavaksi tähän ohjukseen verrattuna. Typhooniin tosin on integroitu ASRAAM, joka ilmeisesti jakaa käytännössä saman hakupään AIM-9X:n kanssa, mikä saattaisi aavistuksen helpottaa prosessia. Mikäli IRIS-T on niin halpa kuin väitetään (~puoli miljoonaa euroa, allekin), niin voi kuitenkin kysyä, kannattaako AIM-9X:n vanhan version integroinnista maksaminen ja 25-vuotiaiden ohjusten tekohengittäminen tehdastuoreiden lähitaisteluohjusten hankkimisen sijaan. Ei välttämättä...

AMRAAM voi sitten ollakin eri juttu, kun ohjukset ovat uudempia ja kun niissä on kiinni selkeästi enemmän rahaa. Toisaalta jos B:t ovat täyttä hylkytavaraa 30-luvulle tultaessa, niin AIM-120C7:n siirtäminen ilmatorjunnalle ja AIM-120D:n integroiminen ja hankinta Typhooniin/Gripeniin Meteorin rinnalle voi olla houkutteleva vaihtoehto.

P.S. Tietääkseni Australia käyttää JASSM:ia Hornetissa, joten voipi olla, että ohjuksen käyttö loppuu sielläkin samoihin aikoihin Suomen kanssa tai jo aiemmin.
 
En kyllä muista ja voi olla että muistan väärin.
Muistikuva vain asiasta. Oli englanniksi jos oikein muistan.
Jutussa puhuttiin että hanke on melko vapaamuotoisesti suunniteltu


Jotain tiedonmurusia:

Aseistetut lennokit tukemaan Suomen ilmatorjuntaa – Muuttuuko Suomen puolustusdoktriini, puolustusministeri Niinistö?
Tekniikan kehittymisen vuoksi miehittämättömien lennokkien hyödyntäminen olisi Suomelle mahdollista 2020- ja 30-luvuilla, arvioi puolustusministeri Jussi Niinistö.
Politiikka

Jaa artikkeli Facebookissa181
Jaa artikkeli Twitterissä

Suomen taivaalla saatetaan ensi vuosikymmenellä nähdä Ilmavoimien hävittäjien tukena miehittämättömiä lennokkeja.
Puolustusvoimien logistiikkalaitos pyytää viideltä hävittäjävalmistajalta ratkaisuja, joilla voidaan korvata nykyään käytössä olevat Hornet-hävittäjät, joiden on määrä poistua käytöstä vuodesta 2025 alkaen.
Uutta on se, että Suomi on liittänyt mukaan tarjouspyynnön raskaasti aseistettujen miehittämättömien lennokkien hankkimisesta.
Muuttuuko Suomen puolustusdoktriini suhteessa hävittäjähankintoihin, puolustusministeri Jussi Niinistö, PS?
– Kyllä Suomen tärkein ratkaisu on, että saamme HX-hankkeen eli Hornetin seuraajahankkeen maaliinsa ja riittävän määrän [miehitettyjä] monitoimihävittäjiä. Lennokit ovat tukemassa kokonaisuutta yhdessä ilmatorjunnan kanssa.


Toinen juttu ei liity varsinaisesti edelliseen juuri mitenkään mutta törmäsin tälläiseen blogiin:

Mielenkiintoinen tieto HX-hankkeen tarjoyspyyntötiedotteessa.
Posted on November 24, 2017by epamuodikkaitaajatuksia
Huomasin mielenkiintoisen pienen tiedonmurusen Puolustusministeriön HX-hanke tiedotteissa: Asejärjestelmistä ja kyvykkyyksistä on lähetetty tarjouspyyntö Israeliin. Tämä tarkoittaa käytännösä Rafael-nimisen asejärjestelmiä toimittavan firman tuotteita. Jo on aikakin, sanoisin. Rafaelin Python ilmataisteluohjukset lienevät alansa parhaat ,tai parhaita, nykymaailmassa, ja käytännössä suoraan amerikkalaisten järjestelmien kanssa yhteensopivat. (Kuten käytännössä kaikki muutkin läntiset ilmataisteluohjukset ovat.) Pythonin erityiset vahvuudet liittyvät sen erittäin suureen laukaisuikkunaan: se voidaan ampua mihin tahansa oman oneen ympärille. Tietenkin suuret ja rajut liikkeet juuri lentoradan alussa verottavat kantamaa. Python 5 ohjuksen varman tapon tilavuuden (no escape volume) pitäisi olla Länsiohjuksista suurimpia. Sama firma valmistaa myös Derby ja Derby ER ohjuksia, jotka kuitenkaan eivät tuo MBDA Meteorin kaltaista kykyä.
Ilmasta maahan asejärjestelmiin Rafaelilta löytyy SPICE, Smart, Precise Impact, Cost Effective 1000 paunan ja 2000 paunan pommien ohjausjärjestelmä. On varmasti hyvä, on aivan uutta tuotantoa, mutta ei välttämättä tuo suurta etua vaikkapa ranskalaisten HAMMERiin verrattuna. SPICE mainostaa myös STand Off kykyä, eli kykyä pudottaa pommit ilmatorjunnan tulivaikutuksen ulkopuolelta, mutta tämä ei nyt vain välttämättä ole oikeassa ilmasodassa mitenkään kriittinen kyky. Vaikka ilmatorjunta ei olisikaan ulottumassa koneeseesi, olet silti hävittäjien tulen vaikutuspiirissä. On tietenkin hyvä että pystys tuhoamaan vihollisen ilman omaa vaaraa, mutta kyky siihen voi olla Suomen käymässä ilmasodassa aikalailla pieniä silakoita.
Rafael tekee maailman, ellei parasta niin yhtä parhaista, Litening tiedustelu ja maalinosoitus podi-sarjaa. Muillakin vastaavia on, mutta Rafaelin Litening on ollut hyvin kiitelty ja laajalla käytöllä. Muun muassa Suomen Ilmavoimissa Hornet kalustossa.
Ainoa asia mihin Israelista ei apuja löydy on HX koneen laivamaaleja vastaan tarkoitettuun kykyyn. Laivaston alusmäärän pienentyessä, uskon että tämä kyky tulee kasvattamaan merkitystään HX ohjelmassa. Tässä kategoriassa Raskalaiset ovat todennäköisesti vahvimmilla Exocet-meritorjuntaohjuksilla ja Ruotsalaiset heti perässä tai rinnalla RBS-15 systeemillään. Amerikkalaisilla on oma Harpooninsa, mutta sen kehittely on ollut hieman jäissä vuoden 2009 jälkeen.
Veikkaan että Ilmavoimat on kiinnostunut nimeomaan israelilaisista tiedustelu- ja maalinosoitus podeista ja ehkä Python 5 lähi-ilmataisteluohjuksesta. Molemmat, tai kaikki, olisivatkin loistavia kauppoja.

https://epamuodikkaitaajatuksia.com...-tieto-hx-hankkeen-tarjoyspyyntotiedotteessa/


Suomelle tarjotaan eurooppalaisia risteilyohjuksia – niillä pystyisi tuhoamaan Venäjän ohjusalustoja
17.11.2016 11.49

24074453-800x_.jpg

Eurooppalaiset sotilasmahdit tarjoavat Suomelle mahdollisuutta hankkia eurooppalaisia risteilyohjuksia. Eurofighter-konsortioon kuuluva brittiläinen BAE Systems on jo vanhastaan tuttu suomalaisille, sillä se on esimerkiksi valmistanut ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskoneet. Nyt BAE toivoo tekevänsä Suomen valtion kanssa kaupat Eurofighter Typhoon -hävittäjästä (kuvassa).
Lauri Nurmi

Keskustele

Brittiläisen BAE Systemsin Suomen-kampanjaa johtava Mark Parkinsonkertoo, että Suomelle tarjotaan mahdollisuutta ostaa eurooppalaisia risteilyohjuksia.

Risteilyohjukset Suomi voisi ostaa samalla, kun se hankkisi Eurofighter Typhoon -hävittäjiä.

Parkinson korostaa, että Britannia ja Suomi jakavat saman uhan.

Tämä tarkoittaa sitä, että Eurofighterin kehitystyön lähtökohtana on kyky ampua alas venäläiset koneet ja tuhota Venäjän risteilyohjusten laukaisualustat. Myös Suomi haluaa juuri tämän pelotteen, jotta venäläisille ei tule mieleenkään uhata meitä.

Storm Shadow on esimerkiksi Britannian ja Ranskan ilmavoimien käyttämä pitkän kantaman hyökkäysase, jolla pystytään tuhoamaan vahvasti suojattuja sotilaskohteita useiden satojen kilometrien päässä laukaisupaikasta.

Suomella on tällä hetkellä Hornet-hävittäjissään amerikkalaisia JASSM-risteilyohjuksia.

Suomen valtiojohto ja puolustusvoimat ovat halunneet rakentaa risteilyohjuksilla vahvan puolustuksellisen hyökkäyskyvyn. Nykyaikaisessa sodankäynnissä risteilyohjusten käyttö on hyökkäyksessä keskeistä. Storm Shadow -risteilyohjukset antaisivat Suomelle kyvyn torjua hyökkäystä tuhoamalla esimerkiksi venäläisiä ohjustukikohtia.

Mahdollisen uhkaajan toimia ennalta hillitsevän pelotteen olemassaolo on Suomen turvallisuuspolitiikassa keskeistä, vaikka siitä ei mielellään puhuta julkisuudessa.

– Asealustamme on hyvin joustava. Siihen voi integroida sekä amerikkalaisia että eurooppalaisia aseita. Voitte sovittaa siihen nykyiset JASSM-ohjuksenne, mutta ette välttämättä halua tehdä niin. Me tarjoamme Storm Shadow -ohjusten kaltaisia aseita. Samalla koneessa on aina sen itsepuolustukseen tarvitsemia ilmataisteluaseita, Parkinson kertoo.

Risteilyohjuksia ei myydä kuin kriisiajan liittolaisina pidetyille maille – kantama useita satoja kilometrejä

Lupaus mahdollisuudesta ostaa eurooppalaisia risteilyohjuksia on merkittävä, koska asevalmistajien isäntämaat antavat risteilyohjuksille vientilupia käytännössä vain kriisiajan liittolaisina pidettyihin maihin. Storm Shadow on brittiläis-ranskalais-italialainen ilmasta laukaistava risteilyohjus, jota valmistaa eurooppalainen MBDA.


– Miksi ajattelemme, että ratkaisumme on hyvä Suomelle? Siksi, että Suomen asettamia vaatimuksia ohjaa ensisijaisesti halu hankkia pelote. Teidän täytyy pystyä todistamaan, että pystytte hallitsemaan ilmatilaa ja että teillä on hyökkäyskyky, johon liittyy voimakeinoilla uhkaaminen, jos tarvitsette sitä. Tarvitsette myös nopeaa reagointikykyä. Typhoon pystyy vastaamaan mihin tahansa uhkaan minuuteissa. Siihen sitä käytetään päivittäin siinä mielessä, että koneita on sijoitettu Viroon Baltian ilmatilaa valvomaan, Parkinson toteaa.

Valmistaja antaa Storm Shadow -risteilyohjuksille ”yli 250 kilometrin kantaman”. Ison-Britannian kuninkaalliset ilmavoimat RAF on antanut brittimedialle tietoja, joiden mukaan risteilyohjuksella pystyisi operatiivisessa käytössä iskemään jopa 560 kilometrin päähän.

Storm Shadow -risteilyohjuksia on käytetty Lähi-idässä Isisiä vastaan.

Suomelle tarjotaan kumppanimaan statusta Eurofighter-projektissa

Donald Trumpin valinta Yhdysvaltain presidentiksi havahdutti poliitikot siihen, että maanosamme on varauduttava pärjäämään yksin aggressiivista Venäjää vastaan.

Jos Suomi tosipaikassa jostain saisi poliittista ja sotilaallista tukea, todennäköisimmin sitä antaisivat läntisen Euroopan jättiläiset Britannia ja Saksa.

Brittiläisen BAE Systemsin Parkinson kertoo, että Suomelle tarjotaan mahdollisuutta liittyä Saksan, Ison-Britannian, Italian ja Espanjan rinnalle hävittäjäohjelman viidenneksi kumppanimaaksi. Parkinsonin mukaan Suomi ei olisi asiakas, vaan yksi kehittäjämaista 2050-luvulle jatkuvassa ohjelmassa.

Suomelle kaavailtu kumppanimaan rooli olisi turvallisuuspoliittisesti merkittävä, koska kyse olisi vuosikymmeniä jatkuvasta tiiviistä sotilaallisesta yhteistyöstä Länsi-Euroopan suurvaltojen kanssa.

- Jos haluatte vahvan eurooppalaisen suhteen neljän ison pelaajan kanssa, tarjoamme Suomelle paljon. Suhde tulisi olemaan hyvin ennustettava ja kiinteä. Iso-Britannia on sitoutunut Euroopan puolustukseen. Brexit ei vaikuta siihen. Itse asiassa haluamme sen takia vahvistaa eurooppalaista puolustusta, Parkinson painottaa.

Suomi ja Iso-Britannia allekirjoittivat heinäkuussa kahdenvälisen aiejulistuksen puolustusyhteistyön syventämisestä. Viroon saapuu pian 800 brittisotilasta, ja britit ovat olleet hyvin aktiivisia niin sanotussa pohjoisessa ryhmässä, jossa Pohjoismaat ja Britannia valmistautuvat yhdessä vastaamaan uhkiin.

Eurofighter sitoisi Suomea turvallisuuspoliittisesti Isoon-Britanniaan ja Saksaan

Hävittäjävalinnan alkukiihdytyksessä media on arvuutellut, ostammeko seuraavat hävittäjämme Yhdysvalloista poliittisista syistä vai yritämmekö luoda pohjoismaista liittoa Gripen-kosinnalla. Koko tähänastinen julkisuudessa käyty keskustelu on saattanut ampua ohi maalistaan, jos valinnassa painavat poliittisina arvoina halu vahvistaa yhteistä eurooppalaista puolustusta ja halu sitoa Suomi turvallisuuspoliittisesti Isoon-Britanniaan ja Saksaan.

Eurofighter Typhoon on Euroopan suurin puolustusteollisuuden hankintaohjelma, jonka suurimpia toimijoita ovat BAE Systems, Airbus Industries ja Finmeccanica-Leonardo.

Tähän mennessä kahdeksan maata on tilannut Eurofighter-hävittäjiä yhteensä 599, joista on toimitettu maiden ilmavoimille 483.

Maittain luvut ovat seuraavat: Saksa 143/123 (tilattu/toimitettu), Iso-Britannia 160/138, Italia 96/82, Espanja 73/61, Itävalta 15/15, Saudi-Arabia 72/64, Oman 12/0 ja Kuwait 28/0.

Suomi hankkinee seuraavaa hävittäjäänsä vähintään 60 kappaletta, jotta ilmavoimiemme koko ei pienene nykyisestä. Hankittavan konemäärän suuruudesta kertoo se, että yhtenä vaihtoehtona oleva eurooppalaisten suurvaltojen Eurofighter tarjoaa Suomelle kumppanimaan asemaa ohjelmassa.
 
Viimeksi muokattu:
On muuten erikoista, että USA myy/haluaa myydä meille kaikkea mitä eivät myy edes NATO-liittolaisille.

Taidetaan tosiaan olla jotain erikoista.
Monet maat tarjoaa suomelle sellaisia kykyjä mitä tarjotaan vain sota-ajan liittolaisille.
Muistatte hiljattain Sauli Niinistön matkan jenkkeihin missä sauli pyöritteli suomen armeijan lukuja suhteessa B:hen.
Tapasi tällöin myös Trumppia ja varmasti keskusteltu kyseisestä asiasta. Olihan se silloinkin kovasti tapetilla
 
Back
Top