Tässä viestissä sitten vähän enemmän asioita kerralla:
Noita tietoja on vähän vaikea löytää. Joten laitetaan norjalaisen hävittäjälentäjän selitys.
F-16, kuten tiedetään, ei todellakaan ole mikään häivekone. Silti sileä F-16 näkyy tutkassa myöhemmin kuin kuormattu.
https://nettsteder.regjeringen.no/kampfly/fagprat/lavsignatur-og-stealth-myte-eller-fakta/
Active electronic detection means radar. A radar emits pulses which are reflected back from the target. How visible an airplane is on radar depends partly on how much energy is reflected back to the radar. The term «Radar Cross Section» (RCS) describes this level of «radar visibility» (reflectivity, really).
In daily training with our F-16s we see this effect every time we fly. A «naked» F-16, without external loads, is discovered at shorter distances than a heavily loaded F-16. The external load increases radar cross section, and makes the machine more visible to radar. In addition to the external load, radar cross section is determined mainly by the shape of the target and the materials it is composed of (even though physical size also matters at low frequencies) .
The F-35 is built to reflect radar pulses away from the system that sent them out. The most important measures for doing so are obvious.
- Many of the surfaces are arranged in parallel angles. This is done in order to «clean up” the radar signature and make it predictable. That way we know which angles make us really «small» to a radar, and which angles only make us «small». Among other things, this is one reason for all the antennas being built into the structure of the aircraft itself.
- Another geometric characteristic is that 90-degree angles are avoided; an example being the canted «vertical» tails, or rudders. 90-degree angles act as «corner reflectors» and end up sending radar pulses straight back to where they came from, which would mean back to your opponent.
- The engine is hidden behind an s-shaped air intake. The big engine would have given the airplane the equivalent of a reflective vest if it was not hidden away.
- Fuel and weapons can be carried internally. External loads reduce aerodynamic performance and increase the radar cross section, making the airplane more visible to radar.
- To top it all off, the airplane is built with materials that absorb electromagnetic (radar) energy.
---
Tehdään joitain arvauksia, arvioita ja hypoteeseja ja siitä perustuvia laskelmia:
- F-16 RCS 1m2
- F-16 näkyy F-16:lle puhtaana 100 km päästä
- F-16 kuormattuna näkyy 120km päästä (20% lisäyksen voi arvioida olevan sellainen ero, jonka hävittäjälentäjä huomaa selkeästi. 10% olisi aika vähäinen ero)
Kysymys: mikä tällöin on kuormatun F-16 RCS? Se voidaan laskea suht yksinkertaisesti. Se on 2,1 m2, eli ulkoinen kuorma noin tuplasi tutkaheijasteen, ulkoinen kuorma siis on noin 1 m2.
Vastaavasti 30% kantamalisäys vastaisi 2,9 m2 RCS, eli ulkoinen kuorma olisi noin2 m2.
Kirjallisuuslähteitä on vähän vaikea löytää, mutta tällainen oli.
Advanced Tactical Fighter to F-22 Raptor: Origins of the 21st Century Air, s 278
Raskas ulkoinen kuorma: polttoainetta, pommeja ja ohjuksia, voi lisätä edestä päin jonnekin 7 m2, sivulta jopa 100 m2 asti (suurimmillaan).
Eli samasta suuruusluokasta puhutaan.