Foorumilla on useita kertoja esitetty seuraava ajatus:
Ilmataistelussa stealth-koneet lentävät korkealla ja niiden ohjuksilla on siksi hyvä kantomatka. Ei-stealth koneet taas lentävät matalalla, ettei vastustajan tutkat näe niitä. Mutta sieltä on sitten heikompi ampua ohjuksia.
Tyyliin näin:
Tämä ajatus saattaa juontua esim. täältä: https://siivet.fi/sotilasilmailu/f-35-ei-ole-havittaja/
Tässä on kuitenkin tulkittu mitä ilmeisimmin oikeita asioita, mutta vedetyt johtopäätökset eivät välttämättä ole osuneet ihan loppuun asti maaliin.
Käydään ensin läpi historia, sitten tuo kohta, ja sitten nykyisyys.
Aikoinaan hävittäjätaistelussa matalalla lentäminen oli ihan toimiva taktiikka. Kahdesta syystä. Tutkat eivät erottaneet konetta, joka oli maapallon taustaa vasten. Näin alempana olija usein näki vastustajan kauempaa, kuin ylempänä olija. Lisäksi ilmataistelut käytiin käytännössä näköetäisyydellä, tai lähellä sitä, koska ohjukset olivat aika huonoja vielä. Näin alempaa tulija ei ollut merkittävästi heikommassa asemassa, huomioiden vielä yllätyksen mahdollisuus. Tätä hyödynnettiin menestyksellä Vietnamissa. Tällaista taktiikkaa sovellettiin myös Suomessa.
Vastaavasti, mihin tuo lainaus yllä viittaa, on rynnäköintiin. Siellä ikuisesti tulee pätemään se, että matalalla kovaa lentäessä on suhteellisen turvassa maa-ilmatorjunnalta (tutkakatve, tutkahorisontti, aseiden parametrit ja yleinen reagointiaika). Mutta Stealthin idea on, että korkeammallakin voi lentää suhteellisen turvassa. Esim. tässä pohdiskelua teemasta: https://warontherocks.com/2016/05/stealth-is-king-the-world-is-flat/
Nämä pitävät siis paikkansa.
Mutta, jos sitten tullaan tähän päivään, ja ilmataisteluun, on tilanne täysin eri. Nykyajan hävittäjätutkat erottavat maalit myös maapalloa vasten. Kun vielä huomioidaan, että nykyajan ohjukset toimivat hyvin myös pidemmällä kantamalla, olisi matalalla kohti korkealla olevaa vastustajaa lentäminen typerää ja puolivarma itsemurha.
Tuolta voi lukea lisää https://en.wikipedia.org/wiki/Look-down/shoot-down
Ilmataistelussa stealth-koneet lentävät korkealla ja niiden ohjuksilla on siksi hyvä kantomatka. Ei-stealth koneet taas lentävät matalalla, ettei vastustajan tutkat näe niitä. Mutta sieltä on sitten heikompi ampua ohjuksia.
Tyyliin näin:
Hävittäjällä ei yleensä kannata kohdatessa nousta kovin korkealle. Tällöin tulee vain tutkien tavoitettavaksi aiemmin. F35:ssa tämä stealthin myötä on toisin. Se voi pienen heijasteensa vuoksi operoida korkeammalta jossa puolestaan ohjusten toimintasäde kasvaa alaspäin ammuttaessa.
Tämä ajatus saattaa juontua esim. täältä: https://siivet.fi/sotilasilmailu/f-35-ei-ole-havittaja/
Kone on Northin mukaan suunniteltu toimimaan tehokkaimmin 6 700−15 200 metrin korkeudessa:
− Vaikka matalalla on hauska lentää, taktisesti se ei ole järkevää ja koneen häiveominaisuuksien ansiosta ei tarvitse. On parempi lentää siellä, missä koneella on laajin näkökenttä ja koneen kyvyt ovat maksimissaan.
Tässä on kuitenkin tulkittu mitä ilmeisimmin oikeita asioita, mutta vedetyt johtopäätökset eivät välttämättä ole osuneet ihan loppuun asti maaliin.
Käydään ensin läpi historia, sitten tuo kohta, ja sitten nykyisyys.
Aikoinaan hävittäjätaistelussa matalalla lentäminen oli ihan toimiva taktiikka. Kahdesta syystä. Tutkat eivät erottaneet konetta, joka oli maapallon taustaa vasten. Näin alempana olija usein näki vastustajan kauempaa, kuin ylempänä olija. Lisäksi ilmataistelut käytiin käytännössä näköetäisyydellä, tai lähellä sitä, koska ohjukset olivat aika huonoja vielä. Näin alempaa tulija ei ollut merkittävästi heikommassa asemassa, huomioiden vielä yllätyksen mahdollisuus. Tätä hyödynnettiin menestyksellä Vietnamissa. Tällaista taktiikkaa sovellettiin myös Suomessa.
Vastaavasti, mihin tuo lainaus yllä viittaa, on rynnäköintiin. Siellä ikuisesti tulee pätemään se, että matalalla kovaa lentäessä on suhteellisen turvassa maa-ilmatorjunnalta (tutkakatve, tutkahorisontti, aseiden parametrit ja yleinen reagointiaika). Mutta Stealthin idea on, että korkeammallakin voi lentää suhteellisen turvassa. Esim. tässä pohdiskelua teemasta: https://warontherocks.com/2016/05/stealth-is-king-the-world-is-flat/
Nämä pitävät siis paikkansa.
Mutta, jos sitten tullaan tähän päivään, ja ilmataisteluun, on tilanne täysin eri. Nykyajan hävittäjätutkat erottavat maalit myös maapalloa vasten. Kun vielä huomioidaan, että nykyajan ohjukset toimivat hyvin myös pidemmällä kantamalla, olisi matalalla kohti korkealla olevaa vastustajaa lentäminen typerää ja puolivarma itsemurha.
Tuolta voi lukea lisää https://en.wikipedia.org/wiki/Look-down/shoot-down
Look-down/shoot-down radars provide combat aircraft with the ability to engage targets flying below them. This is highly desirable, as it allows an aircraft to detect and attack targets whilst maintaining the tactically advantageous position conferred by superior altitude. When speaking of coalition air operations during the 1991 Persian Gulf War, General Charles Horner described the F-15's look down/shoot down radar , "During the first three days of the war, when control of the air was greatly contested, what it basically amounted to was the Iraqi aircraft would take off, pull up their landing gear, and blow up."