STEALTH

Pidätkö minua tyhmänä vai hölmönä? Haloo ja herätys! Se pinta oli samanvärinen kuin kone ja sitä oli muistaakseni myös muuallakin ylärungossa kuin siivissä. Lisäksi se jatkui tasaisena pintana eikä noin kuin kuvassa liimattuina paloina.

En pidä sinua minään :) Totesin vain, miten asia käsittääkseni on.

Kyllä. Suomessa se on varsin erinäköinen (eli alueet eivät juuri erotu, koska maalattu samanväriseksi koneen muun pinnan kanssa). Poimin juuri tuon kuvan internetistä, koska tuossa nuo alueet näkyvät erittäin hyvin.

Jos laitat kuvia Suomen horneteista, joissa alueet erottuvat, niin voidaan analysoida ja arvioida asiaa yhdessä.
 
Analysoi keskenäsi! Minä kerroin mitä näin kosketusetäisyydeltä, enkä puhu mistään vitun kuvista. Voit pitää tunkkisi!:mad:

Ok.

Parempi lienee jättää mainitsematta, montako kertaa niitä ohjaamon vieruksia on tullut kiivettyä.

Jos pohdit, mitä ihmiset sinusta ajattelevat, niin tuollainen käytös antaa kyllä aika mielenkiintoisen vaikutelman.
 
Eli ei muuta kuin lähteitä kehiin. Kuulostaa kyllä aika uskomattomalta.

Kyllä. Edistynyttä matematiikkaa, fysiikkaa ja teknologiaa.

http://www.science20.com/hammock_ph...ly_real_story_experimental_verification-85940

With modern micro-barometers such as those used to monitor and record infrasound resulting naturally from earthquakes, volcanoes, lightning, sonic booms and nuclear explosions*, the footprint of airplanes flying high up in the air can be observed. In this month's edition of NTVN, the Physics Journal for members of the Dutch Society of Physicists, atmospheric scientist Peter Siegmund and geophysicist Laslo Evers report on such measurements. Using an array of microbarometers laid out at surface, they obtained transient pressure readings from flying airplanes in line with the Kutta-Zhukowsky description of flight. They managed not only to detect airplanes and determine their position, the measurements even allowed them to weigh the airplanes in full flight!
 
Ok.

Parempi lienee jättää mainitsematta, montako kertaa niitä ohjaamon vieruksia on tullut kiivettyä.

Jos pohdit, mitä ihmiset sinusta ajattelevat, niin tuollainen käytös antaa kyllä aika mielenkiintoisen vaikutelman.
Sepä hyvä. Olisit voinut kertoa asian ihan fiksusti heti alkuunsa koska kuten sanoin, en tiedä minkälainen on esim. komposiittipinnoite. Sen sijaan aloit heittelemään jotain kuvia ja epämääräisyyksiä.

Ja se tiedoksesi että ei kyllä lähtökohtaisesti kiinnosta paskan vertaa mitä sinä tai joku muu ajattelee. Ende.
 
Olisit voinut kertoa asian ihan fiksusti heti alkuunsa koska kuten sanoin, en tiedä minkälainen on esim. komposiittipinnoite. Sen sijaan aloit heittelemään jotain kuvia ja epämääräisyyksiä.

Pahoittelut. Kommunikaatio on tunnetusti vaikeaa, eikä aina onnistu. Voitko kirjoittaa esimerkin, miten olisit toivonut viestin kirjoitettavan? Yritän ottaa siitä sitten mallia seuraavalla kerralla.
 
Jos/kun stealth koneet yleistyvät, niin tuleekohan jossain vaiheessa ääneen hakeutuvia ohjuksia. F-35:n sanotaan olevan valtavan äänekäs laite ja vaatii ilmeisesti lentokenttien melualueiden laajentamista. Ääneen hakeutuvassa hakupäässä toki on ongelmansa. Ääntä nopeampaan kohteeseen hakeutuessa ääniaalo kun tulee perässä.

Ääntä nopeamman aaltolähteen perään muodostuu kartiomainen kiila-aalto, Machin aalto. Aaltorintamasta pystyy laskemaan kartion huippukulman ja siten paikantamaan äänilähteen. Dopplertutkat taitavat kaikki tällä hetkellä käyttää valoa, mutta dopplerilmiö toimii myös äänellä.

kiila-aalto.png
 
Kyllä. Edistynyttä matematiikkaa, fysiikkaa ja teknologiaa.

http://www.science20.com/hammock_ph...ly_real_story_experimental_verification-85940

With modern micro-barometers such as those used to monitor and record infrasound resulting naturally from earthquakes, volcanoes, lightning, sonic booms and nuclear explosions*, the footprint of airplanes flying high up in the air can be observed. In this month's edition of NTVN, the Physics Journal for members of the Dutch Society of Physicists, atmospheric scientist Peter Siegmund and geophysicist Laslo Evers report on such measurements. Using an array of microbarometers laid out at surface, they obtained transient pressure readings from flying airplanes in line with the Kutta-Zhukowsky description of flight. They managed not only to detect airplanes and determine their position, the measurements even allowed them to weigh the airplanes in full flight!

Tässäpä avautuu jälleen uusi etu sellaiselle maalle jonka ilmapuolustus toimii omalla tontilla. Samankaltaista painesensoriverkkoa voisi käyttää myös maatilannekuvan muodostamiseen, mm. vastatykistötoiminnan osalta. Alkuvaiheessahan ei tarvitse olla tj-laadun tietoa, jo tieto siitä milloin ja mihin suuntaan tutkalla kannattaa alkaa härppimään voi olla ratkaiseva.

Joskus olenkin tänne asiasta kirjoitellut, että järjestelmän kannalta hyvä sijoituspaikka voisi olla esim. tukiasematornien harusvaijerit. Samalla vielä tukiasematorniin optinen / ir -sensori...
 
Viimeksi muokattu:
Jos/kun stealth koneet yleistyvät, niin tuleekohan jossain vaiheessa ääneen hakeutuvia ohjuksia. F-35:n sanotaan olevan valtavan äänekäs laite ja vaatii ilmeisesti lentokenttien melualueiden laajentamista. Ääneen hakeutuvassa hakupäässä toki on ongelmansa. Ääntä nopeampaan kohteeseen hakeutuessa ääniaalo kun tulee perässä.

Jos sensoriverkko tuottaa maalitiedon ja välittää sen ohjukselle? Tuohan voi toimia jo sitenkin, että riittävän lähelle päästyään ohjuksen oma IIR tms. sensori lukittautuu itsenäisesti maaliin.
 
Jos/kun stealth koneet yleistyvät, niin tuleekohan jossain vaiheessa ääneen hakeutuvia ohjuksia. F-35:n sanotaan olevan valtavan äänekäs laite ja vaatii ilmeisesti lentokenttien melualueiden laajentamista. Ääneen hakeutuvassa hakupäässä toki on ongelmansa. Ääntä nopeampaan kohteeseen hakeutuessa ääniaalo kun tulee perässä.

Ääntä nopeamman aaltolähteen perään muodostuu kartiomainen kiila-aalto, Machin aalto. Aaltorintamasta pystyy laskemaan kartion huippukulman ja siten paikantamaan äänilähteen. Dopplertutkat taitavat kaikki tällä hetkellä käyttää valoa, mutta dopplerilmiö toimii myös äänellä.

Löytyy äänellä toimivia tutkia.

Äänisensorit varmasti tekevät uuden tulemisen häiveteknologian kehittyessä.
 
Ei oikein toimi tuo ääniperustainen havainnointi nykyisten koneiden nopeuksilla. Kun ääni menee äänennopeudella, niin kone on jo jossain muualla äänen saapuessa sensoreille. Tätä tutkittiin aikoinaan PV:n toimesta ja todettiin IP-sensoreiden olevan ylivoimaisia.
 
Ottaen huomioon miten paljon ja millaisilla äänenpainoilla F-35:destä ja sen stealthista puhutaan, niin on muutamaan otteeseen käynyt ilmi, että sitä ymmärretään yllättävän heikosti. Tämä tuli taas F-35-ketjussa esille, eivätkä pyrkimykset selittää asiaa ilmeisesti olleet ymmärrettäviä, joten koetetaan täällä selittää vielä vähän perusteellisemmin, mikä stealthin pointti on.

Tartuin siis tähän foorumilla kirjoitettuun ajatukseen. Se on toistunut foorumilla verraten usein, ja tässä vielä niin voimakkaasti, että asiaa on syytä kommentoida

Tästä vielä sellainen pointti, vaikka onkin itsestäänselvyys, niin tuntuu joskus olevan joillekin vaikea ymmärtää. Eli vaikka keinot nähdä stealth-koneet kehittyvätkin, niin varmastikin stealth-kone on silti aina vaikeammin havaittava kuin ei-stealth-kone.

Jos Venäjän järjestelmät näkevät tulevaisuudessa F-35 hävittäjän "helposti" ja "kaukaa", niin kilpailijat sitten vasta loistavatkin kuin joulukuuset vielä paljon, paljon kauempaa.

Tarkastellaan asiaa kahdella tasolla. Äidinkieli + logiikka, ja sitten vähän syvällisempi selitys.

Äidinkieli + logiikka:

Stealth tarkoittaa tutkassa heikosti näkyvää / vaikeasti havaittavaa. Jos Venäjän järjestelmät näkevät tulevaisuudessa stealth-koneen helposti ja kaukaa, ei se ole enää heikosti tutkassa näkyvä / vaikeasti havaittava, vaikka muut koneet näkyisivätkin vielä helpommin. Kone, joka näkyy tutkassa ei enää ole ei-tutkassa-näkyvä. Näin ollen se ei ole enää stealth.

Sitten vähän syvällisempi selitys:

Stealthin tavoite on tosiaan tehdä koneesta tutkassa vaikeasti havaittava. Riittävissä määrin "näkymätön". Tämä vaatii sitä, että esim. F-35:den RCS on n. 1/1000 suhteessa Suomen nykyiseen Hornettiin.

Jokainen tietysti ymmärtää, että vähemmän tutkaheijastetta on parempi. Mutta vääriymmärrys syntyy siitä, että ajatellaan, että tutkaheijasteen pienentymisen vaikutus on lineaarinen. Lineaarisuus tarkoittaa sitä, että jos Stealth-koneen havaittavuus tuplaantuu ja ei-stealth-koneen havaittavuus tuplaantuu, niin myös seurausvaikutukset ovat lineaariset, eli kehittyvät samassa suhteessa.

Tässä mennään kuitenkin sitten vikaan. Stealthin pointti on, että saavutetaan riittävä suhteellinen etu, joka johtaa epälineaariseen lopputulokseen. Vastaavasti siis suhteellisen edun lineaarinen muutos johtaa epälineaariseen muutokseen lopputuloksessa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Epälineaarinen

Epälineaarinen tarkoittaa matematiikassa systeemiä, jonka käyttäytyminen ei ole ilmaistavissa kuvailijoidensa summana. Erityisesti epälineaariseen systeemiin ei päde superpositioperiaate kuten lineaariseen. Karkeasti sanoen epälineaarinen systeemi ei ole yksinkertaisesti osiensa summa tai monikerta.

Epälineaarinen kehitys sisältää yllättäviä tapahtumia, joita ei voida palauttaa yksinkertaisiin syy–seuraussuhteisiin, ja joissa verraten pieni tapahtuma voi aikaansaada merkittävän tapahtumaketjun. Epälineaarisuudella viitataan tapahtumien kulussa ilmenevään ennakoimattomaan epäjatkuvuuteen. Epälineaarisuudesta johtuen systeemin kehityksessä voidaan tunnistaa perhosefekti. Toisin sanoen systeemin alkutilassa tapahtuvat pienetkin muutokset kertaantuvat ja voivat aiheuttaa suuriakin muutoksia systeemin myöhempiin tiloihin.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Kuten mainitsin, asian ymmärtämiseksi on hyvä tutustua esim. Tiikeri-panssariin toisen maailmansodan ajalta.

Tiikerissä oli erittäin tehokas 88-millin kanuuna ja raskas panssarointi.

Se oli suunniteltu siten, että se pystyi tuhoamaan vihollispanssarit riittävän matkan päästä, ilman että ne pystyivät aiheuttamaan vahinkoa Tiikerille.

Vaunun tehokkuudesta antaa kuvan 502. raskaan panssarivaunupataljoonan (schwere Panzer-Abteilung 502) tuhoamislukemat. Kyseinen pataljoona tuhosi vuosina 1942–1945 1 400 vihollispanssaria ja menetti itse 107 Tigeriä, jolloin tuhoamissuhteeksi muodostuu 1:13 saksalaisten hyväksi.

Vaunu oli aluksi lähes voittamaton. Mutta esim brittien Firefly tasoitti sodan loppupuolella edun ja pudotti tuhoamissuhdetta voimakkaasti.

910ea4dc2c1689fb01230d1077cf06b5.jpg


Toinen helposti ymmärrettävä, vielä paremmin soveltuva vertaus on v. -91 Persianlahden sodasta. Jenkkien Abramsit tuhosivat Irakin T-72 tankit ilman omia tappioita. Tämä oli mahdollista Abramsien lämpökameroiden ansiosta. T-72:t tuhottiin, ennen kuin ne edes pystyivät vastaamaan kunnolla tuleen. Pahimmillaan ne eivät edes nähneet jenkkejä.

Tähän tilanteeseen pyritään myös stealthin kanssa. Tavoite on pystyä tuhoamaan vastustaja, ennen kuin vastustaja edes näkee stealth-konetta.

Tätä voi miettiä vaikka seuraavilla luvuilla. Ohjuksen kantama 100km, stealth-kone näkee ei-stealth-koneen 150km päästä, stealth kone näkyy 75km päästä.

Se tarkoittaa, että stealth-kone pystyy tuhoamaan vastustajan ilman että vastustaja edes tietää mitä tapahtui. Tuhoamissuhde lähentelee ääretöntä. Stealth-kone on voittamaton.

Tästä tulevat seuraavat jenkkien käyttämät ilmaisut.
  • "First look, first shoot, first kill"
  • "Unfair fight"
  • "Like clubbing baby seals"
Mitä sitten tapahtuu, jos alkuperäisen lainauksen ajatuksen mukaisesti tutkatekniikka kehittyy ja stealth-koneetkin alkavat näkyä helposti ja kaukaa? Vaikka muut koneet näkyisivät vielä kauempaa?

Oletetaan, että tutkakantamat tuplaantuvat molemmissa tapauksissa. Luvut ovat siis näin:
  1. Ohjuksen kantama 100 km
  2. Stealth-koneen näkyvyys ensin 75km, sitten 150km
  3. Ei-stealth koneen näkyvyys ensin 150km, sitten 300km
Kuten on helppoa nähdä, tilanne muuttuu radikaalisti. Stealth-kone, joka oli aikaisemmin voittamaton, kuolematon, näkymätön haamu-tappaja, onkin yhtäkkiä menettänyt taikaviittansa ja tulee valoon näkyville tavalliseksi kuolevaiseksi.

Jos havainnollistaa tätä eroa tuhoamissuhteella, niin ensimmäisessä tilanteessa tuhoamissuhde esim. 100-1, jälkimmäisessä esim. 100-90.

Tätä on epälineaarisuus.

Edelleen asiaa vielä korostaa se, että se primäärisuureiden muutoskaan ei ole lineaarinen, toisin kuin foorumilla kuvitellaan. Stealth-koneen näkyvyys lisääntyy jo lähtökohtaisesti enemmän kuin ei-stealth koneen. Tähän on useita syitä
  • Helpoiten ymmärrettävä on esimerkiksi maan kaareutuminen. Tietyn rajan jälkeen ei tutkan kantama enää pysty kasvamaan ollenkaan.
  • Toiseksi stealth vaatii valtavan paljon pienennystä tutkaheijasteeseen, jotta se aiheuttaa vaikutusta havaintoetäisyyteen, koska sen suhde matemaattis-fysikaalisesti on neljänteen juureen. Siksi 1/1000 pienennys tutkaheijasteessa vaaditaan, jotta sillä saadaan taktisesti merkittävä etulyöntiasema.
  • Ns. "anti-stealth" tutkat nimenomaan hyödyntävät "anti-stealth" ominaisuuksia.

Tämä oli luonnollisesti kaikkinensa kokonaisuudessaan yksinkertaistus ja tiivistys. Tosielämä on valtavan paljon monimutkaisempaa. Mutta toivottavasti tämä auttoi ymmärtämään stealthin pointtia.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Keksitkö stealthin määritelmän itse vai mistä sen otit? En ole määritelmästä ollenkaan samaa mieltä.
 
Keksitkö stealthin määritelmän itse vai mistä sen otit? En ole määritelmästä ollenkaan samaa mieltä.

Vastaa vain suoraan viestiin, niin sen huomaa paremmin.

No, tuohan on mielenkiintoista! En keksinyt sitä itse enkä erityisesti ottanut sitä mistään. Mielestäni kyseessä on ihan yleinen käsitys siitä, mitä Stealth tarkoittaa. Samaa kieltä ja käsitteitä käytetään esimerkiksi suomalaisessa Wikipediassa. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Häiveteknologia

Nyt päästiin ytimiin :) Mitä Stealth sitten tarkoittaa?
 
Mielestäni kyseessä on ihan yleinen käsitys siitä, mitä Stealth tarkoittaa. Samaa kieltä ja käsitteitä käytetään esimerkiksi suomalaisessa Wikipediassa. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Häiveteknologia

Englanninkielinen versio voi olla parempi, kun siinä on lähteitäkin mukana. Wikipediassa tekstin arvo määrittyy aina lähteiden ja niiden kriittisen tarkastelun kautta. Sinällään "stealth" on laajaspektrinen käsite (sisältäen jopa keinot paineaaltojen, moottorin savupartikkelien taikka vapour trail -muodostumisenkin minimoimiseksi), mutta tämän jutun skoopissa juurikin tutkahäive lienee se merkittävä; muiden aaltoalueiden häivemetodeja harjoittavat kaikki muutkin yhtälailla, ja eroavaisuudet eivät ole kertaluokassa.

Tässä problematiikassa on nostettu myös omaksi luokakseen ohjusten hakupäiden kyvyt häiveteknologiaa vastaan, jahka maalin paikannus laukaisua varten on ensin tehty (jota käsittelet tuossa yllä pääosin). Olettaisin etteivät häivekoneiden operaattoritkaan oleta ohjusten kehityksen pysähtyvän häiveeseen, koska samoihin koneisiin kehitetään vastatoimia, jotka perustuvat hakupäiden brute force -sokaisemiseen sekä AESA- että laser-välinein häive- ja harhautustoimien lisäksi. Vastaavasti hakupäiden laskentaelektroniikan ja antennien tuotekehitys lienee ilmasotateollisuuden kiivaimpia kehitysalueita muutoinkin.
 
Englanninkielinen versio voi olla parempi, kun siinä on lähteitäkin mukana. Wikipediassa tekstin arvo määrittyy aina lähteiden ja niiden kriittisen tarkastelun kautta. Sinällään "stealth" on laajaspektrinen käsite (sisältäen jopa keinot paineaaltojen, moottorin savupartikkelien taikka vapour trail -muodostumisenkin minimoimiseksi), mutta tämän jutun skoopissa juurikin tutkahäive lienee se merkittävä; muiden aaltoalueiden häivemetodeja harjoittavat kaikki muutkin yhtälailla, ja eroavaisuudet eivät ole kertaluokassa.

Tässä problematiikassa on nostettu myös omaksi luokakseen ohjusten hakupäiden kyvyt häiveteknologiaa vastaan, jahka maalin paikannus laukaisua varten on ensin tehty (jota käsittelet tuossa yllä pääosin). Olettaisin etteivät häivekoneiden operaattoritkaan oleta ohjusten kehityksen pysähtyvän häiveeseen, koska samoihin koneisiin kehitetään vastatoimia, jotka perustuvat hakupäiden brute force -sokaisemiseen sekä AESA- että laser-välinein häive- ja harhautustoimien lisäksi. Vastaavasti hakupäiden laskentaelektroniikan ja antennien tuotekehitys lienee ilmasotateollisuuden kiivaimpia kehitysalueita muutoinkin.

Yleensä aina englanninkielinen on parempi kuin suomenkielinen :) Mutta jos suomenkieliseen wikipediaan on jotain kirjoitettu, niin se on pienimmän yhteisen nimittäjän yhteinen yleisesti hyväksytty näkemys. Lisäksi teksti oli suomeksi, joten on loogista linkittää suomenkielistä tekstiä.

Toki foorumilaisten kannattaa lukea sitten myös englanniksi, ja muitakin lähteitä.

Kuten kirjoitin, kyseessä on yksinkertaistus ja tiivistys. Tavoitteena että se ymmärretään. Kun sitä ei aikaisemmin ymmärretty.

Tämä määritelmä oli kiinnostava kysymys. Mitä Stealth tarkoittaa tutkan mielestä?
 
Tämä määritelmä oli kiinnostava kysymys. Mitä Stealth tarkoittaa tutkan mielestä?

Havaittavuuden vähentämisen markkinatermi, mielestäni. Low observability taasen kääntyisi mielestäni suomenkielelle hyvinkin "häiveteknologiaksi", mikä olisi siis eri kuin stealth. Stealth IMO kuuluu samaan sarjaan kuin koneiden sukupuolvet; kirjoittaja määrittää oman tarkan sisältönsä, että mitä sen täyttymiseen tarvitaan. Eikös stealth/häivekone ole 1980-luvulla alan lehdistössä käyttöön tullut käsite, kun on odoteltu seuraavien amerikkalaisten Mustien Ohjelmien julkituloa vrt. Blackbird?
 
Ottaen huomioon miten paljon ja millaisilla äänenpainoilla F-35:destä ja sen stealthista puhutaan, niin on muutamaan otteeseen käynyt ilmi, että sitä ymmärretään yllättävän heikosti. Tämä tuli taas F-35-ketjussa esille, eivätkä pyrkimykset selittää asiaa ilmeisesti olleet ymmärrettäviä, joten koetetaan täällä selittää vielä vähän perusteellisemmin, mikä stealthin pointti on.

Tartuin siis tähän foorumilla kirjoitettuun ajatukseen. Se on toistunut foorumilla verraten usein, ja tässä vielä niin voimakkaasti, että asiaa on syytä kommentoida



Tarkastellaan asiaa kahdella tasolla. Äidinkieli + logiikka, ja sitten vähän syvällisempi selitys.

Äidinkieli + logiikka:

Stealth tarkoittaa tutkassa heikosti näkyvää / vaikeasti havaittavaa. Jos Venäjän järjestelmät näkevät tulevaisuudessa stealth-koneen helposti ja kaukaa, ei se ole enää heikosti tutkassa näkyvä / vaikeasti havaittava, vaikka muut koneet näkyisivätkin vielä helpommin. Kone, joka näkyy tutkassa ei enää ole ei-tutkassa-näkyvä. Näin ollen se ei ole enää stealth.

Sitten vähän syvällisempi selitys:

Stealthin tavoite on tosiaan tehdä koneesta tutkassa vaikeasti havaittava. Riittävissä määrin "näkymätön". Tämä vaatii sitä, että esim. F-35:den RCS on n. 1/1000 suhteessa Suomen nykyiseen Hornettiin.

Jokainen tietysti ymmärtää, että vähemmän tutkaheijastetta on parempi. Mutta vääriymmärrys syntyy siitä, että ajatellaan, että tutkaheijasteen pienentymisen vaikutus on lineaarinen. Lineaarisuus tarkoittaa sitä, että jos Stealth-koneen havaittavuus tuplaantuu ja ei-stealth-koneen havaittavuus tuplaantuu, niin myös seurausvaikutukset ovat lineaariset, eli kehittyvät samassa suhteessa.

Tässä mennään kuitenkin sitten vikaan. Stealthin pointti on, että saavutetaan riittävä suhteellinen etu, joka johtaa epälineaariseen lopputulokseen. Vastaavasti siis suhteellisen edun lineaarinen muutos johtaa epälineaariseen muutokseen lopputuloksessa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Epälineaarinen



Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Kuten mainitsin, asian ymmärtämiseksi on hyvä tutustua esim. Tiikeri-panssariin toisen maailmansodan ajalta.

Tiikerissä oli erittäin tehokas 88-millin kanuuna ja raskas panssarointi.

Se oli suunniteltu siten, että se pystyi tuhoamaan vihollispanssarit riittävän matkan päästä, ilman että ne pystyivät aiheuttamaan vahinkoa Tiikerille.

Vaunun tehokkuudesta antaa kuvan 502. raskaan panssarivaunupataljoonan (schwere Panzer-Abteilung 502) tuhoamislukemat. Kyseinen pataljoona tuhosi vuosina 1942–1945 1 400 vihollispanssaria ja menetti itse 107 Tigeriä, jolloin tuhoamissuhteeksi muodostuu 1:13 saksalaisten hyväksi.

Vaunu oli aluksi lähes voittamaton. Mutta esim brittien Firefly tasoitti sodan loppupuolella edun ja pudotti tuhoamissuhdetta voimakkaasti.

910ea4dc2c1689fb01230d1077cf06b5.jpg


Toinen helposti ymmärrettävä, vielä paremmin soveltuva vertaus on v. -91 Persianlahden sodasta. Jenkkien Abramsit tuhosivat Irakin T-72 tankit ilman omia tappioita. Tämä oli mahdollista Abramsien lämpökameroiden ansiosta. T-72:t tuhottiin, ennen kuin ne edes pystyivät vastaamaan kunnolla tuleen. Pahimmillaan ne eivät edes nähneet jenkkejä.

Tähän tilanteeseen pyritään myös stealthin kanssa. Tavoite on pystyä tuhoamaan vastustaja, ennen kuin vastustaja edes näkee stealth-konetta.

Tätä voi miettiä vaikka seuraavilla luvuilla. Ohjuksen kantama 100km, stealth-kone näkee ei-stealth-koneen 150km päästä, stealth kone näkyy 75km päästä.

Se tarkoittaa, että stealth-kone pystyy tuhoamaan vastustajan ilman että vastustaja edes tietää mitä tapahtui. Tuhoamissuhde lähentelee ääretöntä. Stealth-kone on voittamaton.

Tästä tulevat seuraavat jenkkien käyttämät ilmaisut.
  • "First look, first shoot, first kill"
  • "Unfair fight"
  • "Like clubbing baby seals"
Mitä sitten tapahtuu, jos alkuperäisen lainauksen ajatuksen mukaisesti tutkatekniikka kehittyy ja stealth-koneetkin alkavat näkyä helposti ja kaukaa? Vaikka muut koneet näkyisivät vielä kauempaa?

Oletetaan, että tutkakantamat tuplaantuvat molemmissa tapauksissa. Luvut ovat siis näin:
  1. Ohjuksen kantama 100 km
  2. Stealth-koneen näkyvyys ensin 75km, sitten 150km
  3. Ei-stealth koneen näkyvyys ensin 150km, sitten 300km
Kuten on helppoa nähdä, tilanne muuttuu radikaalisti. Stealth-kone, joka oli aikaisemmin voittamaton, kuolematon, näkymätön haamu-tappaja, onkin yhtäkkiä menettänyt taikaviittansa ja tulee valoon näkyville tavalliseksi kuolevaiseksi.

Jos havainnollistaa tätä eroa tuhoamissuhteella, niin ensimmäisessä tilanteessa tuhoamissuhde esim. 100-1, jälkimmäisessä esim. 100-90.

Tätä on epälineaarisuus.

Edelleen asiaa vielä korostaa se, että se primäärisuureiden muutoskaan ei ole lineaarinen, toisin kuin foorumilla kuvitellaan. Stealth-koneen näkyvyys lisääntyy jo lähtökohtaisesti enemmän kuin ei-stealth koneen. Tähän on useita syitä
  • Helpoiten ymmärrettävä on esimerkiksi maan kaareutuminen. Tietyn rajan jälkeen ei tutkan kantama enää pysty kasvamaan ollenkaan.
  • Toiseksi stealth vaatii valtavan paljon pienennystä tutkaheijasteeseen, jotta se aiheuttaa vaikutusta havaintoetäisyyteen, koska sen suhde matemaattis-fysikaalisesti on neljänteen juureen. Siksi 1/1000 pienennys tutkaheijasteessa vaaditaan, jotta sillä saadaan taktisesti merkittävä etulyöntiasema.
  • Ns. "anti-stealth" tutkat nimenomaan hyödyntävät "anti-stealth" ominaisuuksia.

Tämä oli luonnollisesti kaikkinensa kokonaisuudessaan yksinkertaistus ja tiivistys. Tosielämä on valtavan paljon monimutkaisempaa. Mutta toivottavasti tämä auttoi ymmärtämään stealthin pointtia.


Tässä on nyt muutama ongelmallinen juttu.

Ensinnäkin häive on laajaspektrinen käsite ja ilman todellisia numeroarvoja ei ole juuri perustetta väittää onko erot muilla kuin tutkien aallonpituuksilla kertaluokassa vai ei. Sensoriteknologian kehityskään eri aallonpituusalueilla ei ole lineaarinen.

Toisekseen esimerkkinumeroarvosi ovat myös ongelmallisia. Entäpäs jos lähtötilanteessa häivekone havaitaankin vain 25 km päästä. Tällöin havaintoetäisyyden tuplaantuminen ei siltikään riittäisi lähellekään ohjuksen potentiaalin ulosmittaamiseksi. Keksityillä numeroarvoilla johtopäätökset ovat myös keksittyjä.

Kolmanneksi, häiveessä ei ole kyse suinkaan vain havaittavuudesta. Hävittäjä vs hävittäjä tilanteessa pyritään suorittamaan kill chain - ketju (F2T2EA) ennen kuin vastustaja suorittaa omansa. Viestissäsi keskityt vain havaittavuuteen, minkä itse ymmärrän vastaavan kohtaa "Find". Havaintoetäisyys on kuitenkin aivan eri asia kuin tulenkäyttöetäisyys. Vaikuttaisi siltä että F-35:n tapauksessa keskitytään enemmänkin ketjun katkaisemiseen myöhemmissä vaiheissa (jossain siellä Track - Target - Engage kieppeillä) kuin pelkästään estämään havaitseminen siellä Find-vaiheilla. On ymmärrettävä että havaitseminen tehdään monesti eri laitteellakin kuin myöhemmät vaiheet. Täten havaintoetäisyyden tuplaantuminen ei ole yhtä kuin tulenkäyttöetäisyydem tuplaaminen, olettaen että aseen kantama ei ole rajoittava tekijä.
 
Hmm.

Ensin kirjoitit näin:

Keksitkö stealthin määritelmän itse vai mistä sen otit? En ole määritelmästä ollenkaan samaa mieltä.

Ja sitten näin.

Tässä on nyt muutama ongelmallinen juttu.

... erilaisia pieniä detaljeja

Vaikuttaa, että ainakin tämä alla oleva kohta tekstistä jäi huomaamatta :)

Harkitsin jo etukäteen, että pitäisikö se vielä värjätä punaisella. Se tuntui kuitenkin turhalta alleviivaamiselta.

Tämä oli luonnollisesti kaikkinensa kokonaisuudessaan yksinkertaistus ja tiivistys. Tosielämä on valtavan paljon monimutkaisempaa. Mutta toivottavasti tämä auttoi ymmärtämään stealthin pointtia.

Sanoisin, että olen lähes täydellisesti samaa mieltä noista detaljeista.

Mutta tässä on varmaan silti hyvä arvioida ensin tuota ylätason juttua, ja voidaan sitten palata detskuihin tarpeen mukaan? Olen kyllä myös sitä mieltä, että jos noiden detskujen tarkoitus on sanoa, että mistään ei voi sanoa mitään, niin sitten voidaan koko foorumin keskustelu lopettaa.

Kiinnostaisi kuulla vastauksia/kommentteja seuraaviin.
  1. Mikä on sitten"stealthin" / "häiveen" tjms. mitä lie määritelmä ja merkitys? Se jäi nyt epäselväksi.
  2. Miten kommentoisit sitä alkuperäistä lainattua tekstin pätkää?
Laitetaan tämä vielä alkuperäistä tekstin pätkää edeltävä teksti kontekstiksi.

Jos ja kun stealth-ominaisuudet toimivat edes joten kuten on F-35 ehdokkaista ainoa jonka voi olettaa kykenevän toimimaan uskottavasti tutkahorisontin yläpuolella kriittisen tärkeällä eteläisen rantamaan alueella. Muut ehdokkaat joutuvat tukeutumaan voimakkaammin häirintään ja SEAD/DEAD -toimintaan mikä on mahdollista mutta hankalampaa.

Mahdollisuus suurempaan lentokorkeuteen tuo monenlaisia etuja, mm. suuremman sensorikantaman, suuremman aseiden kantaman ja suuremman maksiminopeuden puolesta. Ennen kaikkea, kun kone lentää korkeammalla on se parempi BVR-alusta, toisin kuin muut ehdokkaat joiden aseiden maksimikantamaa syö enemmän pienempi lentokorkeus ja pienempi tutka/visuaalinen horisontti.
 
Back
Top