STEALTH

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tsekkasin vielä. Tuon vostokin etäisyysresoluutio on 200 metriä. Kyllähän siitä vielä Amraam mahtuu välistä, jos oikein hyvin käy :)
 
Sr-71 koneen seuraajan kehitys etenee. Hypersonic kone joten reippaasti yli 5mach.
Linkissä herra sanoo,että olemme 20-vuotta kertoneet kuinka hypersonic on kahden vuoden päässä,mutta nyt voi sanoa tekniikan olevan kypsä ja valmis. Työskentelemme kovasti tuodaksemme sen sotilaillemme.


Voiko tuosta päätellä,että myös hävittäjien nopeus tulee nousemaan selvästi. Useista platformeista puhutaan

http://www.businessinsider.com/the-...om&utm_campaign=buffer-defense&r=US&IR=T&IR=T
 
Sr-71 koneen seuraajan kehitys etenee. Hypersonic kone joten reippaasti yli 5mach.
Linkissä herra sanoo,että olemme 20-vuotta kertoneet kuinka hypersonic on kahden vuoden päässä,mutta nyt voi sanoa tekniikan olevan kypsä ja valmis. Työskentelemme kovasti tuodaksemme sen sotilaillemme.


Voiko tuosta päätellä,että myös hävittäjien nopeus tulee nousemaan selvästi. Useista platformeista puhutaan

http://www.businessinsider.com/the-...om&utm_campaign=buffer-defense&r=US&IR=T&IR=T

Ilmavoimien tulevaisuus olisi ehkä paras ketju asian käsittelyyn, kun hypernopeus ei tarkoita stealthia. Mutta vastataan nopeasti. Nimenomaan hypernopeaa iskua on kehitteillä, mutta jenkkien 6. sukupolven hävittäjien kohdalla on puhuttu ennen kaikkea paremmasta polttoainetaloudesta ja sitä kautta pidemmistä toimintamatkoista ja ajoista. https://en.wikipedia.org/wiki/Variable_cycle_engine
 
Sr-71 koneen seuraajan kehitys etenee. Hypersonic kone joten reippaasti yli 5mach.
Linkissä herra sanoo,että olemme 20-vuotta kertoneet kuinka hypersonic on kahden vuoden päässä,mutta nyt voi sanoa tekniikan olevan kypsä ja valmis. Työskentelemme kovasti tuodaksemme sen sotilaillemme.

 
Jotain, mitä en tiennytkään, ilmeisesti kalkilla F-16-koneilla on jo "Have Glass", mutta osalla jo uusin "Have Glass V":

https://theaviationist.com/2012/08/30/have-glass/

All the U.S. “Wild Weasel” F-16s are being given a new paint job similar to the one of the F-35 Joint Strike Fighter.

It is called “Have Glass 5th generation” as it represents the evolution of the standard Have Glass program that saw all the F-16s receiving a two-tone grey color scheme made with a special radar-absorbing paint capable to reduce the aircraft Radar Cross Section: in fact, “Vipers” are covered with RAM (Radar Absorbent Material) made of microscopic metal grains that can degrade the radar signature of the aircraft.

For the moment, the JSF-like paint job will be applied to the F-16CM (formerly CJ) Block 50 Fighting Falcon aircraft that can carry a variety of air-to-air and air-to-surface ordnance, including HARM (High-speed Anti-Radiation Missiles) and precision-guided munitions.

Their role is to enter the enemy territory ahead of the strike package to take care of the enemy air defenses: radars and fixed and mobile SAM (Surface to Air Missiles) batteries.

Therefore, the units that will fly with the F-16CMs in the new color scheme will be those tasked with SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses) missions: the 52nd Fighter Wing at Spangdahlem (Germany), the 35th FW at Misawa (Japan), the 20th FW at Shaw Air Force Base, the 169th FW at McEntire Joint National Guard Base (SC), and 148th FW at Duluth International Airport, (MN).

Whilst two aircraft in the U.S. flew the Have Glass 4 paint job for test purposes (98-0004 and 98-0005 flying with the 85th Test and Evaluation Squadron from Eglin AFB) the first aircraft spotted in the new livery is a Minnesota ANG F-16CM, 91-0391, that is currently deployed at Kandahar, Afghanistan.

The F-35 will replace the F-16CM in the SEAD role in the future
 
Jotain, mitä en tiennytkään, ilmeisesti kalkilla F-16-koneilla on jo "Have Glass", mutta osalla jo uusin "Have Glass V":

https://theaviationist.com/2012/08/30/have-glass/

Tuo herättää heti kysymyksen siitä, että missä määrin ulkoista kuormaa ja ripustimia voidaan maalata ja mikä olisi sellaisen vaikutus tutkapoikkipinta-alaan sekä suoraan edestä että myös muista suunnista.

Toinen mieleen tuleva kysymys on aika yleisellä tasolla. Kuinka paljon häiveisyyden lisääntyminen haittaa venäläisten pitkän kantaman it-ohjusten toimintaa?

Kolmas seuraa toista. Jos kone näkyy naapurin kalustolle hyvin jostain suunnasta mutta on häiveinen toisesta, niin voidaanko sillä saada naapuri laukomaan huteja? Ensin näytetään ja naapurin laukaistua kätketään?
 
Mitä siivessä oleville aseiden kantamiseen tarkoitetuille häivepodeille tapahtui? Nehän esitettiin ideoina ainakin jo FB-22 ja Rafale XL konsepteissa joskus 15 vuotta sitten nimellä wing weapons bay. Saman tyylinen oli kyllä advantaged super hornetissa keskiripustimessa. Palveluskäytössä noita ei kuitenkaan ole kait näkynyt.
 
Mitä siivessä oleville aseiden kantamiseen tarkoitetuille häivepodeille tapahtui? Nehän esitettiin ideoina ainakin jo FB-22 ja Rafale XL konsepteissa joskus 15 vuotta sitten nimellä wing weapons bay. Saman tyylinen oli kyllä advantaged super hornetissa keskiripustimessa. Palveluskäytössä noita ei kuitenkaan ole kait näkynyt.
Sama kysymys hiipi mieleeni kun satunnaisesti pläräilin toista ketjua. Kuvittelisi että se olisi taloudellisesti helpompaa ja nopeampaa kuin kokonaisen koneen suunnitteleminen. Mutta joku jujuhan siinä täytyy olla kun ne ei taida materialistista. Vai olenko jäänyt taas jostain paitsi?
 
Todennäköisesti siipipodit rajoittaisi koneen liikehtimiskykyä radikaalisti. Lisääntynyt ilmanvastus voi rasittaa siipiä pahemmin kuin yksi keskirungossa.

Hintava köyhän miehen RCS:n pyöristys alaspäin.
 
Viimeksi muokattu:
DGA:n Rafalen hankejohtaja viittasi juuri haastettelussa oletettavasti noihin kaavailtuihin häivepodeihin ("radar cross-section reduction kits without modifying the airframe") yhtenä kehitysmahdollisuutena. Eli ovat varmaankin yhä pöytälaatikossa, mutta eivät siirtyneet sieltä eteenpäin. Super Hornetin osalta Navy ei rahoittanut asepodia, vaan samalle paikalle valittiin lisäpolttoainesäiliö/IRST-sensorikombo.

Jenkeissä oli 90-luvun alussa myös Have Dash-projekti, jossa kaavailtiin ilman ripustimia koneeseen kiinnittyviä häiveohjuksia.

have-dash-ii.jpg


have-dash-ii-1.jpg


http://www.designation-systems.net/dusrm/app4/have-dash.html
 
Todennäköisesti siipipodit rajoittaisi koneen liikehtimiskykyä radikaalisti. Lisääntynyt ilmanvastus voi rasittaa siipiä pahemmin kuin yksi keskirungossa.

Hintava köyhän miehen RCS:n pyöristys alaspäin.

Pari tuollaista siipien alle ja aerodynamiikka on kuin tiiliseinällä.
 
Laitetaanpa tänne muuten maininta, että herkillä painemittareilla voidaan ilmeisesti havaita lentokoneet ja jopa mitata lentokoneen paino (maanpinnalta käsin siis).
 
Tuo herättää heti kysymyksen siitä, että missä määrin ulkoista kuormaa ja ripustimia voidaan maalata ja mikä olisi sellaisen vaikutus tutkapoikkipinta-alaan sekä suoraan edestä että myös muista suunnista.

Toinen mieleen tuleva kysymys on aika yleisellä tasolla. Kuinka paljon häiveisyyden lisääntyminen haittaa venäläisten pitkän kantaman it-ohjusten toimintaa?

Kolmas seuraa toista. Jos kone näkyy naapurin kalustolle hyvin jostain suunnasta mutta on häiveinen toisesta, niin voidaanko sillä saada naapuri laukomaan huteja? Ensin näytetään ja naapurin laukaistua kätketään?
Luulisi että 2000lbs lisäpolttoainesäiliöt on mahdollista maalata ja jopa järkevää siinä mielessä että sotavarustuksessa lähes kaikki nykyhävittäjät kantavat vähintään yhtä lisätankkia. F-16CM tarvitsee tankit varmaan joka tehtävään toimintamatkan ja asekuorman takia. CFT:t olisi kyllä paras ratkaisu koska niillä säästetään hardpointteja aseilta ja sensoreilta yms. Lisätankit tietysti näkyvät tutkassa enemmän myös enkä tiedä sitten onko niiden pinnoitus tehokas tapa vähentää heijastusta.

Kyllähän tuo häive on tehokas lyhytaaltoista tutkasäteilyä vastaan tiettävästi eli x-alueella vaikuttaa eniten. Aika moni tulenjohtotutka käyttää x-/ku-band aluetta.
Sen olen ymmärtänyt että hävittäjien tutkapinta-alaa pyritään pienentämään ennen kaikkea hyökkäyssuuntaan eli keulasta käsin.

Vaikuttaisi aika riskipeliltä että toinen miehitetty kone käyttää itseään maalitauluna, kun lentäjien tavoitteena on välttää havaituksi tulemista ja estämään viime kädessä tulen alle joutuminen omalla taktiikalla ja tekniikalla. Enemmin käyttäisin UAS:ää decoyna ja lähettäisin sen edellä harhautamaan ja vetämään tulta puoleensa kuin toista miehitettyä konetta. Näinhän USA menetteli 2003 Irakissa Predatorilla, Bagdadin ilmatilassa.

Sen verran pitää mainita kun maalausta käsitellään että kun itsellä oli aikanaan etuoikeus käydä suomi-Hornetin päällä ja jopa ohjaamossa istumassa,pisti silmääni koneen LEXien ja siipien etureunassa ja muistaakseni rungossakin oleva erikoinen pinta. Se oli karhea mutta siinä oli liukas päällyste. Olisikohan ollut jotain tekemistä RAM-tekniikan kanssa? Mitään lentokonemetallia se ei ollut enkä toisaalta tiedä minkälainen komposiittipinta on "normaali".
 
Sen verran pitää mainita kun maalausta käsitellään että kun itsellä oli aikanaan etuoikeus käydä suomi-Hornetin päällä ja jopa ohjaamossa istumassa,pisti silmääni koneen LEXien ja siipien etureunassa ja muistaakseni rungossakin oleva erikoinen pinta. Se oli karhea mutta siinä oli liukas päällyste. Olisikohan ollut jotain tekemistä RAM-tekniikan kanssa? Mitään lentokonemetallia se ei ollut enkä toisaalta tiedä minkälainen komposiittipinta on "normaali".

Hyvin huomattu. Mutta ovat kävelyä varten.

1514890047579.webp
 
Back
Top