Steroidi maakuntajoukot perustetaan?

+300 vrk kerrannutta yli 50 vuotiasta reserviläistä ei ehkä kannattaisi kenenkään kapiaisen kannattaisi lähteä komentamaan mustan siviilikaulurin näkymisestä maastopuvun kauluksesta. Ko. reserviläinen on tehnyt nuorena porohommia ja metsurin töitä yli 20 vuotta, joten ehken tietää jotain ulos pukeutumisesta. Ko. reserviläinen juoksee edelleen Jukolassa 50 parhaan joukkoon, että ei ole mikään sohvaperuna. Tällaisissa asioissa nuoret kantahenkilöt ovat joskus ihan sairaan tyhmiä. 20 vuotta sitten tuollaisesta olisi voinut mennä motivaatio vapaaehtoiseen harjoitteluun. Ei enää. Nyt vaan ihmetyttää miten kantahenkilöt ja puolustusvoimat voivat olla noin tyhmiä.

Terveet aktiiviressut eivät kavahda vaativuutta sotilaskoulutuksessa. Monet kavahtavat nipotusta yhtenäisestä asusta yms. Tällaisten takia itse olen vähän vierastanut kantahenkilöitä harjoituksissa. Haluan harjoitella tappamaan vihollisia. En halua poikieni ikäisten lapsiluutnanttien vaatimuksia yhtenäisestä asusta. Pellet!
 
+300 vrk kerrannutta yli 50 vuotiasta reserviläistä ei ehkä kannattaisi kenenkään kapiaisen kannattaisi lähteä komentamaan mustan siviilikaulurin näkymisestä maastopuvun kauluksesta. Ko. reserviläinen on tehnyt nuorena porohommia ja metsurin töitä yli 20 vuotta, joten ehken tietää jotain ulos pukeutumisesta. Ko. reserviläinen juoksee edelleen Jukolassa 50 parhaan joukkoon, että ei ole mikään sohvaperuna. Tällaisissa asioissa nuoret kantahenkilöt ovat joskus ihan sairaan tyhmiä. 20 vuotta sitten tuollaisesta olisi voinut mennä motivaatio vapaaehtoiseen harjoitteluun. Ei enää. Nyt vaan ihmetyttää miten kantahenkilöt ja puolustusvoimat voivat olla noin tyhmiä.

Terveet aktiiviressut eivät kavahda vaativuutta sotilaskoulutuksessa. Monet kavahtavat nipotusta yhtenäisestä asusta yms. Tällaisten takia itse olen vähän vierastanut kantahenkilöitä harjoituksissa. Haluan harjoitella tappamaan vihollisia. En halua poikieni ikäisten lapsiluutnanttien vaatimuksia yhtenäisestä asusta. Pellet!
Hei KIM, Muista että sotilaallinen kuri ja Herran pelko on wiisauden alku :D Nöyryys avartaa katsantokantaakin. Toki hyvin osaan myötäeläytyä 50+ suunnistustaitoiseen reserviläisporomieheen, jonka siviilipaidan kaulus näkyy joskus sotilasasun alta ;) Tosin poronhoidosta ei ole kokemusta muutoin kuin poronhoitoaluella kasvaneena ja joskus poromiesten tukena tappaja-ahmaa jahdanneena :D MIeluusti kannustan nuoria luutnatteja omilla urillaan ja komentelunsa ymmärrän. Pitäähän heillekin antaa kasvun mahdollisuus, vaikkapa reserviläistenkin parissa...
 
Itsepähän kapiaiset eivät ole halunneet ottaa tätä vapaaehtoisten reserviläisten koulutusta kontolleen, että tässä asiassa voitte te kapiukot mennä ihan peilin eteen...

Onpa toisaalta tullut törmättyä sellaiseenkin tapaukseen, että kapiainen olisi halunnut vapaaehtoisesti työajan ulkopuolella kouluttaa reserviläisiä, mutta kohdeyleisöä ei kiinnostanut. Ainakaan yhteydenottoa ei koskaan tapahtunut. :p
 
"...ei kannattaisi kenenkään kapiaisen kannattaisi lähteä komentamaan..." "Kantahenkilökunta on tyhmää..." "Lapsiluutnanttien..." "...olen vähän vierastanut kantahenkilöitä harjoituksissa..." "Pellet!" --> Kyllä on herraviha syvässä joissain! Mistähän tämä kumman jermukulttuuri ja herraviha oikein sikiää? Anna arvaan sinun suurin sotilasidolisi on Antti Rokka...

U-S-K-O-M-A-T-O-N-T-A! Ulkomaalaisetkin hymähtelevät säälivästi kun näkevät tämän ilmentymiä esim. KV-operaatioissa. Kumma homma että usein ne reserviläisjoukot tai reserviläistä kootut ammattilaispoppoot jotka näyttävätkin sotilailta myös ovat niitä parhaita sotilaita... No minun harjoituksissani edelleen myös reserviläiset pukeutuvat ja käyttäytyvät ohjesääntöjen mukaan silloin kun siihen on tarvetta esim. kasarmiolosuhteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tällaisissa asioissa nuoret kantahenkilöt ovat joskus ihan sairaan tyhmiä. 20 vuotta sitten tuollaisesta olisi voinut mennä motivaatio vapaaehtoiseen harjoitteluun. Ei enää. Nyt vaan ihmetyttää miten kantahenkilöt ja puolustusvoimat voivat olla noin tyhmiä.

Terveet aktiiviressut eivät kavahda vaativuutta sotilaskoulutuksessa. Monet kavahtavat nipotusta yhtenäisestä asusta yms. Tällaisten takia itse olen vähän vierastanut kantahenkilöitä harjoituksissa. Haluan harjoitella tappamaan vihollisia. En halua poikieni ikäisten lapsiluutnanttien vaatimuksia yhtenäisestä asusta. Pellet!

Tämä on ihan osuvasti sanottu ja kiteyttää suomalaisen aikuisen miehen mielenmaisemaa ihmisenä sekä johdettavana. Tässä ei ole mitään uutta tai ihmeellistä eikä myöskään ennenkuulumatonta, vaan ilmentymää on Suomessa dokumentoitu jo viime sotien ajoilta lähtien. Itse ominaisuus on varmasti ollut olemassa satoja vuosia ja sen kanssa ovat lapsiluutnantit ja muut aatelissotilaat varmasti tuskailleet jo karoliiniarmeijan ajoista lähtien. Toisilta se on onnistunut ja toisilta ei. Onnistuessa on puukko heilunut ja tappara lyönyt siihen malliin, että sitä joissain Euroopan maissa muistellaan pelonsekaisesti vielä tänäkin päivänä.

Moni nuorena kouluttajana toimiva virkamiessotilas ei osaa kohdata ja käsitellä suomalaisia aikuisia ihmisiä. Tämä johtuu siitä syystä, että normaalit päivärutiinit tapahtuvat teini-ikäisten varusmiesten kanssa, jotka ovat hieman eri asia kuin aikuiset reserviläiset eikä nuori itsekään ole vielä täysin kypsynyt. Kokemus ja osaaminen aikuisten ihmisten johtamisesta on tyypillisesti varsin ohut, eikä sellaista kokemusta pääse edes kunnolla missään kartuttamaan. Totutusta poikkeavassa tilanteessa kaivetaan pienessä hämmennyksessä työkalupakista sitten pahimpaan hätään vanha luottotyökalu eli kova ääni ja mylvitään +30 vuotiaille miehille niin kuin teini-ikäisille pojille. Lopputulemana syvistä riveistä kuuluu sitten jonkun jermun vaimeaa murinaa itsekseen, että tuus poika tänne, niin setä tunkee sut hihaan ja nus*ii uudestaan.

Sitten tuskaillaan kun reserviläiset ovat niin hankalia ja niiden sotilaallinen ote pääsee jatkuvasti lipeämään kuin liukas saippua. Ylitsepääsemättömän vaikeaa tai ei, mutta kaikesta huolimatta joku näitäkin samoja reserviläisiä johtaa heidän työpaikoillaan ja muissa toimissaan ilman sen suurempia ongelmia tai törmäilyjä - jopa nykyisinä hieman haasteellisempinakin aikoina. Aikuinen mies on aikuinen mies ja lapsi on lapsi. Aikuista miestä kohdellaan niin kuin aikuista miestä ja lasta kohdellaan niin kuin lasta.
 
Käsite "herraviha" on jotenkin absurdi, jos ajattelee monen kertausharjoituksen reserviläishenkilöstön rakennetta ja siviilitehtäviä vs. ammattisotilaita.

Johtamalla sotilaita niin kuin ihmisiä johdetaan, on mahdollista saada melkoisia suorituksia aikaan. Autoritaarista johtamista jos käyttää ensisijaisena työkaluna, niin voi jäädä saavutussalkku ohueksi. Toki tilanteessa jossa päänkuorien aukeamisen todennäköisyys lisääntyy, on viimeisen sanan oltava johtajalla - ja sinne se saadaan vain ylläpitämällä valmentavan johtamisen rinnalla kovaa rakennetta. Vaikka johdettavia vähän yskittääkin välillä. Pitää vain osata käyttää oikeita työkaluja oikeissa paikoissa - ja siihen oppii vain olemalla ja toimimalla kohdejoukon kanssa.
 
Tämä on ihan osuvasti sanottu ja kiteyttää suomalaisen aikuisen miehen mielenmaisemaa ihmisenä sekä johdettavana. Tässä ei ole mitään uutta tai ihmeellistä eikä myöskään ennenkuulumatonta, vaan ilmentymää on Suomessa dokumentoitu jo viime sotien ajoilta lähtien. Itse ominaisuus on varmasti ollut olemassa satoja vuosia ja sen kanssa ovat lapsiluutnantit ja muut aatelissotilaat varmasti tuskailleet jo karoliiniarmeijan ajoista lähtien. Toisilta se on onnistunut ja toisilta ei. Onnistuessa on puukko heilunut ja tappara lyönyt siihen malliin, että sitä joissain Euroopan maissa muistellaan pelonsekaisesti vielä tänäkin päivänä.

Moni nuorena kouluttajana toimiva virkamiessotilas ei osaa kohdata ja käsitellä suomalaisia aikuisia ihmisiä. Tämä johtuu siitä syystä, että normaalit päivärutiinit tapahtuvat teini-ikäisten varusmiesten kanssa, jotka ovat hieman eri asia kuin aikuiset reserviläiset eikä nuori itsekään ole vielä täysin kypsynyt. Kokemus ja osaaminen aikuisten ihmisten johtamisesta on tyypillisesti varsin ohut, eikä sellaista kokemusta pääse edes kunnolla missään kartuttamaan. Totutusta poikkeavassa tilanteessa kaivetaan pienessä hämmennyksessä työkalupakista sitten pahimpaan hätään vanha luottotyökalu eli kova ääni ja mylvitään +30 vuotiaille miehille niin kuin teini-ikäisille pojille. Lopputulemana syvistä riveistä kuuluu sitten jonkun jermun vaimeaa murinaa itsekseen, että tuus poika tänne, niin setä tunkee sut hihaan ja nus*ii uudestaan.

Sitten tuskaillaan kun reserviläiset ovat niin hankalia ja niiden sotilaallinen ote pääsee jatkuvasti lipeämään kuin liukas saippua. Ylitsepääsemättömän vaikeaa tai ei, mutta kaikesta huolimatta joku näitäkin samoja reserviläisiä johtaa heidän työpaikoillaan ja muissa toimissaan ilman sen suurempia ongelmia tai törmäilyjä - jopa nykyisinä hieman haasteellisempinakin aikoina. Aikuinen mies on aikuinen mies ja lapsi on lapsi. Aikuista miestä kohdellaan niin kuin aikuista miestä ja lasta kohdellaan niin kuin lasta.
Tuohon liittyen on muutamia positiivisia kokemuksia 1. ja 2. vuosikurssin kadettien osallistumisesta reserviläisten koulutukseen MPK-kyrsseilla ja VEH:ssa. Tämä tulisi sisällyttää jokaisen kadetin koulutusohjelmaan ja ainakin KAIPR:ssa ovat "kierrättäneet" nuorempia upseereja reserviläisten koulutuksessa/valvojina. Tästä on ollut pelkästään myönteisiä kokemuksia puolin ja toisin, kunhan kouluttajien asenne on mukautunut tilanteeseen ja nähneet että hommat hoituu.

Tuo pelkästään varusmiesten kouluttaminen on hieman eri juttu kuin VAPAAEHTOISTEN itseään vanhempien reserviläisten kouluttaminen/johtaminen. Saavat samalla nämät nuoret kersantit/ylikersantit ja luutnantit myös itsevarmuutta "jermuilijien" kanssa toimimisessa.
 
Viimeksi muokattu:
"...ei kannattaisi kenenkään kapiaisen kannattaisi lähteä komentamaan..." "Kantahenkilökunta on tyhmää..." "Lapsiluutnanttien..." "...olen vähän vierastanut kantahenkilöitä harjoituksissa..." "Pellet!" --> Kyllä on herraviha syvässä joissain! Mistähän tämä kumman jermukulttuuri ja herraviha oikein sikiää? Anna arvaan sinun suurin sotilasidolisi on Antti Rokka...

U-S-K-O-M-A-T-O-N-T-A! Ulkomaalaisetkin hymähtelevät säälivästi kun näkevät tämän ilmentymiä esim. KV-operaatioissa. Kumma homma että ne usein ne reserviläisjoukot tai reserviläistä kootut ammattilaispoppoot jotka näyttävätkin sotilailta myös ovat niitä parhaita sotilaita... No minun harjoituksissani edelleen myös reserviläiset pukeutuvat ja käyttäytyvät ohjesääntöjen mukaan silloin kun siihen on tarvetta esim. kasarmiolosuhteissa.

Sulla mitään harjoituksia ole reserviläisten kanssa koskaan ollutkaan.
 
+300 vrk kerrannutta yli 50 vuotiasta reserviläistä ei ehkä kannattaisi kenenkään kapiaisen kannattaisi lähteä komentamaan mustan siviilikaulurin näkymisestä maastopuvun kauluksesta. Ko. reserviläinen on tehnyt nuorena porohommia ja metsurin töitä yli 20 vuotta, joten ehken tietää jotain ulos pukeutumisesta. Ko. reserviläinen juoksee edelleen Jukolassa 50 parhaan joukkoon, että ei ole mikään sohvaperuna. Tällaisissa asioissa nuoret kantahenkilöt ovat joskus ihan sairaan tyhmiä. 20 vuotta sitten tuollaisesta olisi voinut mennä motivaatio vapaaehtoiseen harjoitteluun. Ei enää. Nyt vaan ihmetyttää miten kantahenkilöt ja puolustusvoimat voivat olla noin tyhmiä.

Terveet aktiiviressut eivät kavahda vaativuutta sotilaskoulutuksessa. Monet kavahtavat nipotusta yhtenäisestä asusta yms. Tällaisten takia itse olen vähän vierastanut kantahenkilöitä harjoituksissa. Haluan harjoitella tappamaan vihollisia. En halua poikieni ikäisten lapsiluutnanttien vaatimuksia yhtenäisestä asusta. Pellet!

Kuulostat ihan enoltani.

Kaveri sai työtapaturmassa rautakangen keuhkosta sisään ja perseestä ulos. Suurin valitus oli se kun meni syksyn hirvijahti vituilleen.

Onhan se totta että johtaa voi monin eri tavoin. Ja aikuista reserviläistä pittää johtaa vähän eri tavalla kuin 18-vuotiasta poikaa tai nuoren naisen alkua. Toisille riittää komentaminen ja toisille voi myös perustella komennon.

Mutta toisaalta olen sitä mieltä että omaa ammattitaitoa on hyväksyä myös tietyt tavat jotka talolla on.

Esimerkiksi tuosta sotilaallisesta pukeutumisesta tunnutaan olevan PV:n puolella allergisen tarkkoja. Toisaalta kaipa he haluavat että heidän taistelijoitaan ei päästä sotkemaan mihinkään tuntemattomiin separisti taistelijoihin. Ja allergiakohtauksen raja voi olla tuo siviilikauluri kasarmilla.

Minulle riittää jos kapiainen sanoo että pidetään kasarmilla varusteet kunnolla ja metässä sitten oman maun mukkaan.

Itelläni on sen verran munaa että voin kuunnella tarvittaessa komentoja/käskyjä sinunkin poikiesi ikäsiltä ihmisiltä. Toki sitä voi gonahtaa jos käskyt on mitä sattuu.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten tuskaillaan kun reserviläiset ovat niin hankalia ja niiden sotilaallinen ote pääsee jatkuvasti lipeämään kuin liukas saippua. Ylitsepääsemättömän vaikeaa tai ei, mutta kaikesta huolimatta joku näitäkin samoja reserviläisiä johtaa heidän työpaikoillaan ja muissa toimissaan ilman sen suurempia ongelmia tai törmäilyjä - jopa nykyisinä hieman haasteellisempinakin aikoina. Aikuinen mies on aikuinen mies ja lapsi on lapsi. Aikuista miestä kohdellaan niin kuin aikuista miestä ja lasta kohdellaan niin kuin lasta.

Itellä on kausivaihteluista riippuen 1-30 alaista.

Voin sanoa että suomalaisen miehen johtaminen asiantuntijaorganisaatiossakin on todella hankalaa. Ja kun ikähaitarikin on varsin iso, niin huomaa että eri ikäisiä miehiä pitää johtaa eri tavoin. Vanhemmat miehet tuntuu olevan Rokkia ja Hietasia, nuoremmat miehet tuntuu olevan sitten lähempänä naistenmaailmaa. Pitää jo alkaa keskustelemaan tunteista jne.

Toisille pitää olla sitten se Koskela, toisille Lammio ja joillekkin se isällinen kokelas
 
...
Esimerkiksi tuosta sotilaallisesta pukeutumisesta tunnutaan olevan PV:n puolella allergisen tarkkoja. Toisaalta kaipa he haluavat että heidän taistelijoitaan ei päästä sotkemaan mihinkään tuntemattomiin separisti taistelijoihin. Ja allergiakohtauksen raja voi olla tuo siviilikauluri kasarmilla.

Minulle riittää jos kapiainen sanoo että pidetään kasarmilla varusteet kunnolla ja metässä sitten oman maun mukkaan.
..
Näin on ja tuleekin olla. Maastossakin sotilaalliseen pukeutumiseen kuuluu pääsääntöisesti yhtenäinen varustus mutta esim. sääolosuhteiden vuoksi poikkeavat varusteet voi selkeästi perustella ilman niuhotusta tai uhoa. Mikäli vaikkapa omat vedenpitävät ja lämpimät maastojalkineet on käytännöllisemmät kuin jakovarustus, ei kait pienet malli- tai sävyerot maastossa haittaa? Ohjeistuksessakin pitää olla järki mukana.

EDIT: Itse olen joskus räntäkelillä pyytänyt poikkeusluvan VEH:ssä oman bundeswehrin mastohaalarin käyttöön ja saanut. Koiran kanssa kun mennään vauhdilla pahoissa ryteiköissä tai joskus maataan tuntikausia kuulovartiossa kosteikoissa ja PV:n suojavarusteet ei ole tuohon käytännöllisiä (maastohaalareita ei saa kuitille) :) Tosin nyttemmin on Saksan lippu poistunu ;)
 
Viimeksi muokattu:
Näin on ja tuleekin olla. Maastossakin sotilaalliseen pukeutumiseen kuuluu pääsääntöisesti yhtenäinen varustus mutta esim. sääolosuhteiden vuoksi poikkeavat varusteet voi selkeästi perustella ilman niuhotusta tai uhoa. Mikäli vaikkapa omat vedenpitävät ja lämpimät maastojalkineet on käytännöllisemmät kuin jakovarustus, ei kait pienet malli- tai sävyerot maastossa haittaa? Ohjeistuksessakin pitää olla järki mukana.

Näinpä.
 
Näin on ja tuleekin olla. Maastossakin sotilaalliseen pukeutumiseen kuuluu pääsääntöisesti yhtenäinen varustus mutta esim. sääolosuteiden vuoksi poikkeavat varusteet voi selkeästi perustella ilman niuhotusta tai uhoa. Mikäli vaikkapa omat vedenpitävät ja lämpimät maastojalkineet on käytännöllisemmät kuin jakovarustus, ei kait pienet malli- tai sävyerot maastossa haittaa? Ohjeistuksessakin pitää olla järki mukana.

Just näin. Minulla oli muuten varusmiehenä kassulla silloin tällöin omia siviilikuteita päällä. Olin jossain urheikuvalmennettavissa ennen rukkia. Muistaakseni suunnistus, hiihto ja ampumavalmennettavissa. Niihin liittyi usein omat kamat kun pv:llä ei ollut antaa riittävän hyviä. Kantahenkilöt eivät niistä valittaneet kun tiesivät, että teen aina parhaani. Ja minulla oli halu tehdä parhaani kun siihen annettiin mahdollisuudet pienillä joustoilla.

Aika ot juttua, mutta jos aiotaan saada kaikki tehot irti reserviläisistä niin on ymmärrettävä antaa motivoituneille kavereille vähän enemmän vastuuta ja joissain asioissa vähän löysää.
 
Just näin. Minulla oli muuten varusmiehenä kassulla silloin tällöin omia siviilikuteita päällä. Olin jossain urheikuvalmennettavissa ennen rukkia. Muistaakseni suunnistus, hiihto ja ampumavalmennettavissa. Niihin liittyi usein omat kamat kun pv:llä ei ollut antaa riittävän hyviä. Kantahenkilöt eivät niistä valittaneet kun tiesivät, että teen aina parhaani. Ja minulla oli halu tehdä parhaani kun siihen annettiin mahdollisuudet pienillä joustoilla.

Aika ot juttua, mutta jos aiotaan saada kaikki tehot irti reserviläisistä niin on ymmärrettävä antaa motivoituneille kavereille vähän enemmän vastuuta ja joissain asioissa vähän löysää.

Itse gonahdin heti alokaskauden lopuksi. Mutta sain olla boheemi ihteni ja hoitaa nakkeja joita muille varusmiehille ei uskallettu antaa
 
Tätä säiettä lukiessa ei voi kuin hiljaa ihmetellä, että millähän motiiveilla eräät meistä ovat mukana MP-toiminnassa. Varsin värikästä tekstiä, jos jotain adjektiivia tähän tapailisi.
 
No onko sitten tarvetta tehdä mitään muutoksia? Noinhan sitä nykyäänkin toimitaan? Mikä ihmeen "valmiusjoukko" on sellainen joka saadaan kasaan viikoissa? Joukkojen perustaminenhan on prosessi joka jatkuu jatkuu. Vaikka Suomi joutuisi sotaan ja sitä sotaa jatkuisi vuoden verran niin varmaankin viimeisenä sotapäivänä perustettaisiin edelleenkin joukkoja.

Herää nyt taas kysymys miten paljon siitä pv-komentajan viestistä mahtoi hukkua matkalla?

Aivan samaa pohdin minä. Lindbergin lausuntoa on Hesarin toimittajan toimesta ehkä "raiskattu" tai jotain olennaista jäi joko toimittajan kiireen tai ymmärtämättömyyden vuoksi pois. Nyt menee ihan arvauksella, mutta jotta tuohon Lindbergin kommenttiin saisi jotain järkeä, niin pakko tuon joukon on olla joku parissa päivässä kasaan saatu, suht taisteluvalmis porukka. Eikä pelkkä kasaan saaminen tarkoita varustamista. Onnistuuhan se toki miltei minkä ressuporukan kanssa tahansa. Mutta ei se mikään sotavalmis porukka ole. Ton Lindbergin joukon olisi pakko olla, jotta ideassa olisi jotain mieltä. Eli sen pitäisi harjoitella aika tiiviisti.

Jos viittaat minuun noista fantasioista sotilasaseista kotona niin myönnän. Minulla on sellainen haave ja toive, että Valtio voisi luottaa reserviläisiin sen verran, että aseita ja varusteita voisi ihan oikeasti säilyttää kotona silloin kun se on tarkoituksen mukaista. Minä haluaisin pv:n aseita kämpilleni siksi, että se voisi edesauttaa komppaniani liikekannallepanoa. Vai mennäänkö me ensimmäisenä remmiin kutsuttavat yksi kerrallaan pienten vihreiden ammuttavaksi johonkin varuskunnan portille? Valtion aseet kotona on oikeasti riesa, mutta voisin kärsiä isänmaani edestä sellaisenkin riesan.

Jotenkin noita sinun tekstejäsi lukiessa tulee fiilis, että sotilasaseet sinun kotonasi eivät ehkä ole se kaikista parhain idea? Rynkkyhän ei sinulle riittänyt vaan piti olla KESsiä ja muuta väkevämpää?

Mun mielestä tässä reserviläisten aseasiassa voitaisiin ihan hyvin mennä sellaiselle linjalle, että jos reserviläisellä on muutenkin luvat itselataavalle SRA-kiväärille kunnossa, niin aivan hyvin hänelle voitaisiin antaa myös valtion ase kotisäilytykseen. Nettovaikutus yhteiskunnan kokonaisturvallisuuteen olisi tässä tapauksessa vahvasti positiivinen.

Jos kotona on jo puoliautomaattinen SRA-kivääri, niin aika vähän mitään lisäarvoa se RK:n automaattituli siihen "kokonaisturvallisuuteen" tuo.*

Mielestäni ne reserviläist, joilla on jo tuon tason aseistus kotonaan, eivät tarvitse ainakaan asemielessä mitään lisää. Valtion aseita jemmassa nopeaan lähtöön tarvitaan lähinnä niille kaverille, joilla ei aseita omasta takaa ole. Toisaalta voi ihmetellä, että paljonko sellaisia hemmoja on ns. nopean lähdön joukoissa?

Onko sekään muuten välttämätöntä, että niitä aseita säilytellään kodeissa? Kuulostaa vähän menneen maailman ratkaisulta. Varmasti voidaan ajatella joku toinen, aivan yhtä hyvin lähtönopeudellisesti toimiva säilytysratkaisu - mutta mikä ei johda epämiellyttäviin uutisointeihin jatkossa.

* kodinpuolustusvoiman superforcea käytteleekin sitten se puoliautomaattisella hirvikiväärillä ja haulikolla varustettu kodinturvamies - joka pesee ja linkoaa nuo RK:n lussukudilla ammuskelijat hirvipanoksillaan mennen tullen (eihän niitä saisi edes sodassa käyttää :) - nehän on dum-dumia eli kiellettyjä kuteja)
 
Jos armeijan käynyt ei saa säilyttää hen.koht. asetta kotonaan, miksi mielenterveysongelmista tai vastaavista kärsivä saa pitää auton. Kummilla ihmiset tappavat toisiaan enemmän autoilla vai aseilla?
 
Back
Top