Strategisen iskun torjunta

Tuntuu, että porukalta on kadonnut kaikennäköinen suhteellisuudentaju tuon erikoisjoukko uhan edessä.

Suomessakin on ammattitaitoista henkilöstöä joka pystyy tuota erikoisjoukkojen tuottamaa uhkaa arvioimaan ja pidän melko epätodennäköisenä, että vihollinen pystyisi tuomaan Suomeen satoja erikoisjoukkosotilaita ja heille iskuosastoimintaan sopivat aseet ja hankkimaan paikallishankinnoin ajoneuvot yms. välineet sekä kaluston.

Sen jälkeen olisi vielä saatava pelipaikoille nuo erikoismiehet ja sen jälkeen kaikkien miesten olisi lähdettävä hyökkäämään samanaikaisesti, että yllätysmomentti säilytetään. (Toki joillakin oli vielä hurjempia uhkakuvia missä vihollisella oli käytössään panssaroituja erikoisrekkoja ja niiden lavalla vielä miinoja kylvävät miinanlevittäjät tms.)

Tietenkin siinähän saavutettaisiin yksi tavoite kun kantahenkilökunnan resurssit menisivät kasarmien ja tukikohtien suojausrumbaan ja varusmiesten palvelusajastakin menisi huomattava osa kommandosotilaiden odottamiseen varuskuntaa vartioidessa.

Onneksi Suomessa on viime vuosina panostettu huomattavasti puolustusvoimien (ja muiden viranomaisten) tuottamaan tilannekuvaan. Tuntuu vain, että useimmat kirjoittajat eivät tiedä miten esim. sotilaskohteiden etävalvontaa on huomattavasti kehitetty viimeisen 20 vuoden aikana. Väitän, että kohteiden vartiointi on kehittynyt, mutta porukka haikailee jotain vartiopaikalta pimeään yöhön kuikuilevia vartiomiehiä, jotka tietävät 99,999 varmuudella, että suurin uhka on nukahtaminen.

Toki sotilaskohteiden suojausta kannattaa kehittää, mutta pidän epärealistisina ehdotuksia joissa suomalaiset varuskunnat muutettaisiin "linnaleiriksi" ala P-Irlanti tai Afganistan.
Oletko monta kertaa ylittänyt Suomen Schengen rajan? Entä montako kertaa oli joku tarkistus. Jossain pistotarkistuksessa ehkä löydetään jotain epäilyttävää mikä saa hälytyskellot soimaan mutta sen varaan ei voi laskea.
Pv:llä itselläänkin on muuten ohjeistus rekkojen muuttamisesta teknikaaleiksi ja nämä ovat eri konflikteissa suhteellisen yleisiä. A2 omistuksessa on tarpeeksi halleja ja miinanlevittäjäksi ei tarvita muuta kuin sokkia irti vetävä ja miinoja heittelevä ukko. Tuo pitää huomioida jo pelkästään jos lähdetään irtautuvan A2 osaston perään tai hyökätessä näiden asemia vastaan ihan normi sodassa.
Tuntuu, että porukalta on kadonnut kaikennäköinen suhteellisuudentaju tuon erikoisjoukko uhan edessä.

Suomessakin on ammattitaitoista henkilöstöä joka pystyy tuota erikoisjoukkojen tuottamaa uhkaa arvioimaan ja pidän melko epätodennäköisenä, että vihollinen pystyisi tuomaan Suomeen satoja erikoisjoukkosotilaita ja heille iskuosastoimintaan sopivat aseet ja hankkimaan paikallishankinnoin ajoneuvot yms. välineet sekä kaluston.

Sen jälkeen olisi vielä saatava pelipaikoille nuo erikoismiehet ja sen jälkeen kaikkien miesten olisi lähdettävä hyökkäämään samanaikaisesti, että yllätysmomentti säilytetään. (Toki joillakin oli vielä hurjempia uhkakuvia missä vihollisella oli käytössään panssaroituja erikoisrekkoja ja niiden lavalla vielä miinoja kylvävät miinanlevittäjät tms.)

Tietenkin siinähän saavutettaisiin yksi tavoite kun kantahenkilökunnan resurssit menisivät kasarmien ja tukikohtien suojausrumbaan ja varusmiesten palvelusajastakin menisi huomattava osa kommandosotilaiden odottamiseen varuskuntaa vartioidessa.

Onneksi Suomessa on viime vuosina panostettu huomattavasti puolustusvoimien (ja muiden viranomaisten) tuottamaan tilannekuvaan. Tuntuu vain, että useimmat kirjoittajat eivät tiedä miten esim. sotilaskohteiden etävalvontaa on huomattavasti kehitetty viimeisen 20 vuoden aikana. Väitän, että kohteiden vartiointi on kehittynyt, mutta porukka haikailee jotain vartiopaikalta pimeään yöhön kuikuilevia vartiomiehiä, jotka tietävät 99,999 varmuudella, että suurin uhka on nukahtaminen.

Toki sotilaskohteiden suojausta kannattaa kehittää, mutta pidän epärealistisina ehdotuksia joissa suomalaiset varuskunnat muutettaisiin "linnaleiriksi" ala P-Irlanti tai Afganistan.
Oletko monta kertaa ylittänyt Suomen Schengen rajan? Entä montako kertaa oli joku tarkistus. Jossain pistotarkistuksessa ehkä löydetään jotain epäilyttävää mikä saa hälytyskellot soimaan mutta sen varaan ei voi laskea.
Pv:llä itselläänkin on muuten ohjeistus rekkojen muuttamisesta teknikaaleiksi ja nämä ovat eri konflikteissa suhteellisen yleisiä. A2 omistuksessa on tarpeeksi halleja ja miinanlevittäjäksi ei tarvita muuta kuin sokkia irti vetävä ja miinoja heittelevä ukko. Tuo pitää huomioida jo pelkästään jos lähdetään irtautuvan A2 osaston perään tai hyökätessä näiden asemia vastaan ihan normi sodassa.

Tietysti jos tukikohtia suojataan liian hyvin niin vihollinen iskee vain jonnekin muualle. Entä jos painopiste onkin vaikka esimerkiksi polttoaineen tuontia, valmistusta ja jakeluketjua vastaan?
 
Viimeksi muokattu:
tupla voi poistaa
 
Oletko monta kertaa ylittänyt Suomen Schengen rajan? Entä montako kertaa oli joku tarkistus. Jossain pistotarkistuksessa ehkä löydetään jotain epäilyttävää mikä saa hälytyskellot soimaan mutta sen varaan ei voi laskea.
Pv:llä itselläänkin on muuten ohjeistus rekkojen muuttamisesta teknikaaleiksi ja nämä ovat eri konflikteissa suhteellisen yleisiä. A2 omistuksessa on tarpeeksi halleja ja miinanlevittäjäksi ei tarvita muuta kuin sokkia irti vetävä ja miinoja heittelevä ukko. Tuo pitää huomioida jo pelkästään jos lähdetään irtautuvan A2 osaston perään tai hyökätessä näiden asemia vastaan ihan normi sodassa.

Turistibusseilla "nähtävyyksiä katselemaan" tai "remppamiehiä" niitä venäläiskiintestöjä rakentamaan jne jne... (mistä on keskusteltu)....kuka menee sanomaan/huomaa että sotilaitahan ne ovat ja vielä suomeen tekemään hyökkäystä?

Kuinkahan paljon on suomeen jo mahdollisesti tuotu/kätetketty tarvittavaa kalustoa jolla aloittavat homman tuhoamalla infraa, viestiyhteyksiä, sähkölinjoa jne ...yhteydet katkeavat, sähköt ei toimi... eikä toimi silloin oikeen mikään muukaan. Kaikki tämä on suunniteltu ja kohteet kartoittettu vuosien mittaan ihan rauhassa...

Sekasorto ja epätietoisuus on valmis...eikun tervetuloa vaan loppuporukka suomeen kun suomen valtion johto on ihan sekaisin eikä osaa tehdä oikeita johtopäätöksiä tilanteesta ja aikaa kulutetaan joka pelaa vain hyökkääjän pussiin...
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki hälytykset voidaan laittaa eräänlaisen kuolleen miehen kytkimen varaan. Eli homma menisi siten, että MAAKKilaiset saisivat väliajoin tekstarin puhelimeensa "Kaikki OK". Tämän systeemin kriittisintä laitetta pidetään räjähdepanoksen (tmv. tuhomekanismin) päällä, ja se räjäytetään tomuksi yllättävän vaaran koittaessa. Merkki vaarasta toteutuu siis jatkuvan OK-signaalin lakkaamisena (tai vaikka vastaanottajan kuittauksen puuttumisena). Lähetyslaitteita voidaan rakentaa useita, jolloin jos yksikin niistä sammuu, niin OK-signaalin lähetys lakkaa. Lähettäjänä voisi myöskin olla useita ihmisiä, jolloin riittäisi että yksikin lakkaisi lähettämästä OK-viestiä väliajoin. Systeemi voidaan toteuttaa niin suuressa tai pienessä mittakaavassa kuin halutaan. Ajattelin vain että olisi aika vaikeaa saada tuhotuksi hiljaa ketään/mitään, jos jokaisella (laitteella/yksiköllä/ihmisellä) olisi velvollisuus ilmoittautua kaikille muille (laitteille/yksiköille/ihmisille) tietyin väliajoin, tiettyä kaavaa noudattaen. Räikeä kaavasta poikkeaminen olisi sekin yksi vaarasignaali.

Pitkäaikaisten hyökkäyssuunnitelmien vastaratkaisuna on liikkuvuus sekä ylimääräisten ja piilotettujen (viesti/kulku)yhteyksien rakentaminen. Liikkuvuudella tarkoitan sitä, että mitään ei pidetä paikallaan. Ei pidetä pysyviä tukikohtia tai toimipisteitä, ja seuraavat paikat improvisoidaan ja päätetään lennosta, tiettyjen parametrien sisällä. Tai luovutetaan komento sattumanvaraisesti valittuna pätevien komentoyksiköiden joukosta.

Myöskin osa kriittisestä henkilökunnasta voitaisiin pitää ulkomailla (ikään kuin reservissä) rauhan aikana. Näillä henkilöillä olisi aliakset ja valtion tuottamat ylimääräiset passit. Jos ylempää henkilökuntaa tai hävittäjäpilotteja alkaa mystisesti katoilemaan tai kuolemaan Suomessa, niin ulkomaan reserville tulee käsky palata kotimaahan. Tietysti kotimaassakin voi olla hyvinsuojeltuja ja piilotettuja asuintiloja.

Laittoman tavaran maahantuontia ei voi estää mutta homma toimii toisinkinpäin. Voidaan mekin jemmata Venäjälle tuhokalustoa, sekä pitää äijiä siellä "lomailemassa" kaikessa hiljaisuudessa. Jos täällä alkaa tapahtumaan, niin alkaa sielläkin. Venäläinen korruptiokin suo kaikki mahdollisuudet siihen. Lyödään tarvittaessa rahatukku oikean henkilön kouraan ja sanotaan "Ei kuulu sulle mitä bisneksiä me tehdään. Jos olet viisas niin katsot toiseen suuntaan ja pysyt hiljaa. Meidän ylemmät ovat vaikutusvaltaisia ja kärsimättömiä. Me ei olla täällä, meitä ei ole olemassa. Osta lapsellesi/äidillesi/tyttöystävällesi jotain kivaa, niin me saadaan kaikki pitää henkemme." Venäjälläkin on hieman enemmän maarajakohtia joista ylittää, ja lääniä minne piiloutua.
 
Kaikki hälytykset voidaan laittaa eräänlaisen kuolleen miehen kytkimen varaan. Eli homma menisi siten, että MAAKKilaiset saisivat väliajoin tekstarin puhelimeensa "Kaikki OK". Tämän systeemin kriittisintä laitetta pidetään räjähdepanoksen (tmv. tuhomekanismin) päällä, ja se räjäytetään tomuksi yllättävän vaaran koittaessa. Merkki vaarasta toteutuu siis jatkuvan OK-signaalin lakkaamisena (tai vaikka vastaanottajan kuittauksen puuttumisena). Lähetyslaitteita voidaan rakentaa useita, jolloin jos yksikin niistä sammuu, niin OK-signaalin lähetys lakkaa. Lähettäjänä voisi myöskin olla useita ihmisiä, jolloin riittäisi että yksikin lakkaisi lähettämästä OK-viestiä väliajoin. Systeemi voidaan toteuttaa niin suuressa tai pienessä mittakaavassa kuin halutaan. Ajattelin vain että olisi aika vaikeaa saada tuhotuksi hiljaa ketään/mitään, jos jokaisella (laitteella/yksiköllä/ihmisellä) olisi velvollisuus ilmoittautua kaikille muille (laitteille/yksiköille/ihmisille) tietyin väliajoin, tiettyä kaavaa noudattaen. Räikeä kaavasta poikkeaminen olisi sekin yksi vaarasignaali.

Pitkäaikaisten hyökkäyssuunnitelmien vastaratkaisuna on liikkuvuus sekä ylimääräisten ja piilotettujen (viesti/kulku)yhteyksien rakentaminen. Liikkuvuudella tarkoitan sitä, että mitään ei pidetä paikallaan. Ei pidetä pysyviä tukikohtia tai toimipisteitä, ja seuraavat paikat improvisoidaan ja päätetään lennosta, tiettyjen parametrien sisällä. Tai luovutetaan komento sattumanvaraisesti valittuna pätevien komentoyksiköiden joukosta.

Myöskin osa kriittisestä henkilökunnasta voitaisiin pitää ulkomailla (ikään kuin reservissä) rauhan aikana. Näillä henkilöillä olisi aliakset ja valtion tuottamat ylimääräiset passit. Jos ylempää henkilökuntaa tai hävittäjäpilotteja alkaa mystisesti katoilemaan tai kuolemaan Suomessa, niin ulkomaan reserville tulee käsky palata kotimaahan. Tietysti kotimaassakin voi olla hyvinsuojeltuja ja piilotettuja asuintiloja.

Laittoman tavaran maahantuontia ei voi estää mutta homma toimii toisinkinpäin. Voidaan mekin jemmata Venäjälle tuhokalustoa, sekä pitää äijiä siellä "lomailemassa" kaikessa hiljaisuudessa. Jos täällä alkaa tapahtumaan, niin alkaa sielläkin. Venäläinen korruptiokin suo kaikki mahdollisuudet siihen. Lyödään tarvittaessa rahatukku oikean henkilön kouraan ja sanotaan "Ei kuulu sulle mitä bisneksiä me tehdään. Jos olet viisas niin katsot toiseen suuntaan ja pysyt hiljaa. Meidän ylemmät ovat vaikutusvaltaisia ja kärsimättömiä. Me ei olla täällä, meitä ei ole olemassa. Osta lapsellesi/äidillesi/tyttöystävällesi jotain kivaa, niin me saadaan kaikki pitää henkemme." Venäjälläkin on hieman enemmän maarajakohtia joista ylittää, ja lääniä minne piiloutua.
Kuulostaa hankalalta... Sanoisin että suojeluskunta tyyppinen kokoonpano toimisi myös hyvin... Äijillä kamat kotona ja jos sähkökatkos kestää pidempään niin kokoontuminen vaikka kaupungintalolle tai johonkin pienempään yksikköön... Tms... Ei viestittelyä yms. Vaan automaattinen reagointi tapahtumaan... Monet backup systeemit johon liittyy tekniikkaa on liian helposti häirittävissä jos toteutuksen olisi oltava kustannustehokas...

Omasta mielestä ainakin toimisi hyvin että jos sähköt menee ja samalla kaatuu muutkin järjestelmät niin että tilanne on ns. Epäselvä niin porukkaa kokoontuisi ennalta sovittuun paikkaan. Sieltä sitä saataisiin johdettua helpommin ja tarpeeksi isoon kokonaisuuteen kun pääsee tukeutumaan niin alkaa sitä tietoakin tulla... Homman voisi viedä niinkin alas kuin. Kaupungin/kunnan osa... Toki tämä vaatisi paljon sitoutuneita ihmisiä... Homma olis itse asiassa todella helppo toteuttaa jo rauhan aikana ihan kirjeellä ilmoittamalla että kun tapahtuu näin menet tänne..
 
No itse olen viimeiset päivitykset saanut tuosta erikoisjoukkojen uhasta ja niitä vastaan toimimisesta Wihurin aikana.

Ei kyllä se uhkakuva ja laskelmat muistuttanut pätkääkään foorumilaisten villejä visioita.

Avainsana erikoisjoukkojen yllätysiskun torjunnassa on tiedustelu yhdistettynä järkeviin ja oikeassa mittakaavassa toteutettaviin suojaustoimenpiteisiin. Aivan kuten vaikka tullin toiminnassa, jonka toiminta ei ole pitkään aikaan perustunut massatarkastuksiin saati sitten pistokokeisiin - vielä vähemmän siihen, että ukot maleksisivat pitkin rantoja etsimässä kalastajien verkkoihin piilotettuja pirtukanistereja.

Sekä puolustuksessa että hyökkäysessä on valittava painopiste - aivan kuten eräs sotilaallinen ajattelija totesi jo lähes 200 vuotta sitten "Se joka ei puolustaa kaikkea - ei puolusta mitään."

Toki tälläisellä foorumilla vohistaan aina sen perään mikä sattuu olemaan muotia oli se sitten panssarijoukkojen thunder run, kriisinhallinta tai hybridi.
 
Homma kusee jos yksikin noista ei ole paikalla.
Päivystäjä on tietenkin aina paikalla. Alikessut ja koksut itse pitävät huolta siitä, että koodia pitävä hemmo on paikalla. Ja siis ongelmana ei ole se, että maasta löytyy yksi varuskunta, jossa nuo jollain hetkellä eivät toimi, jos kaikissa muissa homma toimii.
 
Turistibusseilla "nähtävyyksiä katselemaan" tai "remppamiehiä" niitä venäläiskiintestöjä rakentamaan jne jne... (mistä on keskusteltu)....kuka menee sanomaan/huomaa että sotilaitahan ne ovat ja vielä suomeen tekemmän hyökkäystä?

Kuinkahan paljon on suomeen jo mahdollisesti tuotu/kätetketty tarvittavaa kalustoa jolla aloittavat homman tuhoamalla infraa, viestiyhteyksiä, sähkölinjoa jne ...yhteydet katkeavat, sähköt ei toimi... eikä toimi silloin oikeen mikään muukaan. Kaikki tämä on suunniteltu ja kohteet kartoittettu vuosien mittaan ihan rauhassa...

Sekasorto ja epätietoisuus on valmis...eikun tervetuloa vaan loppuporukka suomeen kun suomen valtion johto on ihan sekaisin eikä osaa tehdä oikeita johtopäätöksiä tilanteesta ja aikaa kulutetaan joka pelaa vain hyökkääjän pussiin...
Jos homma tiedostetaan niin on mahdollista että joku huomaa että jokin ei täsmää. Kuten IPSC joukkueessa kaikilla on lyhyt tukka tai kalju, osalla ei kilpailulisenssiä ja lisäksi sääntöjen vastaisia lippaita ja aseita joita ilmoitetussa kilpailussa ei voi käyttää.
Viestiyhteydet kestävät kohtuullisen hyvin rankaisua valtiotasolla ja kohtuu pieni porukka voi tehdä tiettyjä päätöksiä. Saulin turvamiehet ovat toivottavasti skarppina.

No itse olen viimeiset päivitykset saanut tuosta erikoisjoukkojen uhasta ja niitä vastaan toimimisesta Wihurin aikana.

Ei kyllä se uhkakuva ja laskelmat muistuttanut pätkääkään foorumilaisten villejä visioita.

Avainsana erikoisjoukkojen yllätysiskun torjunnassa on tiedustelu yhdistettynä järkeviin ja oikeassa mittakaavassa toteutettaviin suojaustoimenpiteisiin. Aivan kuten vaikka tullin toiminnassa, jonka toiminta ei ole pitkään aikaan perustunut massatarkastuksiin saati sitten pistokokeisiin - vielä vähemmän siihen, että ukot maleksisivat pitkin rantoja etsimässä kalastajien verkkoihin piilotettuja pirtukanistereja.

Sekä puolustuksessa että hyökkäysessä on valittava painopiste - aivan kuten eräs sotilaallinen ajattelija totesi jo lähes 200 vuotta sitten "Se joka ei puolustaa kaikkea - ei puolusta mitään."

Toki tälläisellä foorumilla vohistaan aina sen perään mikä sattuu olemaan muotia oli se sitten panssarijoukkojen thunder run, kriisinhallinta tai hybridi.
Paitsi jos epäsymmetrisen hyökkäyksen tarkoituksena on aiheuttaa yleisesti, tuhoa, kaaosta, pelkoa ja sekasortoa.
Paljonko vain kaksi ukkoa sekoitti yhdellä kiväärillä suurvallan pääkaupungin toimintaa: https://en.wikipedia.org/wiki/Beltway_sniper_attacks
Entä jos huomattava määrä erikoiskoulutettuja terroristeja tekee itsenäisesti iskuja randomilla? Olisi pakko lähteä aktiivisesti metsästämään niitä.
Edit: Paljonko muuten tarvittiin mielipiteen muokkausta ennen hyökkäystä Georgiaan ja Ukrainaan?
 
Viimeksi muokattu:
Homma kusee jos yksikin noista ei ole paikalla.
Ja miksi ei olisi paikalla? Voidaan määrää pudottaa toki kahteenkin: Päivystäjällä on yksi koodi ja yhdellä alikilla/koksulla on toinen koodi. Jo on ihmeelliseksi mennyt, jos komppaniassa ei ole päivystäjää ja edes yhtä alikkia paikalla hetkellä X.

Tietysti, kun informaatioaikaa eletään, miksei noita komppanioiden ammusvarastoja voisi avata etäältä? Elektroninen lukko ja päävartioon ja pu:lle avaaja. Napin painallus - tai jos nappia ei paineta ja yhteys katkeaa - niin komppanioissa käynnistyy automaattinen hälytys ja ammusvaraston ovet aukeavat. Tuolloin ei olisi mitään vaaraa siitä, että joku saisi asiattomasti ammuksia käsiinsä ja samalla saataisiin hälytys näpsäkästi kaikkiin komppanioihin hetkessä.
 
Noihin hälytyksiin voisi käyttää myös ihan yleisiä hälytyssireenejä, joissa morsella käskettäis MAAKK kokoontumaan.

Entäs sitten, kun komppania on maastossa harjoituksessa pelkkien paukkupatruunoiden kanssa ja prikaatissa tapahtuu jotain? Joka pataljoonassa on kuitenkin henkilökuntaan kuuluva päivystäjä 24/7, joten varusmiehille ei tarvitse mitään avaimia tai koodeja antaa. Tietenkin jos virkapaikalla oleva päivystäjä ammutaan ekaks ollaan mottipotissa. Muutenkin koen varuskuntia vastaan kohdistuvan erikoisjoukkohyökkäyksen äärimmäisen epätodennäköiseksi, ehkä jos PVKOM, MAAVKOM ja kaikki aselajitarkastajat tulee samaan aikaan seuraamaan jotain juttua niin silloin saattais ylittyä kynnys iskeä varuskuntaan. Itse venä... A2:sena iskisin mieluummin pääesikuntaan ja puolustushaaraesikuntiin ja kiinteisiin tutkiin sekä vastaaviin.
 
Ja miksi ei olisi paikalla? Voidaan määrää pudottaa toki kahteenkin: Päivystäjällä on yksi koodi ja yhdellä alikilla/koksulla on toinen koodi. Jo on ihmeelliseksi mennyt, jos komppaniassa ei ole päivystäjää ja edes yhtä alikkia paikalla hetkellä X.

Jompi kumpi noista voi olla sotkussa tai lenkillä yms. ja eivät muistaneet antaa avainta tms. sille sijaiselle? Tietysti jos käsky on, että nämä kaksi/kolme eivät millään poistu paikalta, niin ei se taida sitten salassa pysyä, mitä taidettiin myös ehdottaa.
 
Tietysti, kun informaatioaikaa eletään, miksei noita komppanioiden ammusvarastoja voisi avata etäältä? Elektroninen lukko ja päävartioon ja pu:lle avaaja. Napin painallus - tai jos nappia ei paineta ja yhteys katkeaa - niin komppanioissa käynnistyy automaattinen hälytys ja ammusvaraston ovet aukeavat. Tuolloin ei olisi mitään vaaraa siitä, että joku saisi asiattomasti ammuksia käsiinsä ja samalla saataisiin hälytys näpsäkästi kaikkiin komppanioihin hetkessä.

Mietin vain, että eikö riitä että asevarastossa olisi varashälytin? Jos siis isoin uhka on varas joka vie ammuksia?
 
Mietin vain, että eikö riitä että asevarastossa olisi varashälytin? Jos siis isoin uhka on varas joka vie ammuksia?

Rauhan aikana tuo on tarpeeksi suuri uhka pitää varasto miehitettynä. Mieti mitä PV:n imagolle kävisi, jos moottoripyöräjengi kävisi hakemassa firman kuulia, tää ei oo mikään itäblokin maa.

Edit. Oho, en ihan lukenu sitä edellistä viestiä loppuun.
 
Rauhan aikana tuo on tarpeeksi suuri uhka pitää varasto miehitettynä. Mieti mitä PV:n imagolle kävisi, jos moottoripyöräjengi kävisi hakemassa firman kuulia, tää ei oo mikään itäblokin maa.

MP-jengi kirjoittaisi käytännössä kuolemantuomionsa. Ei välttämättä kirjaimellisesti, mutta sen jälkeen oikein kukaan uskaltaisi väittää olevansa jäsen. Tuo ei nimittäin olisi enää vain varkaus tai ryöstö.
 
MP jengiläiset on monesti aika isänmaalista väkeä.
joku terroristi isku sensijaan voisi olla madollista
 
Back
Top