Jos tekniikka on tuota luokkaa nykyään, niin ehkä parempi ettei Suomella ole sukellusveneitä. Se vene muuttuu nopeasti haudaksi, kun lentokoneesta pudotetaan torpedo perään.
Samaa mieltä, lisäksi tekniset ongelmat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jos tekniikka on tuota luokkaa nykyään, niin ehkä parempi ettei Suomella ole sukellusveneitä. Se vene muuttuu nopeasti haudaksi, kun lentokoneesta pudotetaan torpedo perään.
Happi ei riitä enää kovin pitkään.
Meriveden H2O saadaan happea jos vaan energiaa riittää.
Ja akuissa sitä on aika paljon.
https://www.theguardian.com/world/2...g-argentinian-submarine-enters-critical-phaseRelatives of those aboard an Argentinian submarine that went missing in the South Atlantic a week ago have voiced their frustrations with rescue efforts, as hopes of finding the 44-member crew begin to fade.
reached on Wednesday morning, hopes are now pinned on the submarine having been able to replenish its oxygen supply by surfacing at some point during the last week.
Helena Alfaro was just one of many family members who congregated at the Mar del Plata naval base where the submarine was originally scheduled to arrive on Monday.
“I feel like I’m waiting for a corpse,” said Alfaro, the sister of radar officer Cristian Ibañez, a crew member on the missing submarine.
Macri is reportedly angry with his navy commanders because of their handling of the crisis. According to the Infobae website, Macri’s defence minister, Oscar Aguad, only learned the submarine was missing when he read about it in the press, after the navy announced last Saturday that it had lost contact with the San Juan on 15 November.
Also being called into question is the wisdom of having deployed a 34-year-old submarine to make the 10-day journey from the Argentinian port of Ushuaia, the southernmost city in the world, to the naval base in Mar del Plata.
The state of disrepair of Argentina’s naval fleet has long been an issue in the country. In one notorious incident, the navy’s British-built destroyer Santisima Trinidad, which participated on the Argentinian side in the 1982 war with Britain over the Falkland Islands, sank while moored at the Puerto Belgrano naval base in 2013. It took the navy two years to refloat the vessel.
Hmm, uutisessa puhuttiin n. 70m syvällä olevasta kohteesta josta ei kyllä mitenkään saa lämpökuvaa edes ilmasta. Syynä on veden kyky absorboida ip-säteily erittäin hyvin.Selkeä on tuo lämpöjälki. Katso liite: 17787
On Tuesday night, a British polar ship saw flares -- one orange and two white -- east of where it was conducting operations, prompting the dispatch of a search-and-rescue team consisting of three ships and two aircraft.
For many hours, they patrolled the area "and were not able to detect any magnetic anomaly," Balbi told CNN.
Plus, the spokesman has said previously, the flares aboard the San Juan are green and red.
Thus, the search will continue across a 1,000-kilometer-long (621-mile) swath of the South Atlantic, parts of which are roughly 900 kilometers (559 miles) from the Argentine coast. The search area covers 480 square kilometers (185 square miles), about the size of Albuquerque, New Mexico, or Helsinki, Finland, and more than twice the size of the Argentine capital of Buenos Aires.
Hmm, uutisessa puhuttiin n. 70m syvällä olevasta kohteesta josta ei kyllä mitenkään saa lämpökuvaa edes ilmasta. Syynä on veden kyky absorboida ip-säteily erittäin hyvin.
Jos lämmin kohde on aivan pinnassa eikä kylmää vettä ole yhtään sensorin ja kohteen välissä, on mahdollista saada tuollainen kuva. Veneen jättämä lämpöjälki taas voidaan havaita pinnalta kulkemalla sopivasti lämmenneen veden alueella ja seuraamalla sitten sitä.
https://yle.fi/uutiset/3-9944096Eteläisellä Atlantilla havaittiin voimakas merenalainen ääni vain tunteja sen jälkeen, kun kadonnut argentiinalainen sukellusvene oli ollut viimeistä kertaa yhteydessä maihin viime viikon keskiviikkona.
Havainnosta kertoi Argentiinan laivasto, joka oli saanut siitä tiedon Yhdysvalloilta. Ääni oli havaittu joitain kymmeniä kilometrejä paikasta, jossa sukellusveneen tiedetään olleen yhteydenoton aikaan.
Uutistoimisto AFP:n haastattelema entinen sukellusvenekapteeni epäili, että voimakas ääni voisi olla räjähdyksen aiheuttama. Argentiinan laivasto ei ottanut kantaa äänen lähteeseen.
– Se oli hydroakustinen poikkeama eli ääni, joka on tarkistettava ja vahvistettava, laivaston tiedottaja Enrique Balbi sanoi.
Pahalta näyttää. Viimeisessä viestissä kerrottiin akkuongelmista, oliko oikosulkukin mainittu, ja sen jälkeen mahdollisesti räjähdys. En tiedä minkä tyyppiset akut San Juaniin oli viimeiseksi asennettu, mutta ainakin perinteiset lyijyakut oikosulussa kehittävät nopeasti paljon vetykaasua. Ilmaan sopivassa suhteessa sekoittunut vety taas on voimakas räjähdysaine. Pieni kipinä, esimerkiksi oikosulusta, voi saada seoksen räjähtämään. Suljettu tila kuten sukellusveneen runko ei semmoisen tapahtuman jälkeen ole enää suljettu eli vedenpitävä.
En tiedä minkä tyyppiset akut San Juaniin oli viimeiseksi asennettu, mutta ainakin perinteiset lyijyakut oikosulussa kehittävät nopeasti paljon vetykaasua. Ilmaan sopivassa suhteessa sekoittunut vety taas on voimakas räjähdysaine. Pieni kipinä, esimerkiksi oikosulusta, voi saada seoksen räjähtämään. Suljettu tila kuten sukellusveneen runko ei semmoisen tapahtuman jälkeen ole enää suljettu eli vedenpitävä.
Jossain jutussa puhuttiin infraäänihavainnosta. Matalat taajuudet kulkeutuvat valtamerillä satoja, jopa tuhansia kilometrejä. Valaat suunnistavat laulujensa kaikujen perusteella ja tähän se SOSUS-linjakin aikoinaan perustui.Tekniikka on kuitenkin saksalaista. Luulisin että he ovat käyttäneet jotakin parempaa teknologiaa kuin perinteinen lyijyakku. Mutta räjähdys jättää jälkeensä selkeän jäljen passiivisissa kuuntelulaitteissa, jos joku oli kuuntelemassa. Tässä on jotakin mitä he eivät kerro. Onko heillä kuuntelukenttiä alueella?
. Olisiko aluksen sähköjärjestelmää pystytty tuolla budjetilla päivittämään uuden akkuteknologian vaatimilla varusteilla ja ostamaan riittävä määrä kalliimpaa modernimpaa akkukapasiteettia?
Luultavasti. En tiedä miten he ovat suhtautuneet litium akkuihin tekniikan huippuna, mutta jos ne ovat sitä käyttäneet ja kennot ovat kyrvähtäneet, niin sitten se pahin ongelma, eli tulipalo sukellusveneessä on päässyt mahdollisesti tapahtumaan. Siinä samalla on mennyt sähköt, ilma ja muut, mutta ei pakosta kuitenkaan ole tehnyt vuotoa. Pystyykö sukellusvene teoriassa ajelehtimaan pinnan alla iäisyyden merivirtojen mukana?
...katkaistiin..
Toisaalta tuo katkaisukin voi yksinään riittää selitykseksi. Kovassa aallokossa sauma...