Sukellusveneet

Happi ei riitä enää kovin pitkään.

No hah hah. Miten pitkään Hornetissa riittää happea? Ikuisesti, kun on happigeneraattori. Niin on noissakin. Meriveden H2O saadaan happea jos vaan energiaa riittää.
Ja akuissa sitä on aika paljon.

Älkää lopettako etsintöjä, keksikää parempi syy lopettaa etsinnät.
 
Se lämpöjälki ei tainnutkaan olla sukellusvene. :( Näin hakemalla googlella viimeisen tunnin tuloksia.
 
Iltapalaa mutustaessani mietiskelin että alkaa käymään aika vähiin sukellusveneen miehistöllä.. Jossei huomenna löydy niin pikkuhiljaa saa alkaa vaihtamaan San Juanin ja miehistön statukseksi "On Eternal Patrol" :( Kauhea tapa lähteä :(
 
Relatives of those aboard an Argentinian submarine that went missing in the South Atlantic a week ago have voiced their frustrations with rescue efforts, as hopes of finding the 44-member crew begin to fade.

reached on Wednesday morning, hopes are now pinned on the submarine having been able to replenish its oxygen supply by surfacing at some point during the last week.

Helena Alfaro was just one of many family members who congregated at the Mar del Plata naval base where the submarine was originally scheduled to arrive on Monday.

“I feel like I’m waiting for a corpse,” said Alfaro, the sister of radar officer Cristian Ibañez, a crew member on the missing submarine.
https://www.theguardian.com/world/2...g-argentinian-submarine-enters-critical-phase

Macri is reportedly angry with his navy commanders because of their handling of the crisis. According to the Infobae website, Macri’s defence minister, Oscar Aguad, only learned the submarine was missing when he read about it in the press, after the navy announced last Saturday that it had lost contact with the San Juan on 15 November.

Also being called into question is the wisdom of having deployed a 34-year-old submarine to make the 10-day journey from the Argentinian port of Ushuaia, the southernmost city in the world, to the naval base in Mar del Plata.

The state of disrepair of Argentina’s naval fleet has long been an issue in the country. In one notorious incident, the navy’s British-built destroyer Santisima Trinidad, which participated on the Argentinian side in the 1982 war with Britain over the Falkland Islands, sank while moored at the Puerto Belgrano naval base in 2013. It took the navy two years to refloat the vessel.
 
Selkeä on tuo lämpöjälki. Katso liite: 17787
Hmm, uutisessa puhuttiin n. 70m syvällä olevasta kohteesta josta ei kyllä mitenkään saa lämpökuvaa edes ilmasta. Syynä on veden kyky absorboida ip-säteily erittäin hyvin.
Jos lämmin kohde on aivan pinnassa eikä kylmää vettä ole yhtään sensorin ja kohteen välissä, on mahdollista saada tuollainen kuva. Veneen jättämä lämpöjälki taas voidaan havaita pinnalta kulkemalla sopivasti lämmenneen veden alueella ja seuraamalla sitten sitä.

Eri asia on sitten paljonko pohjassa kököttävä vene päästää lämpöä jos akut on lähes tyhjät eikä koneet käy.

Voi olla että on jo liian myöhäistä, veneen akut on jo ehkä olleet tyhjinä jonkun aikaa jos dieselillä ei ole voitu ajaa viikkoon. Valaistus, lämmitys, ilmanvaihto ja happi ovat finaalissa.
Jos ilmanvaihtojärjestelmä ei toimi, muuttuu ilma veneessä melko nopeasti myrkylliseksi, CO2 -tason noustessa ja tukehtuminen seuraa. Ainoa pelastus olisi yrittää pintaan jotenkin.
 
Yksi sukellusvenemies jossain artikkelissa jutteli että ottaen huomioon 8 metrisen aallokon, hän odottaisi pohjassa viimeiseen asti happea säästellen. Vasta viimeisellä hetkillä "ampuisi" veneen pintaan myrskyn armoille.
 
Hätäraketteja havaittu! Tosin ilmeisen tuloksetta... (Ja Suomi mainittu. :cool: Jos siitä nyt sopii iloita tällaisella hetkellä... :oops:)

https://edition.cnn.com/2017/11/22/americas/argentina-missing-submarine/index.html

On Tuesday night, a British polar ship saw flares -- one orange and two white -- east of where it was conducting operations, prompting the dispatch of a search-and-rescue team consisting of three ships and two aircraft.
For many hours, they patrolled the area "and were not able to detect any magnetic anomaly," Balbi told CNN.
Plus, the spokesman has said previously, the flares aboard the San Juan are green and red.

Thus, the search will continue across a 1,000-kilometer-long (621-mile) swath of the South Atlantic, parts of which are roughly 900 kilometers (559 miles) from the Argentine coast. The search area covers 480 square kilometers (185 square miles), about the size of Albuquerque, New Mexico, or Helsinki, Finland, and more than twice the size of the Argentine capital of Buenos Aires.
 
Venäjä liittyy Argentiinassa kadonneen sukellusveneen etsintöihin
Yli kaksitoista maata etsii viikko sitten kadonnutta alusta. Argentiinan laivasto havaitsi oudon äänen sukellusveneen kadottua



Argentiina on hyväksynyt Venäjän tarjouksen osallistua viikko sitten merellä kadonneen sukellusveneen etsintöihin, kertoo BBC.

Maan presidentti Mauricio Macri kertoo, että Venäjän presidentti Vladimir Putin oli soittanut hänelle ja ehdottanut, että Venäjä lähettää alueelle aluksen ja miehistön, jolla on kokemusta sukellusveneiden paikantamisesta.

Yli kaksitoista maata mukaan lukien Yhdysvallat osallistuu sukellusveneen etsintöihin.

Argentiinan laivasto on kertonut tutkivansa outoa ääntä, jonka se havaitsi merellä vajaat kolme tuntia sen jälkeen, kun se viimeksi sai yhteyden kadoksissa olevaan sukellusveneeseen. Sukellusvene on ollut kadoksissa jo yli viikon ajan.

Laivasto ei halua tässä vaiheessa ottaa kantaa siihen, mikä äänen on saattanut aiheuttaa.

Toivo miehistön pelastamisesta alkaa hiipua, sillä aluksessa ollut happi riittää miehistölle vain viikoksi, mikäli alus ei pääse pintaan ottamaan lisää happea.

San Juan -niminen sukellusvene oli palaamassa rutiinitehtävältä Ushuaiasta läheltä Etelä-Amerikan eteläkärkeä tukikohtaansa Mar del Plataan. Aluksella on 44 h
 
Hmm, uutisessa puhuttiin n. 70m syvällä olevasta kohteesta josta ei kyllä mitenkään saa lämpökuvaa edes ilmasta. Syynä on veden kyky absorboida ip-säteily erittäin hyvin.
Jos lämmin kohde on aivan pinnassa eikä kylmää vettä ole yhtään sensorin ja kohteen välissä, on mahdollista saada tuollainen kuva. Veneen jättämä lämpöjälki taas voidaan havaita pinnalta kulkemalla sopivasti lämmenneen veden alueella ja seuraamalla sitten sitä.

Teoreettista eikä ehkä sovi tähän tapaukseen:

Jos ajatellaan ettei lämpöjäljen tarvitsisi olla nimenomaan lämmin jälki, niin kyllähän sukellusvene voisi tuottaa lämpöjälkeä millä tahansa sellaisella tavalla joka siirtää harppauskerroksen alapuolista vettä ylemmäs. Tällöin havaittu lämpöjälki ei olisi itse paatti vaan pintaveden lämpömuutos.

Suomessa voidaan pitää 30 asteen pakkasessa avanto sulana aika pienellä ilmapumpulla. Homma toimii niiin, että pumpataan sopivaan syvyyteen ilmakuplia. Ne nousevat sieltä ylös ja noustessaan liikuttavat monisata- tai -tuhatkertaisesti oman tilavuutensa verran vettä hitaaseen ylös nousevaan liikkeeseen.

Pintaan noustuaan tämä selvästi plusasteinen vesi siirtyy sivummalle, jäähtyy ja laskeutuu. Ja tämä veden kierto pitää avannon auki. Aika pieni pumppu riittää monen uimarin avannolle.

Jos sukellusvene haluaisi tulla lämpöjäljen avulla havaituksi, niin luulisi että vesimassojen pystysuora sekoittaminen tarjoaisi siihen mahdollisuuden - jos veneellä on tuohon sekoittamiseen mahdollisuus vaikkapa potkurivirran tai ilmakuplien muodossa.
 
Eteläisellä Atlantilla havaittiin voimakas merenalainen ääni vain tunteja sen jälkeen, kun kadonnut argentiinalainen sukellusvene oli ollut viimeistä kertaa yhteydessä maihin viime viikon keskiviikkona.

Havainnosta kertoi Argentiinan laivasto, joka oli saanut siitä tiedon Yhdysvalloilta. Ääni oli havaittu joitain kymmeniä kilometrejä paikasta, jossa sukellusveneen tiedetään olleen yhteydenoton aikaan.

Uutistoimisto AFP:n haastattelema entinen sukellusvenekapteeni epäili, että voimakas ääni voisi olla räjähdyksen aiheuttama. Argentiinan laivasto ei ottanut kantaa äänen lähteeseen.

– Se oli hydroakustinen poikkeama eli ääni, joka on tarkistettava ja vahvistettava, laivaston tiedottaja Enrique Balbi sanoi.
https://yle.fi/uutiset/3-9944096
 
Pahalta näyttää. Viimeisessä viestissä kerrottiin akkuongelmista, oliko oikosulkukin mainittu, ja sen jälkeen mahdollisesti räjähdys. En tiedä minkä tyyppiset akut San Juaniin oli viimeiseksi asennettu, mutta ainakin perinteiset lyijyakut oikosulussa kehittävät nopeasti paljon vetykaasua. Ilmaan sopivassa suhteessa sekoittunut vety taas on voimakas räjähdysaine. Pieni kipinä, esimerkiksi oikosulusta, voi saada seoksen räjähtämään. Suljettu tila kuten sukellusveneen runko ei semmoisen tapahtuman jälkeen ole enää suljettu eli vedenpitävä.
 
En tiedä minkä tyyppiset akut San Juaniin oli viimeiseksi asennettu, mutta ainakin perinteiset lyijyakut oikosulussa kehittävät nopeasti paljon vetykaasua. Ilmaan sopivassa suhteessa sekoittunut vety taas on voimakas räjähdysaine. Pieni kipinä, esimerkiksi oikosulusta, voi saada seoksen räjähtämään. Suljettu tila kuten sukellusveneen runko ei semmoisen tapahtuman jälkeen ole enää suljettu eli vedenpitävä.

Tekniikka on kuitenkin saksalaista. Luulisin että he ovat käyttäneet jotakin parempaa teknologiaa kuin perinteinen lyijyakku. Mutta räjähdys jättää jälkeensä selkeän jäljen passiivisissa kuuntelulaitteissa, jos joku oli kuuntelemassa. Tässä on jotakin mitä he eivät kerro. Onko heillä kuuntelukenttiä alueella?
 
Tekniikka on kuitenkin saksalaista. Luulisin että he ovat käyttäneet jotakin parempaa teknologiaa kuin perinteinen lyijyakku. Mutta räjähdys jättää jälkeensä selkeän jäljen passiivisissa kuuntelulaitteissa, jos joku oli kuuntelemassa. Tässä on jotakin mitä he eivät kerro. Onko heillä kuuntelukenttiä alueella?
Jossain jutussa puhuttiin infraäänihavainnosta. Matalat taajuudet kulkeutuvat valtamerillä satoja, jopa tuhansia kilometrejä. Valaat suunnistavat laulujensa kaikujen perusteella ja tähän se SOSUS-linjakin aikoinaan perustui.

ARA San Juan valmistui 1985. Tuolloin nikkeli-kadmium edusti sarjatuotetun akkuteknologian huippua ja akkuvettä myytiin joka huoltsikalla, koska sitä tarvitsi lisätä uusienkin autojen lyijyakkuihin säännöllisesti. San Juan kyllä kävi läpi perusteellisen peruskorjauksen vuosina 2008-2013, jolloin se katkaistiin jotta moottorit ja akut voitiin vaihtaa uusiin. Operaatio suoritettiin Argentiinassa paikallisin voimin ja kokonaisbudjetti oli alle 13 miljoonaa USD. Olisiko aluksen sähköjärjestelmää pystytty tuolla budjetilla päivittämään uuden akkuteknologian vaatimilla varusteilla ja ostamaan riittävä määrä kalliimpaa modernimpaa akkukapasiteettia?

Toisaalta tuo katkaisukin voi yksinään riittää selitykseksi. Kovassa aallokossa sauma - varsinkin kokemattoman työvoiman tekemä - on voinut pettää ja havaitut äänet kuulua aluksen katkeamisesta.
 
. Olisiko aluksen sähköjärjestelmää pystytty tuolla budjetilla päivittämään uuden akkuteknologian vaatimilla varusteilla ja ostamaan riittävä määrä kalliimpaa modernimpaa akkukapasiteettia?

Luultavasti. En tiedä miten he ovat suhtautuneet litium akkuihin tekniikan huippuna, mutta jos ne ovat sitä käyttäneet ja kennot ovat kyrvähtäneet, niin sitten se pahin ongelma, eli tulipalo sukellusveneessä on päässyt mahdollisesti tapahtumaan. Siinä samalla on mennyt sähköt, ilma ja muut, mutta ei pakosta kuitenkaan ole tehnyt vuotoa. Pystyykö sukellusvene teoriassa ajelehtimaan pinnan alla iäisyyden merivirtojen mukana?
 
Luultavasti. En tiedä miten he ovat suhtautuneet litium akkuihin tekniikan huippuna, mutta jos ne ovat sitä käyttäneet ja kennot ovat kyrvähtäneet, niin sitten se pahin ongelma, eli tulipalo sukellusveneessä on päässyt mahdollisesti tapahtumaan. Siinä samalla on mennyt sähköt, ilma ja muut, mutta ei pakosta kuitenkaan ole tehnyt vuotoa. Pystyykö sukellusvene teoriassa ajelehtimaan pinnan alla iäisyyden merivirtojen mukana?

Teoriassa kyllä, alus voi jäädä kellumaan pinnan alle tiheämmän vesikerroksen rajapintaan eli harppauskerrokseen. Alempi kerros voi olla kylmempi tai suolaisempi, riittää että veden tiheyden kasvu kerroksessa lisää nostetta nopeammin kuin paineen kasvu vähentää sitä puristamalla painerunkoa kasaan. Alus voi periaatteessa pysyä tässä tilanteessa niin kauan kuin painerunko pysyy ehjänä ja harppauskerros ei häviä. Vielä helpommin alus voisi jäädä kellumaan juuri ja juuri pinnan alle niin että tornin huippu juuri ja juuri pilkistää pinnalle, pimeässä aallokossa meren lämpötilaan jäähtynyttä runkoa on lähes mahdotonta havaita tästäkään tilasta muuten kuin magnetometrillä. Ja sillä pitää osua tarkalleen kohdalle etenkin jos rungon magneettisuus on vastikään neutraloitu. En tiedä milloin San Juan on viimeksi käynyt degaussattavana.
 
...katkaistiin..

Toisaalta tuo katkaisukin voi yksinään riittää selitykseksi. Kovassa aallokossa sauma...

Mielessä käy myös sellainen, että jos aikansa jo käytössä ollut tuubi katkaistaan ja hitsataan sen jälkeen uudestaan yhteen, niin hitsaus + sauma voivat tuottaa runkoon melkoisia jännitteitä.

Jos sauman ja levyn välinen kovuusero on merkittävä, niin voiko sauman kupeeseen syntyä noista jännitteistä pistemäisiä tai linjamaisia sekundaarisia jännitteitä joissa paikallinen kuormitus olisi korkeampi?

Rungon eläminen varmaankin riittää purkamaan nuo jännitteet muutamassa vuodessa, vai...?
 
Back
Top