Sukellusveneet

Ruotsalaiset sukellusvenepelastajat: Tarvittaessa pelastussukellusveneemme lähtee apuun tunneissa
699121.jpg

Ruotsin merivoimien sukellusvenelaivueen teknisen osaston päällikkö Anders Wend esittelee URF-pelastussukellusvenettä Lännen Medialle.
Mikko Pulliainen




Karlskrona








Mikäli argentiinalaisen sukellusveneen miehistön pelastamisesta olisi vielä toiveita, Ruotsin laivaston pelastussukellusvene olisi valmiina lähtemään paikalle.
– Vastaavia aluksia on lähempänäkin Argentiinaa, mutta olemme valmiita ja kykeneviä tarvittaessa, kertoo Ruotsin merivoimien sukellusvenelaivueen teknisen osaston päällikkö, komentaja Anders Wendt.

Lännen Media vieraili perjantaina ruotsalaisessa Karlskronan laivastotukikohdassa.

Wendt ei kerro tarkkaan, kuinka nopeasti ruotsalainen pieni pelastussukellusvene, URF, pystyttäisiin lähettämään operaatioihin, mutta hänen mukaansa kysymys on tunneista.

– Sukellusvenettä varten on emäalus, mutta yksin URF voidaan lennättää minne tahansa jättimäisellä venäläisellä Antonov-124 -kuljetuskoneella.

Wendtin mukaan URF on suunniteltu pelastusoperaatioihin 460 metrin syvyyteen asti, sillä se on Ruotsin alueella olevan Itämeren osan maksimisyvyys. Tähän mennessä alus on käynyt 444 metrin syvyydessä.

Wendt kertoo, että URF toimii suurempien veneiden rungossa olevien luukkujen kautta.

– Sukellusveneessämme on kuminen rengas, joka kiinnittyy toiseen sukellusveneeseen. Jos pelastettava vene on yli 25 metrin syvyydessä, yksin vedenpaine riittää lukitsemaan URF:n ja pulassa olevan veneen toisiinsa.

35 ihmistä kyytiin kerralla

Matalammassa vedessä sukeltajien pitää kiinnittää kumiosa ulkopuolelta käsin.

Mikäli pelastettavassa veneessä on normaali-ilmanpaine, kuten on tavallista, URF pystyy ottamaan kyytiinsä 35 henkeä kerralla. Se kykenee parhaimmillaan neljään perättäiseen alas-ylös -reissuun ennen akkujen uudelleenlatausta.

Miehistöä aluksessa on pelastustehtävissä yhteensä neljä.

Mikäli sukellusveneen miehistö ei kykenisi itse avaamaan luukkua, pelastajat voivat tehdä sen ulkopuolelta. Tarvittaessa on mahdollista myös tarkastaa pienempien ilmaventtiilien kautta, onko sukellusveneen ilmassa esimerkiksi myrkkykaasuja.

Mikäli URF:n ja pelastettavan sukellusveneen ilmanpaineet ovat merkittävästi erisuuruisia, pelastettavia mahtuu vähemmän, sillä sinne pitää järjestää painekammiota vastaavat olosuhteet.

– Pystymme kiinnittymään sukellusveneisiin, vaikka ne olisivat kallistuneita. URF toimii vielä 45-60 asteen kallistuksissa, Wendt kertoo.

Itämeren operaatioihin tarkoitettu URF pystyy toimimaan käytännössä lähes nollanäkyvyydessä, sillä se paikantaa muut sukellusveneet kaikuluotaimillaan.

– Vasta kun vene kiinnittyy luukkuun, tarvitsemme muutaman kymmenen senttimetrin näkyvyyden, että osumme tarkkaan oikealle paikalle.

URF on valmistunut vuonna 1978, ja se on käynyt muutamia vuosia sitten merkittävässä teknisessä uudistuksessa. Wendtin mukaan URF:ia voidaan käyttää vähintään vuoteen 2030.

Toistaiseksi se ei ole joutunut oikeisiin pelastustehtäviin.
 
Teoreettista eikä ehkä sovi tähän tapaukseen:

Jos ajatellaan ettei lämpöjäljen tarvitsisi olla nimenomaan lämmin jälki, niin kyllähän sukellusvene voisi tuottaa lämpöjälkeä millä tahansa sellaisella tavalla joka siirtää harppauskerroksen alapuolista vettä ylemmäs. Tällöin havaittu lämpöjälki ei olisi itse paatti vaan pintaveden lämpömuutos.

Suomessa voidaan pitää 30 asteen pakkasessa avanto sulana aika pienellä ilmapumpulla. Homma toimii niiin, että pumpataan sopivaan syvyyteen ilmakuplia. Ne nousevat sieltä ylös ja noustessaan liikuttavat monisata- tai -tuhatkertaisesti oman tilavuutensa verran vettä hitaaseen ylös nousevaan liikkeeseen.

Pintaan noustuaan tämä selvästi plusasteinen vesi siirtyy sivummalle, jäähtyy ja laskeutuu. Ja tämä veden kierto pitää avannon auki. Aika pieni pumppu riittää monen uimarin avannolle.

Jos sukellusvene haluaisi tulla lämpöjäljen avulla havaituksi, niin luulisi että vesimassojen pystysuora sekoittaminen tarjoaisi siihen mahdollisuuden - jos veneellä on tuohon sekoittamiseen mahdollisuus vaikkapa potkurivirran tai ilmakuplien muodossa.
Jos vene ei liiku eikä puhalla paineilmalla lastitankkejaan tyhjäksi niin mitä vettä/lämpöä sieltä siirtyisi pintaan saakka?

Tuo lämpökamerakuva(jonka lähdettä ei avattu) näyttää selkeästi jonkin tarkkareunaisen esineen eikä mitään "jälkeä pinnalla". Lastitankkien puhallus ei kestä kauaa ja mahdollinen syvyys on kymmeniä metrejä joten kuulostaa melko heikolta mahdollisuudelta havaita paikallaan ja syvällä oleva sukellusvene. Kun puhallettaessa tankeissa ollut, vain hieman lämmennyt vesi/ilma saavuttaa pinnan, se on jo sekoittunut merivirtaan ja lämpötila on tasaantunut ympäristön kanssa.

En henkilökohtaisesti usko että valtameriolosuhteissa, joissa merivirrat virtaavat voimakkaasti ja tuuli sekoittaa pintavettä erittäin tehokkaasti, syntyisi mitään "avanto-efektiä". Avanto parin-kolmen metrin syvyisessä vedessä, jossa ei tuuli ja virtaus muuten vaikuta, on eri juttu väittäisin.

Ainoa selkeä jälki mikä voisi syntyä veneestä ja jota voisi seurata ilmasta, on öljymäisen aineen vuoto. UV-sensorilla katsottuna, öljymäiset aineet voidaan havaita kaukaakin ilmasta koska ne heijastavat auringonvaloa. Tätä käytetään öljyntorjunnassa havaitsemiskeinona.

Itse uskon että ainoastaan aktiivisilla ja passiivisilla sonareilla voidaan tehokkaasti havaita ja etsiä sukellusveneitä syvältä pinnan alta. Syvyytetty viistokaikuluotain on hyvä väline valtamerissä ja sotilasteknologia on varmasti parasta tarkkuudessa tuolla saralla.
 
_98885774_aubmrine_inf640-nc.png

Russia's Antonov aircraft - one of the world's largest planes - landed in Comodoro Rivadavia, a city in southern Argentina, on Friday night. An expectant crowd came to watch, according to local media.

From there it headed to Ushuaia, the country's southern-most town, where the ARA San Juan began its recent trip. It arrived in Argentina carrying an unmanned submersible, known as the Pantera Plus, which conducts sonar scans up to a depth of 1,000 metres (3330ft). The Russian Ministry of Defence has also sent a scientific exploration ship, Yantar, which is yet to arrive having set off from near the coast of West Africa. It will be able to search at an even deeper level.

According to AFP news agency, past tests have shown that depths plummet to more than 3,000 metres on the edge of the Argentine shelf. Experts say the Argentine sub would begin to break-up once below depths of around 600 metres.
http://www.bbc.com/news/world-latin-america-42121663

The Russian government was criticised for waiting five days to accept international assistance. The tragedy sparked the creation of the International Submarine Escape and Rescue Liaison Office (Ismerlo) three years later. This office - based in Northwood in the UK - is behind the coordination of the global rescue effort for ARA San Juan, which was launched on 17 November when the Argentine Navy made the disappearance public. It enabled US ships, plus planes and vessels from various other countries, to be quickly deployed.
 
Osaisiko joku kertoa, miten sukellusveneen potkuriakseli voidaan tiivistää? Paine-ero on satakertainen verrattuna tavalliseen laivaan, enkä ymmärrä edes sellaisen tiiviyttä. Akselihan pyörii.
 
Olenko paranoidi, kun epäilen Yantarin keräävän kaiken mahdollisen tiedustelutiedon muista etsintöihin osallistuvista aluksista ja niiden laitteistoista? Siinä sivussa etsitään sitten sukellusvenettä. :confused:

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_intelligence_ship_Yantar

Fiksuin tapa välttää tuo olisi varmaan tehdä niin, että kysyä missä tuo yantar meinasi etsiä ja sitten etsiä itse muualta. Meri on kuitenkin iso, joten pitäisi olla mahdollisuuksia välttelemiseen.
 
"Two days before setting sail, there was a check of the whole operating system," navy spokesman Enrique Balbi said as a news conference on Saturday.

"The submarine doesn't sail if that's not done. If it set off from Ushuaia, it was because it was in condition to do so."

Balbi said the captain reported on November 15 that there had been an electrical problem in a battery compartment. But he later communicated by satellite phone that the problem had been solved and that he would continue the voyage submerged toward Mar del Plata.
http://www.smh.com.au/world/missing...ion-says-argentinas-navy-20171125-gzsyhq.html
 
En linkkaa mutta Sputnik väittää sukellusveneen tuhoutuneen Royal Navyn miinaan. Hahah

Ei helvetti, mitenkä alhaista paskaa kehtaavat suoltaa. No totta kai brittien vika että saadaan jotenkin Falklandit vedettyä juttuun mukaan.

EDIT: Ja tämähän on espanjankielisenä laadittu feikkiuutinen, eli räätälöity argentiinalaisyleisölle.
 
Viimeksi muokattu:
En usko Argentiinan kansaa, ainakaan hiljaista enemmistöä, niin tyhmäksi että uskoo Venäläisiä. Mutta jos joku edellisen turpasaunan unohtaneen suuruudenhullun päättäjäporukan kuningasidea on kääntää huomio omista ongelmista muualle, voi seurata ongelmia. Ja pikakelaus eteenpäin, niin Argentiinalla ei välttämättä ole enään kahta muutakaan sukellusvenettään, puhumattakaan lentokoneista ja sotalaivoista..
 
En usko Argentiinan kansaa, ainakaan hiljaista enemmistöä, niin tyhmäksi että uskoo Venäläisiä. Mutta jos joku edellisen turpasaunan unohtaneen suuruudenhullun päättäjäporukan kuningasidea on kääntää huomio omista ongelmista muualle, voi seurata ongelmia. Ja pikakelaus eteenpäin, niin Argentiinalla ei välttämättä ole enään kahta muutakaan sukellusvenettään, puhumattakaan lentokoneista ja sotalaivoista..

Argentiinan asevoimat olivat 1982 paremmassa kunnossa kuin nyt eikä silti pärjännyt Briteille. Brittien asevoimat taas ovat nykyään paljon paremmat kuin 1982, joten lienee selvää, etteivät argentiinalaiset tule yrittämään mitään. Onko edes teoreettista mahdollisuutta, miten he sotilaallisesti haastaisivat Britannian Falklandilla?
 
En usko Argentiinan kansaa, ainakaan hiljaista enemmistöä, niin tyhmäksi että uskoo Venäläisiä. Mutta jos joku edellisen turpasaunan unohtaneen suuruudenhullun päättäjäporukan kuningasidea on kääntää huomio omista ongelmista muualle, voi seurata ongelmia. Ja pikakelaus eteenpäin, niin Argentiinalla ei välttämättä ole enään kahta muutakaan sukellusvenettään, puhumattakaan lentokoneista ja sotalaivoista..

Argentiinan asevoimat olivat 1982 paremmassa kunnossa kuin nyt eikä silti pärjännyt Briteille. Brittien asevoimat taas ovat nykyään paljon paremmat kuin 1982, joten lienee selvää, etteivät argentiinalaiset tule yrittämään mitään. Onko edes teoreettista mahdollisuutta, miten he sotilaallisesti haastaisivat Britannian Falklandilla?

Yleensä on kai ehdotettu, että Argentiinan erikoisjoukot nousisivat maihin sukellusveneestä(!) ja ottaisivat yllätyksellä haltuun saaren puolustusjärjestelmän. Bold plan! Etenkin, kun sukellusveneet käyvät vähiin...

Teoriassa olisi kyllä mielenkiintoista, jos argentiinalaiset erikoisjoukot kaappasivat reittilennon Argentiinasta Falklandeille ja saapuisivat sitä kautta. Mutta voipi olla, että kentällä on Argentiinan päässä aina muutama SAS:n mies satelliittipuhelimen kanssa seuraamassa, koostuvatko lennon matkustajat pelkästään hyväkuntoisista nuorista miehistä.

Linkit liittyvät löyhästi:

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/special-forces-falklands-threat-argentines-5420126

https://www.theguardian.com/world/2...-to-remove-obstacles-to-falklands-development
 
Argentiinan asevoimat olivat 1982 paremmassa kunnossa kuin nyt eikä silti pärjännyt Briteille. Brittien asevoimat taas ovat nykyään paljon paremmat kuin 1982, joten lienee selvää, etteivät argentiinalaiset tule yrittämään mitään. Onko edes teoreettista mahdollisuutta, miten he sotilaallisesti haastaisivat Britannian Falklandilla?
Tuskin.. Jos he siihen hulluuteen kuitenkin lähtisivät, niin heidän ainoa toivonsa olisi heittää kaikki mitä ikinä saavat kasaan kerralla yllätyshyökkäykseen Falklandeilla olevia Britannian vakituisia joukkoja vastaan, ja toivoa voittavansa. Tällöin päästäisiin uhkapelin toiseen osaan, jossa toivotaan ettei Britit menetettyään Falklandin hallinnan lähetä uutta armadaa valtaamaan sitä takaisin.

Se että pystyisivätkö Argentiinalaiset voittamaan saarella olevaa Eurofighter osastoa, kuninkaallista merijalkaväkeä, Type 45 hävittäjää ja alueella olevaa Trafalgar/Astute hyökkäyssukellusvenettä onkin sitten oma juttunsa. Yksi Type 45 yksinään kykenee ainakin teoriassa tuhoamaan Argentiinan ilmavoimat. Tähän lisäksi maasijoitteiset ohjusjärjestelmät ja liittolaisten alukset (NATO).

Mutta jos sen ihmeen pystyvät suorittamaan, heidän valmiiksi heikoista joukoista ei ole paljoa jäljellä. Ja Britit tietävät sen. Ja nivusiin isketty peto kun näkee iskijän olevan itseään huomattavasti heikommassa hapessa, tuomio tulee olemaan lyhyen hapenoton jälkeen nopea ja armoton. En näe mahdollisuutta jossa Argentiinan annettaisiin pitää saari.
 
Back
Top