Kopterin ääntä ei kuule kovinkaan kaukaa. Kopterilla on tässä etulyöntiasema.
Mitä tarkoitat?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kopterin ääntä ei kuule kovinkaan kaukaa. Kopterilla on tässä etulyöntiasema.
Havaintoetäisyys lentävään maaliin on huono. Olen kuunnellut vesikuuntelussa helikopteria ja lentokonetta sekä erityisesti, että sattumalta havaiten.Mitä tarkoitat?
Havaintoetäisyys lentävään maaliin on huono.
Mahtaako tuohon kuunteluun tulla tai jopa jo olla tekoäly sovelluksia? Eli tekoäly hoitaisi kuuntelun ja alustavan luokittelun.
Kiinalaiset teki jonkin viritelmän ainakin magneettikentän muutosten havainnointipuolelle. SQUID.Mahtaako tuohon kuunteluun tulla tai jopa jo olla tekoäly sovelluksia? Eli tekoäly hoitaisi kuuntelun ja alustavan luokittelun. Ihminen sitten varmentaisi homman. Eli tekoäly olisi ihmisen apuna. Tuollainen saattaisi toimia droneissa hyvin.
Ylimääräisistä näytöistä voi katsella viihdettä..Ei varmaan löydy. Ovat vain laittaneet ylimääräisiä jakkaroita että saavat lisää porukkaa matkaan ja vapaalla korttiringin kasaan.
Ylimääräisistä näytöistä voi katsella viihdettä..
Tässä hyvät pointit, lisäyksenä vielä että ydinkäyttöiset, vaikka olisi maailman pienimmäksi rakennettu, ovat myös liian kovaäänisiä itämeren kaltaiseen pikkulätäkköön ollakseen tehokkaita. Diiseliveneissä voi lähes kaiken laitteiston sulkea, jolloin veneen tuottama ääni laskee alle puhetason, kun taas ydinveneessä vesi kiertää koko ajan ja hiljaisemmatkin tuottaa suhteellisen paljon melua (80-90db?) vaikka pötköttelisi pohjalla.Sukellusvene sotaa parhaimmillaan. Vaikka tämä on simulaatio se osoittaa mitä suve voi tehdä kuumalla alueella kun sillä on syvyyttä suorittaa agressiivisia liikkeitä. Matalalla kaikki on vaikeampaa ja isolla veneellä ei ole periaatteessa sinne mitään asiaa, siksi itämeren altaassa on paljon pieniä veneitä. Esimerkkinä tästä Ruotsin Gotland luokka.
Jivelta viellä Barracudan esittely
Submarine Source | Decibels |
Ocean background noise [1] | 90 decibels |
SSN-21 Seawolf class SSN | 95 decibels |
Virginia class SSN | 95 decibels |
Russian Improved 636 Kilo class SSK | 105 decibels |
Akula class SSN | 110 decibels |
Improved Los Angeles SSN | 105 - 110 decibels |
Type 093 Shang SSN | 110 decibels |
Type 094 Jin SSBN [2] | 120 decibels |
Itämeren taustamelu nykyisellään 70-100 desibeliä. Mahdollisen konfliktin uhatessa laivaliikenne vähenisi jolloin äänitasot tippuisi laajalla alueella sinne 70 desibelin tuntumaan nopeasti. Matala allas josta ei merkittävää yhteyttä Atlantin äänilähteisiin. Myös termaalikerros on olematon paitsi syvimmissä kohdissa (100m+), jolloin se ei samalla lailla häiritse äänihavaintoja kuin valtamerissä. Erittäin haastava paikka veneillä myös sukellusveneellä, muutenkin kuin karikkojen osalta.The following acoustic signature figures are from Chinese Evaluations of the U.S. Navy Submarine Force and China’s Future Nuclear Submarine Force: [made into a Table by Pete]
Submarine Source Decibels Ocean background noise [1] 90 decibels SSN-21 Seawolf class SSN 95 decibels Virginia class SSN 95 decibels Russian Improved 636 Kilo class SSK 105 decibels Akula class SSN 110 decibels Improved Los Angeles SSN 105 - 110 decibels Type 093 Shang SSN 110 decibels Type 094 Jin SSBN [2] 120 decibels
Tästä kuvasta voi löytää yhden pienen pulman jonka seurauksena diesel-sähköiset veneet ovat hiljaisuudestaan huolimatta suht hyödyttömiä isommilla merillä:Ruotsalaisethan onnistuivat "upottamaan" USS Ronald Reaganin vuonna 2005 käydyissä harjoituksissa. Hyvä miehistö ja hiljainen botski yhdistettynä valtameren itämerta helpompaan toimintaympäristöön oli myrkkyä mölyisiä itäpaatteja kuuntelemaan tottuneille jenkeille.
Kantama? Ne ovat hyödyllisiä väijyttämään mereltä saapuvia ydinsukellusveneitä, mutta huonoja toimimaan pitkiä aikoja valtamerellä.Tästä kuvasta voi löytää yhden pienen pulman jonka seurauksena diesel-sähköiset veneet ovat hiljaisuudestaan huolimatta suht hyödyttömiä isommilla merillä:
Katso liite: 31759
Kuka hoksaa?
Jep. Ydinkäyttöinen vene palaisi tuollaisesta harjoituksesta omin voimin, ei proomun kyydissä.Kantama? Ne ovat hyödyllisiä väijyttämään mereltä saapuvia ydinsukellusveneitä, mutta huonoja toimimaan pitkiä aikoja valtamerellä.
Väitetäänkö täällä, että härmäläiseen SARVIMIINAAN törmääminen on epätodennäköistä? Mikä pyhäinhäväistys!Jep. Ydinkäyttöinen vene palaisi tuollaisesta harjoituksesta omin voimin, ei proomun kyydissä.
Ja tietysti nopeus on toinen ongelma. Sotapeleissä voi tukialuksen upotus onnistua kun homma on käsikirjoitettu niin, että tietävät tukialuksen sijainnin. Onnea vaan saman tempun tekemiseen jos tukialusryhmän sijainti on vain summittain selvillä, ja huippunopeutesi sukelluksissa AIP:llä on 5 solmua...
Nuo ovat valtamerillä vähän kuin merimiinoja. Kuolettavia jos sattuvat kohdalle, mutta sellaiseen törmääminen olisi epätodennäköistä.
Valtamerellä miinoitteeseen osuminen on aika paljon epätodennäköisempää kuin suomenlahdella tai saaristoväylillä. Siksi nuo svedujen veneet ovat täällä kovia luita. Lyhyillä jaloilla eikä hitaalla vauhdilla ole niin väliä kun ei ole lääniä väistää niitä.Väitetäänkö täällä, että härmäläiseen SARVIMIINAAN törmääminen on epätodennäköistä? Mikä pyhäinhäväistys!
@Rannari @Leaderwolf
Miinoja tuskin edes valtamerellä käytetään?Valtamerellä miinoitteeseen osuminen on aika paljon epätodennäköisempää kuin suomenlahdella tai saaristoväylillä. Siksi nuo svedujen veneet ovat täällä kovia luita. Lyhyillä jaloilla eikä hitaalla vauhdilla ole niin väliä kun ei ole lääniä väistää niitä.
Tarkoitin että tuollaista diesel-venettä käytettäisiin kuin miinoitetta. Sulkemaan pääsy tietylle alueelle tai väijymään arvioidun reitin varteen.Miinoja tuskin edes valtamerellä käytetään?