Täällä taitaa mennä sekaisin nyt Diesel-sähköveneet ja AIP-voimanlähdettä käyttävät veneet. Esimerkiksi Ruotsin Gotland-luokka, joka mainittiin aikaisemmin, on AIP-propulsiolla (Stirling III-gen.) varustettu vene. Siinä on myös Diesel-sähkö, mutta pääasiassa ajetaan AIP:a käyttäen, koska silloin venettä on erittäin vaikea havaita ja saavutetaan pitkä, jopa 2 viikon toiminta-aika pinnanalla.
https://saabgroup.com/media/news-press/news/2019-06/gotland-class-submarine-hms-uppland-relaunched/
Venäjä ja muut suurvallat taas eivät ole kehitelleet juurikaan AIP-veneitä, vaan perinteisiä Diesel-sähköllä toimivia ja ydinreaktorilla toimivia veneitä. Silti ydinkäyttöiset ovat todella hiljaisia nykyään.
Esimerkiksi Varsovatar- (parannettu Kilo-luokka) on uutuudestaan huolimatta edelleen ilma Stirling-moottoria (onneksemme).
Toki uusilla Venäjän veneillä on pelotearvoa lännessä:
Russian 'super quiet' submarines feared to be in British waters
The new Russian Kilo-Class submarines are feared to be threatening UK security by tracking Britain’s fleet in the North Atlantic undetected or by tapping into under-sea internet cables.
HMS Queen Elizabeth, the Royal Navy’s flagship aircraft carrier, and the nation’s nuclear deterrent submarines could be vulnerable to the Russian boats' stealth technology, extended combat range and ability to strike targets above and below the water as well as on land.
https://www.telegraph.co.uk/news/2019/08/03/russian-super-quiet-submarines-feared-british-waters/