Sukellusveneet

Kantavuus vain voi joka tapauksessa loppua, jos kyse on vanhan konstruktion päivityksestä tai peräti aluksen konversiosta.
Los Angeles-luokkaan nuo siilot muista poiketen lisättiin matkan varrella kehitysversiossa. Muissa ne ovat olleet heti lähdössä. Toivottavasti jenkit osasivat arvioida kantavuuden kohdalleen. Eipä ole tullut perehdyttyä muuttuivatko vaikkapa rungot mitat samassa yhteydessä?

Jos muuttuivat niin ainakin vähemmän kuin Virginian viimeisimmässä versiossa joka taitaa kasvaa neljänneksen alkuperäisestä.
 
Los Angeles-luokkaan nuo siilot muista poiketen lisättiin matkan varrella kehitysversiossa. Muissa ne ovat olleet heti lähdössä. Toivottavasti jenkit osasivat arvioida kantavuuden kohdalleen. Eipä ole tullut perehdyttyä muuttuivatko vaikkapa rungot mitat samassa yhteydessä?

Jos muuttuivat niin ainakin vähemmän kuin Virginian viimeisimmässä versiossa joka taitaa kasvaa neljänneksen alkuperäisestä.
Tuollainen neljänneksenkin pullistuminen projektin aikana ei ole mitenkään tavatonta. Sitä se sotalaivojen suunnittelu on, taistelua uppouman kanssa.
 
Tuollainen neljänneksenkin pullistuminen projektin aikana ei ole mitenkään tavatonta. Sitä se sotalaivojen suunnittelu on, taistelua uppouman kanssa.
Voisi sanoa että ydinsukellusveneiden kohdalla se on kyllä kertamuutoksena harvinaista mutta eipä ole kummoinen otantakaan. Eikä Virginian ykkös- ja vitosvariantit ole välttämättä sen lähempänä toisiaan kuin Hornetin A- ja E-versiot. 25 vuodessa on moni asia ehtinyt muuttua.
 
Voisi sanoa että ydinsukellusveneiden kohdalla se on kyllä kertamuutoksena harvinaista mutta eipä ole kummoinen otantakaan. Eikä Virginian ykkös- ja vitosvariantit ole välttämättä sen lähempänä toisiaan kuin Hornetin A- ja E-versiot. 25 vuodessa on moni asia ehtinyt muuttua.
Juu, minä lähinnä puhuin siis siitä, mitä tapahtuu yleensä suunnitteluprosessin aikana. USA:ssa alussarjat on pitkiä, kymmeniä vuosia. Siinäkin ajassa tulee paineita ja yleensä käytetään ns. kasvunvaraa, mikä on suunniteltu jo alunperin aluksen uppoumaan.
 
Juu, minä lähinnä puhuin siis siitä, mitä tapahtuu yleensä suunnitteluprosessin aikana. USA:ssa alussarjat on pitkiä, kymmeniä vuosia. Siinäkin ajassa tulee paineita ja yleensä käytetään ns. kasvunvaraa, mikä on suunniteltu jo alunperin aluksen uppoumaan.
Jenkkien sarjat ovat tosiaan ihan omaa luokkaansa. Burkeja on vissiin tulossa lähemmäs sata ja valmistuksen aikajänne on yli 30 vuotta. Ollaan lähellä tilannetta jossa ensimmäiset ovat jo poistuneet rivistä kun sarjan viimeisiä vielä rakennetaan. Sama alusluokka palvelee helposti 60 vuotta. Siinä ehtii moni asia muuttua kun kehitystyötä tehdään ja erilaisia päivitysohjelmia pyöritetään jatkuvasti. Perusratkaisu on silti muuttunut (ulkoisesti) yllättävänkin vähän.

Sukellusveneissä jäävät hiukan jälkeen mutta Los Angelesia tehtiin yli 60 kpl ja Virginiaakin on kai jo prosessissa puolensataa. Vähän erilaista kuin Venäjällä joka hiukan kärjistäen otti käyttöön uuden SSN:n 2015 ja seuraava saattaa ilmestyä laituriin jo viiden vuoden sisällä.
 
Jenkkien sarjat ovat tosiaan ihan omaa luokkaansa. Burkeja on vissiin tulossa lähemmäs sata ja valmistuksen aikajänne on yli 30 vuotta. Ollaan lähellä tilannetta jossa ensimmäiset ovat jo poistuneet rivistä kun sarjan viimeisiä vielä rakennetaan. Sama alusluokka palvelee helposti 60 vuotta. Siinä ehtii moni asia muuttua kun kehitystyötä tehdään ja erilaisia päivitysohjelmia pyöritetään jatkuvasti. Perusratkaisu on silti muuttunut (ulkoisesti) yllättävänkin vähän.

Sukellusveneissä jäävät hiukan jälkeen mutta Los Angelesia tehtiin yli 60 kpl ja Virginiaakin on kai jo prosessissa puolensataa. Vähän erilaista kuin Venäjällä joka hiukan kärjistäen otti käyttöön uuden SSN:n 2015 ja seuraava saattaa ilmestyä laituriin jo viiden vuoden sisällä.
Eikä siinä kaikki. Arleigh Burkessa on paljon asioita vielä vanhemmista ratkaisuista kuten Spruangce ja Ticonderoga... Siinä se nähdään kun kerran kunnolla tehdään niin kestää aikaa.
 
Burkeissakaan ei kaikki mennyt butkeen, kopteri ei mahtunut mukaan ja tämä puute piti korjata myöhemmin laivaa kasvattamalla. Kuten usein käy, tiukat "poliittiset" rajat koolle (Burken tapauksessa laivan piti olla 'selkeästi pienempi kuin Ticonderoga') johtivat joihinkin huonompiin ratkaisuihin.
Spruancet tehtiin tarkoituksella isoiksi että on kasvuvaraa, mutta niistä tuli vähän yli-isojakin, kun kasvumahdollisuuksia ei saanut käytettyä, ja ominaisuuksinsa nähden kalliita ylläpitää.
 
Burkeissakaan ei kaikki mennyt butkeen, kopteri ei mahtunut mukaan ja tämä puute piti korjata myöhemmin laivaa kasvattamalla. Kuten usein käy, tiukat "poliittiset" rajat koolle (Burken tapauksessa laivan piti olla 'selkeästi pienempi kuin Ticonderoga') johtivat joihinkin huonompiin ratkaisuihin.
Spruancet tehtiin tarkoituksella isoiksi että on kasvuvaraa, mutta niistä tuli vähän yli-isojakin, kun kasvumahdollisuuksia ei saanut käytettyä, ja ominaisuuksinsa nähden kalliita ylläpitää.
Burken piti tosiaan olla low-end-tyyppi Ticonderogan rinnalle. Sittemmin kuvio on hieman muuttunut ja vaatimustaso noussut. Spruance olikin poikkeuksellisen kevyesti aseistettu alustyyppi kunnes lopulta sai VLS:t. Toki ohjusvalikoima jäi silloinkin rajoittuneeksi. Sai samaan perusratkaisuun ympättyä jerkkuakin kun Iran tilasi oman versionsa joten kasvuvaraa oli. Iran olisi kyllä saanut aivan käsittämättömän määrän tavaraa jos kaikki suunnitelmat olisivat toteutuneet mutta se on toinen tarina.
 
Burkeissakaan ei kaikki mennyt butkeen, kopteri ei mahtunut mukaan ja tämä puute piti korjata myöhemmin laivaa kasvattamalla. Kuten usein käy, tiukat "poliittiset" rajat koolle (Burken tapauksessa laivan piti olla 'selkeästi pienempi kuin Ticonderoga') johtivat joihinkin huonompiin ratkaisuihin.
Spruancet tehtiin tarkoituksella isoiksi että on kasvuvaraa, mutta niistä tuli vähän yli-isojakin, kun kasvumahdollisuuksia ei saanut käytettyä, ja ominaisuuksinsa nähden kalliita ylläpitää.
Niin, Burkessa hekohangaarin puute oli jotain ihan käsittämätöntä. Niinpä se sitten oli Flight II:ssa paikattava. "Hyrbridi"koneistoakin joku halusi ja pisti kokeiliin yli 300 miljoonaa. Ei tullut mitään, ei sovi enää alukseen.
Sähkövoimansiirto kun on iso ja painava, siitä ei mihinkään pääse.
 
Suomenhan pitäisi olla mainospuheiden mukaan huipputekniikan supervalta. Missä ovat esimerkiksi vientimarkkinoille kelpaavat suomalaiset haitek-sukellusveneet?
 
Museossa:
PA051900-1-scaled.jpg
 
Back
Top