vastarannankiiski
Kenraali
En verrannut välineitä toisiinsa vaan yritin esimerkin valossa tuoda esille sen, että välineitä tulee ja menee. Kaikki eivät ole koskaan tyytyväisiä eikä kaikilla ole riittävää ymmärrystä arvioida välineitä. PC on hetken muodissa kuten kaikki aiemmatkin kantolaitteet ja suojavälineet, kohta tulee jonkun muun vehkeen aika ja silloin todetaan että PC oli paska ja tämä uusi suojavekotin M25 on ihan vitun jepa.
Kyllä olen samaa mieltä että välineitä tulee ja menee. Kuitenkaan en itse usko että PC on menossa enään mihinkään. Vaikka konsepti on suomessa verraten uusi, ei se sitä ole maailmalla. PC:itä sellaisena kun me ne tunnemme on ollut käytössä ja jaossa ainakin viimeiset 15 vuotta. Tähän ajanjaksoon kuuluu käyttö kahdessa hyvin pitkässä sodassa johon läntinen maailma on sekaantunut, Irak ja Afghanistan. Molemmissa konsepti on havaittu asialliseksi ja toimivaksi ei pelkästään kentällä vaan se on myös huoltologistisesti järkevä ja kustannustehokas. Myös venäläiset ovat ottaneet länsimaalaistyyliset PC:t omaan rajoitettuun käyttöönsä.
Sen lisäksi käytännössä kaikki taistelukantolaitteet viimeisen sadan vuoden ajalta ovat jääneet elämään tavalla tai toisella sekä näkevät käyttöä edelleen. Esimerkiksi valjastetsarista on jatkojalostettu ohuilla henkseleillä kannettava battle-belt. Samoin chest rigit, joista vanhimpien kuvat mitä olen nähnyt ovat ensimmäisen maailmansodan ajalta, ja ensimmäiset moderneiksi tunnistettavat 1930-luvulta. Vahvasti epäilen että mikään näistä kantolaitteista on katoamassa historian hämärään. Valjastetsari/battle belt, taisteluliivi, suojaliivi kiinnityskujastoilla tai PC. Eiköhän ne kaikki ole täällä jäädäkseen.
Ainoa kantolaite mikä on jäänyt ajasta jälkeen ja todennäköisesti pikkuhiljaa hiipuu pois, ovat liivit kiinteillä taskuilla. Modulaarisuus on niin kova sana.
Viimeksi muokattu: