vastarannankiiski
Kenraali
Metsämaastossa käytän vyötä myös siksi että metsässä tapellessa joutuu usein makaamaan, ryömimään, konttaamaan jne. Silloin pc:n rintapuolelle ei meikäläisen mieltymysten mukaan voi laittaa oikein mitään - eikä minulla siinä mitään olekaan, paitsi kiristysside kuminauhoilla kiinni.
Pc:n sivuillekaan ei oikein voi meikäläisen mieltymysten mukaan laittaa mitään, koska em. asennoista pc:n kyljistä on vaikeahkoa saada taskuista mitään. Pc:n selässäkään minulla ei ole metsässä mitään muuta kuin juomareppu ja radio (jos se on lv141).
Eli metsässä minulla ei käytännössä pc:ssa ole oikeastaan mitään, vaan kaikki olennainen on vyössä, jossa tavara haittaa vähiten sellaista liikkumista, joka on metsässä tarpeen. Pc on siis silloin nimenomaan plate carrier, eli suojalevyjen kantolaite eikä mitään muuta.
Toisenlaisessa ympäristössä pc:ssa on sitten lippaita, heitetaskua jne.
Niin, ja kaksi vyötähän meikäläisellä siis on. Toinen vähän jämäkämpi molle-vyö metsään isommalle määrälle kantamuksia ja sitten muualle gunfighter-tyyppinen, kevytrakenteisempi vyö.
Joo. Kuulostaa tutulta. Mulla on kaikki PC:ssä, mutta isoimmat kamat on käytännössä kyljissä kiinni. Vesipullot ja CLS-setti. Eteen on kyllä pakko laittaa tuplalipastaskut ja heitetaskut. Mutta mielummin menisin ohuemmalla etusetillä, minkäs teet kun kannettava määrä on aina vakiotuna organisaation puolesta 7 lipasta niin paha tästä on mitenkään tinkiä. Vyölle en noita saisi realistisesti mahtumaan. Kaiken mitä laitan kylkiin, pyrin laittamaan niin matalalle kun mahdollista kuitenkin että kiinnitys on riittävän tukeva, käytännössä omassa PC:ssä kylkitaskut ovat vain hieman battle-beltiä korkeammalla tasolla. Kylkitaskujen kanssa hankaluudet alkavat juuri siitä kun taskut ovat liian korkealla. Talvivaatteiden kanssa tämä vain korostuu, kun liivi istuu päällä hieman eri tavalla, usein hieman korkeammalla ja etäämmällä vartalosta kun kesävarustuksessa.
Ja kun vielä tehtävä omassa joukossa on aina sama, on varustuskin aina sama. Ei ole tehtäväkohtaiselle modaamiselle muuta variaatiota kun se että onko selässä reppu vaiko ei?