Suojaliivi

Käy. Joissain ensisiteissä on sideharso valmiina, esim OLAES, josta sen voi tunkea haavaan ja sitten laittaa painesiteen normaalisti päälle. Paine on se ensisijainen keino, mutta hemostaatti toki tehostaa efektiä, varsinkin kylmässä (kun veri ei hyydy omillaan), ja silloin kun on "jauhelihaa" eli monta pienempää suonta poikki, esim. kiväärikaliiberin exit-puolen reikä.
Tuo lekan tyyppinen paketti on siis hyvä pohja ifakille, hemostaatti tietysti parempi, tuppaavat olemaan tyyriitä ainakin jos useamman hankkii, taisi myös olla parasta ennen päiväkin
 
Tuo lekan tyyppinen paketti on siis hyvä pohja ifakille, hemostaatti tietysti parempi, tuppaavat olemaan tyyriitä ainakin jos useamman hankkii, taisi myös olla parasta ennen päiväkin
Joo, yhden hemostaatin hinnalla saa jo hyvän perus-IFAKin, eli lähinnä laadukas paineside + kiristysside. Jos näitä pitää taskussa jemmassa, ovat käytännössä ikuisia. CAT on paras IFAK-kirtsari keveyden ja yksikätisen käytön osalta, imo. Painesiteissä kannattaa panostaa laatuun, joko klassinen iipposide tai jenkkien parantelema versio (OLAES, tms). Suomessa kannattaa myös muistaa avaruushuopa -kaksi, shokki ja hypotermia on tappava combo. Budjetin salliessa lisäisin seuraavaksi ilmatien, eli rintakalvot, nenänielu sekä neula. Viimeisen kahden osalta suosittelen vahvasti myös perehtymään käyttöön ennen tarvetta, varsinkin jos teet toimenpidettä muille kuin itsellesi. ;)
 
Tuo lekan tyyppinen paketti on siis hyvä pohja ifakille, hemostaatti tietysti parempi, tuppaavat olemaan tyyriitä ainakin jos useamman hankkii, taisi myös olla parasta ennen päiväkin

Parasta ennen päivään menee viisi vuotta pakkaamisesta. Näin ainakin QuickClotilla ja joskus tuon tiedon olen löytänyt ihan valmistajan nettisivultakin.
 

Vaikuttava. Kuten Erik sanoi, olet elossa mutta kivuissa ja haukkomassa henkeä. Varsinkin kun 308 on lämähtänyt rintaan. Joten parempi on että mukana on taistelukaveri joka vastaa tuleen.
 
Bongasin tällaisen eilen Järvenpäässä. Taktinen vauvareppu oman elämänsä operaattoreille :D

71Ue83T63GL._SL1500_.jpg
 
Bongasin tällaisen eilen Järvenpäässä. Taktinen vauvareppu oman elämänsä operaattoreille :D

Itse asiassa ei ollenkaan pöllömpi idea. Tuohon saa näppärästi jonkun juomapullotelineen roikkumaan.

Silloin kun vekarat oli pieniä niin kuljetin vastaavassa selkärepussa. Olisin oikein mielellään hankkinut tuollaisen taktisen mukula-repun jos sellaisia olisi silloin ollut tarjolla.
 
Itse asiassa ei ollenkaan pöllömpi idea. Tuohon saa näppärästi jonkun juomapullotelineen roikkumaan.

Silloin kun vekarat oli pieniä niin kuljetin vastaavassa selkärepussa. Olisin oikein mielellään hankkinut tuollaisen taktisen mukula-repun jos sellaisia olisi silloin ollut tarjolla.
Kyllä. Kätevä ja miehekäs ratkaisu. Molle-taskut vielä vaipoille ja peppupyyhkeille niin homma pelaa. Itsellä oli aikanaan joku rinkkatyyppinen hirvitys.
 
Kantolaitteiden lait pätee tuohonkin. Edessä voi muutamaa kiloa kantaa (alle 10), sen yli ja alkaa selkäkivut. Pitää joillain repulla tasapainottaa. Rinkalla voi kantaa sitten taaperon ja tarvikkeet sinne 20 kiloon.
 
The Institute for Soldier Nanotechnologies (ISN), made up of the MIT, Caltech, ETH Zurich and the US Army Research Lab, has used 3D printing technology at the nanoscale to form a material that is reportedly more effective at stopping a projectile than Kevlar or steel.

Thinner than a single human hair, the material is made from tiny carbon struts that form interconnected tetrakaidecahedrons – structures with 14 faces – that are fabricated via two-photon lithography.

According to the team, the nano-architected material could potentially replace kevlar for a wide array of bulletproof protective gear used by the armed forces.

According to Julia Greer, Materials Scientist at Caltech, “the knowledge from this work could provide design principles for ultra-lightweight impact-resistant materials for use in efficient armor materials, protective coating, and blast-resistant shields desirable in defense and space applications.”
 
Onko selän puolella olevasta kovasta levystä havaittu kaatumiseen liittyviä haittavaikutuksia? Joskus olen lukenut, kuinka ristiselän taakse ei saisi laittaa varustevyölle mitään kovaa, koska jos kaatuu, niin voi syntyä selkäydinvaurio. Levyhän on toki isompi ja siinä on (levynkantolaitteita lukuunottamatta) pehmeä suojapaneeli välissä, mutta pohdin silti, että voisiko levyn ylä- tai alalaita rikkoa selkärangan kaaduttaessa.
 
Mä olen aina pitänyt näitä selkärangan vaurioitumisjuttuja urbaanilegendoina. Tietenkin kaikkea voi sattua, mutta eiköhän kyse ole lähinnä teoreettisesta riskistä. Varsinkin kun se levy ei edes ylety ristiselkään.

Luulen, että jos kaatuu niin pahasti että ristiselässä oleva varuste aiheuttaa vammautumisen, niin silloin kaatuminen on niin raju että vammoja tulisi muutenkin. Vähän niinkuin että autolla veteen ajettaessa turvavyöstä on haittaa kun se vaikeuttaa autosta poistumista. No joo, mutta kyllä se ilman turvavyötä ajettaessa pään rattiin lyöminen ja tajuttomuus haittaa myös hieman.

En ole lääkäri; jos jollakulla on faktatietoa aiheesta niin kuulisin mielelläni.
 
Selkälevyä käyttäessä en ole ikinä saanut vahinkoja aikaseksi, enkä myöskään kuullut että olisi tullut.
Mutta pelkällä sirpalla olen onnistunut murtaan kylkiluun selästä.
 
Kai tuossa on ratkaisevaa se pistemäisen kuorman kohdistuminen. Kova isompi levy selässä tai ristiselässä varmaankin suojaa. Näitähän on soveltuvin osin prätkäpuvuissakin.

Itse (moottoripyöräilyssä) vältän kovia ja suhteellisen pieniä esineitä selän puolella, ainakin jos ne eivät ole levyn suojaamia.
 
Onko selän puolella olevasta kovasta levystä havaittu kaatumiseen liittyviä haittavaikutuksia? Joskus olen lukenut, kuinka ristiselän taakse ei saisi laittaa varustevyölle mitään kovaa, koska jos kaatuu, niin voi syntyä selkäydinvaurio. Levyhän on toki isompi ja siinä on (levynkantolaitteita lukuunottamatta) pehmeä suojapaneeli välissä, mutta pohdin silti, että voisiko levyn ylä- tai alalaita rikkoa selkärangan kaaduttaessa.
Älä ota vittuiluna mutta jotenkin tuli tämä klassikko mieleen selkäpuolen levyistä.
https://lonelymachines.org/mall-ninjas/
 

Mielenkiintoinen. Erik testaa panssaria taisteluetäisyyksillä, ei vain läheltä.
 
Back
Top