Suojeluskunnan uudelleenperustaminen

Nimi mikä nimi, sen voi sitten valita missä nettiäänestyksessä halutaan. Tai halutaanko maanpuolustusta jatkossa edelleen hoitaa yhdistyspohjalta?
Sotilaallisen maanpuolustuksen Suomessa hoitaa PV.
Kyseessä ei nyt kuitenkaan olisi mikään yhdistys, tms., vaan valtiollinen. aseellinen ja sotilaallisesti järjestetty maanpuolustusorganisaatio.
Meillä on PV.
Nykytilanteessa voidaan miettiä vaikka sitä kuinka vaikeaa mpk:n on ollut tähän asti saada ampumakoulutukseen oikeita sotilasaseita. Vaadittiin vain selkeä uhka maahan tunkeutumiseen ja kolmannen maailmansodan syttymisen mahdollisuus että "valtion virallisen valvojan" valvonnassa voidaan jatkossa käyttää rynnäkkökiväärejä korean ihmeiden sijaan.
Meillä on oikeat sotilasaseet MPK:n ampumakoulutuksessa. PV:n aseita tarvitaan jotta kalusto riittää. Enää puuttuu valvovat skapparit ja ammunnanjohtajat. Määrän kasvu tullee tuottamaan huonompaa koulutusta. Korean ihmeet mahdollisesti jatkavat palveluksessa. Sitten onkin kalustoa, korea, uudet arskat, varalla PV-rynkyt.
Eipä kyseessä olisi mikään pelkkä nimenmuutos, vaan se, että se mikä nyt on ollut kovin pitkin hampain sallittua yhdistystoimintaa muuttuisi viralliseksi valtakunnan puolustustoiminnaksi todellisella sotilaskalustolla.
Sotilaskoulutuksen yksinoikeus on PV:llä. Osan se hankkii MPK:lta. Käytössä on sotilaskalusto.
Esim. kymmenet tuhannet tai vielä useammat eri panssarintorjunta- ja ilmatorjuntaohjusten yms. käyttöön jo valmiiksi kouluttautuneet ihmiset olisivat kaiketi meillekin huomattava etu Ukrainan tapaisessa tilanteessa.
Joo, just naapurissa peruttiin pst-kurssi, kun ei ollut osallistujia. Meillä on tuo varusmiespalvelus, sitten MPK:n kurssit, ja maakuntajoukot. 900 000 on kirjoilla. Ohjuksia ja laukaisulaitteita ei ihan kaikille riitä.
Nyt meidän on se sodittava ja myös voitettava.
Siksi siihen on kouluttauduttuva ja varustauduttuva.

Jos siihen varautuminen myöhemmin osoittautuu tarpeettomaksi, niin mitään vahinkoa ei ole tapahtanut.
Tota noin, vittuilematta, niin täällä me jo ollaan ja tätä on tehty aika pitkään. Missä sää oot?
 
Jollei lakia ole muutettu niin rauhan aikana reserviläistä ei voi komentaa aseelliseen virka-apuun/toimintaan
Jep, aika pitkälle pitää mennä, että NORMAALIOLOISSA kutsuttaisiin mihinkään virka-apuun. Syyt molemmissa, eli sisäministeriön ja puolustusministeriön puolella. Mutta selkeet stepit siinä on ennen POIKKEUSOLOJEN julistamista. Liittyy lainsäädäntöön, käskytyseriin. Kun Remeksen romaani muuttuu todeksi, niin käsittääkseni olen ase kädessä joukkoni mukana, hyvissä ajoin.
lakkautetaan MAAK/MPK nykymuodossaan
Kauttaviiva pois, maakit on PV:n poikkeusolojen joukkoja, ei kait vahvuutta haluta pienentää. MPK toimii PV:n siunauksella. Loppuu sen myötä paljon hyvää koulutusta, PV ei sitä itselliseltä militialta hanki, jos sellainen pääsisi syntymään.
Maanpuolustusjärjestöt keskittyköön henkiseen ja perinnetyöhön.
Res ja killat suurin osa tällaisia ovatkin, osalla on hyvää suorituskykyä ylläpitävää ja jopa kehittävää toimintaa.

Jos MAAK:in käyttöarvo siviilikriiseissä on jossain VAPEPA:n ja MArttaliiton välissä ja sotilastoimintaan heitä voidaan käyttää vasta sitten kun valmiulait on otettu käyttöön, niin meillä on käsissämme järjestelmävirhe jota ei purkalla ja jeesusteipillä korjata.
Katse ministeriöihin ja lainsäätäjiin. Vapepasta SPR pitää kiinni kynsin ja hampain, ja osin katsoo kieroon reserviläisiä ja varusmiehiä. Poliisille kyllä kelpaisi, näin kentän tasolla. Kynnys pyytää ja kynnys myöntää ovat korkealla kun organisaatioissa korkealle mennään.

Valmiutta ja lakeja säädetään tilanteen mukaan. PV vastaa sotilaallisen uhan arviosta.
 
Jep, aika pitkälle pitää mennä, että NORMAALIOLOISSA kutsuttaisiin mihinkään virka-apuun. Syyt molemmissa, eli sisäministeriön ja puolustusministeriön puolella. Mutta selkeet stepit siinä on ennen POIKKEUSOLOJEN julistamista. Liittyy lainsäädäntöön, käskytyseriin. Kun Remeksen romaani muuttuu todeksi, niin käsittääkseni olen ase kädessä joukkoni mukana, hyvissä ajoin.

Kauttaviiva pois, maakit on PV:n poikkeusolojen joukkoja, ei kait vahvuutta haluta pienentää. MPK toimii PV:n siunauksella. Loppuu sen myötä paljon hyvää koulutusta, PV ei sitä itselliseltä militialta hanki, jos sellainen pääsisi syntymään.
Länsimaisen mallin mukainen kodinturva on osa PV:tä
Kynnys pyytää ja kynnys myöntää ovat korkealla kun organisaatioissa korkealle mennään.

Ja tämä on se heikkous silloin kun toimitaan normaaliolo/poikkeusolo mallissa, jossa päätöksenteko on keskitetty korkealle. Normaalioloja ei euroopassa ole nähty vuoden 2014 jälkeen, sen jälkeen alkoi se kuuluisa hybridisota. Olipa Venäjä sitten yhteinäinen ja vahva tai hajanainen ja heikko, osuu uusi maailmanjärjestys tuulettimeen Suomessa ennenäkemättömällä tavalla. Jos vihulainen rynnistää rajan yli liput liehuen ja uraata huutaen, toimi MAAK osana PV:n sodanajan joukkoja. Tietysti vaarana on myös parin vuosikymmenen pituinen itärajan takana kytevä sisällissota joka ulottaa lieveilmiönsä Suomeen, silloin poikkeustilasta tulikin uusi normaalitila.
 
Pakko kysyä, miksi se toimisi paremmin?
Vaikea uskoa, että pelkkä nimi Suojeluskunta, toisi merkittävästi uutta väkeä toimintaan. Puhumattakaan että se antaisi mitään oikeaa hyvää. Ihmiset järjestössä olisivat niitä samoja ja ihmiset kuitenkin suunnittelevat asiat ja toteuttavat asiat.
Ihmiset haluavat vastuuta ja sen mukana valtaa vaikuttaa siihen mitä tehdään, loppuun asti.
Suomessa ei ole suojeluskuntia vain siksi, että hävisimme edellisen sodan ja voittajavaltio määräsi suojeluskunnat ja lotat lakkautettaviksi. Seuraavan 70 vuoden ajan on yritetty keksiä erilaisia toimintoja ja yhdistyksiä yms. joilla on koitettu paikata lakkautettuja järjestöjä. Suojeluskunnassa ja lotissa ja niiden nuorisojärjestöissä oli omallakin paikkakunnalla 1930-luvun lopulla n. 15 % väkiluvusta. Nyt erilaisiin maanpuolustusjärjestöjen, -yhdistysten ja maakuntajoukkojen toimintoihin osallistuu n. 0,35% paikkakunnan väkiluvusta. Toki aika on eri, mutta suojeluskunta- ja lottajärjestöt toimivat ja ne koettiin omiksi, koska niiden toiminta tehtiin itse paikkakunnan omalla väellä.

Suojeluskuntien aikaan puolustusvoimilla ei ollut yksinoikeutta sotilaskoulutukseen. Suojeluskunnissa saatiin sntaa sotilaskoulutusta lain ja valtion siunauksella. Nykyinen puolustusvoimien monopoli on tehty neuvostoliiton vaatimuksesta. He halusivat ja vaativat, että maanpuolustuskyky olisi vain yhden keskusjohtoisen organisaation käsissä. Ja nimenomaan siksi, että yksi toimija olisi helpompi rampauttaa, kuin monta hajautetusti toimivaa eri käskyvaltaan perustuvaa organisaatiota. Mikä pakko neuvostoliiton vaatimia maanpuolustuksen rajoitteita on enää pitää yllä? Tuomiojaako vielä pelkäämme, kun neuvostoliittoakaan ei tällä hetkellä ole?
 
Vaikka en suoraan ole @KIM kirjoittaman kanssa samaa mieltä, mutta myönnän että kirjoituksessa on näkökulmansa. Täytyypä vetäytyä pohtimaan. Muutos on pysyvä olotila.
 
Vaikka en suoraan ole @KIM kirjoittaman kanssa samaa mieltä, mutta myönnän että kirjoituksessa on näkökulmansa. Täytyypä vetäytyä pohtimaan. Muutos on pysyvä olotila.
En minäkään varsinaisesti nykytilaan ole kpvin tyytymätön. Suojeluskunta- ja Lotta -järjestöjen puuttumista paikkaava tilkkutäkki on tällä hetkellä kuitenkin kohtalaisen hyvällä mallilla. Silti nykykentässä on puutteensa. Suojeluskuntien aikaan oli täysin normaalia ja suositeltavaa, että suojeluskuntalaiset ostivat itse oman sotilasaseensa ja säilyttivät sitä kotona ja lähtivät sillä sotaan. Nykyisin ei tuotakaan neuvostoliiton vaatimuksesta poistettua valmiudellista hyötyä ole saatu palautettua.

Itse olen kasvanut lapsuuteni ja nuoruuteni entisten suojeluskuntalaisten ja lottien keskellä. Ja sitä ei hävetty. Olen ollut kertausharjoituksissakin joissa oli suojeluskuntalaisia. Eli olen nuorena kuullut paljon suojeluskuntatoiminnasta. Vapaaehtoinen maanpuolustus ei suomessa ole läheskään sillä levelillä, jossa se on ollut ennen suojeluskuntien ja lottien lakkauttamista. Maakuntajoukot on hyvä konsepti. Samoin mpk. Ja yhdistykset, järjestöt, liitot, killat ja kerhot. Ne nyt vaan ei ole yhdessäkään samalla tasolla, kuin suojeluskunnat oli. Toiminnassa ja hallinnossa on valtavasti päällekkäisyyksiä ja erilaisia rajoitteita. Kun kohta pääsemme monisatavuotisen kiusaajamma ja kiristäjämme vallan alta vapaaksi, niin minun puolestani voitaisiin purkaa neuvostoliiton asettamat rajoitteet. Nekin joista on tullut jatkuvan ja toistuvan valehtelun myötä mielissämme todellisuutta.
 
En minäkään varsinaisesti nykytilaan ole kpvin tyytymätön. Suojeluskunta- ja Lotta -järjestöjen puuttumista paikkaava tilkkutäkki on tällä hetkellä kuitenkin kohtalaisen hyvällä mallilla. Silti nykykentässä on puutteensa. Suojeluskuntien aikaan oli täysin normaalia ja suositeltavaa, että suojeluskuntalaiset ostivat itse oman sotilasaseensa ja säilyttivät sitä kotona ja lähtivät sillä sotaan. Nykyisin ei tuotakaan neuvostoliiton vaatimuksesta poistettua valmiudellista hyötyä ole saatu palautettua.

Itse olen kasvanut lapsuuteni ja nuoruuteni entisten suojeluskuntalaisten ja lottien keskellä. Ja sitä ei hävetty. Olen ollut kertausharjoituksissakin joissa oli suojeluskuntalaisia. Eli olen nuorena kuullut paljon suojeluskuntatoiminnasta. Vapaaehtoinen maanpuolustus ei suomessa ole läheskään sillä levelillä, jossa se on ollut ennen suojeluskuntien ja lottien lakkauttamista. Maakuntajoukot on hyvä konsepti. Samoin mpk. Ja yhdistykset, järjestöt, liitot, killat ja kerhot. Ne nyt vaan ei ole yhdessäkään samalla tasolla, kuin suojeluskunnat oli. Toiminnassa ja hallinnossa on valtavasti päällekkäisyyksiä ja erilaisia rajoitteita. Kun kohta pääsemme monisatavuotisen kiusaajamma ja kiristäjämme vallan alta vapaaksi, niin minun puolestani voitaisiin purkaa neuvostoliiton asettamat rajoitteet. Nekin joista on tullut jatkuvan ja toistuvan valehtelun myötä mielissämme todellisuutta.
Täysin samaa mieltä, resurssit ovat olleet pahassa vajaakäytössä sotien jälkeen ja suurin syy on edelleenkin poliittisilla toimijoilla jotka eivät kykene muuttamaan käsityksiään muuttuvan maailman mukana.
 
suurin syy on edelleenkin poliittisilla toimijoilla jotka eivät kykene muuttamaan käsityksiään
Kyllä tässä on tiettyjä haasteita ajatuksen muuttamisessa ihan muillakin. Itsekin. Se nimittäin on niin että pidemmän iän omaavat ovat vahvasti tottuneet sellaiseen malliin mikä meille on rakennettu. Oli sen kehityksen historia mikä vaan, niin olemme kuitenkin hyvin onnistuneesti voineet saada aikaan PV/MPK ympäristön jossa toimia. Toisenlaiset näkökulmat ovat hyviä ja kannattaa pohtia. Jos mahdollisista muutoksista seuraa jotain oikeasti parempaa, niin muutos kannattaa tehdä.

Joillekin reserviläisille kelpaa henkisempikin osallistuminen ilman Maak/MPK jumppaa, joten olisi suotavaa että nykyisiä järjestöjä ei ihan heti lakaista roskikseen. Tarjolla oleva toiminta toki lopulta määrittää se mihin kaikkeen kansalaisten mielenkiinto riittää.
.
 
Ihmiset haluavat vastuuta ja sen mukana valtaa vaikuttaa siihen mitä tehdään, loppuun asti.
Suomessa ei ole suojeluskuntia vain siksi, että hävisimme edellisen sodan ja voittajavaltio määräsi suojeluskunnat ja lotat lakkautettaviksi. Seuraavan 70 vuoden ajan on yritetty keksiä erilaisia toimintoja ja yhdistyksiä yms. joilla on koitettu paikata lakkautettuja järjestöjä. Suojeluskunnassa ja lotissa ja niiden nuorisojärjestöissä oli omallakin paikkakunnalla 1930-luvun lopulla n. 15 % väkiluvusta. Nyt erilaisiin maanpuolustusjärjestöjen, -yhdistysten ja maakuntajoukkojen toimintoihin osallistuu n. 0,35% paikkakunnan väkiluvusta. Toki aika on eri, mutta suojeluskunta- ja lottajärjestöt toimivat ja ne koettiin omiksi, koska niiden toiminta tehtiin itse paikkakunnan omalla väellä.

Suojeluskuntien aikaan puolustusvoimilla ei ollut yksinoikeutta sotilaskoulutukseen. Suojeluskunnissa saatiin sntaa sotilaskoulutusta lain ja valtion siunauksella. Nykyinen puolustusvoimien monopoli on tehty neuvostoliiton vaatimuksesta. He halusivat ja vaativat, että maanpuolustuskyky olisi vain yhden keskusjohtoisen organisaation käsissä. Ja nimenomaan siksi, että yksi toimija olisi helpompi rampauttaa, kuin monta hajautetusti toimivaa eri käskyvaltaan perustuvaa organisaatiota. Mikä pakko neuvostoliiton vaatimia maanpuolustuksen rajoitteita on enää pitää yllä? Tuomiojaako vielä pelkäämme, kun neuvostoliittoakaan ei tällä hetkellä ole?
Allekirjoitan ison osan siitä mitä kirjoitat, mutta...

Miksi sitä vastuuta ei hakea nykyisissä järjestöissä?
Olen käsittänyt, että tilaa ja tekemistä olisi.

On kuitenkin hyvä muistaa, ettei nyt eletä 30-lukua. Ihmisille, nuorille ja vanhoille on tarjolla vaikka millaisia harrastuksia. Silti monissa paikoissa kärsitään vähäisestä määrästä vapaaehtoistyöstä kiinnostuneista. Usein syyksi mainitaan halu välttää sitoutumista. Tarjonta erilaisista harrastuksista ja ajanvietteistä on laajaa ja melkein kaikkea on tarjolla.

Tämän päivän Suojeluskunta syntyisi täysin erilaisista lähtökohdista. Ja se tärkein, Suojeluskunta on pysyvästi mennyttä, sitä eivät uudelleen perusta ne ihmiset jotka loivat 100 vuotta sitten Suojeluskunnan, sen perustaisivat tämän päivän ihmiset. Siksi se olisi erilainen ja perustajiensa näköinen, hyvässä ja pahassa.

Mitä tulee PV:n monopoliin sotilaskoulutuksesta. Haluatko oikeasti meille militian joka ei olisi valtion ylimmän johdon ja puolustuvoimien käskyvallan alla?
Miksi PV:n monopoli ei kelpaa?
Nykyiset järjestöt voivat antaa PV:n tarvitseman sotilaskoulutuksen, ei siinä auta uusi järjestö. Se vastaako tarjottu koulutus sitä mitä koetaan tarpeelliseksi, on tietysti oman keskustelun aihe.
Olen käsittänyt että PV:n organisaatio on hajautettu.

Suojeluskuntaa uudelleen perustettassa on hyvä muistaa, että vaikka se lakkautettiin Neuvostoliiton vaatimuksesta (joka kertoi järjestön voimasta ja kyvystä), Suojeluskunnalla on usein vaijettu puolensa. Suojeluskunta oli sisällissodan osapuoli joka syyllistyi tekoihin joita pidettäisiin tänä päivänä sotarikoksina, tai rikoksina ihmisyyttä vastaan, tai ehkä joukkotuhontana. Se on jättänyt ihmisiin jälkiä. Jos maanpuolustuksen halutaan olevan koko kansan asia ja harrastus, ei asiaa auteta tuomalla mukaan nimi jolla on rasitteensa.

Lopuksi, en epäile, etteikö vapaaehtoisen maanpuolustuksen saralla olisi paljonkin parannettavaa. Epäilen kuitenkin ettei uusien organisaatioiden perustaminen varsinaisesti toisi mitään parannusta. Nykyisten järjestöjen resurssien parantaminen, byrokratin pienentäminen ja laaja markkinointi, sekä ennen kaikkea perustehtävän kirkastaminen kaikkien mieleen auttaisi.
 
Eipä kyseessä olisi mikään pelkkä nimenmuutos, vaan se, että se mikä nyt on ollut kovin pitkin hampain sallittua yhdistystoimintaa muuttuisi viralliseksi valtakunnan puolustustoiminnaksi todellisella sotilaskalustolla.

Esim. kymmenet tuhannet tai vielä useammat eri panssarintorjunta- ja ilmatorjuntaohjusten yms. käyttöön jo valmiiksi kouluttautuneet ihmiset olisivat kaiketi meillekin huomattava etu Ukrainan tapaisessa tilanteessa.

---------

Valitettavasti nyt on mielestäni todettava, että olemme jo sodassa.

Emme ole sitä odottaneet, emme ole sitä mitenkään tahtoneet, mutta se on meille tuotu.

Nyt meidän on se sodittava ja myös voitettava.
Siksi siihen on kouluttauduttuva ja varustauduttuva.

Jos siihen varautuminen myöhemmin osoittautuu tarpeettomaksi, niin mitään vahinkoa ei ole tapahtanut.
Miksi ei siis voisi olla PV, se kun olemassa ja sillä on vastuu sotilaallisesta maanpuolustuksesta.

En ole erimieltä koulutuksen hyödyllisyydestä ja tarpeesta, mutta en oikein usko siihen että perustetaan "virasto" jonka tehtävä on sama kuin jo toisella olemassa olevalla "virastolla". Se luo lisää byrokratiaa ja sekaannusta kun molemmat kehittävät omia toimintamalleja jotka eivät ole yhteensopivia.

Yhdistystoiminnassa on myös hyviä puolia, mm. se, että asioita tehdään ilman korvausta. Se tuo verratonta kustannustehokkuutta.
 
Suojeluskunnat perustettiin vapauttamaan maa venäläisestä miehittäjästä ja vastavoimaksi punaisten terrorismille aikana jolloin isänmaallisia suomalaisia tapettiin punaisten toimesta järjestelmällisesti. Olojen vakiinnuttua suojeluskunnat olivat aivan erilaiset, kuin niiden perustamishetkellä.

Uudet mahdollisesti perustettavat suojeluskunnat toimisivat kuten ennenkin valtion ohjauksessa (lainsäädännöllinen ohjaus). Ja suojeluskuntien tehtävät integroitaisiin puolustusvoimien kanssa kuten viimeksikin.

Onko nykyisin jokaisella isommalla kylällä maanpuolustusväelle tillat joissa kokoontua ja jonne varastoida koulutus- ja sotamateriaalia? Onko esim. puolustusvoimilla nimettynä Kälviän maakuntakomppania tai edes joukkue jonka sodan ajan tehtävä on puolustaa omaa aluettaan ja tukea puolustusvoimia? Voiko Kälviäläiset sopia keskenään, että harjoitellaanpa tulevana lauantaina epäsuoran tulen ajoittamista jalkavväkijoukkueen hyökkäyksen kanssa? Eivät voi, koska lainsäädäntö estää sotilasjoukon kouluttamisen ja yksityismaiden käytön. Lisäksi tukipyyntö tulee esittää vähintään puoli vuotta etukäteen, koska omaa kalustoa ei ole tai jos on, niin sitä ei saa käyttää.

Maailma on toki erilainen kuin 100 vuotta sitten, mutta paljon on maanpuolustukseen liittyviä rajoitteita.
 
Suojeluskunnat perustettiin vapauttamaan maa venäläisestä miehittäjästä ja vastavoimaksi punaisten terrorismille aikana jolloin isänmaallisia suomalaisia tapettiin punaisten toimesta järjestelmällisesti. Olojen vakiinnuttua suojeluskunnat olivat aivan erilaiset, kuin niiden perustamishetkellä.
Oli siinä välissä pieni väliskohtaus Mäntsälässä, jonka seurauksena Suojeluskunnat ruunattiin itsenäisenä aseellisena voimana ja niistä tuli käytännössä PV:n alueorganisaatio.
Uudet mahdollisesti perustettavat suojeluskunnat toimisivat kuten ennenkin valtion ohjauksessa (lainsäädännöllinen ohjaus). Ja suojeluskuntien tehtävät integroitaisiin puolustusvoimien kanssa kuten viimeksikin.

Erittäin tärkeä tehtävä on kansalalaisten turvattomuuden tunteesta syntyvän aktiivisuuden kanavoiminen. Spontaanit militiat syntyvät turvattomuuuden tunteesta, ei välttämättä varsinaisesta turvattomuudesta vaan sen tunteesta. Vastalääkkeeksi pitäisi tarjota keinoa toimia tavoilla joilla katsotaan oikeasti voitavan vaikuttaa omaan tilanteeseen, se ei onnistu sammutinrasteilla. Mikäli valtion asenne on "me kutsumme jos tarvitaan" niin Kälviän Suojakaarti syntyy väistämättä, eikä se välttämättä ole tilannetta vakauttava tekijä. Soldiers of Odin oli lähinnä väsynyt vitsi, mutta on prototyyppi siitä mitä voi tapahtua.
 
Oli siinä välissä pieni väliskohtaus Mäntsälässä, jonka seurauksena Suojeluskunnat ruunattiin itsenäisenä aseellisena voimana ja niistä tuli käytännössä PV:n alueorganisaatio.


Erittäin tärkeä tehtävä on kansalalaisten turvattomuuden tunteesta syntyvän aktiivisuuden kanavoiminen. Spontaanit militiat syntyvät turvattomuuuden tunteesta, ei välttämättä varsinaisesta turvattomuudesta vaan sen tunteesta. Vastalääkkeeksi pitäisi tarjota keinoa toimia tavoilla joilla katsotaan oikeasti voitavan vaikuttaa omaan tilanteeseen, se ei onnistu sammutinrasteilla. Mikäli valtion asenne on "me kutsumme jos tarvitaan" niin Kälviän Suojakaarti syntyy väistämättä, eikä se välttämättä ole tilannetta vakauttava tekijä. Soldiers of Odin oli lähinnä väsynyt vitsi, mutta on prototyyppi siitä mitä voi tapahtua.
Erittäin hyvin kirjoitettu tuo loppuosa. Olen täysin samaa mieltä, että "suojakaarteja" tms. syntyy. Ja pidän sitä hyvänä. Suomalaisella on mielestäni oltava oikeus ja mahdollisuus puolustaa maataan sodan synnyttyä. Puolustusvoimat ja valtio eivät sitä nyt tarjoa kuin muutamalle prosentille kansalaisista. Joten ohjat otetaan omiin käsiin, jos vähänkään näyttää siltä, että puolustusvoimat eivät kykene estämään ryssän hyökkäystä jo rajalle. Olisi enemmän kuin suotavaa, että omatoimisesti perustetuille yksiköille ja yksilöille olisi olemassa jo syvän rauhan aikana mahdollisuus organisoitua ja harjoitella. Suomessa on sotilaskoulutettuja henkilöitä n. 1 000 000 joille ei valtiolta riitä tehtävää ja asetta.
Joillekin kyselijöille olen sanonut, että sodan tullessa voi olla yhteydessä oman alueen maakuntajoukkoon ja kysyä olisiko jotain tehtävää jossa voisin olla avuksi.
 
Joillekin normaalioloissa sijoituskelvottomille, ei asevelvollisille, voisikin puulaakin perustaa. Poikkeusoloissa tehtävät väestönsuojelun, ensihoidon, aluevalvonnan kaltaisia, omat pyssyt. Yhdistelmä kriiseissä nähtyjä vapaaehtoisia, kuten Syyrian sinikypärät, Ukrainassa hospitallers.

Kuka lähtee mukaan?
 
Joillekin normaalioloissa sijoituskelvottomille, ei asevelvollisille, voisikin puulaakin perustaa.

Perusperiaate: mitä PV tarvitsee sodanajan joukkoihin, sen PV ottaa pinkan päältä turhia kyselemättä.

Kodinturvan värväyspooli voisi koostua kolmesta eri luokasta
1. Varareservissä olevat asepalveluksen suorittaneet
2. Asepalvelusta suorittavat, jotka voisisvat hakea siirtoa kodinturvaansamalla periaatteella kuin nykyään sivariin.
3. Ne kansalaiset jotka eivät ole asevelvollisia

Kahdella ensin mainitulla on ainakin peruskoulutuskausi käytynä, joten voidaan olettaa että he osaavat käsitellä henk. koht asetta turvallisesti ja noudattaa käskyjä sotilasjoukon osana. Kolmas vaatisi jonkinlaisen Sotilaan perustaidot kurssikokonaisuuden käymistä ennen kuin heidät voi liittää osaksi joukkoa.

Koulutus jatkuu harjoiutuksilla 1 viikonloppu/kuukausi ja 1 viikko/ vuosi + komennukset.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
En ole lukenut kaikkia edellisiä kirjoituksia mutta laita oman kannatukseni tälle aiheelle.,..

Suomen taival itsenäisenä valtiona olisi katkennut lyheen ilman Suojeluskuntia sekä Lottajärjestöä...
- jo talvisodassa suojaluskunnassa harjoitelleet ja koulutusta saanet olivat koko Suomen armeijan keskeinen voimavara sotatoimien johdossa..ja erityisesti miehistön sekä alipäällystön osalta. Toki rauhanaikaisessa toiminnassa ja sodassakin suojeluskunnan kautta harjoituksista ja miehistöstä kokemusta saaneiden upseerien osuus oli erittäin suuri..
- sama toistui myös jatkosodan aikana..
- Lottien panostus rintamien taustalla on jäänyt ehkä liian vähäiselle huomiolle...hekin tekivät Suomen maanpuolustukselle korvaamattoman suuren työn.

Olisi enemmän kuin toivottavaa että molempien järjestöjen toimintaa voitaisiin Suomessa jatkaa. Mahdollisesti jossain määrin uudistuneessa muodossa. Arvokasta tehtävää löytyisi niin rauhanaikoina kuin myös sodan ja kriisitilanteiden varalle.
 
Olisi enemmän kuin toivottavaa että molempien järjestöjen toimintaa voitaisiin Suomessa jatkaa. Mahdollisesti jossain määrin uudistuneessa muodossa.
Naisten valmiusliitto ja naisten vapaaehtoinen palvelus ovat jo.
Arvokasta tehtävää löytyisi niin rauhanaikoina kuin myös sodan ja kriisitilanteiden varalle.
Mitä tehtäviä ja kuka niitä tekee NO/PO?
 
En ole lukenut kaikkia edellisiä kirjoituksia mutta laita oman kannatukseni tälle aiheelle.,..

Suomen taival itsenäisenä valtiona olisi katkennut lyheen ilman Suojeluskuntia sekä Lottajärjestöä...
- jo talvisodassa suojaluskunnassa harjoitelleet ja koulutusta saanet olivat koko Suomen armeijan keskeinen voimavara sotatoimien johdossa..ja erityisesti miehistön sekä alipäällystön osalta. Toki rauhanaikaisessa toiminnassa ja sodassakin suojeluskunnan kautta harjoituksista ja miehistöstä kokemusta saaneiden upseerien osuus oli erittäin suuri..
- sama toistui myös jatkosodan aikana..
- Lottien panostus rintamien taustalla on jäänyt ehkä liian vähäiselle huomiolle...hekin tekivät Suomen maanpuolustukselle korvaamattoman suuren työn.

Olisi enemmän kuin toivottavaa että molempien järjestöjen toimintaa voitaisiin Suomessa jatkaa. Mahdollisesti jossain määrin uudistuneessa muodossa. Arvokasta tehtävää löytyisi niin rauhanaikoina kuin myös sodan ja kriisitilanteiden varalle.
En usko,
Että kukaan tässä keskustelussa haluaa kieltää Suojeluskunnan ja Lotta Svärdin merkitystä ja jäsenistön panosta ja uhria isänmaalle.

Kuitenkin mennyt ei palaa, joten kannattaa miettiä mikä toimisi tulevaisuudessa ja nyt.
 
Joillekin normaalioloissa sijoituskelvottomille, ei asevelvollisille, voisikin puulaakin perustaa. Poikkeusoloissa tehtävät väestönsuojelun, ensihoidon, aluevalvonnan kaltaisia, omat pyssyt. Yhdistelmä kriiseissä nähtyjä vapaaehtoisia, kuten Syyrian sinikypärät, Ukrainassa hospitallers.

Kuka lähtee mukaan?
Jaa ketkä? No olisko vastaus SUOJELUSKUNTALAISET?
 
Jaa ketkä? No olisko vastaus SUOJELUSKUNTALAISET?

No ei varmaan. Juurihan me päädyimme siihen ettei vanhoja kaivella.

tehtävät : väestönsuojelun, ensihoidon, aluevalvonnan kaltaisia, omat pyssyt.

Kuulostaa kodinturvajoukoilta. Opastavat ja turvaavat paikallisia asukkaita joilla ei ole aseita itsensä turvaksi. Tekevät aluevalvontaa ja sen myötä ilmoituksia sotajoukoille.
.
 
Back
Top