Suomalainen sotataito

Iso-Mursu

Ylipäällikkö
Taas tulee tiettyjä asioita, joissa rynkkyjä aletaan jakamaan siinä vaiheessa, kun rajan puomit kolisevat tankkien edessä.

Mistä moinen alemmuudentunto edes kumpuaa...on sinänsä hupaisaa.

Sellaiset voivat suoraan paeta laivalla Ruotsiin...kun ei yhtään tajuta, että Suomea on hiukkasen vaikeampi yllättää.
En mie kehtaa sinne Ruotsiin lähteä. Minä vain olen lukossa tässä pelostani että EU:n ja Suomen uhka on liian suuri rauhan tahtosuus

Sardaukar

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
En mie kehtaa sinne Ruotsiin lähteä. Minä vain olen lukossa tässä pelostani että EU:n ja Suomen uhka on liian suuri rauhan tahtosuus
Rauhantahtoisuus...

Ei sitä ainakaan mulle olla tultu kertomaan ;)

Benelli

Ylipäällikkö
Taas tulee tiettyjä asioita, joissa rynkkyjä aletaan jakamaan siinä vaiheessa, kun rajan puomit kolisevat tankkien edessä.

Sellaiset voivat suoraan paeta laivalla Ruotsiin...kun ei yhtään tajuta, että Suomea on hiukkasen vaikeampi yllättää.
Kotiin jaetussa TVÄL-materiaalissa ei olisi rynkkyjä koska byrokratia.

Viimeksi muokattu:

Iso-Mursu

Ylipäällikkö
Rauhantahtoisuus...

Ei sitä ainakaan mulle olla tultu kertomaan ;)
Oon tätä joskus täällä jossain keskustelussa selittää.

Selitän tämän esimerkin kautta. Valtio V miehittää osan Valtio U:n hallinnassa olevasta niemimaasta. Valtio U:lla liikekannallepano - jolla vastahyökkäys voitaisiin tehdä- kestäisi noin 2-3 kuukautta. Tänä aikana valtio U saa sympatiaa, mutta myös painostuksia ettei sota saa levitä. Vaan käsketään etsimään rauhanomainen ratkaisu kiistaan, jonka Valtio V on aloittanut.

Entäpä jos valtio V miehittäisi vaikka Inarin ja Utsjoen ajamalla moottoroidun prikaatinsa yllättäen 10-20 km Suomen sisälle. Pysäyttäisi hyökkäyksensä sinne. Jonka jälkeen alkaisi poliittinen maskirovka jne.

Painostaisiko Eurooppa Suomea sen viikon ajan rauhaan ja aselepoon, kun Suomessa kasattaisiin voimia vastahyökkäykseen. Haluttaisiinko perustella sillä että sota ei laajenisi jne

Vaikka tiedän että sinut pitäisi laittaa kuormaliinoilla roikkumaan, ettet olisi repimässä valtio V:n sotilaita paljain käsin hengiltä.

Sardaukar

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Vaikka tiedän että sinut pitäisi laittaa kuormaliinoilla roikkumaan, ettet olisi repimässä valtio V:n sotilaita paljain käsin hengiltä.
Aikoinaan kolleegat pyssyvaltion hommissa totesivat, että "tuo pitää laittaa lasikaappiin varoitustarralla "sodan sattuessa riko lasi"" :D

En kyllä ole mikään sotahullu....tai no...tämäkin kauneus on katsojan silmissä....

Mutta en suoraan sanottuna ollut kovin hyvä rauhanajan kapitulantti, hieman liikaa oli tiettyä...voisinko jopa sanoa fanaattisuutta...ja esimiesten kunnioituksen puutetta.

.ja esimiesten kunnioituksen puutetta
Tämähän katsotaan suorastaan kuuluvan suomalaiseen sotilasperinteeseen yhtä oleellisena osana kun esim koukkaaminen. Demokraattisen 1970-luvun kuluessa nostettiin vieläpä ihanteeksi Tuntemattoman Koskela-johtaminen tyyliin "asialliset hommat hoidetaan..." unohtaen että jos alaiset pääsee määräämään missä raja kulkee, on se aina eri paikassa kun mihin esimies rajan haluaisi.

Sardaukar

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Tämähän katsotaan suorastaan kuuluvan suomalaiseen sotilasperinteeseen yhtä oleellisena osana kun esim koukkaaminen. Demokraattisen 1970-luvun kuluessa nostettiin vieläpä ihanteeksi Tuntemattoman Koskela-johtaminen tyyliin "asialliset hommat hoidetaan..." unohtaen että jos alaiset pääsee määräämään missä raja kulkee, on se aina eri paikassa kun mihin esimies rajan haluaisi.
On helpompi pyytää anteeksiantoa kuin lupaa ;)

Jos homma toimii...kaikki on hyvin...muuten se on omalla riskillä....

Iso-Mursu

Ylipäällikkö
Aikoinaan kolleegat pyssyvaltion hommissa totesivat, että "tuo pitää laittaa lasikaappiin varoitustarralla "sodan sattuessa riko lasi"" :D

En kyllä ole mikään sotahullu....tai no...tämäkin kauneus on katsojan silmissä....

Mutta en suoraan sanottuna ollut kovin hyvä rauhanajan kapitulantti, hieman liikaa oli tiettyä...voisinko jopa sanoa fanaattisuutta...ja esimiesten kunnioituksen puutetta.
Tunnistan paljon ihtiäni. Kriisitilanne johtaja, arkisessa toiminnassa tylsistyn hetkessä.

Esimiesten kanssa hyvät välit kun ollaan kaukana toisistamme.

Toisaalta joku skappari pitänyt boheemina ja sotahulluna.

Iso-Mursu

Ylipäällikkö
Aselvollisena kokkeilin aina nostaa rimaa kun oli mahollista omalle porukkaa. Versus mitä oli käsketty.

Toki kokeilin kahtoa pomon linjaa ja talon tapoja

Rajajääkäri

Kenraali
Lahjoittaja

Minä ainakin aion tilanteen tullessa päälle, tulla täältä Ruotsista Suomeen, vaikka siltavartioon tai huoltoon, jos vain enää kelpaan.

Sardaukar

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Minä ainakin aion tilanteen tullessa päälle, tulla täältä Ruotsista Suomeen, vaikka siltavartioon tai huoltoon, jos vain enää kelpaan.
Woisin jotain kirjoituspöytää johtaa...kukaan täysjärkinen ei anna enää mitään mun komentoon ;)

Sardaukar

Ylipäällikkö
Lahjoittaja