Suomen Draken vs Mig21 kuka voitti?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Juu, totta joka sana ja mm. DK. lla saatiin jopa valmistajalta korvamakeeta, kun supersakkausta treenattiin kunnolla. Siis niin paljon, ettei tehtaan koelentäjät olleet kokeilleet.
Sittenhän sen korvamakean sai varmaankin Ruotsin Ilmavoimat, emmä me. Supersakkaustreenit tehtiin simulaattorilla ja Ruotsissa, Ruotsalaisten koneilla heidän kouluttajien johdolla.
 
Näihin vertailuluihin NL vs Fin Migit, tietoa ihan sieltä alkulähteeltä. Joka ikinen kone purettiin muttereita myöten palasiksi ja kasattiin uudestaan. Jokainen varmaan ymmärtää miksi, saattoi siinä ominaisuudetkin samalla parantua. Ryssille vielä näytettiin käytännössä em. tavalla ettei ole enää sama kone käytössä minkä meille myivät. Ei se modaus kyllä oikeassa tilanteessa olisi yhtään auttanut drakenin parempaa kokonais-suorituskykyä vastaan. Tai olisi, jos deltasiipi olisi tullut lähelle ilman ohjuksia
 
Näihin vertailuluihin NL vs Fin Migit, tietoa ihan sieltä alkulähteeltä. Joka ikinen kone purettiin muttereita myöten palasiksi ja kasattiin uudestaan. Jokainen varmaan ymmärtää miksi, saattoi siinä ominaisuudetkin samalla parantua. Ryssille vielä näytettiin käytännössä em. tavalla ettei ole enää sama kone käytössä minkä meille myivät. Ei se modaus kyllä oikeassa tilanteessa olisi yhtään auttanut drakenin parempaa kokonais-suorituskykyä vastaan. Tai olisi, jos deltasiipi olisi tullut lähelle ilman ohjuksia
On sulla mutterit.

Deekun deltasiipi auttoi lähinnä matalalennossa. Oli nopeampi merenpinnassa kuin mikään muu koska siipi ei suostunut repeämään irti. Muuten Migu oli nopeampi. Kumpikaan ei ollut ketterä ja käytännössä samat puikot alla. Vanha mekatsu sanoo että tasapeli.

Hornetilla lentelee ihan nätisti, toinen peräkkäinen seppele tunnetuimmasta airshowsta:
 
Minkälaiset moddaukset Suomi teki Mig-21Bis: in?, Länsimaiten tekniikka ?
Karjalan lennoston Bisseistä en tiedä, mutta ne pari mitkä oli Luonetjärvellä tiedustelukoneina oli käsittääkseni ilman tutkaa, eli jopa riisutumpina versioina kuin tyypilliset vientiin suunnatut "monkey modelit". Tässä voi muisti olla hämärää joten oottele kunnes tietävämmät, crane ja kumppanit, heräilee tässä...

Ohjukset alla oli niin läheinen Sidewinder-kopio että meillä oli vitsi Bissestä "liennytyskoneena" (mikä ei vakinaista henkilökuntaa naurattanut)

Veikkaan ettei noihin lisätty juuri mitään. Toisaalta Drakujen linkkitekniikka ja myöhemmin downgrade Link16:an on mulle pysynyt täysin hepreana. Oliko Rissalan Migeihin jotain omaa laitettu, täytyy kysyä heiltä. (Joo ole hyvä vaan :p )

EdT: ne kamera- ja elso-säiliöt oli silloin ihan kuuminta läntistä hottia, mutta niistä ei ollutkaan kysymys, sanoinpa kuitenkin.

EdT2: Hawkien päivitys lasiohjaamoksi ja rakenteellisesti oli aika vaikuttava saavutus, mutta omaa aikaani "siellä jossain" myöhemmin. Osaamista selkeästi on joten en ihmettelisi jos Bisseihinkin jotain ylimääräistä tuli; tuskin kuitenkaan, budjetointi oli niukan tuntuista silloin ysärin alussa.

EdT3: kielipoliisi pamputtaa: modaukset, ei moddaukset; suomessa konsonantit on lähtökohtaisesti vahvoja, vrt. hernekkkeitto. Ja toisaalta taivutettaessa (joskus) liudentuu länsimaiden tapaan. :salut:
 
Viimeksi muokattu:
Karjalan lennoston Bisseistä en tiedä, mutta ne pari mitkä oli Luonetjärvellä tiedustelukoneina oli käsittääkseni ilman tutkaa, eli jopa riisutumpina versioina kuin tyypilliset vientiin suunnatut "monkey modelit". Tässä voi muisti olla hämärää joten oottele kunnes tietävämmät, crane ja kumppanit, heräilee tässä...

Ohjukset alla oli niin läheinen Sidewinder-kopio että meillä oli vitsi Bissestä "liennytyskoneena" (mikä ei vakinaista henkilökuntaa naurattanut)

Veikkaan ettei noihin lisätty juuri mitään. Toisaalta Drakujen linkkitekniikka ja myöhemmin downgrade Link16:an on mulle pysynyt täysin hepreana. Oliko Rissalan Migeihin jotain omaa laitettu, täytyy kysyä heiltä. (Joo ole hyvä vaan :p )

EdT: ne kamera- ja elso-säiliöt oli silloin ihan kuuminta läntistä hottia, mutta niistä ei ollutkaan kysymys, sanoinpa kuitenkin.

EdT2: Hawkien päivitys lasiohjaamoksi ja rakenteellisesti oli aika vaikuttava saavutus, mutta omaa aikaani "siellä jossain" myöhemmin. Osaamista selkeästi on joten en ihmettelisi jos Bisseihinkin jotain ylimääräistä tuli; tuskin kuitenkaan, budjetointi oli niukan tuntuista silloin ysärin alussa.
Nuo Tikkakosken bissit tuli pari kuukautta kotiutumisen jälkeen, mutta noin olen ymmärtänyt. Ei tutkaa ja "taltiointilaitteita käyttölaitteineen" tilalle. Eikös niissä ollut jotain häirintäpodejakin?
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Karjalan lennoston Bisseistä en tiedä, mutta ne pari mitkä oli Luonetjärvellä tiedustelukoneina oli käsittääkseni ilman tutkaa, eli jopa riisutumpina versioina kuin tyypilliset vientiin suunnatut "monkey modelit". Tässä voi muisti olla hämärää joten oottele kunnes tietävämmät, crane ja kumppanit, heräilee tässä...
No pakkohan ne oli riisua tutkista ja aseista Pariisin rauhansopimuksen 60 taistelukoneen rajan vuoksi.

Samasta syystä Lapin lennostolla riisuttiin tutkista kuusi riisittua B-Drakenia (jotka olivat alunperin vuokralla Ruotsilta harjoituskoneena ja lunastettiin myöhemmin) kun lisää edistyneempiä Drakeneita hankittiin Lapin lennostoon.
 
  • Tykkää
Reactions: TT
No pakkohan ne oli riisua tutkista ja aseista Pariisin rauhansopimuksen 60 taistelukoneen rajan vuoksi.

Samasta syystä Lapin lennostolla riisuttiin tutkista kuusi riisittua B-Drakenia (jotka olivat alunperin vuokralla Ruotsilta harjoituskoneena ja lunastettiin myöhemmin) kun lisää edistyneempiä Drakeneita hankittiin Lapin lennostoon.
Eips. Ei niitä aseista riisuttu kun tykki ja puikkojen ripustimet pysyivät ihan paikallaan ja lataamistakin harjoiteltiin. Luultiin silloin että tutkat oli riisuttu ihan sen elso-tehtävän vuoksi, liikaa interferenssiä. Tämän paremmin ei varusveijareille kerrottu.

Roviksen koneista tiedät varmaan paremmin mutta näistä mun sydänkäpysistä (meillä oli vain puoli tusinaa konetta) ei tule kukaan mulle kertomaan että pääsi riisumaan niitä enemmän :D
 
Roviksen koneista tiedät varmaan paremmin mutta näistä mun sydänkäpysistä (meillä oli vain puoli tusinaa konetta) ei tule kukaan mulle kertomaan että pääsi riisumaan niitä enemmän :D
Sen mitä tiedän Rollon (ja Migeistä muutenkin) olen netistä lukenut.
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Nuo Tikkakosken bissit tuli pari kuukautta kotiutumisen jälkeen, mutta noin olen ymmärtänyt. Ei tutkaa ja "taltiointilaitteita käyttölaitteineen" tilalle. Eikös niissä ollut jotain häirintäpodejakin?
Oli jammerit, ja niistä piti sanoa jos kukaan erikseen kysyi että ne oli vain elektroonisia tarkkailupodeja, mutta hui hai :D

On niistä täälläkin laitettu jo tarkka merkki ja malli joten ei ole punaleimaista emmentalia. Oliko Matran vai Marconin vai minkälie pytty, en muista.
 
Karjalan lennoston Bisseistä en tiedä, mutta ne pari mitkä oli Luonetjärvellä tiedustelukoneina oli käsittääkseni ilman tutkaa, eli jopa riisutumpina versioina kuin tyypilliset vientiin suunnatut "monkey modelit". Tässä voi muisti olla hämärää joten oottele kunnes tietävämmät, crane ja kumppanit, heräilee tässä...

Ohjukset alla oli niin läheinen Sidewinder-kopio että meillä oli vitsi Bissestä "liennytyskoneena" (mikä ei vakinaista henkilökuntaa naurattanut)

Veikkaan ettei noihin lisätty juuri mitään. Toisaalta Drakujen linkkitekniikka ja myöhemmin downgrade Link16:an on mulle pysynyt täysin hepreana. Oliko Rissalan Migeihin jotain omaa laitettu, täytyy kysyä heiltä. (Joo ole hyvä vaan :p )

EdT: ne kamera- ja elso-säiliöt oli silloin ihan kuuminta läntistä hottia, mutta niistä ei ollutkaan kysymys, sanoinpa kuitenkin.

EdT2: Hawkien päivitys lasiohjaamoksi ja rakenteellisesti oli aika vaikuttava saavutus, mutta omaa aikaani "siellä jossain" myöhemmin. Osaamista selkeästi on joten en ihmettelisi jos Bisseihinkin jotain ylimääräistä tuli; tuskin kuitenkaan, budjetointi oli niukan tuntuista silloin ysärin alussa.

EdT3: kielipoliisi pamputtaa: modaukset, ei moddaukset; suomessa konsonantit on lähtökohtaisesti vahvoja, vrt. hernekkkeitto. Ja toisaalta taivutettaessa (joskus) liudentuu länsimaiden tapaan. :salut:
Näistä muutoksista on tarkka lista Laukkasen MiG-kirjassa. Voin illalla laittaa referaatin.
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Oli jammerit, ja niistä piti sanoa jos kukaan erikseen kysyi että ne oli vain elektroonisia tarkkailupodeja, mutta hui hai :D

On niistä täälläkin laitettu jo tarkka merkki ja malli joten ei ole punaleimaista emmentalia. Oliko Matran vai Marconin vai minkälie pytty, en muista.

Alenia SL/ALQ-234

7390261496f61313dd37bf655a2a092f.jpg
 
Oli jammerit, ja niistä piti sanoa jos kukaan erikseen kysyi että ne oli vain elektroonisia tarkkailupodeja, mutta hui hai :D

On niistä täälläkin laitettu jo tarkka merkki ja malli joten ei ole punaleimaista emmentalia. Oliko Matran vai Marconin vai minkälie pytty, en muista.
Podi oli Alenian valmiste ja se oli 1980-luvulla todella kovaa tekniikkaa; todennäköisesti kovinta, mitä Suomen oli mahdollista tuolloin hankkia.
 
Oivoi kun säiliöstä riippumatta tuo kone on nätti kuin karkki

Se oli niin pelkkää moottoria että vieläkin havettää/*******
Mää oon Hawk-miäs! Ähvät poistui mun aikana Tikkakoskelta ja bissit tuli mun jälkeeni. Mää palvelin siistillä länsikalustolla. :-)
 
Podi oli Alenian valmiste ja se oli 1980-luvulla todella kovaa tekniikkaa; todennäköisesti kovinta, mitä Suomen oli mahdollista tuolloin hankkia.
Mutta oliko siinä kuulustelukyvyn rinnalla aktiivinen häirintäkyky? Siitä silloin arvuuteltiin ja vieläkin kiinnostaa. Tämäkään ei varmasti mikään yes/no kysymys vaan enemmänkin "mitä haluat tehdä?"
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top