Suomen Draken vs Mig21 kuka voitti?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mää oon Hawk-miäs! Ähvät poistui mun aikana Tikkakoskelta ja bissit tuli mun jälkeeni. Mää palvelin siistillä länsikalustolla. :)
Tunnustan että mun ikuinen rakkaus on juuri tuo brittiläinen söpötär. Et prkl oo koskenut mun huoltamaan koneeseen? :D

Se formula-bensaletku oli niin iso ero migin filosofiaan "korkki on tietenkin koneen rungon korkeimmalla kohdalla" eikä lentojen välinen tarkastus ollut oikeastaan yhtään monimutkaisempi. What's not to love?
 
Mitenkä näitä elso-podeilla varustettuja Migejä meinattiin tositilanteessa käyttää? Parin koneen osastoissa siihen suuntaan missä tarve?
 
Tunnustan että mun ikuinen rakkaus on juuri tuo brittiläinen söpötär. Et prkl oo koskenut mun huoltamaan koneeseen? :D

Se formula-bensaletku oli niin iso ero migin filosofiaan "korkki on tietenkin koneen rungon korkeimmalla kohdalla" eikä lentojen välinen tarkastus ollut oikeastaan yhtään monimutkaisempi. What's not to love?
Muistelisin meillä olleen mun aikana numerot 301, 307 ja 310. Tuo 307 tuli "korvaamaan" poistunutta Miggiä.
 
  • Rakasta
Reactions: TT
Voidaan varmaan jo julistaa Hawk voittajaksi.

Sama kuin ikuisissa Pirates vs Ninjas mittelöissä. (Robots win.)

Hyvä ketju ja hauskaa debattia. Lisää tällaista.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Mä en nyt oikeen saa irti että mikä tuosta tekee mig-21 kopion?

Jos kone on noin radikaalisti erillainen niin voiko se olla kopio?

Runko on täytynyt kokonaan suunnitella uusiksi jos 21:tä on yritetty kopioida.

krakow-mig-21-nose-02.jpg

365fb3fdacbd626f3fc392f202acd7df.jpg


Netin mukaan moottorinakin Klimov RD-33 eli sama kuin mig 29:ssä
Nekrofiliaa mutta tuosta näkee hyvin kuinka pienen pieni tutka-antenni miggenissä (siinä nokkakartiossa) oli. Ja antaa aavistuksen siitä tuskafestivaalista mitä moottorin päivittäinen huoltaminen venäläisten luukkujen kautta oli

(Unohtui sanoa: päivääkään en vaihtaisi.)
 
Mitenkä näitä elso-podeilla varustettuja Migejä meinattiin tositilanteessa käyttää? Parin koneen osastoissa siihen suuntaan missä tarve?
Silloin kone kerrallaan riitti, treenien perusteella. Tarkempaa tietoa god knows and he won't tell until it's too late. Jäänyt kiinnostamaan kyllä juuri mitä kysyit.
 
Mitenkä näitä elso-podeilla varustettuja Migejä meinattiin tositilanteessa käyttää? Parin koneen osastoissa siihen suuntaan missä tarve?
Muistui mieleen tuosta vielä että todella lujaa ja matalalentoa menivät. Podien vaikutusalue ei ollut kovin laaja? Pilotit olivat noiden lentojen jälkeen hiestä märkinä. Olisi vedetty kättä lippaan jos olisi sallittu. (Oli erikseen kielletty. Vaikka tulisi Ilmavoimien komentaja taakse, kuten itselleni tuolla Tikkakoskella sattui, Nikusen kanssa, ei saa vetäistä asentoa jos on pää ja kolme ruuvimeisseliä koneen sisuksissa, pitää vaan jatkaa hommat loppuun.)
 
Eikä unohtaa niitä ruuvimeisseleitä sinne. Yhtä pientä avainpäätä etsittiin yli tunti, porukan kapein heppu työnnettynä Hawkin oikeanpuoleiseen ilmanottoon, kunnes se pieni osanen löytyi muualta hallista jonkin työkalukaapin alta. Oli varma pekka + kumipään natsat (natsojen poisto) jos jätti jäljiltään mitään ilmamolekyyliä raskaampaa moottorin imaistavaksi. Näin meitä peloteltiin ja ihan syystä.
 
Muistui mieleen tuosta vielä että todella lujaa ja matalalentoa menivät. Podien vaikutusalue ei ollut kovin laaja? Pilotit olivat noiden lentojen jälkeen hiestä märkinä. Olisi vedetty kättä lippaan jos olisi sallittu. (Oli erikseen kielletty. Vaikka tulisi Ilmavoimien komentaja taakse, kuten itselleni tuolla Tikkakoskella sattui, Nikusen kanssa, ei saa vetäistä asentoa jos on pää ja kolme ruuvimeisseliä koneen sisuksissa, pitää vaan jatkaa hommat loppuun.)
Kohteessa NOUSTIIN kolmeensataan metriin kuvauksen ajaksi. Sen jälkeen palattiin takaisin pintoihin ja niin perkuleenmoista kyytiä takaisin kotiin.
 
@Rannari laittoi MiGin Alenia-podin speksien linkin:

Tästä voi referoida pääominaisuuksia:
  • käyttökohde "Airborne noise/deception jamming pod with built-in radar warning receiver" eli sekä (omasuoja)häirintälähetin ja tutkavaroitin
  • pulssihäirintä I-J -kaistoille
  • jatkuva häirintä H-J -kaistoille
  • huipputeho 7,5 kVA, ihan hyvä
  • takaosassa tutkavaroitin ja taajuuksien seuranta
  • podin keskellä kaksi häirintälähetintä harhautukseen ja smart noise jamming -kyky. (yhdestä kiinalaistutkimuksen abstractista http://www.ijsps.com/uploadfile/2019/0402/20190402111741881.pdf : Smart noise jamming is one of radar active jamming modes, which has the characteristics of both suppression and deception. When it is used as self-defense jamming, radar target detection will be threatened greatly.) Smart Noise Jamming on ollut 1980-luvulla aika kova juttu.
  • keulassa on ollut kolmas häirintälähetin, joka on kyennyt doppler-ja jatkuvasignaalisten tutkien häirintään
  • podissa on uhkatietokoneet, ihan hyvä saavutus 1980-luvun podilta!
  • Maininta, että on erityisesti optimoitu Flap Wheel -tutkan (eli SON-50, S-60 -patterien eli Nikolain tulenjohtotutka) ja Gun Dish -tutkan (eli Shilkan tulenjohtotutkan) häirintään
  • Vientiasiakkaista on ähkymaiden lisäksi mainittu "The SL/ALQ-234 has reportedly also been sold to unidentified export customers."
 
Hawk pesi kurvatappelussa molemmat sekä MiG-21:n että Drakenin. 90-luvun alussa kun viime hävittäjähankinta oli vireillä, oli Kuorevedellä testattavana mm. Mirage 2000. Harjoitusilmataistelussa oli vastassa suomalaisen koelentäjän lentämä Hawk. Ranskalaispilotti lähti ylimielisenä ilmaan ja sai kunnolla turpiinsa kun antautui lähitaisteluun Hawkin kanssa. Seuraavalla kierroksella ranskalainen tajusi jo sitten käyttää Miragen reilua tehoreserviä ja käytti heiluritaktiikkaa, jolle Hawk ei mahtanut enää mitään.

Ei tosiaan ole yllätys, että hitaampi kone kaartaa tiukemmin, ja yleensä tällaiset koneet myöskin rakennetaan kääntymään "lantin päällä". Vastaavasti huomattavasti nopeampi kone joutuu tinkimään kaartokyvystään, sillä suurempi huippunopeus sanelee sille aerodynaamisia tosiseikkoja, kuten jyrkän nuolikulman ja ohuen siipiprofiilin. Hitaammat koneet myös usein ovat keveämpiä mikä helpottaa alhaisen siipikuormituksen saavuttamisessa,

Ihan tosiessa rähinässäkin oli tunnettu tosiasia, ettei Me 109:llä kannattanut lähteä kurvatappeluun hitaampaa, mutta tiukemmin kaartavaa Spitfireä vastaan. Pienemmästä nopeudesta huolimatta tai oikeastaan juuri sen vuoksi Spitin kulmanopeus oli suurempi ja pääsi täten opponentin pyrstön taakse. Koneiden nopeusero ei kuitenkaan ollut päätähuimaava, kevyellä harjoitushävittäjällä ja Mach 2 hävittäjällä se on huima. Mirage-kuski on todellakin ollut ylimielinen kun ei ole tätä ottanut huomioon.

Argentiinalaisten nopeammat Miragethan ottivat brittien Sea Harriereilta pataan Falklandeilla, kun ohjusten puutteessa joutuivat käymään lähirähinään. Alisooninen Harrier ihan kirjaimellisesti kykenee tarvittaessa vaikka kääntymään ilmassa paikallaan ja ne kantoivat Sidewindereitä, joten ottelu oli näissä oloissa hyvin yksipuolinen. Toisin olisi hyvinkin voinut käydä, jos Miraget olisivat jaksaneet kantaa edes ip-ohjukset Falklandille saakka, tutkahakuisesta Matra 530:stä puhumattakaan.
 
Nyt pääsin lähdeaineiston pariin, Jyrki Laukkasen MiG-21 -kirjan mukaan Bisiin tehtiin seuraavat muutokset

Avioniikkamodifikaatio
  • mittaritaulut uusittiin
  • ohjaamotekstitys ja valotaulut suomenkielisiksi
  • länsimaiset VHF-radiot
  • VOR/ILS
  • DME
  • ADF
  • transponderi
  • länsimaiset ADI, HSI-näyttölaite ja koodaava korkeusmittari
Tiedusteluversioon tehtiin varsin kattavat lisämuutokset:
  • Vicon 18 -kemerasäiliö
  • Philipsin silppusäiliö
  • Selenian häirintäsäiliö SL/ALQ-234
  • omasuojaheitteet takarungon alaosassa
  • tutkavaroitusjärjestelmä TURO
 
Nekrofiliaa mutta tuosta näkee hyvin kuinka pienen pieni tutka-antenni miggenissä (siinä nokkakartiossa) oli.
Eihän niisstä F-versioissa ollu perinteistä hävittäjätutkaa lainkaan vaan radioetäisyysmittari. Lähdettä tälle ei ole mutta kehitetty jenkkien B-29:n lähipuolustusaseiden tutkalla toimivasta etäisyysmittarista.
 
Eihän niisstä F-versioissa ollu perinteistä hävittäjätutkaa lainkaan vaan radioetäisyysmittari. Lähdettä tälle ei ole mutta kehitetty jenkkien B-29:n lähipuolustusaseiden tutkalla toimivasta etäisyysmittarista.
Ei ollut, juuri vein Laukkasen kirjan hyllyyn, mutta Bissin osalta siinä oli maininta, että tutka toi nyt MiGiin joka sään toimintakyvyn.
 
Back
Top