Ei ollut, juuri vein Laukkasen kirjan hyllyyn, mutta Bissin osalta siinä oli maininta, että tutka toi nyt MiGiin joka sään toimintakyvyn.
Tutkaohjukset olivat aika olennainen parannus. Vaikka sitten vähän vaatimattomammat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ei ollut, juuri vein Laukkasen kirjan hyllyyn, mutta Bissin osalta siinä oli maininta, että tutka toi nyt MiGiin joka sään toimintakyvyn.
mutta tehtiin myös meillä ihan livenä koneilla. Joka pilotti joutui käymään oikaisun.Sittenhän sen korvamakean sai varmaankin Ruotsin Ilmavoimat, emmä me. Supersakkaustreenit tehtiin simulaattorilla ja Ruotsissa, Ruotsalaisten koneilla heidän kouluttajien johdolla.
Laukkanen toimi koelentäjänä ilmavoimissa, ei mekaanikkona.Keskustelun jatkoksi sopii erinomaisesti pari youtubesta löydettyä tuon ajan ilmavoimien mekaanikon kertomaa historiikkia: (paljon nippelitietoa varsinkin tekniikasta kiinnostuneille)
26:54 Alkaen Draken
7:39 Alkaen Mig
Eihän niisstä F-versioissa ollu perinteistä hävittäjätutkaa lainkaan vaan radioetäisyysmittari. Lähdettä tälle ei ole mutta kehitetty jenkkien B-29:n lähipuolustusaseiden tutkalla toimivasta etäisyysmittarista.
Eihän niisstä F-versioissa ollu perinteistä hävittäjätutkaa lainkaan vaan radioetäisyysmittari. Lähdettä tälle ei ole mutta kehitetty jenkkien B-29:n lähipuolustusaseiden tutkalla toimivasta etäisyysmittarista.
Oliko F:ssä alkujaan 30 mm?MiGissä on kaksiputkinen 23 mm tykki, ei 30 mm.
Oliko F:ssä alkujaan 30 mm?
Oli meinaan Suomessakin. Eräs Hallin aseupseeri teki tuosta itselleen omatekoisen aseen, johon sai luvatkin. Tarina kertoo, että nimismies olisi tulkinnut kaliiperimerkinnän 30 tarkoittavan 0,30 tuumaa."NR-30 tykkiä käytettiin MiG-19 -koneessa, joissakin MiG-21 malleissa, Suhoi Su-7 -koneessa ja Suhoi Su-17 -koneessa."
NR-30 – Wikipedia
fi.m.wikipedia.org
Eli kyllä noita oli alkupään kaksykkösissä.
Yläpuolelle, mitä?Se DK:n ilmanottoaukon yläpuolelle loppuvuosiksi lisätty ripustin oli kyllä jotenkin erikoinen tempaus.
(En sano, että väärin, mutta erikoinen.)
Muistan jostakin lukeneeni ja nähneeni kuvankin, että sellainen tehtiin olisiko viidelle koneelle 99-luvun puolivälin paikkeilla.Yläpuolelle, mitä?
Alapuolella kyllä tehtiin ysimaikille, mutta että ilmanoton yläpuolelle. Onko kuvia moisesta, en oo kyllä ikinä nähny tai kuullu moisesta.
English-electric Lightinigissä ja Sepecat Jaguarissa oli siiven yläpuolella "ripustus"piste mutta DK:stä en ole kuullu.
Jos vaan jostaki saat kuvaa tai lisätietoa niin olisin todella kiinnostunu!Muistan jostakin lukeneeni ja nähneeni kuvankin, että sellainen tehtiin olisiko viidelle koneelle 99-luvun puolivälin paikkeilla.
Muistan jostakin lukeneeni ja nähneeni kuvankin, että sellainen tehtiin olisiko viidelle koneelle 99-luvun puolivälin paikkeilla.
Mitähän siitä olisi lauottu? Ohjushan vajoaa normaalista ripustuksesta laukaisussa hieman vapaassa pudotuksessa ennen sen moottorin syttymistä. Peräsimessä olisi kolissut.Enpä muista että Laukkasen Jyrkin MiG-21 -kirjassa olisi mainintaa tuosta.