Suomen Draken vs Mig21 kuka voitti?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ei ollut, juuri vein Laukkasen kirjan hyllyyn, mutta Bissin osalta siinä oli maininta, että tutka toi nyt MiGiin joka sään toimintakyvyn.

Tutkaohjukset olivat aika olennainen parannus. Vaikka sitten vähän vaatimattomammat.
 
Keskustelun jatkoksi sopii erinomaisesti pari youtubesta löydettyä tuon ajan ilmavoimien mekaanikon kertomaa historiikkia: (paljon nippelitietoa varsinkin tekniikasta kiinnostuneille)

26:54 Alkaen Draken

7:39 Alkaen Mig
 
Eihän niisstä F-versioissa ollu perinteistä hävittäjätutkaa lainkaan vaan radioetäisyysmittari. Lähdettä tälle ei ole mutta kehitetty jenkkien B-29:n lähipuolustusaseiden tutkalla toimivasta etäisyysmittarista.

Uteliaisuus heräsi, yritin etsiä kuvaa B-29:n pyrstötutkasta. Pikahaulla parempaa ei löytynyt:
502ndBG_1.jpg


MiG-21F:n Kvant-tutka:
640px-MiG-21F-13_radar_Keski-Suomen_ilmailumuseo.JPG


Jos tuon B-29:n suojamollukan poistaisi niin ehkä olisi samaa näköä?
Gnatissa oli samantasoinen etäisyysmittari:
320px-Folland_Gnat_Mk.1_radioet%C3%A4isyysmittari_Keski-Suomen_ilmailumuseo.JPG
 
Eihän niisstä F-versioissa ollu perinteistä hävittäjätutkaa lainkaan vaan radioetäisyysmittari. Lähdettä tälle ei ole mutta kehitetty jenkkien B-29:n lähipuolustusaseiden tutkalla toimivasta etäisyysmittarista.

Pätee aika moneen 40- ja 50-lukujen päivähävittäjäkonetyyppiin. Näissä tutka oli gyroskooppiseen heijastintähtäimeen yhdistetty etäisyysmittari jotta tähtäin osasi ottaa maaliin oikean ennakon. Ensimmäisissä toisen maailmansodan aikaan käyttöön otetuissa gyroskooppisisssa tähtäimissähän maalin etäisyys asetettiin käsin.


Tuohon aikaan kehittyneemmät etsintätutkat olivat isompia ja painavampia ja niitä käyttämään haluttiin erillinen tutkaoperaattori, niinpä tuonaikaiset yö/jokasäänhävittäjät eivät oleet yleensä suorituskyvyltään mitään raasereita, vaan hitaampia kaksipaikkaisia koneita jotka olivat tarkoitettuja lähinnä pommikoneiden torjuntaan kaikissa sääolosuhteissa. Tällainen oli esimerkiksi CF-100 Canuck:


1cea16d01d97dfc6ded2066e7847334d.jpg
 
Lisäksi tuplaripustimet oli käytössä vain R-60 -ohjusten kanssa, en muista oliko näitä ripustimia Suomessa. MiGin normaali asekuorma oli 4 ohjusta, tai 2 jos oli siipitankit. Drakeneihin tehtiin myöhemmin J-standardin mukainen päivitys jolla saatiin kaksi lisäripustinta.
Drakenin tutka oli parempi, sillä pystyi (rajoitetusti) torjumaan edestä tulevia maaleja. bis piti ohjata vihollisen taakse ampumista varten. Drakenissa oli myös ip-etsin vaikka ei se tainnut kummoinen olla.
Liikehtimiskyvystä olen kuullut sellaista että bis tuntui aluksi todella kömpelöltä F:n jälkeen, mutta kun opittiin oikea käsittelytapa niin se pystyi lähes samaan liikehtimiskykyyn. Työntövoimaa oli kuitenkin jälkipoltolla tonni enemmän, lähes puolitoista jos otettiin hätäteho käyttöön. Lentonäytöksissä MiG tuntui kurvaavan ja kallistuvan selkeästi nopeammin kuin DK.
 
Se DK:n ilmanottoaukon yläpuolelle loppuvuosiksi lisätty ripustin oli kyllä jotenkin erikoinen tempaus.
(En sano, että väärin, mutta erikoinen.)
 
"NR-30 tykkiä käytettiin MiG-19 -koneessa, joissakin MiG-21 malleissa, Suhoi Su-7 -koneessa ja Suhoi Su-17 -koneessa."


Eli kyllä noita oli alkupään kaksykkösissä.
Oli meinaan Suomessakin. Eräs Hallin aseupseeri teki tuosta itselleen omatekoisen aseen, johon sai luvatkin. Tarina kertoo, että nimismies olisi tulkinnut kaliiperimerkinnän 30 tarkoittavan 0,30 tuumaa. :)
 
Se DK:n ilmanottoaukon yläpuolelle loppuvuosiksi lisätty ripustin oli kyllä jotenkin erikoinen tempaus.
(En sano, että väärin, mutta erikoinen.)
Yläpuolelle, mitä?
Alapuolella kyllä tehtiin ysimaikille, mutta että ilmanoton yläpuolelle. Onko kuvia moisesta, en oo kyllä ikinä nähny tai kuullu moisesta.
English-electric Lightinigissä ja Sepecat Jaguarissa oli siiven yläpuolella "ripustus"piste mutta DK:stä en ole kuullu.
 
Yläpuolelle, mitä?
Alapuolella kyllä tehtiin ysimaikille, mutta että ilmanoton yläpuolelle. Onko kuvia moisesta, en oo kyllä ikinä nähny tai kuullu moisesta.
English-electric Lightinigissä ja Sepecat Jaguarissa oli siiven yläpuolella "ripustus"piste mutta DK:stä en ole kuullu.
Muistan jostakin lukeneeni ja nähneeni kuvankin, että sellainen tehtiin olisiko viidelle koneelle 99-luvun puolivälin paikkeilla.
 
Enpä muista että Laukkasen Jyrkin MiG-21 -kirjassa olisi mainintaa tuosta. :unsure:
Mitähän siitä olisi lauottu? Ohjushan vajoaa normaalista ripustuksesta laukaisussa hieman vapaassa pudotuksessa ennen sen moottorin syttymistä. Peräsimessä olisi kolissut.

Toki voisihan niissä kantaa jotakin muuta, sellaista kamaa, mitä ei ole tarkoitus pudottaa tai laukaista.
 
Back
Top