En muista, minkä aineen opettaja tuon Hallissa Lentoteknisessä aukissa kertoi ja nimenkin mainitsi.Enpä muista että Laukkasen Jyrkin MiG-21 -kirjassa olisi mainintaa tuosta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En muista, minkä aineen opettaja tuon Hallissa Lentoteknisessä aukissa kertoi ja nimenkin mainitsi.Enpä muista että Laukkasen Jyrkin MiG-21 -kirjassa olisi mainintaa tuosta.
Mitähän siitä olisi lauottu? Ohjushan vajoaa normaalista ripustuksesta laukaisussa hieman vapaassa pudotuksessa ennen sen moottorin syttymistä. Peräsimessä olisi kolissut.
Toki voisihan niissä kantaa jotakin muuta, sellaista kamaa, mitä ei ole tarkoitus pudottaa tai laukaista.
Enpä muista että Laukkasen Jyrkin MiG-21 -kirjassa olisi mainintaa tuosta.
Kyse oli Drakenista, ei Migistä. Migissä jos laitetaan ohjukset ilmanoton yläpuolelle, on laukaisutapahtuma varmasti pilotin näkökulmasta ikimuistoinen.
Eihän nyt vain muisti tehe tepposia ja menny ylä- ja alapuoli sekaisin?En muista, minkä aineen opettaja tuon Hallissa Lentoteknisessä aukissa kertoi ja nimenkin mainitsi.
Eihän tuo ole edes merkittävä ero. Alle metri.Eihän nyt vain muisti tehe tepposia ja menny ylä- ja alapuoli sekaisin?
Aiheen syrjästä, alla olevassa kuvassa lienevät kaikki Ruotsin Drakenien käytössä olleet ohjukset. Eli kaksi varianttia Sidewinderia ja kaksi Falconia. Löytyyköhän mistään tietoa mitä kaikkia näistä on ollut Suomessa käytössä? Falcon on tiedossa, mutta kumpi variantti vai molemmat? Ja muistelen jostain kuulleeni että jompikumpi Sidewinder-varianttikin olisi joskus löytynyt siiven alta, mutta se on kolmannen käden huhupuhetta hevosmiesten tietotoimiston kuulemma joskus vihjaamasta arvauksesta. Tai jtkn...
RB24B RB24J RB27 RB28
Adrian R Johansson [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
Useammastakin nettiartikkelista ja muistaakseni Ilmailu-lehdestäkin olen lukenut, että Sidewindereitä ja K-13 -ohjuksia olisi käytetty ristiin MiGeissä, Hawkeissa ja Drakeneissa. Ihme tämä ei ole, sillä K-13 on AIM-9B:n suora kopio. Olen lukenut myös Egyptin käyttäneen Sidewindereitä MiGeissään. Mikäli Sidewinderien johdotus on taaksepäin yhteensopiva, kuten olen käsittänyt sen olevan, tämän ainakin teoriassa pitäisi onnistua missä tahansa Sidewinder-kiskossa.
Olen lukenut, että AIM-9B:n ja K-13:n osia voi yhdistellä ristiin miten haluaa, ja lopputulos on aina toimiva ohjus. Tai siis olisi ollut, nykyään kumpaakaan ei taida löytyä kuin museoista. Harvoin lienee kukaan vaivautunut noin suoraan mitään kopioimaan.Ihme tämä ei ole, sillä K-13 on AIM-9B:n suora kopio.
Käsittääkseni X on ensimmäinen alaversio, jota ei voi kytkeä B:lle johdotettuun koneeseen. Kauas on yhteensopivuus kantanut.Mikäli Sidewinderien johdotus on taaksepäin yhteensopiva, kuten olen käsittänyt sen olevan, tämän ainakin teoriassa pitäisi onnistua missä tahansa Sidewinder-kiskossa.
Hawkin R-60 oli ymmärtääkseni ovelan Suomessa kehitetyn kaapelin ansiota. Ehkä sillä olisi saanut Aphidin Drakeniinkin, jos se kaapeli matki Sidewinderiä koneen suuntaan. Tuskin kuitenkaan oli kokeiltukaan, kun ei mitään huhuja kuvista puhumattakaan ole vastaan tullut.Migeille ei mainittu kuin neukkuohjukset mutta Hawkiin olisi mennyt Sidewinderin lisäksi K-13 ja R-60.
Olen lukenut, että AIM-9B:n ja K-13:n osia voi yhdistellä ristiin miten haluaa, ja lopputulos on aina toimiva ohjus. Tai siis olisi ollut, nykyään kumpaakaan ei taida löytyä kuin museoista. Harvoin lienee kukaan vaivautunut noin suoraan mitään kopioimaan.
Kyllä kai ainakin K-13 on käytössä useammassa neuvostokoneita operoivassa maassa? Wikipedia kertoo niin, ja löysin ihan tuoreita kuvia jälleen siitä käytöstä, mitä @Rannari :llekin ehdottelin ihan vastikään.
Katso liite: 35274
ISIS jet-fired air-to-air missiles seized by the Syrian Army in Deir Ezzor
BEIRUT, LEBANON (7:45 P.M.) – Among yet another series of Islamic State weapons stockpile recently uncovered by the Syrian Arabwww.almasdarnews.com
Kova ohjus toimii varmasti liikenteenohjauksessa betonipossuakin paremmin
Mitenkähän noita on ylläpidetty? 1960-luvulla valmistuneissa ohjuksissa on vähintään raketin ajoaine ja taistelukärki jo ylittänyt elinkaarensa. Mitenkähän pitkään uusiotuotantoa lie varsinaiselle K-13:lle tehty? 80-luvun alkuun ehkä?
Serbien osalta epäilen jotain uusversiota, siellä on it-ohjuksissa harrastettu pitkään vanhojen neukkutikkojen modernisointia. Ohjuksen runkokin on alkuperäistä paksumpi, mikä varmaan selittyy maastalaukaistavuudella eli ajoainetta tarvitaan lisää.