Suomen Draken vs Mig21 kuka voitti?

Mitähän siitä olisi lauottu? Ohjushan vajoaa normaalista ripustuksesta laukaisussa hieman vapaassa pudotuksessa ennen sen moottorin syttymistä. Peräsimessä olisi kolissut.

Toki voisihan niissä kantaa jotakin muuta, sellaista kamaa, mitä ei ole tarkoitus pudottaa tai laukaista.

Osa ohjuksista voidaan pudottaa, mutta yleensä ne laukaistaan kiskosta eli ohjus lähtee kiskosta oman moottorinsa voimalla. Sidewinder on aina asennettu kiskoon eli ei pudoteta.

AMRAAM, kyseessä suomalainen Hornet
 
En muista, minkä aineen opettaja tuon Hallissa Lentoteknisessä aukissa kertoi ja nimenkin mainitsi. :)
Eihän nyt vain muisti tehe tepposia ja menny ylä- ja alapuoli sekaisin?
Kyselin äskettäin kavereilta jotka ovat aiheen kanssa olleet töissä tekemisissä, vastaus oli että ei ainakaan Suomessa.
 
Aiheen syrjästä, alla olevassa kuvassa lienevät kaikki Ruotsin Drakenien käytössä olleet ohjukset. Eli kaksi varianttia Sidewinderia ja kaksi Falconia. Löytyyköhän mistään tietoa mitä kaikkia näistä on ollut Suomessa käytössä? Falcon on tiedossa, mutta kumpi variantti vai molemmat? Ja muistelen jostain kuulleeni että jompikumpi Sidewinder-varianttikin olisi joskus löytynyt siiven alta, mutta se on kolmannen käden huhupuhetta hevosmiesten tietotoimiston kuulemma joskus vihjaamasta arvauksesta. Tai jtkn...


RB24B RB24J RB27 RB28

Adrian R Johansson [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
 
Aiheen syrjästä, alla olevassa kuvassa lienevät kaikki Ruotsin Drakenien käytössä olleet ohjukset. Eli kaksi varianttia Sidewinderia ja kaksi Falconia. Löytyyköhän mistään tietoa mitä kaikkia näistä on ollut Suomessa käytössä? Falcon on tiedossa, mutta kumpi variantti vai molemmat? Ja muistelen jostain kuulleeni että jompikumpi Sidewinder-varianttikin olisi joskus löytynyt siiven alta, mutta se on kolmannen käden huhupuhetta hevosmiesten tietotoimiston kuulemma joskus vihjaamasta arvauksesta. Tai jtkn...


RB24B RB24J RB27 RB28

Adrian R Johansson [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

Molemmat Falconit ja J-Sidewinder olivat ainakin meillä käytössä. B:stä en tiedä. Lisäksi Drakeneissa on erään lehtijutun mukaan käytetty Neukkulan K-13 -ohjuksia.
 
Useammastakin nettiartikkelista ja muistaakseni Ilmailu-lehdestäkin olen lukenut, että Sidewindereitä ja K-13 -ohjuksia olisi käytetty ristiin MiGeissä, Hawkeissa ja Drakeneissa. Ihme tämä ei ole, sillä K-13 on AIM-9B:n suora kopio. Olen lukenut myös Egyptin käyttäneen Sidewindereitä MiGeissään. Mikäli Sidewinderien johdotus on taaksepäin yhteensopiva, kuten olen käsittänyt sen olevan, tämän ainakin teoriassa pitäisi onnistua missä tahansa Sidewinder-kiskossa.
 
Useammastakin nettiartikkelista ja muistaakseni Ilmailu-lehdestäkin olen lukenut, että Sidewindereitä ja K-13 -ohjuksia olisi käytetty ristiin MiGeissä, Hawkeissa ja Drakeneissa. Ihme tämä ei ole, sillä K-13 on AIM-9B:n suora kopio. Olen lukenut myös Egyptin käyttäneen Sidewindereitä MiGeissään. Mikäli Sidewinderien johdotus on taaksepäin yhteensopiva, kuten olen käsittänyt sen olevan, tämän ainakin teoriassa pitäisi onnistua missä tahansa Sidewinder-kiskossa.

Se näkemäni juttu käsitteli jotain Oulunsalon ampumaleiriä DK/MG-kaudelta. Migeille ei mainittu kuin neukkuohjukset mutta Hawkiin olisi mennyt Sidewinderin lisäksi K-13 ja R-60.
 
Ihme tämä ei ole, sillä K-13 on AIM-9B:n suora kopio.
Olen lukenut, että AIM-9B:n ja K-13:n osia voi yhdistellä ristiin miten haluaa, ja lopputulos on aina toimiva ohjus. Tai siis olisi ollut, nykyään kumpaakaan ei taida löytyä kuin museoista. Harvoin lienee kukaan vaivautunut noin suoraan mitään kopioimaan.


Mikäli Sidewinderien johdotus on taaksepäin yhteensopiva, kuten olen käsittänyt sen olevan, tämän ainakin teoriassa pitäisi onnistua missä tahansa Sidewinder-kiskossa.
Käsittääkseni X on ensimmäinen alaversio, jota ei voi kytkeä B:lle johdotettuun koneeseen. Kauas on yhteensopivuus kantanut.


Migeille ei mainittu kuin neukkuohjukset mutta Hawkiin olisi mennyt Sidewinderin lisäksi K-13 ja R-60.
Hawkin R-60 oli ymmärtääkseni ovelan Suomessa kehitetyn kaapelin ansiota. Ehkä sillä olisi saanut Aphidin Drakeniinkin, jos se kaapeli matki Sidewinderiä koneen suuntaan. Tuskin kuitenkaan oli kokeiltukaan, kun ei mitään huhuja kuvista puhumattakaan ole vastaan tullut.
 
Ohessa aiemmin muistelemani lehtijuttu ja pari muutakin leikettä DK/MG-aikakaudelta.
 

Liitteet

  • 22 – kopio.pdf
    1.6 MB · Luettu: 23
Olen lukenut, että AIM-9B:n ja K-13:n osia voi yhdistellä ristiin miten haluaa, ja lopputulos on aina toimiva ohjus. Tai siis olisi ollut, nykyään kumpaakaan ei taida löytyä kuin museoista. Harvoin lienee kukaan vaivautunut noin suoraan mitään kopioimaan.

Kyllä kai ainakin K-13 on käytössä useammassa neuvostokoneita operoivassa maassa? Wikipedia kertoo niin, ja löysin ihan tuoreita kuvia jälleen siitä käytöstä, mitä @Rannari :llekin ehdottelin ihan vastikään.

1575966687100.png


P.S. Ohjus bongattiin muutama vuosi sitten myös serbialaisessa paraatissa:

1575966817900.png
 
Kyllä kai ainakin K-13 on käytössä useammassa neuvostokoneita operoivassa maassa? Wikipedia kertoo niin, ja löysin ihan tuoreita kuvia jälleen siitä käytöstä, mitä @Rannari :llekin ehdottelin ihan vastikään.

Katso liite: 35274


Kova ohjus toimii varmasti liikenteenohjauksessa betonipossuakin paremmin :oops:
 
@Jukkis

Eikä laiteta vielä AIM-9B:täkään museoon! Filippiinit käyttää FA-50:ssä.

1575967894900.png
1575967905100.png


Tosin tänä syksynä alkoi AIM-9L:n toimitukset:

 
Mitenkähän noita on ylläpidetty? 1960-luvulla valmistuneissa ohjuksissa on vähintään raketin ajoaine ja taistelukärki jo ylittänyt elinkaarensa. Mitenkähän pitkään uusiotuotantoa lie varsinaiselle K-13:lle tehty? 80-luvun alkuun ehkä?

Serbien osalta epäilen jotain uusversiota, siellä on it-ohjuksissa harrastettu pitkään vanhojen neukkutikkojen modernisointia. Ohjuksen runkokin on alkuperäistä paksumpi, mikä varmaan selittyy maastalaukaistavuudella eli ajoainetta tarvitaan lisää.
 
Wikin PASARS-16 -artikkelin perusteella siinä käytettävä K-13 on vähän kuin kirves, johon on vaihdettu terä ja varsi.

"RLN-1C Missile

The PASARS-16 Terminator's RLN-1C missiles are modified Vympel K-13 (R-13M) short-range, infrared homing air-to-air missile developed by the Soviet Union and commonly used on MiG-21 fighter aircraft.[11][12] Serbian modifications have been made to improve the rocket's propulsion block, in order to effectively launch the missile from the ground. In addition to significantly upgrading the propulsion, Serbian Military Technical Institute engineers have reportedly integrated a more powerful warhead with a modern proximity fuse and a modernized infrared homing system that directs the missile to the target.[13]"

 
Mitenkähän noita on ylläpidetty? 1960-luvulla valmistuneissa ohjuksissa on vähintään raketin ajoaine ja taistelukärki jo ylittänyt elinkaarensa. Mitenkähän pitkään uusiotuotantoa lie varsinaiselle K-13:lle tehty? 80-luvun alkuun ehkä?

Serbien osalta epäilen jotain uusversiota, siellä on it-ohjuksissa harrastettu pitkään vanhojen neukkutikkojen modernisointia. Ohjuksen runkokin on alkuperäistä paksumpi, mikä varmaan selittyy maastalaukaistavuudella eli ajoainetta tarvitaan lisää.

Tuolla periaatteella saisi kyllä aikaiseksi varsin kyrväkkään vehkeen kun siihen ymppäisi pullukka-Falconit ja Drakenin tutkan. Kyllähän @Huhta oikeilla jäljillä on.
 
Miksi museoiduissa Drakeneissa ei yleensä näe nokan alla olevaa IP tunnistinta?
 
Back
Top