Suomen energiapoliittiset ratkaisut

Veikkaan pitkää ja hankalaa keskustelua tästä, kun on muotoiltu sana yksinoikeudella merialueen käyttöön...

Lisää tuurivoimaa...
Ok, yksinoikeus alueelle mutta vaatimuksena yritykselle luoda säätövoimaa 50% maksimikapasiteetista.
 
Lisää tuurivoimaa...
Ok, yksinoikeus alueelle mutta vaatimuksena yritykselle luoda säätövoimaa 50% maksimikapasiteetista.
Kyllä uutta säätövoimaakin pitäisi alkaa jollain tekemään. Puhtaasti markkina rahoilla toimiville se ei nyt tunnu toimijoille kannattavan.
Eihän se näin voi mennä kuten joku viisas kertoi, että silloin kulutusta kun tulee ja on halpa sähkö.
Olisi saanut tammikuun alussa samoissa kalsareissa kulkea ja samoilta lautaselta syödä pitkän aikaa...
 
Kyllä uutta säätövoimaakin pitäisi alkaa jollain tekemään. Puhtaasti markkina rahoilla toimiville se ei nyt tunnu toimijoille kannattavan.
Eihän se näin voi mennä kuten joku viisas kertoi, että silloin kulutusta kun tulee ja on halpa sähkö.
Olisi saanut tammikuun alussa samoissa kalsareissa kulkea ja samoilta lautaselta syödä pitkän aikaa...
Se on kyllä helppoa olla viisas energia-asioissa, sanoo vain että hinnat ohjaa kulutusta ja akkuihin varastoidaan tuulivoiman sähkö. Ja aurinko. Ei hirveästi lämmitä tällaiset puheet kun koko maassa elohopea on -20 - -35 asteen välillä viikonkin ja ei hirveästi tuule ja sähköä kuluu. Nytkin oltiin siinä tilanteessa viikon toista, en tiedä kuinka lähellä oikeasti oltiin tilannetta että runoratsu olisi haukannut kunnolla paskaa.
 
Sähkö autoilija on näitten setien mukaan polttomoottori autoilijan suurin ystävä.
Vuonna 2035 pitäisi olla käytössä vain synteettistä polttoainetta, siihen ei ole kuin 11 vuotta.
Ajattelevatko päättäjät että maailman autoilu sähköistyy niin paljon, että synteettistä polttoainetta riittää lopuille.
Itse en kyllä tähän usko, sinne päin mennnään koko ajan. Mutta mutta synteettinen polttoaine on tällä hetkellä ainakin tolkuttoman kallista.
Tuotanto vähäistä, toki on 11vuotta aikaa, mutta kapasiteettia tulisi alkaa suunnitella toteuttavan.

 
Sähkö autoilija on näitten setien mukaan polttomoottori autoilijan suurin ystävä.
Vuonna 2035 pitäisi olla käytössä vain synteettistä polttoainetta, siihen ei ole kuin 11 vuotta.
Ajattelevatko päättäjät että maailman autoilu sähköistyy niin paljon, että synteettistä polttoainetta riittää lopuille.
Itse en kyllä tähän usko, sinne päin mennnään koko ajan. Mutta mutta synteettinen polttoaine on tällä hetkellä ainakin tolkuttoman kallista.
Tuotanto vähäistä, toki on 11vuotta aikaa, mutta kapasiteettia tulisi alkaa suunnitella toteuttavan.

Näitä 11 vuoden päästä sitä ja tätä väittävien kannattaa ehkä hakea perspektiiviä menneisyydestä. 11 vuotta sitten oli vuosi 2013, ja ei tämä maailma ainakaan minusta ole kovin paljoa erilainen nyt kuin silloinkaan. Ainakaan tavallisen kuluttajan/autoilijan näkökulmasta . Mutta hyvähän se on visioida. Joku suomalaisten 1,5 miljoonan auton kanta ei ole ainakaan täysin vaihtunut siinä ajassa.
 
Puun polttamista on julkisuudessa rajusti arvosteltu sen aiheuttamien päästöjen suhteen. No aiheuttaahan se mutta uusi puu kasvaakseen edellisen tilalle tarvitsee hiilidioksidia.
Nyt on eräs tutkimus tehty tulevaisuudessa soiden elämästä muuttuvassa ja lämpenevässä ympäristössä.
Tämän huomioon ottaen ei taida enää se puulämmitteinen talon omistaja olla yhteiskunnan vihollinen nro 1

Vittu näitä tutkimuksia tulee liukuhihnalta, toinen sanoo toista ja kaikki katsoo kapeakatseisesti yhtä kohdetta.

Ja poliitikot lähtevät mielipiteineen sen valta ajattelun mukaan. Tai pyrkivät lobbaamaan jonkin yhden toimialan näkemystä.
Tuntuu ettei kukaan enää osaa tai viitsi suurta kuvaa katsoa.

 
Sähkö autoilija on näitten setien mukaan polttomoottori autoilijan suurin ystävä.
Vuonna 2035 pitäisi olla käytössä vain synteettistä polttoainetta, siihen ei ole kuin 11 vuotta.
Ajattelevatko päättäjät että maailman autoilu sähköistyy niin paljon, että synteettistä polttoainetta riittää lopuille.
Itse en kyllä tähän usko, sinne päin mennnään koko ajan. Mutta mutta synteettinen polttoaine on tällä hetkellä ainakin tolkuttoman kallista.
Tuotanto vähäistä, toki on 11vuotta aikaa, mutta kapasiteettia tulisi alkaa suunnitella toteuttavan.

Prof Vaclav Smil on muutaman kirjan kirjoittanut energiasta noin globaalista näkökulmasta. Sähkö on meillä ja muualla monin paikoin jo aika puhdasta, mutta sen osuus kaikesta energiasta on vain runsas 20%.

Menee aikaa ja tupakkia, ennen kuin seuraavat saadaan puhtaiksi isossa mittakaavassa:
- teräs
- sementti
- ammoniakki (siis lannoitteet)
- muovit
- pitkän matkan kuljetukset
- sisätilojen kaasulämmitys (esim. Kanada, Saksa)
 
Energiayhtiöt voisivat manipuloida sähkön hintaa Suomessa jäämättä kiinni, sanoo proffat.
Eduskunta voisi tarttua aiheeseen mutta isot firmat voivat lobata lain säätämistä ja valvonnan käytäntöä mieleisekseen, luulen ma.

 
Tässäpä ikiliikkujaan rinnastettava keksintö. Pumpataan vettä putkiin ja laitetaan sinne turpiinit tuottamaan sähköä. Syntyneellä sähköllä pyöritään pumppuja, ja yli jäänyt säkö voidaan myydä.

Juonipaljastus - lopussa todetaan että ei toimi Suomen erityisolosuhteissa.

 
Painovoima akkuja, never höörd.
Ajatuksena varsin yksinkertainen, talous puolesta en uskalla arvata mitään...

Punnuksia vedellään ylös sun alas. Kyllä siinä parempi hyötysuhde syntyy veden pumppaamiseen verrattuna?
Veden kanssa mäljätessä siinä on sähkömoottorin ja pumpun hyötysuhteet hukkaamassa tehoa. Sähkömoottorin jatkeena olevan vinssin hyötysuhde on lienee kutakuinkin yksi? Väkisin vähän lämpiää, mutta ei siinä insinöörin järjellä muuta hukkaa synny.
Kaikkii saatanii sitä on.

edit: Onhan se tyylikkäästi nimetty; painovoima-akku, kun kuitenkin on vain hieman jalostettu käkikello. Käkikelloja mitenkään halveeraamatta.
 
Punnuksia vedellään ylös sun alas. Kyllä siinä parempi hyötysuhde syntyy veden pumppaamiseen verrattuna?
Veden kanssa mäljätessä siinä on sähkömoottorin ja pumpun hyötysuhteet hukkaamassa tehoa. Sähkömoottorin jatkeena olevan vinssin hyötysuhde on lienee kutakuinkin yksi? Väkisin vähän lämpiää, mutta ei siinä insinöörin järjellä muuta hukkaa synny.
Kaikkii saatanii sitä on.
Simulointi vähän isomman mittakaavan konseptista - betonipalkeista rakennettu torni joka kasaa ja purkaa itseään. Kaikkii saatanii niitä tosiaan on - ja suunnitellaan.
 
Back
Top