Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Moottorivoimalaitoksia on tapana käyttää sellaisissa valtioissa missä sähköverkko on huonossa kunnossa ja sähkökatkot yleisiä. Toistaiseksi Suomessa tai muissa pohjoismaissa moottorivoimalaitoksia ei ole tarvittu vaan sähkö on kyetty tuottamaan kaikissa oloissa järkevämmillä menetelmillä.Tuuli- ja aurinkosähkön ongelma on tuotannon epätasaisuus. Niiden rinnalle tarvitaan halpoja voimalaitoksia, joita voidaan ajaa nopeasti ylös ja alas. Polttoainekustannuksella ei ole hirveästi merkitystä, kun näitä on tarkoitus ajaa vain sähkön ollessa kallista. Ei siis mitään perusvoimaa mutta kallis sähkö on parempi kuin ei sähköä ollenkaan! Wärtsilän voimaloiden pieni yksikkökoko on vain bonusta, mikä mahdollistaa tuotannon hajauttamisen, eikä sillä ole mitään tekemistä sähköverkon ryssimisen kanssa ainakaan rauhan aikana.
Fingridillä on jotain 1000 MW varavoimaloiden tehoa kriisitilanteisiin. Suurin on Forssassa, 318 MW ja maksoi 111 M€.Moottorivoimalaitoksia on tapana käyttää sellaisissa valtioissa missä sähköverkko on huonossa kunnossa ja sähkökatkot yleisiä. Toistaiseksi Suomessa tai muissa pohjoismaissa moottorivoimalaitoksia ei ole tarvittu vaan sähkö on kyetty tuottamaan kaikissa oloissa järkevämmillä menetelmillä.
Investointikustannus moottorivoimalaitokselle lienee luokkaa 800 - 1200 €/kW sähkön huipputehoa. Esim 1000 MW rakentaminen maksaisi luokkaa 1 mrd €. Onko tuo halpaa vai kallista riippuu siitä, että mihin verrataan. Joka tapauksessa ihanan kalliita sähkötunteja on luvassa mikäli näitä tarvitaan jossakin vaiheessa muidenkin kuin investointikustannusten takia.
Kuluttaja voi tehdä täysin tuotantomuodoista riippumattoman sopimuksen kiinteällä energian hinnalla ainakin kahdeksi vuodeksi kerrallaan, nyt sopimukset on 6-8 c/kWh, Saksassa kuluttajille +25 c/kWh. Jos ei tee määräaikaista tai toistaiseksi voimassa olevaa sopimusta ja pelleilee pörssisähkön kanssa niin maksakoon sitten ajoittain enemmän, valinnan mahdollisuus on olemassa.Tuulivoimasta halutaan lisää rahaa, joten haalitaan datakeskuksia ja sähkön saatavuuden riskit maksaa kuluttaja.
Saksassa hiili on uusiutuvaa, suomessa ei. Eikä meillä ole edes hiilinielujaEikös vihreät purattaneet juuri Mei-Porin ja Inkoon varavoimalaitokset, kun hiili paha.
Ja juu, eivät nuo säätövoimaksi kai olisi taipuneet ainakaan vuorokausitasolla. En tiedä olisiko muutaman päivän - viikon käynnistys ollut mahdollista/kannattavaa.
Saksa rakentaa hiilivoimaa, koska siellä vihreät vaativat sitä ympäristösyistä.
Suomi purkaa hiilivoimaa, koska täällä vihreät vaativat sitä ympäristösyistä.
Meri-Pori on Huoltovarmuuskeskuksella pahan päivän varalla vielä ensi vuoden joulukuulle. Hyvä, että on edes varalla, mutta minusta voisi kyllä olla markkinoillakin hintapiikkejä tasaamassa. Käyttötunteja tullee niin vähän, että toiminta on tappiollista. Valtio voisi tuon maksaa, koska tulisi siinä takaisinkin fyffeä, kun isoimmat hintapiikit leikkaantuisi sähkön ostajilta.Eikös vihreät purattaneet juuri Mei-Porin ja Inkoon varavoimalaitokset, kun hiili paha.
Ja juu, eivät nuo säätövoimaksi kai olisi taipuneet ainakaan vuorokausitasolla. En tiedä olisiko muutaman päivän - viikon käynnistys ollut mahdollista/kannattavaa.
Saksa rakentaa hiilivoimaa, koska siellä vihreät vaativat sitä ympäristösyistä.
Suomi purkaa hiilivoimaa, koska täällä vihreät vaativat sitä ympäristösyistä.
HFO ei ole vaihtoehto tuossa mallissa.Tämän:
mukaan 46TS moottorista on kaksi versiota:![]()
Wärtsilä 46TS Engine Platform
The next-generation large bore engine platform Wärtsilä 46TS has evolved from a long line of proven and reliable power plant engines, guaranteeing power and efficiency in one flexible package.www.wartsila.com
- SG eli spark gas: polttoaine on maakaasu kipinäsytytyksellä
- DF eli dual fuel. Polttoaine voi olla:
- Maakaasu mikropilot -sytytteisenä (pilottina LFO tms)
- Nestemäinen polttoaine esim HFO
- Edellisten yhdistelmä fuel share moodissa.
Vetyä voisi lisätä jonkinlaisen määrän maakaasun joukkoon. Metanolille esitetyt teknologiat eivät sovellu. Wärtsilällä on kyllä teknologia olemassa metanolille ja voivat sen myös tuoda myös tähän moottorimalliin halutessaan. Metanoli on kuitenkin edullisempi liikkuvaan kalustoon eli laivoihin LNG:hen verrattuna helpomman varastoinnin ansiosta.
Toivottavasti Suomen sähköverkkoa ei saada ryssittyä niin huonoon kuntoon, että näitä moottorivoimaloita tarvittaisiin. Tuotetun sähkön hinta menee sietämättömän korkeaksi etenkin ilman edullista maakaasua.
HFO ei ole vaihtoehto tuossa mallissa.
Riippuen onko SG, niin pelkkä kaasu, tai sitten DF-malli jolloin nestetisleet (diesel) ja kaasu käy.
HFO varten paras on Wärtsilä 50 ja Metanolia (ja muitakin nesteitä) tulevaisuudessa polttaa 46F jos sellainen halutaan.
USA on ollut Wärtsilän suurin voimalaitosmoottorimarkkina viimevuosina juurikin "balancer"-tyyppisten voimaloiden ansiosta.
Kuluttajalle sähkön hintaa arvioidessa pitää muistaa kokonaiskustannus. Eli jos moottorivoimala käy vähän tunteja ja mahdollistaa lisää uusiutuvaa, niin on se edullista. Ydinvoima on liian kallista toteuttaa tänäpäivänä ja ongelmana on jo nyt, että ydinvoima joutuu säätämään = ei kannattavaa taloudellisesti.
DF on tähän mennessä ollut HFO yhteensopiva, mutta tosiaan 46TS näyttää menettäneen HFO kyvyn. Syynä lienee pitkälle mennyt optimointi kaasulle. Suomeen tällainen kaasuun perustuva ratkaisu ei sovi kovinkaan hyvin, koska olemme kalliin nesteytetyn maakaasun varassa. Kaasua saadaan lisäksi vain Exemplarilta ja Viron putken kautta mikä ei ole huoltovarmuuden kannalta kovin hyvä asia.HFO ei ole vaihtoehto tuossa mallissa.
Riippuen onko SG, niin pelkkä kaasu, tai sitten DF-malli jolloin nestetisleet (diesel) ja kaasu käy.
HFO varten paras on Wärtsilä 50 ja Metanolia (ja muitakin nesteitä) tulevaisuudessa polttaa 46F jos sellainen halutaan.
USA on ollut Wärtsilän suurin voimalaitosmoottorimarkkina viimevuosina juurikin "balancer"-tyyppisten voimaloiden ansiosta.
Kuluttajalle sähkön hintaa arvioidessa pitää muistaa kokonaiskustannus. Eli jos moottorivoimala käy vähän tunteja ja mahdollistaa lisää uusiutuvaa, niin on se edullista. Ydinvoima on liian kallista toteuttaa tänäpäivänä ja ongelmana on jo nyt, että ydinvoima joutuu säätämään = ei kannattavaa taloudellisesti.
46TS on common rail - moottori ja se ei ole tässä tapauksessa suunniteltu HFO:lle.DF on tähän mennessä ollut HFO yhteensopiva, mutta tosiaan 46TS näyttää menettäneen HFO kyvyn. Syynä lienee pitkälle mennyt optimointi kaasulle. Suomeen tällainen kaasuun perustuva ratkaisu ei sovi kovinkaan hyvin, koska olemme kalliin nesteytetyn maakaasun varassa. Kaasua saadaan lisäksi vain Exemplarilta ja Viron putken kautta mikä ei ole huoltovarmuuden kannalta kovin hyvä asia.
USA:n sähköjärjestelmä on keskimäärin Suomea heikompi mm sähkön toimitusvarmuudella mitattuna. Osittain tähän liittyy tarve moottorivoimalaitoksillekin. Toisaalta maakaasun hinta on viime aikoina ollut luokkaa 1/4 verrattuna Euroopan hintoihin. Tämä mahdollistaa kaasuun perustuvaa kannattavaa sähköntuotantoa.
Laitoksella pystytään parantamaan verkon vakautta ja tasoittamaan kulutushuippuja hitusen verran. Ylen uutinen unohtaa kuitenkin armollisesti mainita, että kyseessä on ns. kahden tunnin akusto.Näitä akkuvarastoja nousee kuin sieniä sateella. Investoijien mielestä näistä tulee tuottoa kun ei niille mitään tukiakaan ole.
![]()
Nivalaan aletaan rakentaa Suomen suurinta energiavarastoa
Ruotsalaisyhtiöt Ingrid Capacity ja Locus Energy rakentavat 70 megawatin akustolaitoksen Nivalaan. Samalle seudulle on suunnitteilla muitakin energiavarastoja.yle.fi
Ei tuo ole se varastoinnin arvo vaan se, että mitä menetät jos ei ole sitä varastossa olevaa sähköä ja verkko esimerkiksi kaatuu alueellisesti.Laitoksella pystytään parantamaan verkon vakautta ja tasoittamaan kulutushuippuja hitusen verran. Ylen uutinen unohtaa kuitenkin armollisesti mainita, että kyseessä on ns. kahden tunnin akusto.
Locus Energy collaborates with Ingrid Capacity to develop the largest BESS in Finland
SEB Nordic Energy?s portfolio company, Locus Energy, is collaborating with Ingrid Capacity to build the largest battery energy storage project in Finland, contributing 70 MW/140 MWh...www.renewableenergymagazine.com
Sen sijaan Renewable Energy Magazinen jutussa kerrotaan suoraan, että kyseessä on 70 MW/140 MWh akusto. Juuri tällä hetkellä pörssisähkö maksaa 0,41 c/kWh eli 140 MWh:n akustoon voi varastoida sähköä vajaan 600 euron arvosta.
No niinhän minä kirjoitinkin, että laitos parantaa verkon vakautta. Sen sijaan Ylen juttu antaa ymmärtää, että "jatkossa" energiavarastoilla olisi myös hintavaikutusta:Ei tuo ole se varastoinnin arvo vaan se, että mitä menetät jos ei ole sitä varastossa olevaa sähköä ja verkko esimerkiksi kaatuu alueellisesti.
Laskentaperuste ei varmasti ole se, että ostetaan halvalla ja myydään halvalla.
Tällaisen energiavaraston ansaintalogiikka ei oikeasti perustu siihen sähkön myyntiin vaan se toimii pääasiassa säätö ja kapasiteettimarkkinalla.No niinhän minä kirjoitinkin, että laitos parantaa verkon vakautta. Sen sijaan Ylen juttu antaa ymmärtää, että "jatkossa" energiavarastoilla olisi myös hintavaikutusta:
Energiavarastojen odotetaan jatkossa parantavan myös sähkön hintavakautta Suomessa.
Näin varmaan onkin mutta siihen on vielä matkaa ja Yle jättää mainitsematta sen tärkeimmän numeron, millä asiaa voisi arvioida. Onpahan taas todella vetelää journalismia mutta mitä muutakaan Yleltä voi odottaa?
Niin, tällä hetkellä sähkövarastot osallistuvat lähinnä Fingridin reservimarkkinoille, jota käytetään tasaamaan sähkön tuotantoa ja kulutusta. Reservimarkkinoilla ei ole kuitenkaan vaikusta sähkön kuluttajahintaan mutta Ylen jutussa vihjaillaankin, että "jatkossa" uusien akkuyrittäjien liittymisen sähköpörssin vuorokausimarkkinoille pitäisi vähentää hintaheiluntaa.Tällaisen energiavaraston ansaintalogiikka ei oikeasti perustu siihen sähkön myyntiin vaan se toimii pääasiassa säätö ja kapasiteettimarkkinalla.
Tämä on vähän kuin vertailisi öljylämmitteisen talon ja diesel Passatin löpön kulutusta satasella.