Suomen itäkaluston modaukset

En huomannut oliko jo tässä ketjussa mutta ainakin vuonna 2010 PV:n harjoituksissa ammuntojen valvoja kertoili että ITKK:t (NSV) olisi lähestulkoon jokainen modattu siten että siihen saadaan sovitettua Natolta ostettu elektro-optinen (vaimikäsenytoli) tähtäin. Aika p*ska ilmatorjuntavehje toi rämmäle on, mutta sillä uudella tähtäimellä varustettuna maamaaleihin tuntui olevan aika soiva peli. Kurjaa olisi olla siellä vastaanottavalla puolella...

Ei kai toi ole se joku norjalainen heijastintähtäin? Semmoista koulutettiin jo 2001 Säkylässä. Ihan toimiva peli, ei siinä mitään.
 
Niitä sanottiin olev
Ei kai toi ole se joku norjalainen heijastintähtäin? Semmoista koulutettiin jo 2001 Säkylässä. Ihan toimiva peli, ei siinä mitään.
Niitä sanotiin olevan varastossa jo 1996 kun olin itse harmaissa. En kyllä koskaan muista nähneeni omin silmin vaan kuvissa ainoastaan. Periaate kyllä näytettiin kalvosulkeisissa kun asetta esiteltiin. Ei siis mikään uusi hi-tech tuote.
 
"Eipä mitään, saa tulla niin keskustellaan hieman laki-asioista. En ole nimittäin rikkonut lakia kuvatessani vaunuja julkisella paikalla. Ei me sentään ihan amerikassa tai venäjällä asuta onneksi. :)"

Vauikka ei kirjaimellisesti riko lakia, niin vois pitää jotkin asiat poissa julkisuudesta?
Yhdellä klikkauksella jokainen pääsee Sagemin sivuille jossa "Modernisation of armored vehicles"-kohdassa liikkuvassa tauskuvassa näkyy erään tutun maan BMP-2.
http://www.sagem.com/spip.php?rubrique98&lang=en

Sitten kun katsoo tj- ja muita moodausvaihtoehtoja otsikoista niin eipä tarvitse kovin kummoista OSINTia harrastaa kun on selvää mistä vaunujen järjestelmät on tilattu. Ei kai kukaan luule että tulenjohto-, suuntaus- ja paikantamiselektroniikan valmistaa joku Oriveteläinen pikkufirma suomessa? Kokoonpanosta vastaavat Conloq ja Oricopa protojen kohdalla kuten Patria NH-90 ja HN-kaluston kokoonpanosta ja päivityksien asennuksista.
Eipä noita länsimaisia valmistajia noille päivityksille ruuhkaksi asti ole joten tämäkin oli ilmiselvää ainakin jos netissä liikkuu puolustusvälineteollisuuden sivustoilla.
Sagem on toiminut yhteistyössä Venäjän valtion kanssa jo kauan ja toimittanut lämpötähtäinjärjestelmiä sinne ym.

Veikkaisin että jos moottoria+vaihteistoa päivitetään paremmaksi niin siihenkin löytyy lännestä yksi ainoa valmistaja jolla on valmis paketti: NIMDA= http://www.nimda.co.il/199098/BMP1-2
Sivustolla lisää tietoa tuotteista. Mainittakoon että Bemariin löytyy jopa 450 hp. voimalähde+AT vaihteisto.
 
Suomi modernisoi noin 100 rynnäkköpanssarivaunua – tarkoitus sinnitellä ainakin 2030-luvulle asti
Kotimaa 30.1.2015 14:19
"
Puolustusministeriö on päättänyt BMP-2-rynnäkköpanssarivaunujen modernisoinnista. Hanke sisältää noin sadan BMP-2-vaunun elinjaksopäivitykset ja huollot.

BMP-2-vaunut varustetaan muun muassa uusilla ampujan ja ajajan pimeänäkölaitteilla sekä naamiointijärjestelmällä.

Päivityksen jälkeen BMP-2-vaunuja on tarkoitus käyttää vähintään 2030-luvulle asti. Päivitykset tehdään vuosina 2015–2019. Kaupan verollinen kokonaisarvo optioineen on yli 35 miljoonaa euroa.


Modernisoinnin tekee suomalainen Conlog-yhtiö. Kilpailussa oli mukana myös Oricopa-yhtiö. Puolustusvoimat osti molemmilta esisarjavaunut, joita testattiin viime vuonna."



http://www.hs.fi/kotimaa/a1422589619991

Tärkein sisältö lienee tuo toimittajan valikoituminen.
 
Eli valittiin vaihtoehdoista (3 milliä maksava ja 300 tonnia maksava) se halvempi.
 
Hinta on varsin kohtuullinen = kohdallaan! Kuten toivottiinkin!
Tästä päästään siihen että osalle Leopard-2 A4:sia soisi tehtävän samat toimenpiteet. Jopa samoilla osilla synergiaetuja silmällä pitäen.

Ei samoilla osilla. Voi olla että suorituskykyvaatimus Leopardin osalta on vähän toinen.
 
Kolmella miljoonalla olisi saanut jo kokonaan uuden vaunun eli aika fiksulta ratkaisulta kuulostaa.
 
Otsikkoa mukaillen kehitetään keskustelu siitä, millä tavalla Suomessa on itäkalustoa modattu. Spekulaatiota myös esim BMP-2 modernisoinnista (tästä olikin sudettimessa juttua). Samoin kiinnostaisi kuulla arvon asia tuntijoiden näkemyksiä siitä, miten pataan mennyttä kalustoa (T72, BMP1, itätykit) olisi voinut vielä tekohengittää.
Mainio muistio panssariseminaarista kertookin hyvin miten T72 ajateltiin modernisoida. Millaisia näkemyksiä arvon foorumilaisilla asiasta on?

Minneköhän lie joutunut se proto-versio modernisoitavasta T72:sta, lämpökamerat&co.?

Tässä parit youtube-pätkät T-72:sta uudella voimapaketilla. Kummasti vaikuttaa suomalaiselta vaunulta ainakin tuossa lyhyemmässä videossa. Kokardi taitaa vilahtaa ITKK:n patruunalaatikoiden vieressä ja johtajan varustelaatikon ja kahluulaatikon välissä on "suomalainen" jauhesammutin.
Nostetaanpas nyt vanhaa ketjua, mutta tässä on vähän pidempi video tuosta T-72:sta, jossa on uusi voimapaketti, Wärtsilän X8 -moottorilla.
Suomalaisiin vaunuihin liittyvä osa alkaa kohdasta 5:03. Yhdessä osassa videota näkyy PV:n tunnuskin tornin kyljessä.
 
Nostetaanpas nyt vanhaa ketjua, mutta tässä on vähän pidempi video tuosta T-72:sta, jossa on uusi voimapaketti, Wärtsilän X8 -moottorilla.
Suomalaisiin vaunuihin liittyvä osa alkaa kohdasta 5:03. Yhdessä osassa videota näkyy PV:n tunnuskin tornin kyljessä.

Missä kohtaa siellä oli PVn tunnus? Osio jossa ajettiin lumisissa oloissa oli kyllä vähän tutumman näköistä menoa.

Suomessa on ollut kokeiluja T-72 modernisointiin liittyen, mutta ei niissä varmaan mitään uusia voimapaketteja ole ollut.
 
Missä kohtaa siellä oli PVn tunnus? Osio jossa ajettiin lumisissa oloissa oli kyllä vähän tutumman näköistä menoa.

Suomessa on ollut kokeiluja T-72 modernisointiin liittyen, mutta ei niissä varmaan mitään uusia voimapaketteja ole ollut.
6:15 kohdassa tornin kyljessä näkyy mielestäni tuttu valkopohjainen kokarditunnus, nimenomaan sille kuuluvalla paikalla.
Ja kyseisellä voimapaketilla oli esillä ilmeisesti 2002 Eurosatoryssa nimenomaan suomalainen vaunu (tästä tosin kansallistunnus ja Ps-numero on poistettu), tuo joka ketjun toisessa viestissäkin on:
T72modfin.jpg
http://www.armyrecognition.com/europe/Finlande/vehicules_lourds/T_72/T_72_Finlande_diaporama.htm

Ja kaikin puolin myös suomalaisen moottorin tunkeminen ranskalaiseen voimapakettiin (vieläpä niin, että se ei siihen vakiona kuulu) johtaa mielestäni sylttytehtaalle...
 
Viimeksi muokattu:
@J0h1F eikös toi kyseinen firma ole mukana myös Leclercin voimapaketissa eli se Wärtsilä kytkös voi tulla ihan sieltäkin.

Joku joka tuntee suomalaisen T-72 paremmin osaa kyllä tähänkin antaa vastauksen. Näitten tietojen perusteella en lähtisi vetämään johtopäätöksiä että yhteenkään suomalaiseen vaunuun (=asennuksen jälkeen PVn käytössä oleva) olisi tehty mitään noin laajoja muutoksia. Panssariseminaari oli ilmeisesti joskus 2008 ja sellaisesta en muistiota nopeasti löytynyt.

Modatusta PV:n T-72:sta on ihan julkisiakin videoita, mitä siihen oli vaihdettu en muista, mutta ulkoisia muutoksia siinä ainakin oli.

Vertaappa muuten kuvia kokardilla varustetusta vaunusta tuohon videoon. Huomaat että kyseisestä vaunusta ei löydy mitään suomalaisia tunnuksia, maastokuvio voi olla sama.
 
@J0h1F eikös toi kyseinen firma ole mukana myös Leclercin voimapaketissa eli se Wärtsilä kytkös voi tulla ihan sieltäkin.

Joku joka tuntee suomalaisen T-72 paremmin osaa kyllä tähänkin antaa vastauksen. Näitten tietojen perusteella en lähtisi vetämään johtopäätöksiä että yhteenkään suomalaiseen vaunuun (=asennuksen jälkeen PVn käytössä oleva) olisi tehty mitään noin laajoja muutoksia. Panssariseminaari oli ilmeisesti joskus 2008 ja sellaisesta en muistiota nopeasti löytynyt.

Modatusta PV:n T-72:sta on ihan julkisiakin videoita, mitä siihen oli vaihdettu en muista, mutta ulkoisia muutoksia siinä ainakin oli.
Kaivelinkin lähteitäni ja myös nettiä, ja nimenomaan erästä peliä varten jo 1989 alkaneesta FINMOD-projektista tietoja keränneen mukaan, FINMOD-projektissa oli jokaisessa versiossa tarkoitus päivittää voimalinja. Tämä siis budjettilinjan päivityksestä:
Upgrade program for T-72 initiated in 1989, upgrade included a new powerplant that allowed faster turning/reverse, buying of new FCS like T-55M as well as new ammunition. #1 version being the "cost efficient" one with new FCS, ammo and other minimal upgrades.
Tämän lähteeksi sanotaan yksi Patrian työntekijä.

Vertaappa muuten kuvia kokardilla varustetusta vaunusta tuohon videoon. Huomaat että kyseisestä vaunusta ei löydy mitään suomalaisia tunnuksia, maastokuvio voi olla sama.
Kuvankaappaus:
kuvankaappaus.png
Kotimainen vaunu:
T-72M1 above.jpg
Tuo tornin kyljessä suoraan oleva kansallistunnus on täsmälleen samalla kohtaa kuin videolla oleva vaalea pyörylä. Videon laatu on vain valitettavan huono.

Google ei tuollaista mallia tunne. Wärtsilän pienimmätkin moottorit taitavat olla liian isoja ajoneuvoihin...
Tuossa viestissäni olevan ranskalaisen valmistajan videon mukaan siinä kuitenkin on Wärtsilän X8. Mutta onhan tuosta jo melkein 20 vuotta, joten ei mikään ihme ettei tuollaista nykyvalikoimassa ole.
kuvankaappaus2.png
kuvankaappaus3.png
 
Viimeksi muokattu:
@J0h1F menee nyt kyllä melkoiseksi hiusten halkomiseksi tämä. Ajattelin aluksi että tarkoitit sitä toista puolta vaunusta josta siitäkin näkee ettei mitään tunnuksia ole, mutta toi vasen puolihan näkyy ihan selkeästi. Mitään tunnuksia ei ole.

Ei tuossa modernisointiprojektin osalta epäselvyyttä ole, eli ihan varmasti ovat pohtineet myös voimapaketin uusimista. En edelleenkään lähtisi kuitenkaan näiden tietojen pohjalta sanomaan että olisi PVn T-72 vaunu jossa olisi ollut uusi moottori. Noita modernisointiprojekteja on kaikenlaisia ja suunnilleen kaikki ovat olleet loppupeleissä hyvin vaatimattomia ja tuo voimapaketin vaihtaminen on jo oikeasti todella iso homma. Toivottavasti joku oikeasti asiaa tunteva kertoo miten hommat on menny.
 
Tuossa viestissäni olevan ranskalaisen valmistajan videon mukaan siinä kuitenkin on Wärtsilän X8. Mutta onhan tuosta jo melkein 20 vuotta, joten ei mikään ihme ettei tuollaista nykyvalikoimassa ole.

Tuskin on koskaan löytynytkään ns. hyllytavarana konsernin laajuisesti, vaan kyseessä on ranskalaisen yhteisyrityksen (tytäryhtiön) tuote.
 
Back
Top