Suomen ja Ruotsin puolustusyhteistyön kehittäminen

Aiheeseen vähän liittyen. Onpahan Niinisalossa todella hieno ja tyylikäs kasarmirakennus. Minä joka aina ihailen Suomalaista arkkitehtuuria.....:)
1280px-Niinisalon_lamellikasarmi.jpg

Pripjat???
 
CV: Trol-lol -varoitus oli annettu kommentteihin. Ei kannata ottaa näistä itseensä ellei sitten kolahda kovasti. Piikki kohdistui eteläkeskeiseen maailmankuvaan ja käsitykseen siitä, että Pönttövuoren pohjoispuolella ei ole elämää. Terveisiä omille sukulaisille Kehä Kolmosen sisällä... ;)

P.S. Kyllä me siltavahdit tiedetään, että tänne raukoille rajoille ei saada apuun yhtään "kovaa "jätkää. No hard feelings. Kävi miten kävi, näillä mennään.
 
CV: Trol-lol -varoitus oli annettu kommentteihin.
Tässä on vähän sama efekti kun siinä casessa missä se tyttö huusi sutta turhaan ja kun se susi sitten tuli niin kukaan ei usko. Kun sinun jokainen viesti alkaa jollain "varotuksella" niin mistä näistä tietää...

Ei kannata ottaa näistä itseensä ellei sitten kolahda kovasti.
Älä huoli. En ota...ethän sinä edes kutsunut R*ssäntrolliksi, maanpetturiksi, vale-upseeriksi, paskakapiaseksi tai epäpäteväksi kuten täällä on tapana minua solvata...
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on vähän sama efekti kun siin casessa missä se tyttö huusi sutta turhaan ja kun se susi sitten tuli niin kukaan ei usko. Kun sinun jokainen viesti alkaa jollain "varotuksella" niin mistä näistä tietää...

Tunnustan. Olen käyttänyt erilaisia määritteitä useissa viesteissä siinä tarkoituksessa, että hurmostilan saavuttaneet eivät saisi liikaa syttöjä sanakalisteluun. Joskus niillä on ollut myös vastarölläyksellinen tarkoitus. Isketään lekentaa ja lyyään ropakantaa...

Muuten olen sitä mieltä, että kannattaa vähän miettiä ketä äänestää.
 
Tämä aihe. Näyttää siltä, ja vahvasti, että Ruotsi haluaa edelleen säilyttää liikkumavapautensa. Jotain voidaan puuhailla yhdessä, mutta poliittiseen sitoumukseen ei lähdetä.
Eräs asiaa hyvin tunteva tosin vihjaili minulle että olisi toisinpäin.
 
Kyseisessä kohadassa tarkoitetaan todennäköisesti NAX:a (Nordic Artillery Exercise) joka on järjestetty aikaisempina vuosina sekä Ruotsissa, Norjassa ja Pohjankankaalla. NAX:iin on osallistunut lähinnä TJ osia (tykistö/heittimistö järjestäjä maasta) kaikista pohjoismaista. Esim. TYKPR:n henkilöstöä 2012 Norjassa.

Kyseessä on keväiseen jo vuosikymmeniä jatkuneen PSTOHJ-harjoituksen variaatio, johon on MEK-koulutuksen alasajon aikana ympätty myös kaikki koulutuksessa olevat kymmenkunta PSV:a...joille harjoitus on ollut lähinnä huono ampumaharjoitus...
On vähän eri asia treenata 10-15 psv:lla tai 100-150 psv:lla... edellinen tarvitsee paljon vähemmän harjoitukseen kelpaavaa tilaa kun jälkimmäinen.


Ei kun taisteluteknisesti Niinisalon "aavikko" on juuri oikea maasto; se kuvaa erittäin hyvin tyypillistä Etelä/Itä-Suomalaista metsäsaarekkeiden rikkomaa peltomaastoa! Lisäksi se on kokonaan PV:n aluetta joka mahdollistaa mm. maaston oikean käytön ilman siviilimaiden aiheuttamia rajoituksia. Lisäksi aukean pitkä ja kapea muoto tekee harjoituksien järjestämisestä helppoa kun joukot pakollakin kohtaavat simulaattorijärjestelmän kantaman sisällä. Miksi sitä muuten olisi käytetty vuosi kymmeniä nimenomaan MEK-joukkojen harjoituksiin? Mietippä itse: Kuvittele keväinen ruispelto hiekan tilalle ja tajuat itsekin...

Taitaa olla 2009 edellinen NAX jossa viimeksi on ammuttu, sen jälkeen harjoitukset ovat olleet luonteeltaan toisenlaisia. Kävi jopa muutama M109 Pohjankankaalla tuolloin 2009.

Tiedän että että tuo MVH:n PSV/PST-osuus on muokkautunut perinteisestä PSTOHJ-harjoituksesta, joka järjestettiin ennen SAH/TAH jälkeen erillisenä harjoituksena. On tullut joskus mietittyä, että miksiköhän tuota PST-harjoitusta ei voi jollain tavalla ympätä MEKH kanssa, vaikka harjoitusta vähän pidentäen? Onko Pohjankankaalla jotain rajoituksia vai..? Luulisi että olisi halvempaa tuoda Pohjoisen kevyempää kalustoa etelään, kun viedä etelän raskaampaa kalustoa Pohjoiseen. Panssarijoukot olisi jo valmiina Niinisalossa. Tuskin tuolla MVH PSV-osuudella on jatkoa kun MEK-koulutus pyörähtää taas oikeasti käyntiin.

Viimeiseen kohtaan, niin eipä ole tullut ajateltua asiaa mutta nyt kun avasit niin järkevältähän tuo vaikuttaa. ;) Tyhmä minä!
 
Ei Suomikaan niin hassu maa ole, että pelkkiin kirjaimiin takerruttaisiin, ja nyt nimenomaan nekin vähän kirjaimet poistetaan. Sehän se koko casen pointti on! Ihan selväksi tuli, että jos Ruotsia vastaan hyökätään, niin Suomi kyllä antaa apua - ja vastaavasti päinvastoin.

Sen sijaan Baltia on haastava asia. Kun herroilta puolustusministereiltä asiaa kysyttiin, niin oli ensin sellainen 10s vaivaantunut hiljaisuus. "Kyllä tämä nyt koskee vain Suomen ja Ruotsin keskinäistä puolustusta". Ongelma on, että Baltia on hyvin vaikeasti puolustettavissa ja ne ovat NATO-maita ja NATO:n vastuulla.
Ruotsilla vaan kun on sellainen Solidaarisuusjulistus.

Molemmilla on lisäksi Lissabonin sopimuksen auttamisvelvollisuus.
 
Tiedän että että tuo MVH:n PSV/PST-osuus on muokkautunut perinteisestä PSTOHJ-harjoituksesta, joka järjestettiin ennen SAH/TAH jälkeen erillisenä harjoituksena. On tullut joskus mietittyä, että miksiköhän tuota PST-harjoitusta ei voi jollain tavalla ympätä MEKH kanssa, vaikka harjoitusta vähän pidentäen? Onko Pohjankankaalla jotain rajoituksia vai..? Luulisi että olisi halvempaa tuoda Pohjoisen kevyempää kalustoa etelään, kun viedä etelän raskaampaa kalustoa Pohjoiseen. Panssarijoukot olisi jo valmiina Niinisalossa. Tuskin tuolla MVH PSV-osuudella on jatkoa kun MEK-koulutus pyörähtää taas oikeasti käyntiin.

Ohjusharjoituksen päätarkoitus on ampua taisteluammunnat kovilla panssarintorjuntaohjuksilla. Taisteluharjoitus on enemmän ja vähemmän vain oheisohjelmaa ammunoille kun kaikki eivät voi ampua yhtä aikaa (toki taisteluharjoituksen aikan mm. pidetään valtakunnallinen PST-ryhmien välinen taitokilpailu).

Miksi sitten Rovajärvellä. Kyse on aseiden vaara-alueista jotka ovat ohjusaseilla pituuden lisäksi äärettömän leveitä, eikä ne "pääty" valliin tai leikkauseen. PSTOHJ00M:n tai PSTOHJ83M:n voi ampua vain Rovajärvellä ja Pahkajärvellä. Pahkallakin voidaan vain ampua staattisesta asemasta yksi ohjus kerrallaan ns. "ampumateknisenä ammuntana", kun taas Rovalla voidaan ampua PSTOHJJ:een taisteluammunnat ml. hyökkäys tai viivytys usealta tasalta kaikilla joukkueen aseilla.

PSV-aseilla vaara-alueen määräytyminen on erilainen ja vastaa pitkälti kiväärikalibeerisia aseita ollen pitkä kapea suppilo. Lisäksi PSV- ja KIVKAL-aseiden vaara-alue voi päättyä valliin tai leikkaukseen joka lyhentää vaara-aluetta. Ilman tätä sääntöä mm. Hätilässä ei ammuttaisi olenkaan edes konekiväärillä puhumattakaan PSV-aseista. Pohjankankaalla voidaan ampua hyvin TYK-, PSV- ja KIVKAL-aseilla ml. singot kunhan vaara-alue on pääosin pohjois-etelä (tai päin vastoin) suuntainen. Ohjukset eivät mahdu ampuma-alueen kapeudesta johtuen Pohjankankaalle ollenkaan.
 
Molemmilla on lisäksi Lissabonin sopimuksen auttamisvelvollisuus

Suomi on varmaan koko EU:n ainoa jäsenmaa, joka jaksaa lapsellisesti lässyttää näistä mystisistä "EU:n turvatakuista". Ja kun tätä Euroopan Unionin yhteistä turvallisuus & puolustuspolitiikkaa suunniteltiin, niin eikös juuri Haloska ja Rauhanmerkki-Erkki vesittäneet sen turvatakuupykälän ? He kun halusivat että sopimus ottaisi huomioisi Suomen halukkuuden pysyä sotilaallisesti liittoutumattomana.

Eli tällä logiikalla Suomi haluaa olla epäluotettava vapaamatkustaja, joka ei halua auttaa muita, mutta samalla tietenkin vaatii itse kuseen joutuessaan muita apuun. Tuohon avunpyyntöön jotkut eteläisen Euroopan EU-maat voivat sitten hyvällä omallatunnolla lähettää solidaarisuuden osoituksenaan avustuksena vaikka laivalastillisen oliiviöljyä.
 
Tässä on vähän sama efekti kun siinä casessa missä se tyttö huusi sutta turhaan ja kun se susi sitten tuli niin kukaan ei usko. Kun sinun jokainen viesti alkaa jollain "varotuksella" niin mistä näistä tietää...

Älä huoli. En ota...ethän sinä edes kutsunut R*ssäntrolliksi, maanpetturiksi, vale-upseeriksi, paskakapiaseksi tai epäpäteväksi kuten täällä on tapana minua solvata...

Hei CV, hiukan itsehillintää. Olet ainakin väitetysti ammattisotilas, joten käyttäydy sen mukaisesti!

Ei tarvitse ihmetellä, jos kapiaisten arvostus reserviläisten silmissä heikkenee, jos käytös on tuollaista uhmaikäisen kakaran tyyppistä...

Hyväkin ammattitaito menee hukkaan, jos ei sitä osaa tuoda rakentavalla tavalla esiin. Tämä on keskustelufoorumi, eikä mikään panssarisodankäynnin näyttämö, jossa kuulua iskeä ja murtaa vastustaja kaikin mahdollisin keinoin.

Rehellisesti täytyy sanoa, että aiheuttaa myötähäpeää kun upseerismies ottaa itseensä hyväntahtoisesta piikittelystä nettifoorumilla. Se joka leikkiin lähtee, leikin kestäköön. Ei täällä ole pakko olla jos ahdistaa noin paljon.

Miten tuollainen henkilö voi kyetä menestyksekkäästi johtamaan joukkoaan painetilanteessa todellisella taistelukentällä, jos ei kestä edes pientä nälvimistä nettifoorumilla?

Siellä kun vihollinen ihan oikeasti ampuu kovilla, eikä osoita minkäänlaista kunnioitusta vastustajaa kohtaan...

Ammattilaisten tulisi näyttää kaikella tapaa esimerkkiä meille harrastelijaressuille, he ovat kuitenkin saaneet kalliin valtion kustantaman koulutuksen tehtäviinsä, joista heille maksetaan vielä palkkaa ja muita korvauksiakin.

Kukaan ei varmaan kiistä CV ammattiosaamistasi, ja sinulla on paljon annettavaa tälle foorumille. Toivoisi vain, että jatkossa nämä keskustelut voisivat tapahtua hyvässä hengessä ilman henkilöihin kohdistuvia hyökkäyksiä, eli ei provosoida eikä provosoiduta.

En ole tietenkään mikään mode, mutta luulisi nyt kaikkien ymmärtävän, ettei meillä perusressuilla voi olla kaikesta samanlaista tietämystä kuin asioiden pariassa ammatikseen toimivilla, mikä aiheuttaa väkisinkin tiettyä informaatioepäsymmetriaa ja typeriä heittoja...
 
Viimeksi muokattu:

Arkkitehtuuri
Varuskunnan keskeinen rakennus on arkkitehti Kalle Lehtovuoren suunnittelema[1] rakennustaiteellisesti erittäin edustava, vuonna 1935 valmistunut funkkistyylinen Lamellikasarmi. Kolmikerroksisen rakennuksen pohjapinta-ala on 3 706 m² ja tilavuus 48 100 m³.[2] Rakennus peruskorjattiin ensimmäisen kerran vuosina 1967−1968 ja uudelleen Museoviraston valvonnassa 2000-luvun alussa. Yhtenä huomattavana muutoksena ulkonäköön rakennuksen sisäänkäynteihin lisättiin tuulikaapit.[3] Samaa rakennustyyliä edustaa varuskuntasairaala vuodelta 1937. Pääosa varuskunnan nykyisistä rakennuksista on kuitenkin 1960-luvulta; näitä ovat muiden muassa esikuntarakennus (1963), tykki- ja voimisteluhalli sekä upseerikerho (nykyisin varuskuntakerho, 1964), aliupseerikoulun kasarmi (1966) ja Tykistökoulun rakennus (1969).[4] Varuskuntaan johtavan tien varrella sijaitsevan sotilaskodin rakennus on valmistunut vuonna 1939.[5] Vuonna 1953 rakennettiin läheiseltä Pori–Haapamäki-radalta pistoraide varuskuntaan.[6]
 
Hei CV, hiukan itsehillintää. Olet ainakin väitetysti ammattisotilas, joten käyttäydy sen mukaisesti!

Ei tarvitse ihmetellä, jos kapiaisten arvostus reserviläisten silmissä heikkenee, jos käytös on tuollaista uhmaikäisen kakaran tyyppistä...

Hyväkin ammattitaito menee hukkaan, jos ei sitä osaa tuoda rakentavalla tavalla esiin. Tämä on keskustelufoorumi, eikä mikään panssarisodankäynnin näyttämö, jossa kuulua iskeä ja murtaa vastustaja kaikin mahdollisin keinoin.

Rehellisesti täytyy sanoa, että aiheuttaa myötähäpeää kun upseerismies ottaa itseensä hyväntahtoisesta piikittelystä nettifoorumilla. Se joka leikkiin lähtee, leikin kestäköön. Ei täällä ole pakko olla jos ahdistaa noin paljon.

Miten tuollainen henkilö voi kyetä menestyksekkäästi johtamaan joukkoaan painetilanteessa todellisella taistelukentällä, jos ei kestä edes pientä nälvimistä nettifoorumilla?

Siellä kun vihollinen ihan oikeasti ampuu kovilla, eikä osoita minkäänlaista kunnioitusta vastustajaa kohtaan...

Ammattilaisten tulisi näyttää kaikella tapaa esimerkkiä meille harrastelijaressuille, he ovat kuitenkin saaneet kalliin valtion kustantaman koulutuksen tehtäviinsä, joista heille maksetaan vielä palkkaa ja muita korvauksiakin.

Kukaan ei varmaan kiistä CV ammattiosaamistasi, ja sinulla on paljon annettavaa tälle foorumille. Toivoisi vain, että jatkossa nämä keskustelut voisivat tapahtua hyvässä hengessä ilman henkilöihin kohdistuvia hyökkäyksiä, eli ei provosoida eikä provosoiduta.

En ole tietenkään mikään mode, mutta luulisi nyt kaikkien ymmärtävän, ettei meillä perusressuilla voi olla kaikesta samanlaista tietämystä kuin asioiden pariassa ammatikseen toimivilla, mikä aiheuttaa väkisinkin tiettyä informaatioepäsymmetriaa ja typeriä heittoja...

Kylläpä nyt kaikilla sinulla on taas suuri huoli UPSEERIEN (olenko muuten edes sanonut olevani upseeri?) ja KAPIASTEN uskottavuudesta. En minä ole täällä mikään työantajaani tai ammattiryhmäni edustaja edustan vain itseäni. Millä ihmeen perusteella minun pitäisi olla internet foorumilla joku esimerkki? Kalliin valtion kustantaman koulutuksen lääkäritkin ovat saaneet, mutta ei täällä kukaan huuda vastuuseen esimerkiksi kaikille ensiaputaitoisille. Kun minua syytellään heitän takaisin...mitä sitten? Eikös se ole internet keskustelujen tapa? Tapa taisi olla jo antiikissa käytössä yleisillä "foorumella" käydyissä keskusteluissa. Kun provosoidaan provosoidun, niin toisetkin provosoituu kun minä provosoin. Mikä sinä olet täällä ketään käskemään rauhoittumaan, varsinkaan kun tässä ei mitään ongelmaa edes ole ollut muilla kuin sinulla. Josko jätät modeille linjanvedot mikä on asialista ja mikä ei. Tuo sinun "isällinen asenteesi" ja itsesi muiden yläpuolelle asettaminen kyllä tällä hetkellä ärsyttää huomattavasti enemmän kun mikään tällä keskusteltu. Sitä paitsi mitä sinä teidät ensinäkin minun paineen sietokyvystä tai toisaalta siitä kuinka pärjään tulen alla? Veikkaan vahvasti että vain toista meistä on ammuttu kohti...

Josko palataan edes etäisesti topiikkiin ja jatkaa minun arvosteluani jossain sopivammassa topiikissa?
 
Viimeksi muokattu:
Kylläpä nyt kaikilla sinulla on taas suuri huoli UPSEERIEN (olenko muuten edes sanonut olevani upseeri?) ja KAPIASTEN uskottavuudesta.

Minusta on ihan hauskaa että täällä on ammattilaisia jotka sanovat kärkevästi. Kunhan muistat pitää suurvallan toleranssit meidän ressujen kanssa, koska ressut mukaanluettuna armeijammehan ON suurvaltatasoa kooltaan...

Veikkaan vahvasti että vain toista meistä on ammuttu kohti...

Ei tainnut olla mikään kansallispukuinen hevosmies huotsikalla...toivottavasti ei kuitenkaan ampunut RIITTÄVÄN kohti vaan tarpeeksi ohitse.
 
Eräs asiaa hyvin tunteva tosin vihjaili minulle että olisi toisinpäin.

Ettei tässä hieman vaikuttaisi jopa siltä, että kahdenvälisten turvatakuiden osalta ei tarkoituksella pidetä mitään kiirettä, jotta voidaan paremmin edistää sitä erään järjestön tarjoamaa turvatakuu-asiaa. Ihan vain tulee tällainen kuva, kun jossain vaiheessa tuntui että kovimmat Transatlanttishenkiset ihmiset pitivät suorastaan vastenmielisenä tätä Ruotsi-yhteistyöviritystä.

Siinä tapauksessa olisi helppoa uskoa että "jarruttelijana" nimenomaan Suomi, koska Ruotsin nykyhallitus ei jotenkin tule mieleen kun ajattelee porukkaa joka veisi Ruotsia päättäväisesti kohti NATOa. Ovatko Niinistö ja puoluejohtajat hissukseen sopineet, että tehdään näitä pieniä parantavia liikkeitä kuten Ruotsi-kuvio, Ottawan sopimuksesta irtautuminen (I wish!), puolustusmäärärahojen korotus (I wish even more!) ja samalla hiljaa hissutellaan kohti NATOa.
 
Kylläpä nyt kaikilla sinulla on taas suuri huoli UPSEERIEN (olenko muuten edes sanonut olevani upseeri?) ja KAPIASTEN uskottavuudesta. En minä ole täällä mikään työantajaani tai ammattiryhmäni edustaja edustan vain itseäni. Millä ihmeen perusteella minun pitäisi olla internet foorumilla joku esimerkki? Kalliin valtion kustantaman koulutuksen lääkäritkin ovat saaneet, mutta ei täällä kukaan huuda vastuuseen esimerkiksi kaikille ensiaputaitoisille. Kun minua syytellään heitän takaisin...mitä sitten? Eikös se ole internet keskustelujen tapa? Tapa taisi olla jo antiikissa käytössä yleisillä "foorumella" käydyissä keskusteluissa. Kun provosoidaan provosoidun, niin toisetkin provosoituu kun minä provosoin. Mikä sinä olet täällä ketään käskemään rauhoittumaan, varsinkaan kun tässä ei mitään ongelmaa edes ole ollut muilla kuin sinulla. Josko jätät modeille linjanvedot mikä on asialista ja mikä ei. Tuo sinun "isällinen asenteesi" ja itsesi muiden yläpuolelle asettaminen kyllä tällä hetkellä ärsyttää huomattavasti enemmän kun mikään tällä keskusteltu. Sitä paitsi mitä sinä teidät ensinäkin minun paineen sietokyvystä tai toisaalta siitä kuinka pärjään tulen alla? Veikkaan vahvasti että vain toista meistä on ammuttu kohti...

Josko palataan edes etäisesti topiikkiin ja jatkaa minun arvosteluani jossain sopivammassa topiikissa?

Huoh. :rolleyes:

Toisilla ei näköjään sitten ole minkäänlaista kykyä ottaa vastaan rakentavaakin kritiikkiä...

Ihan riippumatta siitä, että onko minua kohti ammuttu vai ei, niin oma itsetuntoni ei ainakaan riipu siitä, että kritisoiko joku minua tai toimintaani jollain nettifoorumilla.

Pointtina oli vaan se, että tarvitseeko ihan kaikkea mitä täällä kirjoitetaan ottaa niin tosissaan ja henkilökohtaisesti.

Vaikka saisit kaikesta aina oikeassa olevan maanpuolustussuurvisiirin arvonimen täällä, ja meitä kaikkia muita kiellettäisiin arvostelemasta kaikkitietävää CV:tä, niin mitä sitten?

Olisiko sellainen keskustelufoorumi kovin antoisa, jossa kaikki ovat aina täsmälleen samaa mieltä? Mitä sellainen keskustelu ketään hyödyttäisi?

Keskustelufoorumeiden pointti kun ei ole se, että kuka on aina oikeimmassa, vaan se että jaetaan erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä, joista kaikki voivat oppia jotain uutta.

Not every battle is worth fighting for...

Vanha sananlasku sanoo: "Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan"

Tosielämässäkin voi olla hyötyä siitä, että hieman miettii sitä miten sen oman asiansa esittää. Näin se oma sanomakin voi mennä paremmin perille.

Riidanhaastajista ei kukaan tykkää, olivat ne sitten itse asiassa miten oikeassa tahansa...

Asia on puolestani loppuun käsitelty.

Jatketaan yv:llä jos kiinnostaa...

End of OT.
 
Ettei tässä hieman vaikuttaisi jopa siltä, että kahdenvälisten turvatakuiden osalta ei tarkoituksella pidetä mitään kiirettä, jotta voidaan paremmin edistää sitä erään järjestön tarjoamaa turvatakuu-asiaa. Ihan vain tulee tällainen kuva, kun jossain vaiheessa tuntui että kovimmat Transatlanttishenkiset ihmiset pitivät suorastaan vastenmielisenä tätä Ruotsi-yhteistyöviritystä.

Siinä tapauksessa olisi helppoa uskoa että "jarruttelijana" nimenomaan Suomi, koska Ruotsin nykyhallitus ei jotenkin tule mieleen kun ajattelee porukkaa joka veisi Ruotsia päättäväisesti kohti NATOa. Ovatko Niinistö ja puoluejohtajat hissukseen sopineet, että tehdään näitä pieniä parantavia liikkeitä kuten Ruotsi-kuvio, Ottawan sopimuksesta irtautuminen (I wish!), puolustusmäärärahojen korotus (I wish even more!) ja samalla hiljaa hissutellaan kohti NATOa.

Loistava kuvio. Toivottavasti aavistelemasi kuvio toteutuu.
 
Back
Top