Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

Eli kuka vaurioitti Saksan C-lion kaapelia?

Jokin toinen alus sillä välin, kun katseet kääntyivät tähän bensalaivaan. Tiedetäänkö edes, missä vauriokohta on? Jos tiedettäisiin se ja ongelmien alkamisaika, voisi päästä eteenpäin. C-lion menee jonnekin Rostockiin asti eli mahdollisuuksia riittää.

Itse en yllättyisi, vaikka olisi Xin Xin tai vaikka Rin Tin Tin.
 
Jokin toinen alus sillä välin, kun katseet kääntyivät tähän bensalaivaan. Tiedetäänkö edes, missä vauriokohta on? Jos tiedettäisiin se ja ongelmien alkamisaika, voisi päästä eteenpäin. C-lion menee jonnekin Rostockiin asti eli mahdollisuuksia riittää.

Itse en yllättyisi, vaikka olisi Xin Xin tai vaikka Rin Tin Tin.
Tuolla lukee 25.12. kello 18.50
 
Ryssät puhuu meille:. "Me voimme esim rikkoa kaapelinne, laivoilla jotka ovat halutessamme vaikka raakaöljylastissa ja jotka voimme räjäyttää jos puututte asioihin. Te olette olemassa vain meidän armostamme."
Tajuaakohan ne millaisia naapureita ovat?

Ei ne mitään jyrää. Siellä on miinoitteet.

Kaikkeen on sitä paitsi varauduttu, jos Eagle S yhtäkkiä murenisi, niin siellä on maan parhaiten (tai ainakin lähestulkoon?) öljyntorjuntaan varustettu VL Turva.

https://www.doria.fi/handle/10024/117879 Laitanen, Santeri (2015): Vartiolaiva Turvan öljyntorjuntatekniikka

Kyllä ne onkin olleet fiksuja kun osasivat varustaa VL Turvan juuri oikein tällaista tapausta varten. Merivoimat tukee virka-apuna.

Oli muuten ensi kertaa kun näin PV:n kenraaliluutnantin eli kolmen leijonan kenraalin istumassa tiedotustilaisuudessa. Vaikka se ei puhunutkaan mitään. Veikkaan että tietoinen valinta pitää merivoimien/PV:n virka-apu tässä hyvin pienessä julkisuusroolissa, mennään siviiliviranomaiset tai puolisotilaalliset (merivartiosto) edellä.
 
Viimeksi muokattu:
Karkeasti tuon Wikipedian kartan mukaan jos Helsingistä vetää suoran viivan Viron Naissaareen, niin Saksan C-lion kaapelin pitäisi kulkea sen viivan länsipuolella.

Tämän hyvän selostuksen perusteella saa sen kuvan että Eagle-S luona on oltu jo hyvän aikaa ennen tuota linjaa, enkä jaksa uskoa että alusta olisi ajatettu ketju alhaalla eteenpäin. Tämän mukaanhan siis alukselle olisi noustu klo 00:28 (kv-vesialueella?) joka tapauksessa hyvän matkaa ennen C-lion kaapelia!

Tässä vielä Eagle-S reitti:


Eli kuka vaurioitti Saksan C-lion kaapelia?
Kyllä siellä vispilä oli paikalla puolilta öin. Saattoivat tosiaan nousta jo silloin paattiin.
 
Tuolla lukee 25.12. kello 18.50

Eilen klo 16.50 alkaen, ei klo 18.50:

https://status.hetzner.com/incident/e21c3bfb-d22c-4655-856a-6c91f33bd482

Backbone connection fault between Frankfurt - Helsinki​

Status: Identified
Affected systems: Backbone
Start: 2024-12-25 16:50 UTC+0
Add to calendar
  • Description
    We are currently experiencing a fault in the backbone connection between Frankfurt and Helsinki. This may lead to brief latency issues. Please bear with us. As soon as more information is available, we will post it here. We apologize for any inconvenience. Thank you for your understanding.
 
Jokin toinen alus sillä välin, kun katseet kääntyivät tähän bensalaivaan. Tiedetäänkö edes, missä vauriokohta on? Jos tiedettäisiin se ja ongelmien alkamisaika, voisi päästä eteenpäin. C-lion menee jonnekin Rostockiin asti eli mahdollisuuksia riittää.

Itse en yllättyisi, vaikka olisi Xin Xin tai vaikka Rin Tin Tin.
Kaapelitutka kertoo aika tarkalleen vauriokohdan. Toi matka ei ole kaapelitutkalle matka eikä mikään.
Siis puhun nyt optisista kaapeleista, en estlink 2:sta.
Toki toi Suomen ja Sakujen välinen kaapeli on jo liian pitkä tutkalle, mutta hallintajärjestelmät kyllä ilmoittaa vaikka 0,1dB muutoksista.
 
Viimeksi muokattu:
Noh, miksi alus sitten tuli Suomen aluevesille jos ei kerran ollut pakko? Oliko ne vain tyhmiä?

Onko meille kerrottu kaikki mitä siellä merellä on tapahtunut ja keitä on siellä on ollut tekemässä ja miten?
Miehistö on varmasti jostakin ököpökö-diktatuuri maasta, jossa naamioituneen aseistautuneen viranomaisen käskyjen noudattamatta jättäminen tietää nappia otsaan?
 
Eilen klo 16.50 alkaen, ei klo 18.50:

https://status.hetzner.com/incident/e21c3bfb-d22c-4655-856a-6c91f33bd482

Backbone connection fault between Frankfurt - Helsinki​

Status: Identified
Affected systems: Backbone
Start: 2024-12-25 16:50 UTC+0
Add to calendar
  • Description
    We are currently experiencing a fault in the backbone connection between Frankfurt and Helsinki. This may lead to brief latency issues. Please bear with us. As soon as more information is available, we will post it here. We apologize for any inconvenience. Thank you for your understanding.
 

Liitteet

  • Screenshot_20241226_180518_Chrome.webp
    Screenshot_20241226_180518_Chrome.webp
    36.4 KB · Luettu: 41
  • Screenshot_20241226_181037_Chrome.webp
    Screenshot_20241226_181037_Chrome.webp
    72.1 KB · Luettu: 30
Eilen klo 16.50 alkaen, ei klo 18.50:

https://status.hetzner.com/incident/e21c3bfb-d22c-4655-856a-6c91f33bd482

Backbone connection fault between Frankfurt - Helsinki​

Status: Identified
Affected systems: Backbone
Start: 2024-12-25 16:50 UTC+0
Add to calendar
  • Description
    We are currently experiencing a fault in the backbone connection between Frankfurt and Helsinki. This may lead to brief latency issues. Please bear with us. As soon as more information is available, we will post it here. We apologize for any inconvenience. Thank you for your understanding.

18:50 oli kääntynyt jo hyvän matkaa Suomen puolelle, 16:50 on juuri ennen laivan oletettua pysäyttämistä ja sitä seurannutta paikoillaan pyörimistä. Saksan kaapeli kulkee karkeasti juuri noilla huitteilla 🤯

Tässä vielä tuo laivan kulku:

Taitaa olla selvä peli tämänkin:
Cinia kertoo tiedotteessa, että vikatilanteen todennäköisenä syynä pidetään kaapelikatkosta, joka on onnistuttu paikallistamaan Suomenlahdelle Porkkalanniemen edustalle.
 
Kaapelitutka kertoo aika tarkalleen vauriokohdan. Toi matka ei ole kaapelitutkalle matka eikä mikään.
Siis puhun nyt optisista kaapeleista, en estlink 2:sta.
Toki toi Suomen ja Sakujen välinen kaapeli on jo liian pitkä tutkalle, mutta hallintajärjestelmät kyllä ilmoittaa vaikka 0,1dB muutoksista.

Kun vauriokohta tiedetään, voisi joku hyvä editoija kokeilla... Marinetraffic näyttää haulla myös historian. Ottaa kuvakaappauksen merialueesta laivoineen 25.12 klo 18.50 (UTC +2 laskettava) ja piirtää siihen C-lionin jostain paremmasta kartasta. Siitä voi sitten katsoa, kuka on linjan päällä.

Toki nyt voisi jo tehdä saman ja katsoa koko linjan päällä 18.50 olevat laivat Rostockiin asti, mutta onkohan niitä sitten paljon.
 
En vain tajua logiikkaa näiden kaapelirikkojen taustalla.

Vaikka Suomi on näissä vähn kädetön, niin kyllä Suomi ja Viro yhdessä näihin pikkuhiljaa etsivät jonkun ratkaisun. Opitaan tarkkailemaan paremmin, miettimään nopeaa reagointia, pohtimaan aluevesien laajentamista, viranomaisten yhteistyö nopeutuu.

Ja EU lienee myötämielisempi tiukempiin toimiin kun rikkoja on alla useampia. Ymmärrän toki, että Venäjällä on hyvä olla kyky tämänkaltaiseen kiusaan.

Mutta mikä järki on tehdä näitä pienissä erissä siten, että vauriot ehditään korjata eikä näistä synny merkittävää, arkea haittavaa vahinkoa. Näkisin että tällaisena tästä on lähinnä hyötyä Suomen ja Viron varautumiselle.
Tällä pidetään painetta viranomaisten järjestelmissä yllä, ei ollut sattumaa, että hyökkäys tapahtui juhlapyhänä. Lepo, jota pyhät tuovat, jäi nyt lyhyeksi. Toinen asia on näyttää suomalaiselle yleiölle, mitä venäjän vastustaminen aiheuttaa.
 
Mielestäni tässä tilanteessa asianmukainen vastaus olisi:
- Tankkerin takavarikointi ja miehistön pidättäminen "tutkinnan ajaksi" = voisi kestää pitkäänkin
- Ahvenanmaan militarisointi välittömästi
- Maarianhaminan konsulaatin lakkautus välittömästi
- Laivasto (Nato?) Suomenlahdelle ns. jatkuvaan sotaharjoitukseen

Mitä muuta voitaisiin tehdä? Jos mennään tarkasti kansainvälisten lakien ja käytäntöjen mukaan niin ei oikein mitään kai?
 
Louhimiehen Konflikti-sarjan toisen tuotantokauden teaseri on julkaistu tänään. Eli ulkopoliittinen johto on valinnut yhteisen tiedotuslinjan jossa ongelmaksi nimetään jo tänään Venäjän varjolaivasto. Ei vielä Venäjää kun tutkintakin on kesken ja silleen.

 
18:50 oli kääntynyt jo hyvän matkaa Suomen puolelle, 16:50 on juuri ennen laivan oletettua pysäyttämistä ja sitä seurannutta paikoillaan pyörimistä. Saksan kaapeli kulkee karkeasti juuri noilla huitteilla

Taitaa olla selvä peli tämänkin:
Cinia kertoo tiedotteessa, että vikatilanteen todennäköisenä syynä pidetään kaapelikatkosta, joka on onnistuttu paikallistamaan Suomenlahdelle Porkkalanniemen edustalle
Marinetrafficin 16.50 laitetaan se +2 että saadaan Suomen aika, jos siis etsitään Suomen aikaa. Vai tuliko vika 16.50 Suomen aikaa?
 
Marinetrafficin 16.50 laitetaan se +2 että saadaan Suomen aika, jos siis etsitään Suomen aikaa. Vai tuliko vika 16.50 Suomen aikaa?

Vika tuli eilen 16:50 UTC eli 18.50 Suomen aikaa. Marinetraffic näyttää tuota UTC-aikaa. Myös tänne linkattu saksalainen tiedote näyttää UTC-aikaa.
 
Back
Top