Suomen ja Viron välisessä kaasuputkessa vuoto

Newnew Polar Bear rekisteröity Hong Kongiin. Mutta kovin kaukana kotisatamastaan seilaa pieni konttisyöttöalus. Mutta eikös ryssä olekin kiertänyt noita pakotteita rekisteröimällä aluksia kiinaan? Mm. Suomesta hankitun aluksen piti mennä Kiinaan, mutta joutuikin pietariin.

 
Ei ryssät sentään james bondeja ole.

Ryssäläinen ratkaisu on se, että SGV Flotti on hakenut oikean sijainnin, pudottanut ankkurin ja sen jälkeen täyttä eteen. Siinä on sitten länsimaiselle oikeusjärjestelmälle ihmettelyä, että oliko sotaa, hybridivaikuttamista vaiko ihan huonoa merimiestaitoa kovassa myrskyssä.

Ryssä ei välitä siitä, että jää jäljet ja länsimaat kansalaisia myöten näkevät netistä SGV Flotin häröilyn tapahtumapaikalla. Ei vaan välitä, joten mitä väliä.

Lopputulosta emme tule koskaan saamaan käräjäoikeudesta ja viranomaiset hautaavat oman kantansa sisältävät kansiot arkistoon.
Jospa seuraavan kerran kun tuo SGV Flotti on kansainvälisellä vesillä, niin joukko tunnistamattomia vihreitämiehiä käy siellä tutkimuskäynillä. Kattomassa onko ankkurissa betonin jäämiä.
 
Minä olen myös sitä mieltä, että nuo tiedotustilaisuudet ja osaksi tutkinnatkin on vähän naurettavia. Paljon noihin ei paukkuja kannata tuhlata. Kaikki tietää kuka nuo jutut teki, mutta 100% todisteita ei saada. Mun mielestä teatteria, mutta kai sitäkin on pakko tehdä. Mun mielestä se Stubin kuittaus asiaan oli hyvä ja kertoi kaiken riittävän.

Kannattaisi nyt miettiä mikä on se vastaliike. Se ettei todisteita saada, ei missään nimessä pidä estää kostoa, koska koko maailma tietää kyllä tekijän. Se kosto pitää olla kunnollinen, ovela ja sellainen mikä sattuu. Sen kaiken ei tarvi olla edes julkinen. Ei mitään pöhlöjä julkilausumia, vaan puukkoa perseeseen. Kostamatta tätä EI voi jättää.
No vaikka ne kaikki Päivitetyt bemarit Ukrainalle ja tilalle uudet cv9030:Set.
 
Jos tässä nyt aletaan Suomen taholta miettimään miten noita putkia yms voidaan suojata, lähdetään ihan väärästä päästä liikkeelle. Ei niitä voi.

Sinällään tilanne on helppo, kun tiedetään tekijä ja aika hyvin tekotapakin. Nyt vain pitää viedä siltä tekijältä motivaatio tehdä noita katkaisuja jatkossa.

Eikö tämä Itämeri pitänyt muuttua joksikin NATO-järveksi ? Ei siltä oikein vaikuta.

venäjä käy meriliikennettä jostain Itämeren epätoivoisen pussinperän pohjalta Pietarista. Pelkkiä NATO-maita ympärillä. Eiköhän tuohon liikenteeseen löydy kymmeniä eri tapoja vaikuttaa ?

Tällaista se ehkä tuleva, presidentti suoltaa. En tiedä teistä, mutta itse olen täysin kyllästynyt tällaiseen tyhään, asioita pyörittelevään ja itsestään selvyyksiä toistelevaan puheeseen.

Mikäli Venäjä on tämän tekijäksi, ja teko on tarkoituksellinen, niin totta kai se tulee vaikuttamaan sanktioihin Venäjää kohtaan. Sen pitää vaikuttaa myös meidän infrastruktuurimme valvontaan, sanoi Haavisto.
 
Viimeksi muokattu:
Löysimpäs vielä .csv:nä nuo AIS datatkin. Nopeuden muutos on melkosen selkeä piikki

Katso liite: 85073
Selvä ja erikoinen tuo jarrutus, mutta onko merkittävä nopeuden pudotus 11 => 9? Onko jotain lähestyvää/risteävää alusta, joka voisi tuon selittää? 9 on vielä kohtuu reipas vauhti.
 
Selvä ja erikoinen tuo jarrutus, mutta onko merkittävä nopeuden pudotus 11 => 9? Onko jotain lähestyvää/risteävää alusta, joka voisi tuon selittää? 9 on vielä kohtuu reipas vauhti.
Ei ainakaan näkyvää, vain yksi nopeampana edellä.
1697091143048.png


Tässä alla liitteessä on pidemmältä ajalta nopeus. Myrskyn keskellä vaihteli paljon. Selvä hidastuminen myös aiemmin Hangon eteläpuolella.
Tuo alentunut nopeus putken kohdalla on toki vain 1 mittapiste, mutta
  • Muut mittaukset ympärillä on antaneet vakaita lukemia.
  • Lisäksi tuo vastaa täydellisesti seismisen tapahtuman aikaan.
  • Nopeus myös kasvaa tämän jälkeen, mikä voisi (ehkä) viitata siihen että ankkuri tms tippui matkalta. Mutta kovasti mutuilua.


Katso liite: speedchart.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mutta kovin kaukana kotisatamastaan seilaa pieni konttisyöttöalus.

Kyseessä on tänä vuonna Koillisväylän kautta kulkevan reitin avanneen kiinalaisvarustamon alus:


Kukaan ei kuitenkaan pannut merkille, että vieressä purjehtii samaan suuntaan Venäjän lippu liehuen maailman ainut ydinkäyttöinen rahtilaiva Sevmorput.

edit: vaihdettu linkki ei-venäläiseksi
 
Kukaan ei kuitenkaan pannut merkille, että vieressä purjehtii samaan suuntaan Venäjän lippu liehuen maailman ainut ydinkäyttöinen rahtilaiva Sevmorput.

Sen ylitys ei vastaa seismistä havaintoa.

Tässä newnew Polar Bear nopeus ja seisminen havainto ajallisesti synkronoituna:
(Hyvä muistaa että tuo alentunut nopeus on vain yksi mittaus, joka nyt vielä sattui osumaan todella keskelle. )

1697094766488.png

1697092964396.png
1697093237017.png
 
Viimeksi muokattu:
S'oon kuulkaas, poijjaat, hyvin yksinkertaista maskirovkaa koko homma:

-Yksi alus on ottanut kaasuputken ankkurinsa vedettäväksi ja joku toinen on pistänyt paukun (mahdollisesti ajastettuna tai kauko-ohjattuna) aivan summassa jonnekin.
-Paukulla itsellään ei ole muuta virkaa kuin antaa seisminen jälki tuolle peilaukselle ja samalla vihulainen saa oikein hyvän tiedon siitä millä tolalla esim. seismisten tapahtumien jäljitys täällä meillä tällä hetkellä on. Kuvitetut raportit he voivat kätevästi lukea niiden toimijoiden nettisivuilta jotka tykkäävät käyttää sanaa "hyytävä".
-Kun putkesta ei löydy räjähdyksen jälkiä vaan näyttää siltä että se on raahautunut jonkin perässä, on tapahtumaa sangen vaikea todistaa tahalliseksi, olkoot alueella pyörinyt kuinka monta ydinmaatuskaa tahi Kiinan konttivesseliä tahansa.
-Porukka on hämillään ja viranomaisen tiedottaminenkin kuulostaa hyvin epämääräiseltä kun "Väittävät et putki vois olla vahingossa tuhoutunut mutku norjalaiset sanoo et siellon pamahtanut!".

Eli onko nyt jossain tullut julki tietoa että tuo seisminen piikki ja mahdolliset raahautumisjäljet olisivat edes samalla alueella? Epäilemättä jossain on pamahtanut mutta sehän ei sulje pois sitä että joku alus on vahingossa tai tahallaan raahannut putkea ankkurillaan rikkoen sen.

Maskirovka toimii juuri näin: Luodaan hämmennystä ja epävarmuutta periaatteella suattaahan tuo olla vuan suattaahan tuo olla olemattaennii. Nyt porukka spekuloi netissä kilpaa siitä mikä on homman nimi ja saattaapa siellä jopa joku vahingossa vielä kuumapäisyyttään paljastaa jotain strategistakin. Ja vihulainen seuraa naureskellen vierestä.

Eli muistakaa keskustellessanne että vihulainen seuraa tätäkin keskustelua.

edit. Typo ja viivojen boldaukset for your pleasure
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo meriselitys ihan huono ole.
Sellanen huomio tähän väliin, että tuo alusten seuranta (AIS) perustuu aluksen itsensä toimittamiin paikkatietoihin. Eli jos halutaan lähettää AIS-järjestelmälle väärennettyä paikkatietoa, niin se onnistuu. Tällä voisi hämmentää ainakin siviilitoimijoita (kuten täälläkin nähtyjä lehdistä saatuja ja itse hankittuja MarineTrafficin paikannuskuvia). Viranomaisten tutkapaikannuksiin se ei kuitenkaan vaikuta. Viranomaiset siis luultavasti tietävät pitävätkö tuon ryssäpaatin paikkatiedot kutinsa.
Mitäs luulet viranomaisten reagoivan kun AIS ja tutkatieto poikkeaa toisistaan? Aivan, ei olisi mitään muuta kuin idioottimainen yritys ja tapa ajattelemattaan vetää huomiota puoleensa syöttämällä AIS:lle väärää positio ja suuntadataa varsinkin noin kapeassa paikassa mistä sinua seurataan monella tavalla molemmilta puolilta.
 
Selvä ja erikoinen tuo jarrutus, mutta onko merkittävä nopeuden pudotus 11 => 9? Onko jotain lähestyvää/risteävää alusta, joka voisi tuon selittää? 9 on vielä kohtuu reipas vauhti.
Mun mielestä liian kova jo toi 9kn pelkästeen(16km/h), luulis veden aiheuttavan valtavan nosteen ankkurille, ihan sama painaako tonnin vai kaks, siihen kylkeen vielä helvetisti kettinkiä, niin kyllä se vauhti enemmän hiipuu, miettikää jos tosta vauhdista ne nappais kiinni, mitkä voimat siihen laivaan kohdistuis
 
Kaikki puhuu pinnalla kelluvista laivoista.
Mites sukellusvene joka ei näy? Voiko sellaisella vetää putken käyräksi?

.
 
Back
Top