Suomen ja Viron välisessä kaasuputkessa vuoto

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Klasu
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
SUpo,krp, valtiovaltaa myöten kerrotaan miten hyvin me ollaan varauduttu. Tapahtumien jälkeen. Pitäiskö painopistettä muuttAa?

Tuskin mikään soutuvene ahvenia kalastamassa ole siellä ollu. Luulis et jossain tutkassa ois näkyny. Miks ei ajettu helvettii sitä paattia pyörimästä kaasuputken läheltä?
 
SUpo,krp, valtiovaltaa myöten kerrotaan miten hyvin me ollaan varauduttu. Tapahtumien jälkeen. Pitäiskö painopistettä muuttAa?

Tuskin mikään soutuvene ahvenia kalastamassa ole siellä ollu. Luulis et jossain tutkassa ois näkyny. Miks ei ajettu helvettii sitä paattia pyörimästä kaasuputken läheltä?
"Talousalue" on aluevesien ulkopuolella. Se lasketaan kansainväliseksi merialueeksi. . Ulkomaisilla aluksilla on talousvesillä käytännössä samat vapaudet liikkua kuin aavalla merelläkin.

Jokaisen aluksen liikkeet tiedetään. En myöskään voi suhtautua kuin huvittuneesti siihen, että Suomeen muka tarvitsisi Norjasta asti kertoa, mitä merellämme kuuluu. Enkä tarkoita nyt seismologeja.
 
Varmaan samaan kuin media ja kaikki muutkin? Nähdäkseen jäljet ja analysoidakseen itse jälkiä.
Tottahan toki uteliaisuus on tuttua mutta eiköhän noi kuvat ja tiedot tapahtumapaikalta ole punakynän alla toistaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Marinetraficin kuva, Purunpää työssä. Tuossa onnääkynyt muutaman päivän punaiset Avoid Area -merkit.
 

Liitteet

  • putki.png
    putki.png
    10.7 KB · Luettu: 45
"A sharp drop in pressure in the pipeline triggered initial warnings of a possible puncture. Hourly data from Estonia’s transmission system operator, Elering, analysed by Reuters, showed a sudden drop in pressure at 23:00 GMT from 34.5 bar to around 12 bar. A further decline to just 6 bar occurred approximately one hour later, suggesting that gas had escaped into the surrounding ocean"
Tässä on jotain, jota en ihan ymmärrä. Tieto kaasuputken rikkoutumisesta saadaan sitä kautta, että katoppa vaan kun paine alenee tässä pikku hiljaa, on varmaan jotain sattunut?

Eikö tommoseen kriittiseen infrastruktuuriin ole pantu kylkeen kaapelia, joka rikkoutumisesta nähdään katkeaminen heti, sekunnin ja kymmenen metrin tarkkuudella? Ja silloin voidaan saman tien lähettää pikavene/helikopteri/younameit pysäyttämään juuri sillä paikalla toikkaroiva alus tutkittavaksi? Olkoonkin kansainvälisellä merialueella, niin kyllä putkilinjan rikkominen antaa valtuudet pysäytellä aluksia Suomen talousalueella.
 
Veikkaanpa, että Kojonen puhuu ns. muunneltua totuutta ja todellisuudessa viranomaiset käskivät tuon mennä tuonne pyörimään ja katselemaan, mitä siellä tapahtuu. Voi olla, että on jopa todisteita hallussa, joita ei haluta vielä paljastaa erilaisista syistä. Minä en usko sattumaan. En tuollaiseen.
Selitys murtajan kausikoeajoista on ihan uskottava ja heidän normaali rutiinien mukainen, muutama vuosi sitten räpsin valokuvia Arctian murtajasta tällä samalla viikolla joka pyöritteli erilaisia kalibrointiympyröitä valmistautuessaan tulevaan jäänmurtokauteen. Toki hyvässä valheessahan on aina 95% totta joten sikäli tuo olisi loistava peitetarina koska se on myös 100% mahdollinen.
 
Tässä on jotain, jota en ihan ymmärrä. Tieto kaasuputken rikkoutumisesta saadaan sitä kautta, että katoppa vaan kun paine alenee tässä pikku hiljaa, on varmaan jotain sattunut?

Eikö tommoseen kriittiseen infrastruktuuriin ole pantu kylkeen kaapelia, joka rikkoutumisesta nähdään katkeaminen heti, sekunnin ja kymmenen metrin tarkkuudella? Ja silloin voidaan saman tien lähettää pikavene/helikopteri/younameit pysäyttämään juuri sillä paikalla toikkaroiva alus tutkittavaksi? Olkoonkin kansainvälisellä merialueella, niin kyllä putkilinjan rikkominen antaa valtuudet pysäytellä aluksia Suomen talousalueella.
Mikähän olisi se tekninen ratkaisu, joka tuottaa tiedon vuodosta / putken vaurioitumisesta:
1. Mitä fysikaalisesti mitattavissa olevaa ilmiötä ja mistä (putkesta vai ympäristöstä) siellä pitäisi mitata ja miten (millä laitteella), jos paineen alenema ei kelpaa?
2. Paikka 10m:n tarkkuudella. Se tarkoittanee vähintään 8000 mittaus/valvontakanavaa ja niiden datan talletusta/käsittelyä 80 km:n linjassa (=80 000 m/10m), lienee aika suuri mittaus-/valvontajärjestelmä?
3. Miten saadaan tieto pintaan (0...60) m:n (vai paikoin syvemmältä?) veden alta mitta-anturin datasta 1 sekunnissa. 3a) Oletan, että dataa saa jonkun aikaa käsitellä eli, että ei tarvita tietoa 1:s;ssa vaan 1 sekunnin tarkkuudella tapahtumasta, joka sekin taitaa vaatia mittaustaajuudeksi vähintään f= 2 Hz (kaksi tai useampi mittaus / 1 s). Kanavien määrä ei liene ongelma datan käsittelyn kannalta, mutta johtimien, lähettimien tms. tiedonsiirron kannalta taitaa olla aika vaikea toteuttaa (8000 mittausta tai enemmän / 1 s) reaaliaikaista valvontaa. Mikä olisi realistisesti toteutettavissa oleva tiedonsiirtomenetelmä?
4. Miten laitteiston toiminta todennetaan/varmennetaan/kalibroidaan? Varmennetaan, että mitataan sitä mitä halutaan (ks. 1) ja saatu data on käyttökelpoista ja se on oikein sekä riittävän tarkkaa. Esim. Eripituiset kaapelit eri kanavilla --> jännitehäviö kaapeleissa/kanava erilainen, mutta toki hallitavissa esim. mittakanavien kalibroinnilla. Lämpötilan muutoksien vaikutus (kesä vs.talvi, meren pinta vs. pohja, meriveden lämpötilakerrostumat ja niiden vaihtelu ja sen vaikutus mitta-anturiin, mittalaitteisiin ja tiedonsiirtoon.
5. Miten hallitaan mitta-antureiden/-laitteiden vikaantuminen, pitääkö mittaus ja tiedonsiirtokyky vähintään tuplata = 16000 kanavaa (=mitta-antureita putkessa, vahvistimia jossakin, ehkä useampia)?

6. Mikä hyöty olisi 1 s:n "kuitenkin epävarmasta" mittaustiedosta vs. muutaman tunnin painedatasta havaitun varmaan painealenemaan perustuvasta varmasta fysikaalisesta mittauksesta?
Mitä noina muutamina tunteina tai päivänä voitaisiin tehdä epävarman tiedon pohjalta? Arvelen, ettei mitään.

ICT ja mittausspesialistit voinevat kommentoida esim. laitteistotarvetta, datan tallennusta, sen käsittelyä ja kaapelointiviidakkoa 8000 tai useamman kanavan suhteen.
Itse en keksi, mitä fysikaalista ilmiötä pitäisi mitata pikin linjaa (jos paineen muutos ei kelpaa), miten, millä laitteilla ja miksi nopeasti (1 s vasteen vaade vs 10 m:n tarkkuus)

Arvelen, että luonnontieteet ja resurssit rajoittavat jonkun verran haaveiden toteuttamista?
 
Mikähän olisi se tekninen ratkaisu, joka tuottaa tiedon vuodosta / putken vaurioitumisesta:

Meillä oli valokuidun katkon selvittämiseen laite, joka kertoi etäisyyden metreinä.

Eli putken kylkeen voisi laittaa laittaa kuidun (molemmin puolin putkea) johon syötetään signaalia (voi olla ihan käytössäkin). Jos liikenne loppuu, tutkaillaan etäisyys.

 
Meillä oli valokuidun katkon selvittämiseen laite, joka kertoi etäisyyden metreinä.

Eli putken kylkeen voisi laittaa laittaa kuidun (molemmin puolin putkea) johon syötetään signaalia (voi olla ihan käytössäkin). Jos liikenne loppuu, tutkaillaan etäisyys.

Eikös se ole eri asia mitata kaasuputken vuotoon johtavaa vauriota vs. valokuidun tms. putken pintaan asennetun kaapelin katkeamista/murtumista? Ensimmäinen (vuoto) ei välttämättä seuraa jälkimmäistä, ja jälkimmäinenkään ei välttämättä seuraa ensimmäistä vauriota.

Pitäisi olla joku mitattavissa oleva ilmiö, joka tunnistaa vuotoa aiheuttavan reiän (pienen tai suuren), repeämän jne putken seinämässä, mutta se ei saa reagoida putken pintaan kohdistuneisiin "raapaisuihin", jotka eivät puhkaise putken seinämää.

Arvelen, että vuotoreiän/-repeämän ei välttämättä tarvitse olla kovin suuri (vaurioittamismenetelmästä tietysti riippuen) eikä se luonnostaan (sisäpuolisen paineen) vuoksi ole poikkileikkaustasossa (katkauspinnalla) vaan putken pituussuunnassa tai ehkä kierresaumatun putken kierresauman suunnassa (riippuu putken mitoituksesta, hitsin suunnasta ja laadusta, hitsi on yleensä "heikko kohta", ja vaurion syystä/tekotavasta). Ajatus on, että ankkuri tms. "piikki" puhkaisee reiän kosketusvoimallaan ja reikä tai repeämä leviää putken paineen vuoksi pituussuunnassa.

Paineen aiheuttama maksimipääjännitys ja -venymä putken seinämässä on kehänsuuntainen ja sitä vastaan kohtisuora särö/repeämä syntyy seinämään pituussuuntaan tasalaatuisessa putken seinämässä. Jos putki vedetään "poikki", niin sitten tilanne on erilainen. Mittausjärjestelmän tulisi tunnistaa ja havaita molemmat vaurioitumistavat. Jälkimmäinen lienee helpommin havaittavissa.
 
Eikös se ole eri asia mitata kaasuputken vuotoon johtavaa vauriota vs. valokuidun tms. putken pintaan asennetun kaapelin katkeamista/murtumista?

Niin, se riippuu täysin siitä, miten putkea on vahingoitettu. Nordstream tyyppinen pamaus löytyy varmasti, samoin kuin se miten tämän putken kohdalta on mediassa kuvattu (mutta josta ei ole kuvaa meille annettu). Tämähän oli betonissa ja maatäytöllä?

Kuituja voi vetää useita tai vaikkapa kieriä sen spiraalille putken ympäri, jolloin kuitu katkeaa, oli vaurio pitkittäin tai poikittain.

Se ei kyllä toimi, että sinne laitetaan jotain vikaantuvia antureita metrin välein tm.
 
Viimeksi muokattu:
Newnew Polar Bear rekisteröity Hong Kongiin. Mutta kovin kaukana kotisatamastaan seilaa pieni konttisyöttöalus. Mutta eikös ryssä olekin kiertänyt noita pakotteita rekisteröimällä aluksia kiinaan? Mm. Suomesta hankitun aluksen piti mennä Kiinaan, mutta joutuikin pietariin.

Vähän kuten arvasinkin, niin Newnew Polar Bearin jäljet johtavat sylttytehtaalle, eli ryssälään:

 
Vähän kuten arvasinkin, niin Newnew Polar Bearin jäljet johtavat sylttytehtaalle, eli ryssälään:


Newnew Polar Bear on Hongkongin lipun alla purjehtiva 169-metrinen rahtialus, jonka kotisatamaksi on merkitty Kyproksen Limassol.

Olisikohan kotisatama kuitenkin Hong Kong... :unsure:

 
Vai onko se sittenkin Limassol?

 
Back
Top