Rantojen mies
Kenraali
Keskustelupalstalla on tapana keskustella. Moni haluaa niin jopa tehdä. Täällä mpnetissä sitä on tehty vuosia. Siihen kuuluu teorioiden, ajatusten ja erilaisten mahdollisuuksien ilmoille tuominen, jopa lennokkaiden ajatusten heittely. Varmaan on vaikeaa keskustelupalstalla, jos moinen harmittaa.Vitutti muuten tuo viestisi sen verran, että tein yhteenvedon tähän ja Itämeren turvallisuustilanne -viestiketjuun kirjoittamistani aihetta käsittelevistä viesteistä:
Suomen ja Viron välisessä kaasuputkessa vuoto
- Ensimmäisessä viestissäni tähän ketjuun 12.10.2023 9:32 vastasin @Cappe'n kommenttiin "Mutta kovin kaukana kotisatamastaan seilaa pieni konttisyöttöalus" linkillä High North Newsin uutiseen, jossa kerrottiin kiinalaisvarustamon avaamasta uudesta Koillisväylän-reitistä. Juttu oli julkaistu kaasuputken vaurioitumisen jälkeen, mutta siinä ei vielä tunnistettu yhteyttä konttilaivan liikkeisiin. Mainitsin myös harvakseltaan näillä vesillä vierailevan Sevmorputin, koska en huomannut, että kukaan olisi pannut viestiketjussa sitä aiemmin merkille. Ensimmäinen linkkini oli venäläiseen uutislähteeseen (muistaakseni PortNews) ja vaihdoin sen vähän ajan päästä High North Newsiin.
- 12.10.2023 22:13 laitoin kaksi AIS-seurantajärjestelmästä otettua kuvakaappausta, jossa näkyy jäänmurtaja Otson reitti täsmälleen vauriokohdan yli vuorokautta ennen Newnew Polar Bearia. En yrittänyt vihjailla, että Otso olisi ollut syyllinen vaurioon (vaikka tästä toisaalla vitsailinkin), vaan ennemminkin pohdin itsekseni, että olisiko alueella koeajoja tehnyttä jäänmurtajaa pyydetty käymään tarkastamassa jotain putken lähistöllä tapahtunutta epämääräistä toimintaa. 22:55 vastasin @Cappe'n viestiin ehkä tarpeettoman sarkastisesti, koska olin ennemminkin samaa mieltä @karih'n kanssa.
- 17.10.2023 23:25 oikaisin @Cappe'n linkittämässä uutisessa olleen vähäisen faktavirheen Newnew Polar Bearin kotisatamasta. Seuraavissa viesteissäni 23:47 ja 00:13 jatkoin väittelyä, koska omat tietoni aluksen kotisatamasta olivat peräisin luokituslaitoksen (Lloyd's Register) järjestelmästä sekä S&P:n Sea-web -tietokannasta. Toin myös esiin epäilykseni siitä, että alus olisi kaasuputken vaurioitumisen takana, mutta epäilin edelleen ankkuriteoriaa. Tuossa vaiheessahan ei ollut tiedossa, että ankkuri oli irronnut. Seuraava viestini 1:20 jatkoi samalla linjalla ja otti epäsuorasti kantaa myös "naarateoriaan".
- 18.10.2023 1:37 fokukseni siirtyi enemmän "naarateorian" kritisointiin, koska jonkin verran offshore-puolen ankkurinkäsittelystä tietävänä pidän päivänselvänä, että konttilaivan perästä ei minkäänlaista koukkua noin vain mereen lasketa. Samassa viestissä esitin myös teorian, jossa Newnew Polar Bear olisi kuitenkin raahannut omaa ankkuriaan pohjaa pitkin.
- 18.10.2023 20:35 kyseenalaistin @Klasu'n teorian siitä, että Sevmorputin peräkannelta voisi laskea alas minkäänlaista naaraa; aluksessa ei ole tällaisen käsittelyyn sopivaa vinssiä. Lisäksi yritin tuoda esiin näkemystä, että kaasuputken vaurioittamiseen soveltuvan "koukun" laskeminen köysineen tai vaijereineen edellyttää kansimiehistöltä vähän muutakin kuin iloista mieltä. Linkitin myös Fleetphotosta kaivamani kuvan, josta ilmenee Sevmorputin peräjärjestely. Seuraavassa viestissäni 21:55 selitin @Cappe'lle, miksi Sevmorputin perä näyttää siltä miltä näyttää.
- 19.10.2023 10:23 kyseenalaistin teorian, että Sevmorput olisi valjastettu jonkinlaiseen sabotaasityöhön. Kuten viestissäni totesin, alus on venäläisille huomattavasti arvokkaampi ja monella tapaa "korvaamaton"; pohdin myös, että sillä voi olla (entisenä) proomuemälaivana myös "pikkujäynää" huomattavasti tärkeämpi sotilaallinen rooli. Lopuksi totesin epäsuorasti, että ydinkäyttöisenä aluksena Sevmorputia tuskin myöskään riskeerattaisiin tehtäviin, joiden lopputuloksena voisi teoriassa olla aluksen menettäminen.
- 20.10.2023 15:23 oikaisin @ak.tied'n väitteen siitä, että Sevmorput olisi jäänmurtaja. Näin jälkeen päin ajateltuna ensimmäisen lauseen olisi voinut jättää pois; se oli tarpeetonta kuittailua. Valitettavasti tässä vaiheessa aloin hieman turhautua korkealentoisempiin teorioihin ja aukkoihin keskustelijoiden tiedoissa.
- 20.10.2023 19:01 liitin viestiini twiitin, jossa oli Pietarissa otettu valokuva vedessä roikkuvasta ankkuriketjusta. Pohdin myös, että olisiko ankkuri voinut jäädä kaasuputken luo ja idempänä oleva tietoliikennekaapeli vaurioitua pelkän ketjun laahatessa sen yli. Tässä vaiheessahan ei ollut tiedossa, että kaasuputken luota löytynyt "möykky" todellakin oli (mitä todennäköisemmin) Newnew Polar Bearin ankkuri, jonka varsi oli jäänyt ketjun päähän. Kommentoin lopuksi jälleen Sevmorputin ympärillä käyvää keskustelua ja siitä esitettyjä teorioita.
- 19:29 pohdin vielä vastineena @Cappe'n viestiin, että olisiko Newnew Polar Beariin asennettu uusi ankkuri "matkalle jääneen" tilalle Pietarissa.
- 20.10.2023 20:10 kommentoin edelleen Sevmorputin ympärillä käyvää keskustelua erityisesti aluksen teknisten ominaisuuksien näkökulmasta.
- 23.10.2023 21:22 postasin Fleetphotosta löytämäni kuvan Newnew Polar Bearista kaatuneine kontteineen ja puuttuvine ankkureineen.
- 23.10.2023 22:03 kommentoin spekulaatiota siitä, voisiko pohjamutaan uponnut "möykky" olla aluksesta pudonnut merikontti. Pohdin erityisesti sitä, kuinka mereen pudonnut kontti uppoaa. 22:52 kommentoin ehkä tarpeettoman sarkastisesti vielä kerran "konttiteoriaa".
- 24.10.2023 10:05 kyseenalaistin teorian siitä, että Newnew Polar Bearista olisi Suomenlahdella ylipäätänsä pudonnut kontteja. Tiesin, että useimpien keskustelijoiden teoria perustui siihen, että laiva oli kuvattu saapumassa Arkangeliin kaatuneiden konttipinojen kanssa. 11:37 muistutin, että kuva oli otettu noin kahta viikkoa myöhemmin ja alus oli sillä välin ehtinyt käydä kahdessa satamassa, joista toisessa aluksen lasti todennäköisesti purettiin kokonaisuudessaan. Pidin todennäköisimpänä skenaariona, että konttipinot olisivat kaatuneet Barentsinmerellä. Pohdin mielessäni, että voisiko syynä olla niin sanottu parametrinen keinunta, mutta en tuonut sitä tässä vaiheessa esiin vaan viittasin vain voimakkaaseen myötäaallokkoon.
- 24.10.2023 15:11 laitoin linkin tiedotustilaisuuteen, joka oli alkava vajaata paria tuntia myöhemmin. 17:17 kommentoin ehkä hieman sarkastiseen sävyyn teorioita, joita en alun alkaenkaan pitänyt realistisina; 20.10.2023 19:01 kirjoittamassani viestissä esitetty teoria osoittautui todennäköisimmäksi vaihtoehdoksi.
- 24.10.2023 17:45 kommentoin kaasuputken jättämistä suojaamatta sillä alueella, jossa se vaurioitui. Mielestäni on ymmärrettävää, että kaasuputki on rakennusvaiheessa suojattu vain siellä, jossa vauriota pidetään todennäköisimpänä.
- 24.10.2023 18:25 totesin, etten olisi ollenkaan yllättynyt, vaikka tapaus osoittautuisi lopulta tahallisen toiminnan sijaan huonosta merimiestaidosta johtuvaksi vahingoksi. Erästä TechBBS'n viestiä lainatakseni "kaikki Venäjälle mieluisat vahingot ja maailmantapahtumat eivät ole Venäjän hybridisodankäyntiä tai sen tulosta".
- 24.10.2023 19:40 ja 19:53 kommentoin jälleen Sevmorputin ympärillä vellovia teorioita, joita en pidä realistisina.
- 24.10.2023 20:49 kommentoin AIS-tiedon väärentämistä, koska en muistanut HS:n uutista ja KRP:n tiedotustilaisuudessa käytyä keskustelua. 21:07 kirjoitin käyttämäni AIS-seurantapalvelun rajoituksista MarineTrafficiin verrattuna ja pohdin myös, kuinka Newnew Polar Bearin olisi pitänyt väärentää AIS-jälkeään, jos se olisi halunnut vältellä vastuutaan.
- 24.10.2023 22:02 toin esiin turhautumisen venäläisten tällä foorumilla lähes legendaksi muodostuneesta "erinomaisuudesta". Viestini jälkimmäisessä osiossa pohdin Newnew Polar Bearin toimintaa kiinalaisen ja venäläisen yhteiskunnan ja kulttuurin näkökulmasta, ja toin esiin tyytyväiseni "meidän tapaan toimia" niin tässä kuin muissakin vastaavissa tapahtumissa.
- 24.10.2023 22:56 kommentoin uutisessa haastatellun merikapteenin väitteitä ja tapaa keskittyä yksittäisiin asioihin kokonaisuuden kustannuksella.
- 25.10.2023 8:59 kirjoitin ehkä näin jälkeenpäin ajateltuna hieman epäasiallisen viestin @Heikkiv'lle liittyen monien foorumin käyttäjien tapaan kritisoida niitä, jotka eivät allekirjoita foorumin "virallista totuutta", koska mielessäni se tuo mieleen itänaapurin vastaavat laudat. Tunnistin kuitenkin ylilyöntini ja pahoittelin sitä seuraavassa viestissäni 10:32 ja lupasin keskittyä jatkossa teknisiin asioihin.
- 25.10.2023 15:48 jatkoin kommentointia liittyen miehistön haluttomuuteen pysähtyä selvittämään asiaa. Viittasin paitsi omaani, myös @MeriTJ'n viestiin. Lopuksi esitin oman teoriani sille, miksei ankkuri rikkonut matkalla myös muita kaapeleita.
- 26.10.2023 7:54 kommentoin Suomen viranomaisten kykyä muodostaa meritilannekuvan myös muuten kuin AIS-datan perustuen. Myös vanha venäläinen vainooja Sevmorput nosti taas päätään...
- 26.10.2023 (tänään) 10:03 pyysin @J0h1F'ää avaamaan väitettään, että Sevmorput olisi "aiemminkin ollut siellä missä tapahtuu". Olen seurannut aluksen liikkeitä säännöllisesti jo vuosia ja vaikka Sevmorputille on sattunut ja tapahtunut, en kuvailisi aluksen toimintaa lainaamani viestin mukaisesti. Lopuksi kommentoin tämän aamun liikennetilannetta Suomenlahdella: venäläisiä tai venäjälle kytkeytyneitä laivoja tulee ja menee jatkuvasti. Pari viikkoa takaperin yksi niistä sattui olemaan Sevmorput.
- 26.10.2023 (tänään) 11:54 liitin viestiini kuvakaappauksen Twitteristä liittyen Shashank Joshi'n väitteeseen Newnew Polar Bearin miehistön vaihtumisesta Kaliningradissa. Olen nähnyt aivan riittävän monta "minun omiin julkaisemattomiin lähteisiini" perustuvaa väitettä että en todellakaan usko niihin suoralta kädeltä, vaikka ne tulisivat toimittajilta. Kuten tälläkin foorumilla on parin viime viikon aikana puhuttu, "osumatarkkuus" mediassa ei ole ollut tämän tapauksen tiimoilta erityisen kehuttava.
- 26.10.2023 (tänään) 13:52 koin, että @Cappe syytti minua suoraan venäjänmieliseksi, koska kyseenalaistin toistuvasti muiden keskustelijoiden väitteitä. Toin esiin suoranaisen vittuuntumisen näennäisestä pyrkimyksestä vaimentamaan toinen keskustelija kyseenalaistamalla tämän motiivit. Täsmälleen vastaavaan toimintaan olen törmännyt myös venäläisillä nettifoorumeilla (mm. Airbase, Tanzpol), joita luen toisinaan huvikseni Google Translaten kautta. Viestini jälkimmäisessä osassa toin esiin taas yhden argumentin sen puolesta, että Newnew Polar Bearin miehistö ei välttämättä kuulu alansa terävimpään kärkeen ja näin ollen en olisi yllättynyt, vaikka ryssimisen kulttuuri olisi tarttunut kiinalaisiin (mikäli miehistö heistä koostuu) ja ankkurin putoaminen olisi jäänyt huomaamatta. Olin puhunut mahdollisesta lastivauriosta Barentsinmerellä jo aiemmin, mutta tässä viestissä selostin tarkemmin spekulaatiotani Arkangelissa havaitun lastivaurion syistä. Laitoin koko viestin kuitenkin spoilerin sisään, koska se tapahtui huomattavasti kaasuputken vaurioitumista myöhemmin.
Itämeren turvallisuustilanne
- Ensimmäisessä aihetta käsittelevässä viestissäni tähän ketjuun 20.10.2023 00:04 kyseenalaistin mediassa haastatellun (ja edelläkin mainitun) merikapteenin esittämiä väitteitä: konttilaivan mahdollisuutta vetää erikoisrakenteista pohja-auraa (ei käy järkeen ainakaan minun hydrodynamiikan ymmärrykseni pohjalta), Sevmorputin ja Newnew Polar Bearin liikkeitä Norjan rannikolla (joka ei todellakaan ole "jäinen merialue"), ja pienen feederin käyttämistä Kiinan ja Pietarin välisellä reitillä (jota kommentoin myös toisessa viestiketjussa). Toin myös esiin näkemykseni siitä, mitä ajattelen erinäisistä mediassa esiintyneistä "asiantuntijoista".
- 25.10.2023 15:55 kommentoin erinäisillä alustoilla peräänkuulutettuja rajoituksia Itämeren liikenteeseen erityisesti siinä valossa, miten tiedän Yhdysvaltojen näihin asioihin suhtautuvan. Lisäksi totesin, että tällaiset kommentit tukevat Venäjän narratiivia ennemmin kuin hyödyttävät meitä. Linkitin myös artikkelin, jota myöhemmin (ehkä syystäkin) on kritisoitu näissä keskusteluissa.
- 25.10.2023 20:46 kommentoin sitä, kuinka on mahdollista, että ankkurin putoaminen jää aluksella huomaamatta. Liitin mukaan pari tuoretta twiittiä, joissa merenkulun ammattilaiset ovat kuvailleet vastaavia tilanteita. Pohdin myös syytä sille, miksei ankkurin putoamista havaittu Newnew Polar Bearilla.
- 26.10.2023 (tänään) 16:10 vastasin @cardic'in kysymykseen siitä, kuinka usein merikaapeleita katkeaa, alun perin Twitteriin linkitetyllä julkaisulla, joka osoittaa yksiselitteisesti, että kyseessä ei ole ainutlaatuinen tapaus.
On totta, että joistain yllä olevista viesteistä paistaa läpi tietynlainen turhautuminen siihen, kuinka foorumin "virallisen totuuden" kyseenalaistamista ei tunnuta sietävän ja vasta-argumentteja esittävät leimataan nopeasti mahorkanhajuisiksi Kremlin kätyreiksi. Yhdistän tällaisen mielessäni nimenomaan itänaapurin toimintatapaan, koska olen kerta toisensa jälkeen törmännyt venäläisillä nettifoorumeilla kanssakeskustelijoiden syyttämiseen "ulkomaisiksi agenteiksi" jos he ovat kyseenalaistaneet Kremlin senhetkiset selitykset vaikkapa ohjusristeilijä Moskvan uppoamiseen vaikuttaneista tekijöistä.
Viestieni sävyssä on kieltämättä parantamisen varaa. Olisi ehkä kaikille parempi, jos en niin kärkkäästi pyrkisi osoittamaan vastapuolen väitettä vääräksi tai toisinaan jopa pyrkimään tavallaan nolaamaan tätä. Valitettavasti nimimerkin takaa tulee välillä lipsauteltua epäasiallisuuksia varsinkin, kun samoja virheellisiä väitteitä näkee toistettavan eri kanavissa. Ehkä pitäisi huutaa ääneen "yrittäkää nyt edes" tai muuta vastaavaa, ja kirjoittaa vastine sitten, kun syke on vähän laskenut.
Joka tapauksessa on valitettavaa, että joidenkin mielestä pääantini keskusteluun on ollut lähinnä Venäjän puolusteleminen ja kaikkien muiden mielipiteiden lyttääminen. Toivottavasti edes joku on nähnyt kaalinhajuisten pierujen ja mahorkalta haisevan hengityksen läpi edes jotain laivatekniikkaa ja meriliikennettä sivuavaa asiasisältöä.
Tämä kaikki on kuitenkin offtopicia, josta todennäköisesti ennemmin tai myöhemmin tulee ylläpidolta sanktioita, joten ehkä on parempi jättää asia tähän.
Tänne aina välillä ilmestyy "internet king" asenteella varustettuja kirjoittajia. Jokainen tyylillään, mutta omaa tai kuviteltua egoa ei kannata yrittää kasvattaa nettipalstalla päsmäröimällä. Varsinkaan nimimerkkien takaa.
Itse aiheeseen, olen kovin tyytyväinen, jos tämä tapaus toimii sysäyksenä Suomen veva-kyvykkyyksien kasvattamiseen. Miehitettyjen ja miehittämätömien. Putken ja kaapelien katkominen saattoi siis olla lopulta jopa hyvä asia, jos siihen reagoidaan oikein.