Suomen ja Viron välisessä kaasuputkessa vuoto

Ja siis tuohan on jäänmurtaja eli kaiken järjen mukaan jäihin jumiutuneiden laivojen hinaamiseen/irroittamiseen tehty. Ne vaijerit kuuluu varmasti vakiokalustoon. Nordicalla vieraana käyneenä niin ulkomuistista sellaista varmaan reiden paksuista vaijeriaa sielläkin oli kelalla persiissä.


1697803066424.png
 
Ja siis tuohan on jäänmurtaja eli kaiken järjen mukaan jäihin jumiutuneiden laivojen hinaamiseen/irroittamiseen tehty. Ne vaijerit kuuluu varmasti vakiokalustoon.
Nyt on kyllä aika tuuheaa tekstiä.

Sevmorput on jäävahvistettu rahtilaiva, joka rakennettiin alkujaan kuljettamaan LASH-proomuja, joiden käsittelyyn nuo perän rakenteet ja Koneen siltanosturi liittyvät. Sittemmin lastina on kuitenkin ollut lähinnä perinteisiä merikontteja ja satunnaista projektilastia.
 

Liitteet

  • 297772.jpg
    297772.jpg
    304.7 KB · Luettu: 19
Viimeksi muokattu:

Osa tiedotteesta. Linkin takana koko tiedote.

Lisäksi Keskusrikospoliisi selvittää, onko merestä löytyneellä esineellä yhteyttä syntyneeseen vaurioon.

Poliisi on esitutkinnassa saanut selvitettyä, että Hong Kongin lipun alla liikennöivän, kiinalaisen varustamon Newnew Polar bear -aluksen liikkeet sopivat yhteen putkivaurion syntyajan ja -paikan kanssa. Muun muassa tästä syystä poliisin tutkinta on tällä hetkellä keskittynyt aluksen osallisuuden
selvittämiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Osa tiedotteesta. Linkin takana koko tiedote.

Lisäksi Keskusrikospoliisi selvittää, onko merestä löytyneellä esineellä yhteyttä syntyneeseen vaurioon.

Poliisi on esitutkinnassa saanut selvitettyä, että Hong Kongin lipun alla liikennöivän, kiinalaisen varustamon Newnew Polar bear -aluksen liikkeet sopivat yhteen putkivaurion syntyajan ja -paikan kanssa. Muun muassa tästä syystä poliisin tutkinta on tällä hetkellä keskittynyt aluksen osallisuuden
selvittämiseen.
Aloittiko ne Kiinalaiset nyt hybridisodan Suomea vastaan perkele? Mielenkiintoista nähdä Suomen ja Naton vastareaktio.
 
Vähän laaja käsite toi reidenpaksuinen, jos omaa reittä kattoo, niin 250mm vaijeri kuulostaa aika tuhdilta

Aikaa on 8 vuotta, en tarkkaan muista. Julmetun paksua se on. Kysyin, että mitä jos toi menee poikki, niin vastaus luokkaa "se on mitotettu niin, että se ei mene poikki."
 
Nyt on kyllä aika tuuheaa tekstiä.

Sevmorput on jäävahvistettu rahtilaiva, joka rakennettiin alkujaan kuljettamaan LASH-proomuja, joiden käsittelyyn nuo perän rakenteet ja Koneen siltanosturi liittyvät. Sittemmin lastina on kuitenkin ollut lähinnä perinteisiä merikontteja ja satunnaista projektilastia.
Pitää kuitenkin muistaa, että paatti on ryssäläinen, joten se voi "sivutyönään" tehdä oikeastaan mitä tahansa jäynää. Ryssän sanaan ei pidä luottaa ikinä. Jos ryssä väittää että noinkin erikoinen paatti on pelkkä rahtialus, niin se on satavarmasti myös jotain muuta.
Tuota siltanosturia ei varmaankaan voi käyttää minkään esineen hinaamiseen (keikahtaa mereen koko hökötys), mutta ei siitä nosturista haittaakaan ole jos ruumasta pitää takakannelle tai reelingin yli siirtää joku kohtalaisen raskas esine.

KRP laittaa kuitenkin nyt huomionsa tuohon Newnew Polar Beariin, joka näennäisestä kiinalaisuudestaan huolimatta kyllä vaikuttaa minun mielestäni niin ryssäläiseltä kuin olla voi. Nyt äkkiä vaan pinnalle se joku raskas esine, joka tuolta merenpohjasta löytyi. saatais vihdoin vähän lihaa luiden päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Aikaa on 8 vuotta, en tarkkaan muista. Julmetun paksua se on. Kysyin, että mitä jos toi menee poikki, niin vastaus luokkaa "se on mitotettu niin, että se ei mene poikki."
alkoi kiinnostaa tuo asia ja pitihän vähän yrittää selvittääkin.


tuolta löytyi tietoa 70t paaluvedon omaavasta zeus aluksesta ja hinausvaijerin paksuus on 64mm. Fennicalla paaluveto on 230t
 
Tuohon koukun tai ankkurin laahaamiseen pitkin merenpohjaa sokkona pitkiä matkoja ennen ja jälkeen putken: twitterissä suomalainen merimies jokin aika sitten totesi, ettei onnistu. Ankkuriketju ei sellaista kestä. Arkijärjelläkin ajatellen näin vaikuttaa, sillä:

Vaikka ketju tai vaijeri onkin järeä, on +50k tonnin painoisessa aluksessa 9 solmun vauhdissa sellainen liike-energia, että kun laahaava koukku tai ankkuri ennenpitkää ottaa merenpohjassa kiinni johonkin tukevaan, menee 'mikä tahansa' vaijeri tai sen kiinnitys rikki.
Aluksen paikallaan pitämisen se toki kestää.

Voin olla väärässäkin. Laiva-ankkureista ja kaasuputkien rikkomisesta on kovin vähän kokemusta.
 
Juu, no. Mehän emme nyt puhu tavallisista ankkureista tai naarauskoukuista, vaan nimenomaan kaasuputkien/tietoliikennekaapelien rikkomiseen tarkoitetuista laitteista. Käytännössä puhutaan siis ihan sabotaasiin suunnitelluista jutuista.
Jos se koukku tai mikälie siis onkin uhrattavaa sorttia. Eli se saa jäädä sinne merenpohjaan jos se johonkin tarttuu. Ja vaijerin/ketjun kiinnityksessä on tarkoituksella heikko kohta, josta se katkeaa tarvittaessa. Sen verran kuitenkin kestäisi, että putken saa rikki.
 
Twitterissä oli valokuva Nuu-Nuu-Nallesta laiturissa vasen ankkuriketju ulkona. Jos ankkuri jäi kaasuputken luo, voisiko tietoliikennekaapeli vaurioitua pelkän ketjun laahatessa sen yli?


Sevmorputin ympärillä käyvä keskustelu laukkaa foorumilla kyllä sellaista tahtia, että ehkä annan asian olla. Edes itänaapuri ei ota riskejä sellaisen aluksen kanssa, jota kaikkien maiden viranomaiset oletusarvoisesti seuraavat aina sen ilmestyessä Itämerelle ja jolle sillä ei ole korvaajaa pohjoisen vesillä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä molemmissa päivällä otetuissa kuvissa on ankkuri paikoillaan. Vanhemmassa kuvassa vain vähän ruosteisempi.
Se miksi sitä yökuvassa roikotettiin vedessä, on mullekin mysteeri. En tunne noita laivoja niin hyvin. Sen kuitenkin tiedän, että ajon aikana ei tuota keula-ankkuria ole melko varmasti laahattu pohjassa. Jos jotain on laahattu, niin silloin se on tapahtunut laivan perästä.


F8zmfBdWwAAaoc5.jpeg

F8zmfPdWIAE5BaZ.jpeg
 
Tuohon koukun tai ankkurin laahaamiseen pitkin merenpohjaa sokkona pitkiä matkoja ennen ja jälkeen putken: twitterissä suomalainen merimies jokin aika sitten totesi, ettei onnistu. Ankkuriketju ei sellaista kestä. Arkijärjelläkin ajatellen näin vaikuttaa, sillä:

Vaikka ketju tai vaijeri onkin järeä, on +50k tonnin painoisessa aluksessa 9 solmun vauhdissa sellainen liike-energia, että kun laahaava koukku tai ankkuri ennenpitkää ottaa merenpohjassa kiinni johonkin tukevaan, menee 'mikä tahansa' vaijeri tai sen kiinnitys rikki.
Aluksen paikallaan pitämisen se toki kestää.

Voin olla väärässäkin. Laiva-ankkureista ja kaasuputkien rikkomisesta on kovin vähän kokemusta.
Samaa mieltä tästä asiasta, toivottavasti asia kohta selviää niin väittelyn häviäjä voi sit nostaa käden pystyyn virheen merkiksi ja voidaan jatkaa seuraavasta asiasta väittelyä.
 
Nyt on kyllä aika tuuheaa tekstiä.

Sevmorput on jäävahvistettu rahtilaiva, joka rakennettiin alkujaan kuljettamaan LASH-proomuja, joiden käsittelyyn nuo perän rakenteet ja Koneen siltanosturi liittyvät. Sittemmin lastina on kuitenkin ollut lähinnä perinteisiä merikontteja ja satunnaista projektilastia.
Meinaat, ettei tuollaiseen paattiin voisi asentaa ylimääräistä vinssiä? Ei kai sitten :rolleyes:
 
Meinaat, ettei tuollaiseen paattiin voisi asentaa ylimääräistä vinssiä? Ei kai sitten :rolleyes:

Toki voi. Kannattaa kuitenkin katsoa, mihin sen hitsaa kiinni, koska tuollaisesta rahtilaivasta ei löydy kovinkaan montaa riittävän lujaa kohtaa.

Kannattaa myös varmistaa, että siltanosturia voi ylipäätänsä käyttää 7-8 boforin laitamyötäisen tuulen nostattamassa merenkäynnissä. Muutoin tuollaista kaasuputken vaurioittamiseen riittävää koukkua vaijereineen voi olla aika vaikea heittää laidan yli.

Samalla voidaan sitten pohtia, että kuinka paljon vetovoimaa koukulle saadaan aluksen kulkiessa 14 solmun nopeudella. Sevmorputissahan on yksi ylikuormitettu jäänmurtajatyyppinen suulakepotkuri, jonka optimitoimintapiste on alhaisella nopeusalueella.
 
Viimeksi muokattu:
On varmasti olemassa monta keinoa pudottaa koukku yli laidan. Ja se koukku tietysti suunnitellaan sellaiseksi, ettei sen hinaamiseen tarvita suurta voimaa. Ja tuollaisen puolimetrisen kaasuputken vetämiseksi linttaan ei luulisi vaadittavan mitään jättisuuria voimia. Koukku irti heti kun voima on kasvamassa liian suureksi.

EDIT: Ja sellaisen koukun ei edes tarvitse olla raskas, jotta sen saisi pohjaan. Esimerkiksi troolarin verkossa on sellaiset ohjauslevyt, jotka levittävät verkon ja vetävät sen pohjaan, kun troolia vedetään troolarin perässä. Eli siinä nimenomaan vaaditaan hieman vauhtia jotta se toimisi oikein. Sanottaisko tollasen koukun kohdalla vaikka semmoset 10 solmua?
Tuollaisen kevytrakenteisen koukun veteen laskemiseen ei edes tarvita mitään isoja siltanostureita. Joku yksinkertainen vinssi riittää. Tai sitten vain tarpeeksi ukkoja kannelle.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top