Suomen puolustuskyky ei vakuuta kansalaisia

Ja varmasti joskus jouduttaisiin ottamaan siviililtä lennossa joku auto esim. pikaiseen sairaankuljetukseen. Joka ei tälläistä menetelmää hyväksy äärimmäisessä hädässä on paska pilkunviilaaja ja täys mulkku. En usko kuitenkaan tällä foorumilla olevan yhtään sellaista henkilöä. Tottakai pyritään yleisellä tasolla noudattamaan lainsäädäntöä ja voimassa olevia määräyksiä.
Sinänsä huono esimerkki että ajoneuvon luvaton käyttöönotto pikaiseen sairaankuljetukseen on äärimmäisessä hädässä täysin sallittua voimassa olevan lain mukaisesti.
 
Sinänsä huono esimerkki että ajoneuvon luvaton käyttöönotto pikaiseen sairaankuljetukseen on äärimmäisessä hädässä täysin sallittua voimassa olevan lain mukaisesti.

Eli jotta emme romahduta yhteiskuntamme peruspilareita ja laillisuusperiaatetta kriisiaikanakaan, neuvokas joukkueenjohtaja voi joukkonsa saarrostusuhan alla, ajoneuvon pakko-otto-oikeutta tavoitellakseen, ampua itseänsä jalkaan. Koska muistaakseni RUK:ssa opetettiin, ettei alaisiakaan saa ampua, noin niinkuin yleisenä sääntönä siis. Yliopistossa tai vähintään lukiotasolla psykologiaa opiskelleena keskiluokkainen ja sivistynyt upseeri tietää myös, ettei ryhmäkoheesiolle tee hyvää, jos sen nimellinen (ja eritoten väärin ja riistävin perustein virkaansa valittu ja asetettu) johtaja kohdentaa sattumanvaraista aseellista väkivaltaa niihin alaisiinsa, jotka porvarillisen lukeneiston teoreettinen oligarkia on pakottanut hänen kykenemättömään johtoonsa.

Kuitenkin keskiluokkaisen aivopesun tuloksena joukkueenjohtajana toimiva reservin upseeri on isänmaallinen ja ymmärtää, että hänen toimintansa työväestön luovien impulssien tukahduttajana on haitallista sotatoimille. Näin hän tekee tämän uhrauksen mielellään ja samalla antaa johdon sinne, minne se on kautta historian kuulunut niissä armeijoissa, joiden lippu on kulkenut voitosta voittoon. Nimittäin aliupseereille. Jotka tekevät yksinäistä työtään ilman kiitosta vaikeissa olosuhteissa.

Eli tämän päivän reservin vänrikeiltä vaaditaan edelleen suuria uhrauksia, aivan kuten sotiemme 1939-44 aikana. Tuolloin reservin upseerit eivät kuitenkaan olleet mitään nössyköitä, kuten nykyään, vaan luovuttivat paikkansa luontaisille johtajille (aliupseeristolle) tavalla, joka oli enempi peruuttamaton (eivät halunneet ottaa sitä riskiä, että heidät palautetaan kenttäsairaalasta takaisin häiritsemään sotatoimia).

Sen vuoksi sodissamme nimenomaan reservin upseerien tappioluvut olivat erittäin yliedustettuja.
 
Oli se sitten ryhmän, joukkueen, komppanian jne. esimies, niin jossain on menty pieleen, jos hän ei etukäteen tiedä, voiko suorittaa ajoneuvon haltuunoton itsenäisesti. Hyvä esimies ennakoi tällaiset tilanteet, ja hyvä alainen muistaa kysyä, jos esimies ei itse muista kertoa. Sooloilu sitten erikseen ja suunnitelmallisen järjenkäytön rajoissa - ylemmän portaan taisteluajatus kirkkaana mielessä.

Jos omassa patterissani olisi yhtä monta kuskia, kuin autoa, niin keskustelisin upseerikerholla, schnapsinkilistelyn tiimellyksessä, pstokomin ja muiden herrasmiesten kanssa muutaman ylimääräisen miehen pikakouluttamisesta kuorma-autonajoon hätätilanteiden* varalta. No okei, jutskaisin ensin kuljetus-au:n kanssa, koska hän on varmastikin eniten perillä tällaisen suunnitelman realistisuudesta, enkä itse tiedä kuormureista paljoa muuta, kuin että niissä on yleensä mukavat penkit.

*Hätätilanteella tarkoitan esim. sitä, että vääpelin muonitusajoneuvo suklaapatukoineen uhkaisi muutoin jäädä jälkeen.
 
Kuvittelu ei auta, lait on silloinkin voimassa ja PV toimii voimassa olevien lakien mukaan. Valmistautuminen = sijoitaminen tehdään rauhan aikana, joten väitän (MuTua) että C1 luokan autoa ei sijoiteta joukolle, jossa ei ole sille kuljettajaa.

Kaikki tietävät C-kuskit, ovat "rahtareita" joita ei sotiminen kiinnosta, jos ei erikseen käsketä. Auton lämpimässä hytissä olisi kiva pitää taukoa sillä aikaa, kun jääkärit ryynäävät metsässä.
Juu ja parhaimmille näistä intin kuskeista on tärkeää vielä vuosienkin jälkeen muistella miten "Rynkky ei ollu koskaan mukana autossa ja vittu mä en maihareita pitänyt kun mulla oli aina sämpylät jalassa". Että tällaisia automiehiä tiedän omasta tuttavapiiristäni..
 
Jos omassa patterissani olisi yhtä monta kuskia, kuin autoa, niin keskustelisin upseerikerholla, schnapsinkilistelyn tiimellyksessä, pstokomin ja muiden herrasmiesten kanssa muutaman ylimääräisen miehen pikakouluttamisesta kuorma-autonajoon hätätilanteiden* varalta. No okei, jutskaisin ensin kuljetus-au:n kanssa, koska hän on varmastikin eniten perillä tällaisen suunnitelman realistisuudesta, enkä itse tiedä kuormureista paljoa muuta, kuin että niissä on yleensä mukavat penkit.

Nykyiset kuorma-autot ovat helppoja ajaa. Jos osaa henkilöautolla ajaa, niin kuormurin ajaminenkin onnistuu. Suurin vaatimus tulee siitä, että täytyy osata käyttää peilejä ja pitää maltin mukana. Kymmenien tonnien massa ei anna anteeksi liian kovaa nopeutta mutkassa!

Mielestäni jokaiselle taistelijalle pitäisi opettaa kuorma-auton ajon aakkoset. Tai ainakin puolelle joukosta. Siis sille rauhallisemmalle ja täyspäiselle puolelle. Ennen puolet nuorukaisista oli muutoinkin ajanut C-kortin tai ajanut kotona traktorilla ja leikkuupuimurilla, mutta ei enää.

Tämä lisäisi joukon suorituskykyä, koska avaintehtävissä pitäisi olla ristikkäistä osaamista. Kuorma-auton ajotaito on yksi sellaisista taidoista.
 
En tiedä. Kunhan hämmästellen luin vuodatustasi. Oman kokemuksen mukaan RUK-valinnat osuivat erinomaisesti kohdalleen ja mitä olen muita kuunnellut ja katsellut niin ne uhon kyllästämät tai muuten asennevammaiset tyypit ovat lähes poikkeuksetta alikersanttiosastolta. Niin ja minua siis ei siihen RUK-porukkaan valittu.

Alikersantti on arvo, jonka saa jokainen auk:n läpi selvinnyt. Samoin ruk tuottaa kaikille lopulta vänrikin arvon. Pelkkä arvo ei kerro mitään osaamisesta. Vm korpraali ja kessu ovat ansainneet arvon osoittamalla sotilaallista kykyä, yleensä johtajana.
Kommentillani kritisoin vaan ruk valintojen teko tapaa, joka on tämän hetkisen palvelusajan puitteissa varmaan ainoa keino. Parempaa SA-sijoitettavaa ainesta saataisiin, jos jälkiruk mahdollistettaisiin mahdollisimman monelle vm-palveluksessa kessuksi ylennetylle.
 
Nykyiset kuorma-autot ovat helppoja ajaa. Jos osaa henkilöautolla ajaa, niin kuormurin ajaminenkin onnistuu. Suurin vaatimus tulee siitä, että täytyy osata käyttää peilejä ja pitää maltin mukana. Kymmenien tonnien massa ei anna anteeksi liian kovaa nopeutta mutkassa!

Mielestäni jokaiselle taistelijalle pitäisi opettaa kuorma-auton ajon aakkoset. Tai ainakin puolelle joukosta. Siis sille rauhallisemmalle ja täyspäiselle puolelle. Ennen puolet nuorukaisista oli muutoinkin ajanut C-kortin tai ajanut kotona traktorilla ja leikkuupuimurilla, mutta ei enää.

Tämä lisäisi joukon suorituskykyä, koska avaintehtävissä pitäisi olla ristikkäistä osaamista. Kuorma-auton ajotaito on yksi sellaisista taidoista.
Koskee niitä joukkoja, joilla on KA-kalustoa. Liikenne- tai muut pyörätraktorit taitavat olla suurimman osan paikallis- ja alueellisten joukkojen liikkumisvälineitä.
 
Nykyiset kuorma-autot ovat helppoja ajaa. Jos osaa henkilöautolla ajaa, niin kuormurin ajaminenkin onnistuu. Suurin vaatimus tulee siitä, että täytyy osata käyttää peilejä ja pitää maltin mukana. Kymmenien tonnien massa ei anna anteeksi liian kovaa nopeutta mutkassa!

Mielestäni jokaiselle taistelijalle pitäisi opettaa kuorma-auton ajon aakkoset. Tai ainakin puolelle joukosta. Siis sille rauhallisemmalle ja täyspäiselle puolelle. Ennen puolet nuorukaisista oli muutoinkin ajanut C-kortin tai ajanut kotona traktorilla ja leikkuupuimurilla, mutta ei enää.

Tämä lisäisi joukon suorituskykyä, koska avaintehtävissä pitäisi olla ristikkäistä osaamista. Kuorma-auton ajotaito on yksi sellaisista taidoista.

Tama on hyva pointti! Oli mielestani erikoista etta esim. taisteluun kaskettavan Paseilla liikkuvan jaakarijoukkueen johtaja ja ryhmanjohtajat eivat koskaan ole saaneet ajaa metriakaan Pasilla, eivatka edes istua ohjaamossa kertaakaan. Tunnin koulutusrasti aiheesta olisi riittanyt, jokaisen joukkueen elossaolevan miehen pitaisi osata kaynnistaa Pasi ja ajaa silla haavoittuneet helvettiin esim. yllakosta tai tuli-iskun alta.
Sama pati Parolassa HamJP:n MTLB ja BMP -kalustoon, itse asiassa en ajanut koko armeijan aikana metriakaan yhtaan millaan muulla kuin putkikamelilla.
 
Alikersantti on arvo, jonka saa jokainen auk:n läpi selvinnyt. Samoin ruk tuottaa kaikille lopulta vänrikin arvon. Pelkkä arvo ei kerro mitään osaamisesta. Vm korpraali ja kessu ovat ansainneet arvon osoittamalla sotilaallista kykyä, yleensä johtajana.
Kommentillani kritisoin vaan ruk valintojen teko tapaa, joka on tämän hetkisen palvelusajan puitteissa varmaan ainoa keino. Parempaa SA-sijoitettavaa ainesta saataisiin, jos jälkiruk mahdollistettaisiin mahdollisimman monelle vm-palveluksessa kessuksi ylennetylle.

Tiedän myös yksikön jossa oli vakiintunut käytäntö ylentää toimisto-au jokaisesta saapumiserästä kersantiksi. Mutta ymmärrän toki mitä ajat takaa. Terveessä kokoonpanossa osaset tietysti täydentävät toisiaan ja homma toimii. Ja alikessun vinkkelistä joukkueen johtajalla on lokoisat hommat. Vänskällä on hommasta varmaan hiukan erilainen näkemys.
 
Alikersantti on arvo, jonka saa jokainen auk:n läpi selvinnyt. Samoin ruk tuottaa kaikille lopulta vänrikin arvon. Pelkkä arvo ei kerro mitään osaamisesta. Vm korpraali ja kessu ovat ansainneet arvon osoittamalla sotilaallista kykyä, yleensä johtajana.
Kommentillani kritisoin vaan ruk valintojen teko tapaa, joka on tämän hetkisen palvelusajan puitteissa varmaan ainoa keino. Parempaa SA-sijoitettavaa ainesta saataisiin, jos jälkiruk mahdollistettaisiin mahdollisimman monelle vm-palveluksessa kessuksi ylennetylle.
Itse olen jälkeen päin miettinyt, että olisi pitänyt suorittaa/hakeutua aliupseerista upseeriksi kurssille heti kuin siirryin reserviin. JälkiRUK ei ollut kohdallani "mahdollinen", koska jäin suoraan varusmiespalveluksesta sopimussotilaaksi. Aliupseerin sotilasarvosta johtuen ei ole voitu/haluttu sijoittaa vaativempiin tehtäviin, koska ne ovat "upseerin tehtäviä".
 
Tama on hyva pointti! Oli mielestani erikoista etta esim. taisteluun kaskettavan Paseilla liikkuvan jaakarijoukkueen johtaja ja ryhmanjohtajat eivat koskaan ole saaneet ajaa metriakaan Pasilla, eivatka edes istua ohjaamossa kertaakaan. Tunnin koulutusrasti aiheesta olisi riittanyt, jokaisen joukkueen elossaolevan miehen pitaisi osata kaynnistaa Pasi ja ajaa silla haavoittuneet helvettiin esim. yllakosta tai tuli-iskun alta.
Sama pati Parolassa HamJP:n MTLB ja BMP -kalustoon, itse asiassa en ajanut koko armeijan aikana metriakaan yhtaan millaan muulla kuin putkikamelilla.
Joukon johtajilla pitäisi olla edes jonkinlainen ajokokemus joukon ajoneuvoista, jotta voi paremmin arvioida niiden käytettävyyttä ja liikkumiskykyä.
 
Itse olen jälkeen päin miettinyt, että olisi pitänyt suorittaa/hakeutua aliupseerista upseeriksi kurssille heti kuin siirryin reserviin. JälkiRUK ei ollut kohdallani "mahdollinen", koska jäin suoraan varusmiespalveluksesta sopimussotilaaksi. Aliupseerin sotilasarvosta johtuen ei ole voitu/haluttu sijoittaa vaativempiin tehtäviin, koska ne ovat "upseerin tehtäviä".

Aliupseerista upseeriksikurssipaikka pitäisi olla puhtaasti PV:n tarpeista lähtevä, eli sijoitetulle aliupseerille, jolla on tai on suunniteltu upseerin arvoa / koulutusta vaativa tehtävä SA-organisaatiossa. Kurssipaikka ei saa olla palkinto aktiiviselle reserviläiselle, koska silloin hukataan vähiä resursseja.
Maakuntajoukoissa on käsittääkseni sitoumuksen tehneitä upseereita enemmän kuin vakansseja, mutta silti aliupseerit hinkuvat kurssille. Esikuntatehtäviin saatetaan tarvita joku erityisosaaja, jota ei löydy res upseereista, mutta joku au täyttää tehtävässä vaadittavan osaamiseen muuten, mutta sotilasarvo on väärä. KV-operaatioissa tämä hoidetaan sotilasvirkamiehen palvelusarvolla ja on se ilmeisesti mahdollista SA-tilanteessakin.
 
Kommentillani kritisoin vaan ruk valintojen teko tapaa, joka on tämän hetkisen palvelusajan puitteissa varmaan ainoa keino. Parempaa SA-sijoitettavaa ainesta saataisiin, jos jälkiruk mahdollistettaisiin mahdollisimman monelle vm-palveluksessa kessuksi ylennetylle.

Mites se nykyään on? Eikös RUK:kiin mennä suoraan mopokauden jälkeen ja valinnat tehdään pitkälti jo kutsuntojen yhteydessä? Viiskytluvulla faija käsketiin RUK:kiin AUK:n jälkeen ja meikäläisen aikana (II/86) RUK:iin lähettiin AUK:n puolikurssilta. Mutta ei kait ne valinnat ihan pieleen mene. Ainakin semmonen näppituntuma mulla on reservin upseerien myöhemmän yhteiskuntaan sijottumisen perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Aliupseerista upseeriksikurssipaikka pitäisi olla puhtaasti PV:n tarpeista lähtevä, eli sijoitetulle aliupseerille, jolla on tai on suunniteltu upseerin arvoa / koulutusta vaativa tehtävä SA-organisaatiossa. Kurssipaikka ei saa olla palkinto aktiiviselle reserviläiselle, koska silloin hukataan vähiä resursseja.
Olen samaa mieltä.

Sellainen huomio, että KUULEMMA yllättävän moni joutuu keskeyttämään kyseisen kurssin koska ei läpäise cooperin testiä.

Maakuntajoukoissa on käsittääkseni sitoumuksen tehneitä upseereita enemmän kuin vakansseja, mutta silti aliupseerit hinkuvat kurssille.
Varmasti on, mutta PAIKP:n perustaminen on vähentänyt näiden upseerien määrää MAAKK:ssa. Viimeksi kun oli tekemisissä erään MAAKKn kanssa, niin siellä oli ainoastaan yksi "ylimääräinen" upseeri ryhmänjohtaja, mutta puolestaan aliupseereita oli ryhmissä useita.
 
Mites se nykyään on? Eiks RUK:kiin mennä suoraan mopokauden jälkeen ja valinnat tehdään pitkälti jo kutsuntojen yhteydessä? Viiskytluvulla faija käsketiin RUK:kiin AUK:n jälkeen ja meikäläisen aikana (II/86) RUK:iin lähettiin AUK:n puolikurssilta. Mutta ei kait ne valinnat ihan pieleen mene. Ainakin semmonen näppituntuma mulla on reservin upseerien myöhemmän yhteiskuntnaan sijottumisen perusteella.
AUK1:n aikana tehdään valinnat ja ja kun AUK2 alkaa, niin osa siirtyy RUKhon ja osa erikois-AUKhin. Tosin on poikeukksia esim. panssariRUK, joka alkaa vasta AUK2:n aikana ja puolestaan loppuu myöhemmin.
 
Kyllähän tuo paikoin toimii mutta kyllä tuossa AUK järjestelmässä on valuvikojakin.
Sellaisia sankareita välillä pääsee aukkiin tai rukkiin mitä ei pitäisi edes laskea armeijaan. Taas välillä korpraaleina toimivat saattavat olla tosi hyviäkin johtajia
 
Kyllähän tuo paikoin toimii mutta kyllä tuossa AUK järjestelmässä on valuvikojakin.
Sellaisia sankareita välillä pääsee aukkiin tai rukkiin mitä ei pitäisi edes laskea armeijaan. Taas välillä korpraaleina toimivat saattavat olla tosi hyviäkin johtajia
AUK- ja RUK-valinnoissa on paljon eroa aselajien ja koulutushaarojen välillä. Johtaja valinnoissa saattaa monta potentiaalista taistelijaa jäädä valitsematta oman haluttomuuden takia, jos toinen vaihtoehto on selvitä 5,5 kk palveluksella. Alokkaana sellaisessa yksikössä, jossa kaikki palvelee pääsääntöisesti 8,5 tai 11,5 kk, ei se 3 kk olekkaan enää niin suuri kynnys ilmoittautua halukkaaksi = saada siitä pisteet.

Jopa valtakunnan :D
 
Back
Top