Suomen puolustuskyky ei vakuuta kansalaisia

Toivoinkin, että varaamisperusteita on kehitetty. Nimimerkillä kokemusta on, kun Savon Prikaatin urheat jääkärit (EK) hyökkäsivät tällainen kalustonaan Varkaudesta itään. Esikunnan käytössä oli useampi tällainen (tai itse asiassa vanhempi, koska tuo vuodelta -96). Olivat nimittäin kiinni heti kun joku loi katseenkin sivuun tavallisesta tieverkosta :D:D

ford-transit-2154431_l_8ed288dd63f9f40e.jpg
Pitää vaan toivoa, että kitkaketjuja / vast on myös hankintalistalla. Tuon tyyppistä on ottoajoneuvokalusto. Ei sieltä juurikaan löydy valtakunnan mastokykyisimpiä offroad autoja, koska ovat yleensä vanhempaa vuosikertaa.
Sijoittajalla ei ole käytössä kuin TRAFI:n tietokannan tiedot autoista.
 
Tuohon en ota kantaa, kannattaa lähestyä lainsäätäjiä asialla. Sota tai sen uhka ei poista yhtään lakia, ellei valmiuslain nojalla anneta jotain muutoksia.

Voisi kuvitella, että siinä vaiheessa kun ruvetaan massamaisesti ottamaan ajoneuvoja PV:n käyttöön, niin valmiuslakeja ollaan jo otettu käyttöön ja valmistaudutaan ihan tosissaan ottamaan itänaapuria vastaan. Terve maalaisjärki on ihan suotavaa silloin, vaikka se jotain niinkin vähäpätöisiä asetuksia kuin ajokorttivaatimuksia rikkoisikin.
 
  • Tykkää
Reactions: aev
Pitää vaan toivoa, että kitkaketjuja / vast on myös hankintalistalla. Tuon tyyppistä on ottoajoneuvokalusto. Ei sieltä juurikaan löydy valtakunnan mastokykyisimpiä offroad autoja, koska ovat yleensä vanhempaa vuosikertaa.
Sijoittajalla ei ole käytössä kuin TRAFI:n tietokannan tiedot autoista.
Ja pitää myös varautua hinaamaan ne takaisin tielle. Sellaiseen soveltuva vetoauto kun on noita käyttävien joukossa, niin homma pelittää jollain tavalla. Jäi se nimittäin tämäkin silloin helposti kiinni. Olikohan se nyt Masi, mikä kiskoi muita tarvittaessa uralta kunnolliselle tielle. Metsäautotieverkosto on kuitenkin aika tiheä, ja ihme paikkoihin noilla Transiteillakin mentiin silloin. Mutta toki ymmärrän, että viimeisinä ne sellaiset varataan.

Edit: no vaihetaan tämä, niin menee myynnissä olevan mainostamisen puolelle :rolleyes:

sisu-sl-170-84--800x700.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Voisi kuvitella, että siinä vaiheessa kun ruvetaan massamaisesti ottamaan ajoneuvoja PV:n käyttöön, niin valmiuslakeja ollaan jo otettu käyttöön ja valmistaudutaan ihan tosissaan ottamaan itänaapuria vastaan. Terve maalaisjärki on ihan suotavaa silloin, vaikka se jotain niinkin vähäpätöisiä asetuksia kuin ajokorttivaatimuksia rikkoisikin.

Kuvittelu ei auta, lait on silloinkin voimassa ja PV toimii voimassa olevien lakien mukaan. Valmistautuminen = sijoitaminen tehdään rauhan aikana, joten väitän (MuTua) että C1 luokan autoa ei sijoiteta joukolle, jossa ei ole sille kuljettajaa.

Kaikki tietävät C-kuskit, ovat "rahtareita" joita ei sotiminen kiinnosta, jos ei erikseen käsketä. Auton lämpimässä hytissä olisi kiva pitää taukoa sillä aikaa, kun jääkärit ryynäävät metsässä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuvittelu ei auta, lait on silloinkin voimassa ja PV toimii voimassa olevien lakien mukaan. Valmistautuminen = sijoitaminen tehdään rauhan aikana, joten väitän (MuTua) että C1 luokan autoa ei sijoiteta joukolle, jossa ei ole sille kuljettajaa.

Kaikki tietävät C-kuskit, ovat "rahtareita" joita ei sotiminen kiinnosta, jos ei erikseen käsketä. Auton lämpimässä hytissä olisi kiva pitää taukoa sillä aikaa, kun jääkärit ryynäävät metsässä.

Vitsailetko mahdollisesti? Haet uutta komediallista efektia?
Olen itse jaakarijoukkueen johtaja reservissa, ja voin luvata etta liikkuminen ei jostain muovilapykasta jaa kiinni. Ei ikina. Valmet 62 on viimeinen motivaattori jota ikina kayttaisin omaan porukkaan, mutta se on todellakin viimeinen. Joka tapauksessa liikutaan.
Lepo.
 
Vitsailetko mahdollisesti? Haet uutta komediallista efektia?
Olen itse jaakarijoukkueen johtaja reservissa, ja voin luvata etta liikkuminen ei jostain muovilapykasta jaa kiinni. Ei ikina. Valmet 62 on viimeinen motivaattori jota ikina kayttaisin omaan porukkaan, mutta se on todellakin viimeinen. Joka tapauksessa liikutaan.
Lepo.
Jos sinun joukkueseen ei ole sijoitettu C-kortillista kuljettajaa, ei sille sijoiteta ajoneuvoa joka vaatii C-kortin. Joukkueenjohtajana et voi käskeä itsellesi ajoneuvoja käyttöön, et edes sen Valmet 62 voimalla.
 
Jos sinun joukkueseen ei ole sijoitettu C-kortillista kuljettajaa, ei sille sijoiteta ajoneuvoa joka vaatii C-kortin. Joukkueenjohtajana et voi käskeä itsellesi ajoneuvoja käyttöön, et edes sen Valmet 62 voimalla.

Huh.o_O

Pilkunnussijat pitää kaikki hommata pois porukoista, sen jälkeen voidaan aloittaa vastaan ajavien Hiluxien takavarikot.
 
ei siinä välttämättä paljon korttia katella jos on täysi rähinä päällä. Ajetaan millä osataan.
 
Huh.o_O

Pilkunnussijat pitää kaikki hommata pois porukoista, sen jälkeen voidaan aloittaa vastaan ajavien Hiluxien takavarikot.

Ajoneuvojen ja muun kaluston käyttöön ottamiset hoitaa joku muu, kuin parin kk pikakurssin RUK:ssa käyneet vänrikit.
Älkää edes huumorilla kirjoittako tuollaista julkisella foorumilla. PV on suomalaisten puolustamista varten, se ei tee kansalaisille laittomia "pakko-ottoja".
 
Ajoneuvojen ja muun kaluston käyttöön ottamiset hoitaa joku muu, kuin parin kk pikakurssin RUK:ssa käyneet vänrikit.
Älkää edes huumorilla kirjoittako tuollaista julkisella foorumilla. PV on suomalaisten puolustamista varten, se ei tee kansalaisille laittomia "pakko-ottoja".

Suurin osa suomalaisista tarjoaa autoansa jos on sellainen tilanne.
 
Kuvittelu ei auta, lait on silloinkin voimassa ja PV toimii voimassa olevien lakien mukaan. Valmistautuminen = sijoitaminen tehdään rauhan aikana, joten väitän (MuTua) että C1 luokan autoa ei sijoiteta joukolle, jossa ei ole sille kuljettajaa.

Kaikki tietävät C-kuskit, ovat "rahtareita" joita ei sotiminen kiinnosta, jos ei erikseen käsketä. Auton lämpimässä hytissä olisi kiva pitää taukoa sillä aikaa, kun jääkärit ryynäävät metsässä.

Mitäs sitten, kun/jos se joukkueen C-kuski syö vaikka pusikossa kyykkypaskalla ollessaan vähän 82mm sirpaletta eikä kykene sitä kalustoautoa enään ajamaan? Jääkö auto mielestäsi kalustoineen siihen, kun Möttönen oli joukkueen ainoa jolla muovikortissa oli se maaginen C-kirjain?
 
Kyllä Rautaristi on tässä oikeassa, ottoajoneuvojen varalta on suunnitelmat ja säännökset, ei kukaan "tosta noin vaan" ota käyttöönsä jotain liikkuvaa, edes kriisin aikana. Tai sitten on kyse rosvoista, ei PV:sta.
 
Mitäs sitten, kun/jos se joukkueen C-kuski syö vaikka pusikossa kyykkypaskalla ollessaan vähän 82mm sirpaletta eikä kykene sitä kalustoautoa enään ajamaan? Jääkö auto mielestäsi kalustoineen siihen, kun Möttönen oli joukkueen ainoa jolla muovikortissa oli se maaginen C-kirjain?
Entä jos ne on hylätty evakuoidullle alueelle? Mitä jos ne kuuluvat viholliselle? o_O

Kysy yksikön päälliköltä, hän on varmaan saanut ohjeet tilanteen mukaiseen toimintaan.
 
Ensirekisteröinnit 2014 Hilux 418 kpl. Tämä siis yhden vuoden aikana. 5 vuoden aikana siis tulisi lähes 2500 ajoneuvoa ja vain yhdestä automallista.

En tunne valikointimenetelmiä, mutta ei Hiluxeista ensimmäisenä tule pula. Pakettiautoja ei varmaankaan ole reippaita määriä nelivetoisina. Jokapyörävetoisia kuorma-autoja ei siviilissä ole, joten traktorit tilalle.
 
Suomen puolustuskyky periaatteessa on riittävän hyvä, jotta hyökkääjälle homma olisi kustannustehokasta. Pääteksentekokyvyn nopeus ja oikea-aikainen voima ja röyhkeys on olennaista. Muistakaaa Ranska 1940. Nimittäin 1000 X 0 = 0.
 
Back
Top