Tavallinen kansalainen, jolla ei ole laajempaa kokemusta ei tiedä mitä kaikkea meillä on taskussa, takataskussa, hihassa, korvan takana, repussa, varastossa; kaluston, tekniikan ja muun osalta. Varustuskin muuttuu aika lennosta jos merkkejä äksönistä ilmenee... sitten siihen päälle sotatila- ja laki jolloin ei penneistä säästellä. Taktisesti, ja muutenkin tavallinen pulliainen ei ajattele kuinka tehokas systeemi meillä on tätä maata turvaamassa
T. aktiivisesti kertautettu reserviläinen ja "tavallinen" kansalainen.
Puolustustahto jämpti, kertautusten määrä osalla kavereista luokkaa "ammatikseen kait tätä jo tekee"... vapaaehtoisiin harjoitukseen ei löydy aina aikaa. Silti kertautusten määrää on hyvä kasvattaa ja tehostaa. Hyvällä tasolla se on, mutta koskaan ei voi olla liian hyvällä.
Tehokas sotiminen vaatii sitä, että harjoituksissa (intissä) käytetään samoja varusteita kuin sotimisessa. Tai että varusteita hyväksikäytetään kunnolla taistelunomaisesti.
Itse kieltämättä olin pois osasta koulutuksesta koska olin keuhkokuumeessa mutta, mutta... Ei tuota pimeällä taistelemista esimerkiksi juurikaan harjoiteltu kovinkaan paljoa.
esimerkiksi, enemmän harjoiteltiin meillä kaasulta suojautumista kuin valonvahvistimia ja lämpökameroita (lämpötähtäimiä)
maapallolla kun ollaan kaikki, niin eikös se logiikka mene kuitenkin niin että jokaisen päivän jälkeen tulee aina yö. Yöllä on pimeää. Paitsi tietenkin juhannuksena ja kesällä.
Kaasuhyökkäyksiä kuitenkin tulee väistämättä vähemmän kuin öitä...
Eikä se ole mikään hyväksyttävä perustelu, ettei venäjällä ole hyvää yötaistelukykyä.
Sen parempi meille. Juuri siksi meillä onkin oltava hyvä yötaistelukyky, jotta saamme yliotteen vihollisesta. Sodassa ei tavoitella tasapainoa, vaan oman puolen etulyöntiasemaa.