Ei perhana, mitä minä juuri luin... Poliisi lopettaa moottoritiellä juoksentelevan koiran jolle omistajakin antanut luvan lopettaa ampumalla tukiaseella niin siitä aletaan valittamaan lehdessä asti. Itse olen suuri koirien ja eläinten hyvinvoinnin ystävä, itsellänikin on koira perheenjäsenenä ja en koe yhtään mitään väärää tuossa. Tukiaseella saadaan parempi tarkkuus ja parempi lähtönopeuskin Speer:n Gold Dot:lle joten aseen valitseminen sekä useamman laukauksen ampuminen oli humaania koska koira, etenkin tuollainen vetokoirarotu, on sitkeä eläin eikä sellaisen tappaminen ampumalla ole mitenkään "sekunnissa henki pois" varsinkaan liikkuvaan maalin tehtynä edes mahdollista.
Kuinka vieraiksi elämän tosiasioilta meillä kansalaisia kasvaa että tuollaista jeesustelua vakavissaan omalla naamalla lehdessä harrastetaan? Täältä omasta puolesta vaan kiitoksia Savon Poliisiin herra Kilvelle inhoittavan tehtävän mallikkaasta hoitamisesta.
Lähde:
https://www.helsinginuutiset.fi/art...uoliaaksi-konepistoolilla-viikkosavo-ymmarran
"18.7.2018 Ismo Vornanen
Poliisi ampui koiran Kuopion moottoritiellä – tapaus kuohuttaa somessa
Salla Lindgren olisi halunnut osallistua karanneen koiran houkutteluun koiransta Taiston kanssa.
Koira ei kuollut heti vaan jatkoi ulisemistaan. ”Pitääkö minun pelätä, että jos koirani karkaa, poliisi ampuu sen?”, silminnäkijä sanoo.
Salla Lindgren sai viikko sitten torstaina kello 8.42 kuulla puhelimessa, että iso koira jolkuttelee moottoritiellä. Autolla Leppävirralta Kuopioon töihin ajanut Lindgren näki poliisiauton, jossa oli vilkut päällä. Naisella oli oma koira autossa ja hän pysähtyi tarjoamaan poliisille kiinniottoapua.
– Paikalla oli kaksi poliisia ja joku kolmas mies. En halunnut häiritä poliisin työskentelyä ja tarjosin apuani paikalla olleelle miehelle.
SITTEN Lindgren kuuli kolme laukausta. Laukausten jälkeen koira ulisi tuskissaan. Kello oli tuolloin 9.12. Lindgren järkyttyi poliisin toiminnasta. Asia levisi nopeasti Puskaradio Kuopion sivustoille.
– Jos minä aikuisena järkytyin poliisin tappamasta koirasta, miten tuollaisen lahtaamisen olisivat kokeneet lapset, joita saattoi olla ohikulkevissa autoissa.
LINDGREN halusi selvittää, kuka on tehnyt ampumispäätöksen. Koiriahan karkailee jatkuvasti. Pitääkö pelätä, että poliisi ampuu jokaisen karkaavan koiran.
– Pitääkö minun pelätä, että jos koirani karkaa, poliisi ampuu sen? Onko ampuminen ensisijainen ratkaisu, ei kiinniotto tai hätistely pois vaara-alueelta?
Metsästäjäseurasta oli kommentoitu Lindgrenille, että liikkuva koira olisi viisainta lopettaa haulikolla.
– Eläinsuojelulakin velvoittaa, että eläimelle ei saa aiheuttaa kärsimystä, jos se lopetetaan. Tappaminen ei saa olla mitään eläinrääkkäystä.
KUOPIOSSA työskentelevä
Katja Ruotsalainen oli myös nähnyt irrallaan olevan koiran ja soittanut siitä poliisille. Myöhemmin Ruotsalainen on käynyt Facebookissa keskustelua koiran ampuneen poliisin,
Marko Kilven kanssa.
Kilpi kirjoittaa Facebookissa, että hänellä oli esimiehen ja koiran omistajan lupa villiintyneen koiran ampumiseen. Naiset ihmettelevät, miten poliisi oli ennättänyt saada omistajalta tappamisluvan.
– Puolessa tunnissako poliisi päättelee, että koira on villiintynyt eikä ole muuta keinoa kuin ampua se? Miten omistaja ja poliisi voivat olla yhtä aikaa koiran luona? Etsijäkoiraliitostakin todettiin, ettei lemmikkikoira villiinny viikossa. Kyllä luottamus poliisiin koki melkoisen kolauksen.
POLIISI Marko Kilven mukaan ampuminen tapahtui suunnitelmallisesti ja virkavastuulla. Kilvellä oli koiran lopettamiseen sekä omistajan lupa että yleisjohtajan käsky. Koira oli ollut jo viikon karkuteillä.
– Omistajalla on 6 husky-koiraa. Omistaja oli itse houkutellut koiraa ruokapaloilla ja toinen partio oli yrittänyt ottaa koiraa kiinni aiemmin. Omistaja ei saanut nälkiintynyttä ja arkaa koiraa luokseen. Hän totesi koiransa villiintyneen.
KILPI kertoo, että koira oli ryntäillyt moottoritiellä ja autoilijat olivat ajaneet paikan ohi hiljentämättä, vaikka poliisilla oli vilkut päällä.
– Ennen ampumista tiellä oli ehtinyt olla useita paniikkijarrutuksia. Iso koira saattaisi aiheuttaa hengenvaaran esimerkiksi moottoripyöräilijälle. Ymmärrän kyllä ihmisten tunteet, mutta omistaja teki päätöksen ihmisten turvallisuus edellä.
NORMAALIN virka-aseen sijaan Kilpi oli lopettanut koiran konepistoolilla. Ensimmäinen sydämeen tähdätty laukaus ei ollut kuolettava.
– Valitettavasti oikean aseen osumatarkkuus ei ole aina kuten elokuvissa. Ulkopuoliset eivät saisi edes pysähtyä moottoritielle, varsinkaan silloin kun toiminta on poliisin vastuulla.
Eläimen lopettaminen
Poliisilla on oikeus ottaa kiinni ja viimesijaisena keinona lopettaa eläin, joka aiheuttaa vaaraa ihmisen hengelle tai terveydelle tai huomattavaa vahinkoa omaisuudelle taikka vakavasti vaarantaa liikennettä.
Sairaat tai vahingoittuneet kotieläimet pyritään saamaan hoitoon. Jos eläintä ei voida parantaa, se on lopetettava.
Lähde:
poliisi.fi
"