Suomen sisäinen turvallisuus

Ja se jokin muu on melkoisella varmuudella muiden bussikuskien kokemus somaleista matkustajina. Olen kuullut huhuja heidän huonosta käytöksestään aiemminkin, joten savua on ollut jo ilmassa. Ja nyt tapahtunut ulosmarssi näyttäisi vahvistavan asian.
Jostain systä ei missään saa lukea mitään kehuja somaleista.....:unsure:
 
Jostain systä ei missään saa lukea mitään kehuja somaleista.....:unsure:

Lue Helsingin Uutisia.

--

– Kukaan ulkomaalaisista työkavereistani ei myöskään voi sanoa, että minä olisin käyttäytynyt ikinä rasistisesti. Somalitaustaiset kuljettajat ovat olleet parhaita työkavereitani, kuljettaja korostaa.

Hän ei myöskään pidä tapahtuneesta nousseen kohun käyttämisestä vääriin tarkoituksiin.

– Tuntuu pahalta, että kansallismieliset piirit nostavat minua lyöneen matkustajan etnisen taustan jalustalle. Missään tapauksessa ei ole merkitystä sillä, minkä värinen tai näköinen hän on. Minulle hän on ihminen, joka teki väärin, kun kävi kimppuuni, kuljettaja kertoo.

https://www.helsinginuutiset.fi/art...nottu-kuljettaja-tyokaverit-seisovat-tiukasti
 
Siis puolustaako joku asiakkaita tässä tapauksessa?
 
Todella fantastista kun maassamme on satojatuhansia ihmisiä, joille eläminen on ilmaista. Joku muu maksaa asumisen, ruoan ja liikkumisen. Metrolla saa ajaa liputta ja mahdollisen tarkastusmaksun voi työntää sinne minne päivä ei paista. Ei haittaa parkkisakot tai katsastamattomalla autolla ajaminen. Sakkohan ei ole yhtään mitään kun ei ole mistä ulosmitata.

Ja me työsskäyvät keskiluokkaiset maksamme tuon spedeilyn ankarimman kautta. Rystyset verillä saa painaa töitä vuosikymmenet ja sitten toiset vaan nostavat kansalaispalkkaa. Suoraan sanottuna kyllä v*tuttaa!

Ajattelin aikanaan ihan samalla tavoin ja vi--ti usein. Jossain kohtaa saatoin oivaltaa kuitenkin, että aivan riippumatta ns. vapaamatkustajien määrästä ja intensiteetistä ns. keskiluokka raataisi kynnet verillä joka tapauksessa. Verottaja ei hellittäisi otettaan kuitenkaan ja palkanmaksajataho ottaisi selkänahasta irti kuitenkin kaiken, mikä siitä irtoaa. Eli -yhteiskuntailmiöt- eivät määritä kynsien verisyysastetta vaan se, mitä sulle maksetaan. Aivan tyhjästä rientämisestä yks.sektori ei maksa kunnon liksoja, sen eteen saa polkea ja unohtaa kellon ja puhelin on auki ympäri vuorokauden. Verottaja taas ei irrota kynsiään lypsylehmistään - veroa kerätään kuitenkin suunnilleen se sama määrä - menokohteiden nimiluokat voivat vaihtua.

Oma elämänlaatuni parani vuosia sitten vasta, kun keksin keinon tehdä työtä noin kuusi tuntia päivässä. Okei, ansiotaso laski, mutta en jumaleissön lähtisi enää rientämiskisaan. Puhelin jumahtaa kiinni iltapäivällä ja vapaat pidän jetsulleen. Ajan toki wanhalla autonkotterolla ja on monia rahanreikiä, mutta niin oli rientämishommissakin. Isot ansiot pitävät kulutustasoa taatusti korkealla ja vaatimustason korkealla eritoten. Ja lopulta mikään ei tunnu enää riittävältä. Helvetinmoinen oravanpyörä.
 
Saman huomannut omasta elämästäni, kuin Baikal. Tosin olen ja elän siinä oravanpyörässä nöyränä virkamiehenä.
Yksin kun tekee kolmen ihmisen töitä, ilman palkankorotusta alkaa ajoittain vituttamaan. Jos kyse ei olisi maanpuolustuksesta,
niin olisin jo nostanut kytkintä.
 
Mikä ihmeen kuulapäiden ja wannabe-stevareiden veljeskunta on tänne palstalle viime aikoina pesiintynyt? Kun katsoo tämänkin ketjun liketyksiä, niin suoraa toimintaa eli nyrkkitappelua puoltavat viestit saavat eniten ylistystä. Varmaan pitäisi HSL:n smurffienkin hakata kiinni saamansa jänikset sille paikallensa, koska eihän se nyt s**tana käy päinsä, että pummilla ajetaan!

Käsittääkseni joukkoliikennevälineen henkilökunnalla on oikeus poistaa häiriötä aiheuttava matkustaja tarpeellisia voimakeinoja käyttäen. Jokaisella on myös oikeus hätävarjelun nojalla pysäyttää itseensä kohdistuva hyökkäys tarpeellisia voimakeinoja käyttäen. Eli ihan lain puitteissa tässä kuljettaja vaikuttaa olevan liikenteessä, jos sitä käsirysyä on syntynyt. Tässä mielessä välittömät potkut ovat ongelmallinen kysymys, oikeampi lähtökohta olisi ollut varoitus ja tutkinta, sitten potkut jos kuski tuomitaan käräjillä.

Firman pomojen viestintä tilanteessa oli myös aliarvoista, vaikutti että ei kiinnosta henkilöstö ollenkaan ihmisinä eikä selvittää mitä tilanteessa tapahtui, vaan bussikuskit ovat kertakäyttökamaa. Tämäkin kuski oli ollut firmassa kolme vuotta ilman moitteita. No, eiköhän tämäkin käsitellä pariin kertaan käräjillä, ensin pahoinpitelynä ja sitten laittomana irtisanomisena, ja päätös saadaan joskus viiden vuoden kuluttua.
 
Viimeksi muokattu:
Ajattelin aikanaan ihan samalla tavoin ja vi--ti usein. Jossain kohtaa saatoin oivaltaa kuitenkin, että aivan riippumatta ns. vapaamatkustajien määrästä ja intensiteetistä ns. keskiluokka raataisi kynnet verillä joka tapauksessa. Verottaja ei hellittäisi otettaan kuitenkaan ja palkanmaksajataho ottaisi selkänahasta irti kuitenkin kaiken, mikä siitä irtoaa. Eli -yhteiskuntailmiöt- eivät määritä kynsien verisyysastetta vaan se, mitä sulle maksetaan. Aivan tyhjästä rientämisestä yks.sektori ei maksa kunnon liksoja, sen eteen saa polkea ja unohtaa kellon ja puhelin on auki ympäri vuorokauden. Verottaja taas ei irrota kynsiään lypsylehmistään - veroa kerätään kuitenkin suunnilleen se sama määrä - menokohteiden nimiluokat voivat vaihtua.

Oma elämänlaatuni parani vuosia sitten vasta, kun keksin keinon tehdä työtä noin kuusi tuntia päivässä. Okei, ansiotaso laski, mutta en jumaleissön lähtisi enää rientämiskisaan. Puhelin jumahtaa kiinni iltapäivällä ja vapaat pidän jetsulleen. Ajan toki wanhalla autonkotterolla ja on monia rahanreikiä, mutta niin oli rientämishommissakin. Isot ansiot pitävät kulutustasoa taatusti korkealla ja vaatimustason korkealla eritoten. Ja lopulta mikään ei tunnu enää riittävältä. Helvetinmoinen oravanpyörä.
Rientämiskisat ovat myös kohdallatani ohi, ei vaan s-tana enää kiinnosta, vähemmälläkin työn teolla tulee toimeen, ei ne suuret menot vaan ne pienet tulot, vai miten se nyt oli.. on nyt vaan kivampi olla :) ja vanha muutaman satasen auto mullakin on, maataistelukoneena -60 luvun alun Fergu.
 
Firman pomojen viestintä tilanteessa oli myös aliarvoista, vaikutti että ei kiinnosta henkilöstö ollenkaan ihmisinä eikä selvittää mitä tilanteessa tapahtui,
Joo, eiköhän tässä ole kyse some-säikähdyksestä: iltapäivälehdet uutisoivat skandaalinkäryisesti klikkauksia havitellen, ja ihmiset tuohtuvat asioista joista eivät tiedä. Firma katsoo, että on helpompaa pestä kädet antamalla kenkää ennen kuin asiaa on edes selvitetty, kuin että katsottaisiin ensin, puhumattakaan että lähtökohtaisesti asetuttaisiin työntekijän puolelle.

On vaan ihan s-tanan naiivia ohjeistaa että aina hoidetaan puhumalla jne. Tilanteet välillä kehittyvät eri tavalla kuin mitä on kuviteltu.
 
Todella fantastista kun maassamme on satojatuhansia ihmisiä, joille eläminen on ilmaista. Joku muu maksaa asumisen, ruoan ja liikkumisen. Metrolla saa ajaa liputta ja mahdollisen tarkastusmaksun voi työntää sinne minne päivä ei paista. Ei haittaa parkkisakot tai katsastamattomalla autolla ajaminen. Sakkohan ei ole yhtään mitään kun ei ole mistä ulosmitata.

Ja me työsskäyvät keskiluokkaiset maksamme tuon spedeilyn ankarimman kautta. Rystyset verillä saa painaa töitä vuosikymmenet ja sitten toiset vaan nostavat kansalaispalkkaa. Suoraan sanottuna kyllä v*tuttaa!

Nyt sitten löytyi se viimeinen linnake, espoolainen bussi, jonne pummilla pyrkiminen on jokin viimeinen raja, jonka takana yhteiskuntamoraali uhkaa romahtaa?!?

Puolustat vapaamatkustusta sillä perusteella, että on paljon lintsareita.
 
Ei provosoiduta ja käytetä väkivaltaa.


Siinä ihana paskahousuinen tulevaisuus, jossa vain katellaan päältä ja odotellaan viranomaisia paikalle. Mut onneksi matkustajien ei tarvinnut pelätä vartijoita ja kuskeja ja keskiluokkaiset ja keski-ikäiset miehetkin pääsi kotiin ilman viivästyksiä.

elso ja skärdishän haluaa tämän mallin Suomeenkin.
 
Ruotsissa asuinalue suojattiin muurein, kodit menivät kuin kuumille kiville – asiantuntija: ilmiö tulossa myös Suomeen
Suljettu tila ja elektroninen valvonta varmasti ainakin luovat turvallisuuden tunnetta. Jos valvonta on tehokasta ja ihmiset noudattavat alueen sääntöjä, kyllä muuri varmaankin alueen oman porukan suojaa, asiantuntija pohtii.

Huhtikuussa 2015 Länsi-Ruotsin Onsalan taajama tuli tunnetuksi Poppel Parkin asuinalueen myötä. Kyseiselle muureille suojatulle asuinalueelle pääsee vain kauko-ohjausportin kautta. Muuri ympäröi koko asuinaluetta, ja lukittu portti katkaisee tien luvattomilta.

Alue sai mainetta ja suosiota jopa siinä määrin, että kaikki alueen asunnot on nyt saatu myytyä. Expressen kertoi syyskuun lopussa, että asuinalueen asunnoista jopa yli 400 000 euron arvoiset sadan neliön asunnot ovat löytäneet asukkaansa. Tämän uskotaan johtuvat alueen turvallisesta maineesta.

Asiasta Suomessa kirjoitti lauantaina Kaleva.

Muurit ovat aiheuttaneet Ruotsissa laajasti huomiota, ja niitä on suunnitteilla myös lisää.


– Suljetut asuinalueet ovat merkki siitä, ettei yhteiskunta ei ole turvallinen. Niiden sijaan on pyrittävä luomaan turvallisempia ympäristöjä, arkkitehtuurin professori Ola Nylander kommentoi.

”Elitistinen erottautuminen muusta kansasta”
Sosiologian professori Hannu Ruonavaara uskoo aiheen puhuttavan Ruotsissa, sillä suojatut asuinalueet nähdään paremmin toimeen tulevan väen tapana asua. Muun muassa Yhdysvalloista ja Etelä-Amerikasta tutut turvallisuuskeinot nähdään elitistisenä erottautumisena tavallisesta kansasta.

– Suljettu tila ja elektroninen valvonta varmasti ainakin luovat turvallisuuden tunnetta. Jos valvonta on tehokasta ja ihmiset noudattavat alueen sääntöjä, kyllä muuri varmaankin alueen oman porukan suojaa, Ruonavaara pohtii muurien merkitystä turvallisuuteen.

– Toisaalta myös ne, jotka haluavat tehdä rikoksia ja varastaa, tietävät mistä varakkaammat ihmiset löytyvät, Ruonavaara huomauttaa kääntöpuolena.

Muurit Suomeen lähivuosina
Ruonavaara itse kokee asuinalueiden muurit tarpeettomiksi Suomessa.

– Luultavasti ne luovat vääränlaista mielikuvaa. Se, että jotkut haluavat erottautua, ei ole ehkä yhteiskunnassa hyvä asia. Muuri voisi kärjistää mielialoja.

Hän kuitenkin uskoo, että Ruotsin tapaisia muureja voi tulla Suomen asuinalueille tulevaisuudessa.

Rikkaiden eläkeläisten keskittymiä?
Ruotsin suojatuilla asuinalueilla on useita palveluita asukkaille liikuntamahdollisuuksista uima-altaisiin. Ruotsin mallia seuraten, palveluita täynnä olevat asuinalueet voivat saavuttaa tulevaisuudessa suosiotaan myös Suomessa.

– Silloin ei tarvitse aina edes poistua alueelta, ja on mahdollista, että syntyy varakkaiden eläkeläisten alueita, Lapintie sanoo.

Lapintie ei halua ottaa suoraan kantaa siihen, ovatko muurit hänen mielestään hyvä, vai huono asia.

– Suomessa on hyvin pitkä yhteiskunnallinen, poliittinen ja ideologinen ajatus yhdestä kansasta ja palveluita sekä asunnoista, joita tehdään kaikille. Se on hyvin vahvasti vastustanut rikkaiden ja köyhien asuinalueiden muodostumista.

Lapintien mukaan eristetyt asuinalueet myös vahvistavat eri yhteiskuntaryhmien vaikeuksia ymmärtää toisiaan.

– Niihin voi olla kiinnostusta.

Myös yhdyskuntasuunnittelun professori Kimmo Lapintie uskoo, että jotkut asuinalueet saattavat myös Suomessa olla muurien suojassa lähivuosina.

– Arvioisin, että niitä voisi tulla Suomeen kymmenen vuoden sisällä, sillä niitä näkyy jo myös Virossa. Vähintään tämmöisiä korttelin kokoisia alueita tehdään, jotka saattavat olla muurien ja piikkilankojen takana.

– Ilmiö perustuu kasvaviin tuloeroihin ja niihin liittyviin turvallisuushuoliin, jotka ovat osittain todellisia ja koettuja. Nämä synnyttävät halukkuutta kyseisiin asuinalueihin. Meillä ei ole vielä halukkuutta, mutta uskoisin, että sitä on tulossa, Lapintie jatkaa.

Lapintie huomauttaa tuloerojen ja yhteiskunnan monikulttuurisuuden myötä koettujen huolten näkyvän jo nyt Suomen suurissa kaupungeissa.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005854910.html?utm_campaign=tf-IS&utm_term=2&utm_source=tf-other
 
Onsala Poppel Park.

01_poppel_Skyltbild2-db552deb82.jpg

Ei tuo aita nyt mikään kovin hyvä suoja ole, estäähän se kuitenkin ajoneuvoliikenteen piha-alueelle.
349fbf044050657d5c7dcaf4b4a4e96528cbf4ad-1-768x512@2x.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tulonsiirrot, parkkisakot ja katsastamattomat autot jotka ovat lainsäätäjien sekä virkamiesten vastuulla eivät edes vertaudu tähän tapaukseen jossa pieni kansalainen yritti omalla työpaikallaan puolustaa yhteiskunnan moraalia ja järjestystä.
lisää liikennevakuuttamattomat autot joista seuraa sitä, että kun joku mällää, niin korvauksiahan et saa sitten järkevästi mitenkään.
 
Kannattaa vierailla vaikka Helsingin Kuusisaaressa ja Lehtisaaressa. Useinpien kiinteistöjen ympärillä ei vielä ole turva-aitoja, mutta erilaisia turvajärjestelmiä on nurkat täynnä ja joka paikassa on turvallisuusfirmojen tarroja ja kylttejä.

Joissakin taloyhtiössä on myös otettu siihen talonmiehen asuntoon poliisi tai vastaava turva-alan tyyppi asumaan - käytännössä ilmaiseksi.
 
Kannattaa vierailla vaikka Helsingin Kuusisaaressa ja Lehtisaaressa. Useinpien kiinteistöjen ympärillä ei vielä ole turva-aitoja, mutta erilaisia turvajärjestelmiä on nurkat täynnä ja joka paikassa on turvallisuusfirmojen tarroja ja kylttejä.

Joissakin taloyhtiössä on myös otettu siihen talonmiehen asuntoon asumaan poliisi tai vastaava turva-alan tyyppi asumaan - käytännössä ilmaiseksi.

Kaikkeen turvallisuuteen liityvään kannattaa muuten sijoittaa pitkällä tähtäimellä. :D
 
Back
Top