Suomen sisäinen turvallisuus

Poliisi tuleekin mielellään, tarkistamaan onko bussissa matkustavalla voimassaoleva lippu. Hätäkeskus myös on varmasti tyytyväinen, kun 112 soitetaan mahdollisesti vanhentuneella lipulla bussissa matkustavasta henkilöstä. Mutta ilmeisesti näin pitää HSL:n johdon mukaan toimia ja yhteiskunnan resursseja hyödyntää.

Tässä jutussa ollaan jo jonkinlaisen hulluuden partaalla.

Porukkaa elää jossain virtuaalitodellisuudessa, jossa poliisit pääsevät muutamassa minuutissa paikalle selvittelemään jonkun paskavarpaan tai alkoholistin lippujen aitoutta.
 
@Ingsoc @Rauhantekijä

Aaa, eli tämä on tällainen sääntö-rikkomus-seuraamus -keskustelu, jossa haluatte, että annetaan vähän "yhteistä hyvää" jos henkilö X jostain syystä pistää hanttiin. Sillee niinq vanhaan hyvään aikaan. "Toimeenpanijana" voi toimia kuka tahansa työruccanen, kunhan nimi lukee takissa, ja pystyy vetään tarpeeksi kovaa lättyyn. Nyt niin kovasti kiukuttaa, kun kyydistä ei löytynyt yhtään taistelijaa, joka olisi pistänyt häiriköijän "ruotuun".

Minkä ihmeen takia kaikenlaisten amatöörien (esim. bussikuskien) pitäisi antaa mennä sotkeutumaan fyysisiin konfliktitilanteisiin, joihin ei ole mitään osaamista? Sitten ylireagoidaan ja käytetään reilusti liikaa voimaa. Pohjolan liikenteen ohjeistus on näihin tilanteisiin erittäin hyvä. Soitto keskukseen, josta seuraa, että vartija tai poliisi tulee hoitamaan tilanteen.

Bussikuski tehtävät: 1) pitää linjan aikataulussa ja tarkkailee lipunostoa 2)huomauttaa maksamattomasta lipusta 3) pyytää poistumaan 4) ei koske asiakkaaseen jos tilanne vaikuttaa siltä, ettei pysty tätä turvallisesti käsittelemään, vaan tilaa apua

Joukkoliikennevälineessä voimankäyttö on aina erittäin vaikeaa. Käytännössä ainoa helpohko keino on tyhjentää koko laite muista asiakkaista, kaasut naamalle ja sitten kohdehenkilö ulos. Ja siinäkin voi helposti sattua.
 
Eiköhän ole aika selvää, että kuski ensin kielsi menemästä peremmälle ja sitten kehotti poistumaan. Kun ei sana tehonnut niin tarttui poistaakseen johon hänellä oli oikeus. Asiakas sitten aloitti väkivallan

Jonka jälkeen bussikuski teki virheen, ja otti liian offensiivisen tulokulman asiaan. Virhe tosin tapahtui jo siinä, että bussikuski ei osannut lukea kehonkieltä vaan jäi turhaan lässyttämään paikalle.

Edit: Kuskilta puuttui siis täysin "peruutusvaihde".. Olisi riittänyt todeta, että "tämä jannu ei tästä nyt ole ilman kovempaa väkivaltaa lähdössä minnekään. Soitanpa apuja." -- Mutta ei... Päälle vaan.
 
Jonka jälkeen bussikuski teki virheen, ja otti liian offensiivisen tulokulman asiaan. Virhe tosin tapahtui jo siinä, että bussikuski ei osannut lukea kehonkieltä vaan jäi turhaan lässyttämään paikalle.

Eiköhän väärät tulokulmat ja lässytykset tapahtunut ihan jostain muusta suunnasta.
 
Se tsekataan oikeudessa. Siinä voi sitten miettiä itsekseksensä, että kannattiko. Meni työpaikka ja kirsikkana kakun päällä mennään vielä rosiksen kautta.

No vittu yhyy.

Parempi elää miehenä, kuin mamujen ja muun roskaväen kynnysmattona.

Varmaan menee uuden työpaikan saamiseen useampi päivä.
 
Parempi elää miehenä, kuin mamujen ja muun roskaväen kynnysmattona.

Mä täydentäisin tota sillä tavalla, että ei tulisi elää kenenkään ihmisen kynnysmattona.

Työelämässä tulee kumminkin eteen tilanteita, joissa ehkä kannattaa miettiä omaa asemaansa tai muuten on mahdollista päätyä yhteiskunnan kynnysmatoksi.

Mutta jätetään tämä tähän.
 
Nimenomaan!

Taas voidaan ottaa askeleita kohti ylijuridisoitunutta yhteiskuntaa.

Aikoinaan kapteeni laivassa oli kuin Jumala taivaassa. Maakulkuneuvoissakin käyttäydyttiin kunnolla tai sitten käveltiin.

Nyt sitten pitäisi ottaa kuskeilta jopa lainsäädännössä suodut oikeudet pois. Missä vitun maailmassa tuollaiset ihmiset elää? Luuletteko ihan oikeasti, että esimerkiksi pääkaupunkiseudun poliiseilla on aikaa, halua ja resursseja puuttua jokaiseen järjestyshäiriöön tai liputta matkustamiseen joita busseissa tapahtuu???

Asia voidaan luonnollisesti ulkoistaa palveluntuottajalle. Eihän sellainen HSL alueen kattava tarpeeksi tiheä järjestyspartioiden ylläpito maksa juuri mitään. Bussi vain pysäkille odottamaan 20-40 minuutiksi, että saadaan häirikkö tai liputon pihalle.

Ennen oli ennen ja joskus kapteeni ruoski vastaanväittäjät. Pitäisikö bussikuskeille hankkia ruoskat?

Tämähän ei ole asia jonka sinä, minä,tai bussikuski voi päättää. Homma meni kuskilta ihan oikein kun teki ilmoituksen, mutta sitten hän alkoi toimimaan väärin. Yhtiön ohje, jota hän on velvoitettu noudattamaan, ohjasi poistamaan puhumalla. Kuski toimi kuitenkin toisin. Päätellen nauhoituksesta joka tässäkin ketjussa oli litteroituna, molemmilla oli tunteet kuumina.
Kaksi kovapäistä sattui vastakkain ja nyt molemmat ovat epäiltynä. Eiköhän suomalainen oikeuslaitos lätkäise molemmille jotain pientä muistutusta. Samalla saadaan irtisanomiseen näkökulmaa.
 
Ja käytännössä ohjeistukset ei paina yhtään mitään ellei olla virkasuhteessa. Korkeintaan voidaan jotain vedota lieventävänä asianhaarana.

Itselläni päinvastaisia kokemuksia ja en ole koskaan ollut virkasuhteessa. On tullut syyttämättä jättämispäätös koska on osoitettu, että toimin ohjeen mukaan. Tämä luki ihan lapussa joka syyttäjältä tuli kotiin.
 
Poliisi tuleekin mielellään, tarkistamaan onko bussissa matkustavalla voimassaoleva lippu. Hätäkeskus myös on varmasti tyytyväinen, kun 112 soitetaan mahdollisesti vanhentuneella lipulla bussissa matkustavasta henkilöstä. Mutta ilmeisesti näin pitää HSL:n johdon mukaan toimia ja yhteiskunnan resursseja hyödyntää.

Ihan paskaahan tämä on, mutta nyt tämä yksittäinen kuski saattaa kuitata pari päiväsakkoa lievästä pahoinpitelystä. Vain koska päätti näyttää kuka käskee. Jos se on sen arvoista, niin mikäs siinä.
 
Olettaisin, että mikäli päätös maksun vapaaehtoisuudesta on voimassa, niin se pitäisi saattaa kaikkien matkustajien tietoon tasapuolisuuden nimissä.

Tämä pitäisi olla tarkistettavissa myös ajon tilaajalta eli HSL:ltä, jonka tulisi käytäntö hyväksyä. Luulen myös, että tuo pitäisi hyväksyttää kaupungin hallinnolla ja saada poliittinen päätös asialle.

Ja mikäli on olemassa jonkinlainen maksun vapaaehtoisuuteen liittyvä linja, niin se ei tietenkään saa olla etnisesti profiloiva. Eli samat säännöt kaikille.
 
Mikä ihmeen kohdehenkilö?

Pohjolan Liikenteellä lienee kyydissä asiakkaita tai matkustajia.

Ei sovi tuollainen copspeak alkuunkaan tähän.

Ilman maksamista ja siitä seuraavaa matkustusoikeutta bussiin änkeävä tapaus ei ole asiakas. Asiakas on vain sellainen henkilö joka joko maksaa tuotteesta/palvelusta tai suorittaa parhaillaan tuotteetn/palvelun hankkimisesta asianmukaista harkintaa.

Jälkimmäisistä käytetään usein tarkennetta potentiaalinen - potentiaalinen ostaja, potentiaalinen tilaaja...

Jos maksua tai edes harkintaa ei ole niin silloin kohdehenkilö on ihan osuva termi. Kyseessä on toimenpiteen - lipun tarkistaminen, poistaminen, muu rajoittaminen, hillitseminen... - kohde, ei asiakas tai matkustaja.
 
Joo, taitaa olla viisainta aina vaan väistää, kun etuoikeutettu väki tahtoo jotakin. Positiivinen syrjintä nääs:

”Helsinki antaa maahanmuuttajille ”positiivista erityiskohtelua”” https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/86...hanmuuttajille-”positiivista-erityiskohtelua”

Poliisivoimat vähennetään, paitsi hallitukselle tärkeillä alueilla:

”Hallitus ilmoitti budjettiriihessä lisäävänsä 2,5 miljoonaa euroa poliisin ennalta estävään toimintaan vuodelle 2019. Rahaa kohdennetaan erityisesti lähiöpoliisi- ja ns. ankkuritoimintaan.” https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005808114.html

Vaikuttaa siltä, että kaikki näkevät mitä on tapahtumassa, sama kuin kaikille muillekin eurooppalaisille valtioille jotka ovat ottaneet vastaan liikaa väkeä muista kulttuureista. Mutta joo, leuka rintaan vaan ja otetaan vastaan mitä annetaan.

Me maksetaan se mitä jaksetaan, mutta varsinainen lasku - niin rahallinen kuin se muukin rappio - koituu jälkeläistemme kärsittäväksi. Itse uskon pärjääväni loppuelämäni jollakin tavoin, vaikka nykymeno jatkuukin. Asioita vaan miettii kun katsoo kapaloissaan olevia lapsenlapsia, mitä hittoa me heidän puolestaan menemme päättämäänkään.
 
Itse saattaisin vielä uskaltautua Turussa bussiin päiväsaikaan mutta lapsiani en enää bussilla kuljettaisi. Kuselta ja hieltä haisevat laitapuolenkulkijat bussissa riittävät syyksi. Tähän päälle vielä mahdolliset sekopäät ja muu roskasakki, niin ei kiitos.
Noin neljä vuotta sitten narkki otti käsiaseen esille laukustaan keskellä päivää. Moni näki mutta ketään ei reagoinut. Poistuin bussista ja soitin poliisit.
 
Joukkoliikennevälineessä voimankäyttö on aina erittäin vaikeaa. Käytännössä ainoa helpohko keino on tyhjentää koko laite muista asiakkaista, kaasut naamalle ja sitten kohdehenkilö ulos. Ja siinäkin voi helposti sattua.
Totta. On meinaan ahdasta, jos sieltä joudut henkilöä hakemaan.Tähän asti omat kohdehenkilöt ovat nousseet ja kävelleet käskystä mutta haastava on toimintaympäristö etenkin kaksikerroksisissa busseissa.
 
...firman kannattaa ottaa kuokkaan oikeudessa ja/tai sopia asia kuskin kanssa parin vuoden palkalla, kuin suututtaa joukkoliikenteestä päättäviä julkishallinnon virkamiehiä/luottamushenkilöitä (huom. esitän vain yhden mahdollisen skenaarion ja en väitä, että se olisi totta).

Joo... Ei me yhtään epäillä että Helsingin punaviher- ja punavalkoiskeskeinen virkapoliittinen broileristo olisi valmis toimimaan räikeän epäoikeudenmukaisesti edistääkseen suvaitsevaisuutta ja muuta etnis-kulttuurillista epätasa-arvoa.
 
Me maksetaan se mitä jaksetaan, mutta varsinainen lasku - niin rahallinen kuin se muukin rappio - koituu jälkeläistemme kärsittäväksi. Itse uskon pärjääväni loppuelämäni jollakin tavoin, vaikka nykymeno jatkuukin. Asioita vaan miettii kun katsoo kapaloissaan olevia lapsenlapsia, mitä hittoa me heidän puolestaan menemme päättämäänkään.

Teemme kaikkien kanssa yhteistyötä omat arvomme säilyttäen.

Muistakaa tuo slogan, niin moni asia tulee ymmärrettäväksi. :ROFLMAO:
 
Back
Top