Ääninauha kertoo: Näin Espoon bussinujakka sai alkunsa – IL: Sekä kuljettaja että matkustaja ovat epäiltynä
[email protected]
Iso osa Pohjolan Kaupunkiliikenne Oy:n bussiliikenteestä Espoossa ja Helsingissä seisahtui torstaina, kun kuljettajat protestoivat yhtiöstä viime viikolla potkut saaneen kuljettajan puolesta.
Yhtiö purki kuljettajan työsuhteen, koska tämä löi matkustajaa, joka yritti matkustaa väärällä lipulla.
Bussiyhtiön mukaan tapahtumat tallentuivat bussin videokameroille.
Iltalehden haastattelema bussiyhtiön varapääluottamusmies
Niko Lehtimäki kertoo, että videokuvista näkyy lyöntiä edeltänyt käsirysy, joka Lehtimäen mukaan oli uhkaava kuljettajalle.
Lehtimäki harmittelee, että valvontakameran kuvaa ei saada julkiseksi.
Länsiväylä-lehdellä on hallussaan video, jolle tallentui lyöntiä edeltäneiden tapahtumien äänet. Video on kuljettajan kuvaama, eikä siitä voi päätellä kaikkia tapahtumia, sillä puhelin oli kuljettajan taskussa.
Nauha kertoo vain, kuinka nujakkaan päädyttiin.
Videon alussa bussikuski kävelee matkustajan luo ja sanoo tiukasti mutta rauhallisesti:
– No niin, ulos. Mene pihalle nytten.
– Mä en voi lähteä, matkustaja vastaa.
– Mä käsken sua ja sun täytyy lähteä, kuljettaja sanoo.
– Miten sä voit käskeä, sä olet kuin ilmaa v**tu täällä, matkustaja tokaisee.
Tämän jälkeen kuljettaja ilmeisesti tarttuu matkustajaan ja sanoo:
– No niin, tule.
Matkustaja ei edelleenkään suostu lähtemään vaan sanoo:
– Jos sä kosket muhun, niin mä tiputan sut siihen.
Samalla alkaa nujakka, josta näkyy osia silminnäkijöiden kuvaamilla videoilla. Iltalehden julkaisema video alkaa tilanteesta, jossa kuljettaja on juuri lyömässä matkustajaa.
– Ei mua v**tu kiinnosta jumakauta, kuljettaja huutaa samalla.
Video on kuvattu kuljettajan selän takaa, joten siinä ei näy, mitä matkustaja on tehnyt. Kuljettajan mukaan matkustaja löi häntä ensin ja hän toimi itsepuolustukseksi.
Kuljettaja selitti Länsiväylälle viime viikolla, että hän otti matkustajan esittämän uhkauksen vakavasti. Kuljettajan mukaan hän pelkäsi, että matkustajalla voisi olla teräase.
Kuljettaja on kertonut myös, että hän soitti HSL:n turvavalvomoon ja pyysi poliisia paikalle ennen kuin meni poistamaan matkustajaa bussista.
Kuljettajan mukaan poliisin tulo kuitenkin viivästyi. Hän selitti menneensä poistamaan matkustajaa itse, koska koki, että bussin lähtö ei voi viivästyä enempää.
Iltalehden mukaan poliisi tutkii tapahtumia, ja lievästä pahoinpitelystä epäillään sekä kuljettajaa että matkustajaa. Lisäksi matkustajaa epäillään lievästä väärennöksestä.
Länsiväylä ei tavoittanut jutun tutkinnanjohtajaa kommentoimaan.