Suomen sisäinen turvallisuus

-- Maahanmuuttaja pääsee poliisiksi eri kielitaidolla - "se on syrjintää"

Eihän tuossa enää ole kovin paljon ihmeellistä. On muitakin ammatteja, joihin nämä vieraamme pääsevät helpommalla kuin kantaväestö.
Esimerkiksi, ainakin Helsingissä, taksiliitteen eli luvan ajaa taksia, saa eri perusteilla riippuen siitä mistä päin olet kotoisin.
Tämän ovat kuulemma saaneet aikaan muutamat helsinkiläiset naispuoliset kunnallispoliitikot :confused:
Tämähän ei ole syrjintää ?
 
Ranskassa on sellainen ongelma että poliisiin on päässyt islamisteja. Samaa arvailua heitin Brysselinkin suhteen.

Onko sama tavoitteena Suomessakin vai haluavatko olla tarkkana keitä valitsevat? Suuremmin tutkimatta arvaisin että se on Helsingin Poliisi joka tuota ajaa.

Ilmiselvää syrjintäähän tuo on mutta se on sitä "positiivista syrjintää" jonka kritisointi on joko rasismia tai vihapuhetta.
 
Tolkun ihmiset ovat vähissä....

http://m.mtv.fi/uutiset/rikos/artik...ediahuomio-voi-olla-lieventava-tekija/5837208

Professori pöyristyi Tapanilan raiskaustuomiosta: Miten mediahuomio voi olla lieventävä tekijä?
RIKOS JULKAISTU 11.04.2016 17:49
17
JAKOA

Rikosoikeuden professori Matti Tolvanen toivoo, että Tapanilan raiskaustuomiosta valitettaisiin korkeimpaan oikeuteen.Lehtikuva


Helsingin hovioikeus kovensi rangaistuksia Tapanilan raiskausjutussa. Rikosoikeuden professori on yhtä mieltä siitä, että törkeä raiskaus on rikokselle sopivampi nimike, mutta kritisoi ankarasti julkisuutta lieventämisperusteena.

Raiskaukseen johtaneet tapahtumat alkoivat aluksi häiriköintinä junassa. Viiden nuoren miehen porukka oli lähestynyt junassa heille entuudestaan tuntematonta naista, jota he olivat mittailleet ja tönineet toisiaan naista kohden.

Nainen oli poistunut junasta Tapanilan asemalla ja pojat lähtivät seuraamaan häntä. Häiriköinti yltyi takapuolelle läpsimiseksi, ja lopulta raiskaukseksi, kun kaksi pojista tunki sormensa naisen sisälle – toisen pidellessä naista aloillaan ja estämästä häntä huutamasta apua. Kaikki tämä tapahtui julkisella paikalla, aseman läheisyydessä.


Tapanilan raiskaus puhutti paljon sen poikkeuksellisuuden vuoksi: raiskaus tapahtui julkisella paikalla ja nöyryyttävällä tavalla.

Vettä myllyyn lisäsi Helsingin käräjäoikeuden viime kesäkuussa antama tuomio. Käräjäoikeus ei nimittäin pitänyt tekoa erityisen nöyryyttävänä eikä kokonaisuutena arvostellen törkeänä. Yksi tekijöistä sai reilun vuoden ehdollisen tuomion, kaksi puolestaan vuoden ehdollisen. Oikeus katsoi, ettei kaksi syytettyä ollut osallistunut raiskaukseen.

Julkisuuskäsittely "poikkeuksellisen laajaa"
Hovioikeus puolestaan näki teon törkeänä raiskauksena ja kovensi tuomiota. Täysi-ikäinen vastaaja tuomittiin yli kahden vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen, kahden muun vastaajan osalta tuomio koveni yhdeksällä kuukaudella.

– Olen rikosnimikkeen kanssa samaa mieltä, hovioikeus perusteli tuomion hyvin, arvioi rikos- ja prosessioikeuden professori Matti TolvanenItä-Suomen yliopistosta.

Tolvanen kuitenkin kritisoi hovioikeuden päätöstä lieventää tuomiota "kohtuuttomiin mittasuhteisiin nousseen julkisuuden" takia. Käräjäoikeus piti tätä myös lieventävänä seikkana.

– Kun syyllistyy julkisella paikalla tapahtuneesta rikoksesta melkein pahimpaan, niin en voi ymmärtää, kuinka julkisuus voi vaikuttaa tuomioon. Voiko se koskaan olla lieventämisperuste?, Tolvanen pohtii.

Hovioikeus ei ihmettele sitä, että rikostapaus on noussut julkisuuteen, mutta piti sen käsittelyä poikkeuksellisen laajana. Tapauksesta puhuttiin joukkoraiskauksena jo ennen asian käsittelyä käräjäoikeudessa, mikä on hovioikeuden mukaan ollut omiaan antamaan yleisölle harhaanjohtavan ja väärän kuvan seksuaalisen väkivallan laadusta.

Tolvasen mukaan medialla voi olla petraamisen tarvetta, mutta pitää silti hovioikeuden perusteluja äärimmäisen riskialttiina.

– Ei tule mieleen muita näin vakavia rikoksia, joissa asian julkisuutta olisi käytetty lieventävänä perusteena. Yleensä julkisuudesta johtuvaa lieventämistä on käytetty talousrikostapauksissa, joissa esitutkinta on kestänyt pitkään.

– Antaa kuvan, että hovioikeus välittäisi enemmän tekijästä kuin uhrista. Tätä oikeus ei tietenkään tarkoita, mutta hyvin tekijälähtöinen päätös tämä on. Kyllä asian saama julkisuus vaikuttaa uhriinkin, Tolvanen toteaa.

Rikosoikeuden professorin mukaan Tapanilan raiskaustuomiossa on kyse ennakkotapauksesta.


– Toivoisin, että tässä harkittaisiin valitusluvan hakemista korkeimmalta oikeudelta. Ennakkotapaukselle olisi mielestäni tarvetta, sillä lainsäädäntöä olisi syytä selventää tämän julkisuuden osalta, professori Matti Tolvanen korostaa.

 
On siis kannattavaa raiskata niin että saa mahdollisimman paljon tapahtumille huomiota?

Mitenhän Belgiassa on suhtauduttu rikollisiin. Vähätellen ja ottaen huomioon "lieventäviä asioita". Sitä kun tekee riittävän kauan, niin kuin opettajat koulussa ja vanhemmat lastenkin kanssa, niin tulos voi olla ikävä.
 
en oikeen keksiny tälle muuta säiettä...tärkeä aihe on kyseessä ja kertoo suomen viranomaisten eli PoHa:n asehallintoyksikön "asiantuntevasta" ohajuksesta aselakiin ja niiden sälytykseen liittyen...


Aseiden turvakaappistandardin päivitys ei tuo tarvetta ostoksille

Tiistai 12.4.2016 klo 11.55

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041221404667_uu.shtml

Ampuma-aseiden turvakaappistandardia päivitetään. Uuden asekaapin ostamiseen ei kuitenkaan ole tulevan muutoksen vuoksi tarvetta ryhtyä.

- Tämä ei sinänsä vaikuta niin, että pitäisi hankkia uutta kaappia, kertoi ylitarkastaja Elina Hirttiö sisäministeriöstä.

Ministeriö asetti maanantaina hankkeen turvakaapista annetun asetuksen muuttamiseksi. Tarkoituksena on uudistaa kansallinen standardi, jonka mukaisia kaappeja ei käytännössä ole markkinoilla. Standardi on mahdollisesti myös ristiriidassa eurooppalaisten standardien kanssa.

Kansallisen standardin kumoaminen edellyttää Standardoimisliiton mukaan asetuksen muuttamista.

Hanke ei Hirttiön mukaan käytännössä tuo muutoksia nykyisiin turvallisuusvaatimuksiin.

STT
 
Viimeksi muokattu:
No että täyttä pa*kaahan tuo on...mistä nuokin palkkansa ansaitsevat, muusta kuin valehteusta tai siitä että ei kerrota mitään koska on niin salaista / arkaluontoista tietoa..? ( ja mahtavatko ees tietää?)
Onneksi meillä on maanpuolustusnet, jossa a) tiedetään kaikesta kaikki ja b) varmistetaan kollektiivisesti, ettei mitään salailla. Siitäs saitte, valehtelevat SUPO-paskiaiset, kun ette ymmärrä tyydyttää kansalaisten pohjatonta tiedonnälkää.

Eiku...

Olisiko nyt kuitenkin niin, että valtakunnassa on eri viranomaisilla asioita, joista ei yksinkertaisesti voi kertoa julkisuudessa. Toki niitä on myös yksityisillä firmoillakin. Jotenkin vain tuntuu siltä, että ainoastaan yrityssalaisuus ymmärretään. Kaikki valtionhallinnon salassa pidettävä tieto sen sijaan tulisi jakaa jokaiselle kiinnostuneelle.
 
Onneksi meillä on maanpuolustusnet, jossa a) tiedetään kaikesta kaikki ja b) varmistetaan kollektiivisesti, ettei mitään salailla. Siitäs saitte, valehtelevat SUPO-paskiaiset, kun ette ymmärrä tyydyttää kansalaisten pohjatonta tiedonnälkää.

Eiku...

Olisiko nyt kuitenkin niin, että valtakunnassa on eri viranomaisilla asioita, joista ei yksinkertaisesti voi kertoa julkisuudessa. Toki niitä on myös yksityisillä firmoillakin. Jotenkin vain tuntuu siltä, että ainoastaan yrityssalaisuus ymmärretään. Kaikki valtionhallinnon salassa pidettävä tieto sen sijaan tulisi jakaa jokaiselle kiinnostuneelle.
Salailu ja "en kommentoi" linja olisi hyväksyttävää mutta valehtelu ei ole.
Kuten esimerkiksi Supon mukaan seuraava artikkeli on valheellinen:
http://www.breitbart.com/london/201...-dealer-returns-to-europe-for-the-tenth-time/

Edit: Tietysti voi olla että Supo mies ei sanonut sitä mitä tarkoitti eikä tarkoittanut sitä mitä sanoi tai reportteri ehkä jätti pois tarkennuksen.
 
Viimeksi muokattu:
:solthum: hyvä kirjoitus :solthum:

MÄÄRITTELEMÄTÖN MUTTA SILTI KIELLETTY


http://yrjoperskeles.blogspot.fi/2016/04/maarittelematon-mutta-silti-kielletty.html?m=1

Hotellin respassa törmättiin taas erääseen virstanpylvääseen Suomen poliisin etenemisessä kohti poliittisen poliisin roolia. Asian ilmaisi poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen, joka totesi että poliisi puuttuu jatkossa entistä tehokkaammin varsinkin internetissä rehottaviin vihapuheisiin ja pyrkii saamaan niiden kirjoittajat vastuuseen teoistaan. Sinänsä asiassa ei ole pahemmin uutta, sillä aihetta ”vihapuhe” on käsitelty erinäköisten viranomaisten sekä median toimesta noin n kertaa.

Uutta on sinänsä se, että poliisi näyttää pyrkivän saamaan itselleen jonkunlaisen suoran rankaisijan roolin. Siinä mielessä Kolehmaisen seuraava lausuma on varsin mielenkiintoinen:

- Kun juttuun puututaan ja se tutkitaan, on rikoksesta epäillylle osoitettu, että olet ylittänyt tutkintakynnyksen, eikä tämä ole hyväksyttävää käytöstä, vaikka syyttäjä tekisi syyttämättäjättämispäätöksenkin.

Eli vaikka syyttäjä toteaa, ettei rikosta ole tapahtunut, jolloin asian pitäisi olla sillä loppuun käsitelty voi poliisi silti määritellä kirjoittajan toimineen jotenkin väärin, vaikka tähän mennessä asia on kyllä määritelty vasta oikeudessa. Tavalliselle ihmiselle on selvää, että jo poliisin tutkinnan kohteeksi joutuminen on jo itsessään hyvin suuri rangaistus, jonka seuraukset voivat heijastua muuhunkin elämään. Eritoten jos ihminen työskentelee julkishallinnossa. Lisäksi muutenkin hidasta tutkintaa voidaan piruuttaan venyttää ja roikuttaa ihmistä siinä kuuluisassa löysässä hirressä.

Mutta tässäkin uutisessa ja poliisin ylijohtajan avautumisessa ja suoranaisessa uhkauksessa puuttuu edelleenkin se yksi – erittäin olennainen – tekijä.

Mitä se on se vihapuhe?

Jos poliisi uhkaa seurauksia tietystä toiminnasta, on tietenkin saatettava ihmisten tietoon toiminnan rajat.

Onko maahanmuuton asiallinen, faktoihin pohjautuva arvostelu vihapuhetta?

Onko maahanmuuttajien tekemien rikosten arvostelu vihapuhetta?

Onko poliitikkojen toiminnan arvostelu vihapuhetta?

Onko valtamedian toimien arvostelu vihapuhetta?

Onko virkakoneiston toiminnan arvostelu vihapuhetta?

Onko Euroopan Unionin toiminnan arvostelu vihapuhetta?

Onko humanitaarisen maahanmuuton ja sitä tukevan sekä ylläpitävän koneiston arvostelu automaattisesti vihapuhetta?

Jos on, niin on perusteltava miksi. Jos ei ole, se täytyy tunnustaa ääneen ja jättää asiallisen kritiikin esittäjät rauhaan.

Mutta näinhän ei tapahdu. Kun ns. vihapuheen määrittely pidetään täysin epämääräisenä, niin se vaientaa helposti asiallisenkin kritiikin. Ja nimenomaan siihen valtiohallintomme pyrkiikin. Ei se säikähdä räyhääjiä. Mutta kysymyksiä se pelkää. Siksi sanoma on selvä: Alkää lausuko vääriä sanoja. Ja koska vääriä sanoja ei ole määritelty, on viisaampaa, että ette lausu mitään.

Nykyisen määrittelemättömän vihapuhemääritelmän mukaan tämäkin poliisia arvosteleva kirjoitus oli vihapuhetta. Vaikka se sisälsi oikeastaan vain kysymyksiä. Minkälainen yhteiskunta kieltää kysymykset?
 
No että täyttä pa*kaahan tuo on...mistä nuokin palkkansa ansaitsevat, muusta kuin valehteusta tai siitä että ei kerrota mitään koska on niin salaista / arkaluontoista tietoa..? ( ja mahtavatko ees tietää?)

Onneksi meillä on maanpuolustusnet, jossa a) tiedetään kaikesta kaikki ja b) varmistetaan kollektiivisesti, ettei mitään salailla. Siitäs saitte, valehtelevat SUPO-paskiaiset, kun ette ymmärrä tyydyttää kansalaisten pohjatonta tiedonnälkää.

Eiku...

Olisiko nyt kuitenkin niin, että valtakunnassa on eri viranomaisilla asioita, joista ei yksinkertaisesti voi kertoa julkisuudessa. Toki niitä on myös yksityisillä firmoillakin. Jotenkin vain tuntuu siltä, että ainoastaan yrityssalaisuus ymmärretään. Kaikki valtionhallinnon salassa pidettävä tieto sen sijaan tulisi jakaa jokaiselle kiinnostuneelle.

En tiedä mikä noiden juttujen pointti oikein on, mutta oudosti SUPO`n tiedotus on muuttunut poliittisten päättäjien mukaan?

Aijemmin kun punamamma ja punavihreät olivat vallankahvassa ei muita uhkia ollut kuin nuo äärioikeistolaiset ja vaimeasti todettiin muiden osuus ja on vallan outo juttu kun naapurimaissa Venäjän vakoilijoita löytyy Suomi on niistä täysin vapaa kuten oli vielä viimevuonna terroristeistä?

Kuten Suomalaiset itsekkin kertovat SUPO on erittäin riippuvainren "ystävällismielisten valtioiden tiedustelupalveluiden hyväntahtoisuudesta" kysyä sopii miten tähän on tultu kun vielä toisen mailmansodan aikana Suomen tiedustelu oli mailman huippuluokkaa?

Olisikohan sodanjälkeinen vasemmisto ja nykyisellä vihervasemmisto suuntauksella ollut suurin merkitys että Suomen tiedustelu on retuperällä kun poliittiset päättäjät pakottavat SUPO`n jahtaaman niitä pariakymmenä puolikahelia natsia mitä tässä maasa on ja joutuva jattämään todelliset uhat tutkimatta?

Tosiasia taitaa olla että Suomaliset natsit rauhoittaa viina ja ongelma johtuu myös siitä, terroristien ja vieraanvallan vakoilija ongelma ilmeiseti hoituu ympäripyöreillä lausunnoilla ja kun viimeaikoina olemme joutuneet havaitsemaan se tosiasian että nuivat ja foliohatut onat olleet lähes aina oikeassa tulevaisuuden suunnasta ja punavihreä unelmahöttöporukka on onnistunut olemaan väärässä enemmänkuin simpassi sijoitusneuvojana tai kolikonhettäjä niillä kun toimii todennäköisyyskin osumatarkkuutta parantamassa toisinkuin punavihreillä, he ovat omissa arvioissaan onnistuneet selättämään jopa todennäköisyydet päinhonkia menneissä arvioissaan.
 
Ranskassa on sellainen ongelma että poliisiin on päässyt islamisteja. Samaa arvailua heitin Brysselinkin suhteen.

Onko sama tavoitteena Suomessakin vai haluavatko olla tarkkana keitä valitsevat? Suuremmin tutkimatta arvaisin että se on Helsingin Poliisi joka tuota ajaa.

Ilmiselvää syrjintäähän tuo on mutta se on sitä "positiivista syrjintää" jonka kritisointi on joko rasismia tai vihapuhetta.


Maahanmuuttaja poliisina on kaksipiippuinen juttu.

Tuollainen islamistin pääsy poliisiin olisi ongelma, mutta toisaalta vierasta kulttuuria tunteva ja kieltä osaaava voisi olla hyvinkin hyödyllinen voimavara. Toisaalta miten estäisi sen maltillisen muslimin radikalisoitumisen.
Tässä kuten muissakin on aina kaksi puolta.

Kun maahanmuuttajat nyt kuitenkin ovat meillä, eikä esim. somalivähemmistä mihinkään katoa, on parempi saada heidät integroitua meihin, kun pitää ulkopuolisena.
 
Uutta on sinänsä se, että poliisi näyttää pyrkivän saamaan itselleen jonkunlaisen suoran rankaisijan roolin...

- Kun juttuun puututaan ja se tutkitaan, on rikoksesta epäillylle osoitettu, että olet ylittänyt tutkintakynnyksen, eikä tämä ole hyväksyttävää käytöstä, vaikka syyttäjä tekisi syyttämättäjättämispäätöksenkin.

Eli vaikka syyttäjä toteaa, ettei rikosta ole tapahtunut, jolloin asian pitäisi olla sillä loppuun käsitelty voi poliisi silti määritellä kirjoittajan toimineen jotenkin väärin, vaikka tähän mennessä asia on kyllä määritelty vasta oikeudessa. Tavalliselle ihmiselle on selvää, että jo poliisin tutkinnan kohteeksi joutuminen on jo itsessään hyvin suuri rangaistus, jonka seuraukset voivat heijastua muuhunkin elämään. Eritoten jos ihminen työskentelee julkishallinnossa. Lisäksi muutenkin hidasta tutkintaa voidaan piruuttaan venyttää ja roikuttaa ihmistä siinä kuuluisassa löysässä hirressä. (http://yrjoperskeles.blogspot.fi/2016/04/maarittelematon-mutta-silti-kielletty.html?m=1)
Yrjöperskeles esittää bloggauksessaan monta ihan osuvaakin kysymystä mutta melkoisesti huvittaa tuo tarve rakentaa olkiukkoa vääntämällä ihan väkisin viranomaisen lausunnot päälaelleen. Tietääkseni homma menee edelleenkin niin, että poliisi aloittaa tutkintakynnyksen ylittyessä, syyttäjä tekee välitarkastuksen/-päätöksen ja oikeus sanoo viimeisen sanan yhdessä tai useammassa asteessa. Jos syyttäjä sanoo, ettei rikosta ole tapahtunut, on poliisin osalta asia siinä vaiheessa jo loppuun käsitelty vaikka yrjöperskeles miten yrittäisi paaterokakkosen lausuntoa väärin ymmärtää.
 
Yrjöperskeles esittää bloggauksessaan monta ihan osuvaakin kysymystä mutta melkoisesti huvittaa tuo tarve rakentaa olkiukkoa vääntämällä ihan väkisin viranomaisen lausunnot päälaelleen. Tietääkseni homma menee edelleenkin niin, että poliisi aloittaa tutkintakynnyksen ylittyessä, syyttäjä tekee välitarkastuksen/-päätöksen ja oikeus sanoo viimeisen sanan yhdessä tai useammassa asteessa. Jos syyttäjä sanoo, ettei rikosta ole tapahtunut, on poliisin osalta asia siinä vaiheessa jo loppuun käsitelty vaikka yrjöperskeles miten yrittäisi paaterokakkosen lausuntoa väärin ymmärtää.


Ei pidä paikkaansa.... Poliisi esim. käyttää syttämättäjättämispäätöksiä esim. vartioiden ja JV /sumutin lupahakemusten hylkäysperusteina..ja ilmeisesti myös aselupahkemuksissa...
 
Nyt rapisee foliohattu ja pahasti, mutta jos näin todella käy niin käräjille vaan.

Siinähän sitten rapisee :eek:...ja kun hallinto oikeudet myötäävät poliisin linjaa niin mihins kansalainen sitten valittaa kun nämä on käyty loppuun asti..? o_O

Kansalaisen on paha olla oikeassa kun viranomainen on väärässä...:rolleyes:
 
Back
Top