Suomen sisäinen turvallisuus

Virka-avut ja muu yhteistoiminta pelittää varmasti hyvin. Mutta resursseja voisi jotenkin jakaa niin, että toisella tavarat eivät makaa pölyttymässä varastossa, ja toisella tuskaillaan puutteellista kalustoa.

Tällä hetkellä tilanne on sellainen että yksi iso toimija (PV) lähinnä treenaa, ja kaksi muuta (poliisi ja raja) tekevät koko ajan hommia kentällä. Olisiko mahdollista pistää osa kamoista yhteiskäyttöpooliin, josta jokainen toimija voisi ottaa käyttöönsä tasapuolisesti? Sodan syttyessä PV saisi etuotto-oikeuden, mutta rauhan aikana kama olisi kaikkien käytössä. Ei tietenkään kaikki, vaan valikoitaisiin sellaista kalustoa jota olisi helppo muuntaa kaikkien käyttöön ja varsinkin jos olisi kallista. Esim pimeänäkölaitteita, vesi- ja ilma-aluksia jne.
Ai vähän kuten helikopterikalustoa ja paseja on lainailtu?
 
Ai vähän kuten helikopterikalustoa ja paseja on lainailtu?
Joo, mutta siten että ei tarvitsisi aina lainata (=tehdä virka-apupyyntöä yksittäistä tehtävää varten), vaan että tavarat olisivat suoraan käytettävissä.

Tätä voisi verrata siihen, että poliisilaitos voi lainata Koululta reserviautoja johonkin isompaan tilaisuuteen vs se että laitoksella on omassa tallissa nk yhteiskäyttöautoja jotka ovat kaikkien laitoksen yksiköiden käytettävissä ja varauskalenteriin on kaikilla pääsy.
 
Joo, mutta siten että ei tarvitsisi aina lainata (=tehdä virka-apupyyntöä yksittäistä tehtävää varten), vaan että tavarat olisivat suoraan käytettävissä.

Tätä voisi verrata siihen, että poliisilaitos voi lainata Koululta reserviautoja johonkin isompaan tilaisuuteen vs se että laitoksella on omassa tallissa nk yhteiskäyttöautoja jotka ovat kaikkien laitoksen yksiköiden käytettävissä ja varauskalenteriin on kaikilla pääsy.

En ole varma, mutta tuo saattaisi vaatia lainmuutoksen. Tuo voitaisiin tulkita puolustusvoimien virka-apua koskevan lain 2§ ja 3§ kiertämiseksi (mitä se tavallaan olisikin) koska virka-apu edellyttää nykyään aina erillistä pyyntöä. Toisaalta 10§ mahdollistaa organisaatioiden väliset sopimukset ja asetukset tarkennuksina. Mutta lakia ei tuolla voi kuitenkaan kiertää.

Mutta en tiedä mitä oikeuskäytäntö tästä sanoo.
 
En ole varma, mutta tuo saattaisi vaatia lainmuutoksen. Tuo voitaisiin tulkita puolustusvoimien virka-apua koskevan lain 2§ ja 3§ kiertämiseksi (mitä se tavallaan olisikin) koska virka-apu edellyttää nykyään aina erillistä pyyntöä. Toisaalta 10§ mahdollistaa organisaatioiden väliset sopimukset ja asetukset tarkennuksina. Mutta lakia ei tuolla voi kuitenkaan kiertää.

Mutta en tiedä mitä oikeuskäytäntö tästä sanoo.
Joo, ajatus olisi että ei tarvitsisi erikseen virka-apua koska kamat olisivat yhteiskäytössä.
 
Joo, ajatus olisi että ei tarvitsisi erikseen virka-apua koska kamat olisivat yhteiskäytössä.

Jep. Ymmärsin kyllä pointtisi.

Mutta koska nykylaki selkeästi vaatii että virka-apu sisältäen myös varusteet vaatii erillisen pyynnön, niin tuollainen "pooli" vaatisi nähdäkseni lainmuutoksen. Joka saattaa mennä jopa perustuslain tasolle hallintolain kautta. Mutta en ole varma tästä.

Sinänsä en usko PV:n ihastuvan ideaan. Heillä olisi vain menetettävää, mutta ei mitään hyötyä tuosta systeemistä. Käytännössähän kävisi niin, että PV ostaa 1000 pimeänäkölaitetta ja Raja ja Poliisi sisäisesti toteavat että "No turhaa meidän ostaa omia, kun otetaan vain tarvittaessa PV:n romppeita".

Ymmärrän tiettyyn rajaan asti näkemyksesi "turhaan varastossa käyttämättä seisovasta kalustosta" jota voisi käyttää myös rauhan aikana. Periaatteessa ideasi on todella hyvä. Mutta käytännön tasolla se saattaisi aiheuttaa yllättäviä ongelmia varsinkin tilanteessa, jossa kaikki tarvitsevat kaiken käytössä olevan kaluston. Tuo voisi toimia pienessä mitassa esim. UAV-vehkeiden tai jonkin todella kalliin kaluston kanssa kunhan kustannusjako saataisiin sovittua. Mutta todennäköisesti käyttö jäisi niin pieneksi että ei kannattaisi alkaa jumpata uusia lakeja sen takia.

Tähän on vaikea ottaa mitään vahvaa kantaa kun en tiedä miten hyvin virka-apu toimii nykypäivänä ja vaaditaanko sen saamiseen kuinkakin suurta byrokratiaa/paperijumppaa. Osaatko siitä antaa kommenttia että miten helppo/vaikea se prosessi nykyään on?
 
Jep. Ymmärsin kyllä pointtisi.

Mutta koska nykylaki selkeästi vaatii että virka-apu sisältäen myös varusteet vaatii erillisen pyynnön, niin tuollainen "pooli" vaatisi nähdäkseni lainmuutoksen. Joka saattaa mennä jopa perustuslain tasolle hallintolain kautta. Mutta en ole varma tästä.

Sinänsä en usko PV:n ihastuvan ideaan. Heillä olisi vain menetettävää, mutta ei mitään hyötyä tuosta systeemistä. Käytännössähän kävisi niin, että PV ostaa 1000 pimeänäkölaitetta ja Raja ja Poliisi sisäisesti toteavat että "No turhaa meidän ostaa omia, kun otetaan vain tarvittaessa PV:n romppeita".

Ymmärrän tiettyyn rajaan asti näkemyksesi "turhaan varastossa käyttämättä seisovasta kalustosta" jota voisi käyttää myös rauhan aikana. Periaatteessa ideasi on todella hyvä. Mutta käytännön tasolla se saattaisi aiheuttaa yllättäviä ongelmia varsinkin tilanteessa, jossa kaikki tarvitsevat kaiken käytössä olevan kaluston. Tuo voisi toimia pienessä mitassa esim. UAV-vehkeiden tai jonkin todella kalliin kaluston kanssa kunhan kustannusjako saataisiin sovittua. Mutta todennäköisesti käyttö jäisi niin pieneksi että ei kannattaisi alkaa jumpata uusia lakeja sen takia.

Tähän on vaikea ottaa mitään vahvaa kantaa kun en tiedä miten hyvin virka-apu toimii nykypäivänä ja vaaditaanko sen saamiseen kuinkakin suurta byrokratiaa/paperijumppaa. Osaatko siitä antaa kommenttia että miten helppo/vaikea se prosessi nykyään on?
Itse ehdottaisin tämän tyyppisen probleeman ratkaisuksi sitä, että pooli perustettaisiin, mutta sitä kierrätettäisiin nopeasti. Esim jos armeija tarvitsee 1000 kpl käyttökelpoista härpäkettä varmuusvarastoon ja 200 koulutukseen, poliisi 100 käyttöön ja raja vielä 50, voitaisiin ostaa vain se 1200 kpl, ja varmuusvarastosta lyhyessä kierrossa (esim. 10% esineen kokonaiskäyttöiästä) koko ajan 150 kpl, jolloin varmistettaisiin kirjanpitoa ja tavaran kuntoa. Kaikkien käyttäjien kustannukset laskisivat 10-15% kun kokonaiskustannus jaettaisiin käytön mukaan, ja käyttöiän täyttyessä ei tarvitse heittää "kuin uusi" kalustoa mäkeen, kun on tasaisesti käytettyä tavaraa. Kulusäästöt myös mahdollistaisivat varusteiden nopeamman uusinnan.
 
Jep. Ymmärsin kyllä pointtisi.

Mutta koska nykylaki selkeästi vaatii että virka-apu sisältäen myös varusteet vaatii erillisen pyynnön, niin tuollainen "pooli" vaatisi nähdäkseni lainmuutoksen. Joka saattaa mennä jopa perustuslain tasolle hallintolain kautta. Mutta en ole varma tästä.

Sinänsä en usko PV:n ihastuvan ideaan. Heillä olisi vain menetettävää, mutta ei mitään hyötyä tuosta systeemistä. Käytännössähän kävisi niin, että PV ostaa 1000 pimeänäkölaitetta ja Raja ja Poliisi sisäisesti toteavat että "No turhaa meidän ostaa omia, kun otetaan vain tarvittaessa PV:n romppeita".

Ymmärrän tiettyyn rajaan asti näkemyksesi "turhaan varastossa käyttämättä seisovasta kalustosta" jota voisi käyttää myös rauhan aikana. Periaatteessa ideasi on todella hyvä. Mutta käytännön tasolla se saattaisi aiheuttaa yllättäviä ongelmia varsinkin tilanteessa, jossa kaikki tarvitsevat kaiken käytössä olevan kaluston. Tuo voisi toimia pienessä mitassa esim. UAV-vehkeiden tai jonkin todella kalliin kaluston kanssa kunhan kustannusjako saataisiin sovittua. Mutta todennäköisesti käyttö jäisi niin pieneksi että ei kannattaisi alkaa jumpata uusia lakeja sen takia.

Tähän on vaikea ottaa mitään vahvaa kantaa kun en tiedä miten hyvin virka-apu toimii nykypäivänä ja vaaditaanko sen saamiseen kuinkakin suurta byrokratiaa/paperijumppaa. Osaatko siitä antaa kommenttia että miten helppo/vaikea se prosessi nykyään on?

Samalla kannalla. Yhteinen varustelu vähentää varmasti varusteiden kokonaismäärää.
Toivottavasti kalusto on PV:lle yhteensopiva sekä helposti koulutettavissa reserville.

Edit. Onkohan erikoissairaanhoidolla tarvetta pimeänäkökalustoon?
 
Viimeksi muokattu:
Tshihi...
On se Husu kyllä ihan omaa tasoaan.. No, kaikki keinot ovat sallittuja rasismin metsästyksessä, oli sitten kyseessä todellinen, kuviteltu, keksitty tai lavastettu rasismi.

Politiikassa ja rakkaudessa kaikki on sallittua, mutta onhan tuo kyllä jo aika paksua :ROFLMAO:

Irtopisteitä voisi kerätä muullakin tavalla ja mediakin voisi välillä käyttää aivoja, että ei nyt ihan mitä tahansa hevonpaskaa julkaista.

Toiletpapier_%28Gobran111%29.jpg
 

Teinien joukko kävi 16-vuotiaan kimppuun Espoossa – pojan äiti kuvailee tilannetta uhkaavaksi: "Osalla oli nyrkkirautoja vyöllään"
Espoolaisen teinipojan kotimatka sai pelottavan käänteen, kun joukko teinejä piiritti hänet ja vaati rahaa.

16-vuotias poika oli liikkeellä pyörällä, kun hän pysähtyi katsomaan puhelintaan Keskusaltaan läheisyydessä Espoon Tapiolassa. Kauempana olleet seitsemän nuorta alkoivat huudella hänelle, että onko hänellä rahaa. Poika vastasi, että ei ole ja kääntyi poispäin. Yhtäkkiä kaikki seitsemän nuorta seisoivat hänen ympärillään.

– Joku kävi häneen kiinni ja alkoi huutaa, että ”Älä kuseta, sä valehtelet”. Yleistä tuuppimista ja tönimistä oli ja myös pyörä kaatui.

Uhkaava tilanne

Tilanne oli ollut pojan äidin mukaan hyvin uhkaava.

– Meidän poika oli siinä yksin ja kun ajattelee, että seitsemän ihmistä tulee ympärille ja iholle ja ruvetaan sanomaan, että tutkitaan taskut, niin siinä ylitetään henkilökohtainen raja.

Kaikki tekijät olivat entuudestaan pojalle tuntemattomia ja ulkomaalaistaustaisia. Kuudella pojalla oli vedetty huput pään yli ja hupun nauhat kiristetty, niin etteivät heidän kasvonsa näkyneet. Ainoastaan niin sanotulla pomolla oli vain huppu päässään, mutta nauhat eivät olleet kiinni.

Yhdellä pojista ei ollut mitään päässään. Hänen kasvonsa näkyivät, mutta poika ei osannut yhdistää ahdistelevaa joukkoa mihinkään muuhun tilanteeseen tai paikkaan.

Osalla oli nyrkkiraudat vyöllään

Pojan äiti ei tiedä kulkiko kukaan ohi tapahtuman aikana, mutta hänen mukaansa paikka on hyvin keskeinen.

– Puoli seitsemän aikaan arki-iltana kukaan ei kiinnittänyt huomiota ja, jos joku näki jotain, hän ei puuttunut asiaan millään tavalla, hän sanoo.

Yksi nuorista löi poikaa, joka onnistui väistämään iskun. Silmään kohdistettu lyönti, osui poikaa kuitenkin ohimoon. Näkyviä vammoja hän ei kuitenkaan saanut.

Lyönnin jälkeen poika huitaisi takaisin ja osui häntä lyönyttä poikaa kylkeen. Poika myös huomasi, että osalla hänen kimppuunsa käyneistä teineistä oli vyöllään nyrkkirautoja.

– Hän pelästyi, että mitä niillä tehdään. Hänelle tuli tunne, että tästä pitää päästä nopeasti pois ennen kuin aseita ruvetaan käyttämään, pojan äiti sanoo.

Laittoivat tavarat takaisin taskuihin

Pojalla oli taskuissaan ainoastaan puhelin ja avaimet. Kun taskut oli tutkittu, joukkio laittoi tavarat nätisti takaisin taskuun. Poika oli sanonut aiemmin nuorten joukolle, ettei hänelle ole rahaa. Hänellä oli kuitenkin 20 euron seteli puhelimensa kuoren välissä.

– Siitä oli tietenkin noussut älämölöä, että mitä valehtelet ja kusetat, onhan sulla rahaa ja he veivät sen. Toisaalta jengi oli hyvin tietoinen siitä, että puhelinta ei kannata ottaa, koska sen pystyy jäljittämään eivätkä he onneksi heittäneet avaimia altaaseen.

– Tavallaan huvittavaa oli se, että he laittoivat tavarat nätisti takaisin taskuihin. Poika otti sen jälkeen pyöränsä ja lähti karkuun. Pari tyyppiä yritti juosta perään, mutta he olivat niin paljon hitaampia, etteivät he pysyneet perässä.

Ihmisten pitäisi katsoa enemmän ympärilleen

Jengi poistui Ainoan kauppakeskukseen päin ja poika lähti Tapiolan koulun suuntaan. Pojan äiti toivoo, että ihmiset nostaisivat enemmän katsettaan puhelimista ja katsoisivat ympärilleen.

– Poliisi voi tulla tarkastamaan tilanteen. En tarkoita, että pitäisi väliin mennä, mutta voi esimerkiksi huutaa, että mitä siellä tapahtuu tai mitä tahansa. Maalaisjärki käyttöön. Maailma on mennyt siihen, että ollaan puhelimen kanssa eikä nähdä tai kuulla mitä ympärillä tapahtuu.

Poliisi vahvistaa, että tapauksesta on tehty rikosilmoitus.
 
SSS: Hovioikeus kovensi seksivankia pitäneen miehen rangaistusta
Mikael Rydenfelt
pic_5_4685550_k3418598_651.jpg


PAIKALLISET Turun Sanomat 18:02 0
Salli Koivunen

Turun hovioikeus antoi torstaina tuomionsa Salon ihmiskauppatapauksessa, kertoo Salon Seudun Sanomat.

Nuorta naista kaupitellut ja häntä vankina pitänyt vuonna 1987 syntynyt mies tuomittiin raiskauksesta ja ihmiskaupasta vuodeksi ja kymmeneksi kuukaudeksi ehdolliseen vankeuteen maaliskuussa 2018.
Turun hovioikeus piti vankeusrangaistuksen pituuden ennallaan, mutta muutti ehdollisen vankeuden ehdottomaksi.

Hovioikeuden selonteossa mainitaan, että tuoreessa tuomiossa huomioon otettiin rikosten vakavuus ja vastaajan syyllisyys.

Mies oli pitänyt vasta hiljattain 18 vuotta täyttänyttä naista vankinaan asunnossaan Salossa ja raiskannut tämän ainakin viidesti. Lisäksi mies myi häntä kolmelle toverilleen, jotka maksoivat miehelle korvauksena seksistä yhteensä 73 euroa.

Lounais-Suomen poliisi sai vihiä tapauksesta, kun naisen asuntolassa Turussa oli huolestuttu hänen katoamisestaan.

Uhri ehti olla seksivankina viikon verran. Salon Seudun Sanomien tietojen mukaan asunnon ovea olisi pidetty takalukossa niin, ettei nainen ollut päässyt ulos.

Oikeuden mukaan uhri oli terveydentilansa ja kehityksensä vuoksi täysin riippuvaisessa asemassa, joten mies oli saanut hänet ensin asuntoonsa ja kuljettanut sitten naista tuttaviensa luokse tapaamisiin.
Väkivallan pelossa uhri ei ollut kieltäytynyt seksistä.

Varsinais-Suomen käräjäoikeus tuomitsi kolme muuta miestä seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäytöstä sakkorangaistuksiin. Hovioikeus piti heidän tuomionsa ennallaan.
Kaikki miehistä kiistivät heihin kohdistetut syytteet. Käräjäoikeus katsoi kuitenkin uhrin kertomuksen tukevan syytettä.

Kaikki neljä miestä ovat ulkomaalaistaustaisia.

Suomen lainsäädännön mukaan ihmiskauppaa on toisen henkilön parituksen kaltainen seksuaalinen hyväksikäyttö, pakkotyö tai muunlainen ihmisarvoa loukkaaviin olosuhteisiin saattaminen. Jos rikos kohdistuu kahdeksaatoista vuotta nuorempaan lapseen tai henkilöön, jonka kyky puolustaa itseään on olennaisesti heikentynyt, rikos katsotaan törkeäksi.
Hovioikeus käsitteli tapauksen käräjäoikeuden tapaan salaisena, mutta julkaisi ratkaisustaan julkisen selosteen.

 
Joo, mutta siten että ei tarvitsisi aina lainata (=tehdä virka-apupyyntöä yksittäistä tehtävää varten), vaan että tavarat olisivat suoraan käytettävissä.

Tätä voisi verrata siihen, että poliisilaitos voi lainata Koululta reserviautoja johonkin isompaan tilaisuuteen vs se että laitoksella on omassa tallissa nk yhteiskäyttöautoja jotka ovat kaikkien laitoksen yksiköiden käytettävissä ja varauskalenteriin on kaikilla pääsy.
Yhtä paljon se maksaa vaikka olisi tavaraa pienemmässä varikossa tai saattaa maksaa jopa enemmän.

Yhteishankinnat ovat sitten asia erikseen kuten lentäjän VV:t olisivat varmasti riittävät myös kaikkiin poliisien ja rajan touhuihin.
 
SSS: Hovioikeus kovensi seksivankia pitäneen miehen rangaistusta
Mikael Rydenfelt
pic_5_4685550_k3418598_651.jpg


PAIKALLISET Turun Sanomat 18:02 0
Salli Koivunen

Turun hovioikeus antoi torstaina tuomionsa Salon ihmiskauppatapauksessa, kertoo Salon Seudun Sanomat.

Nuorta naista kaupitellut ja häntä vankina pitänyt vuonna 1987 syntynyt mies tuomittiin raiskauksesta ja ihmiskaupasta vuodeksi ja kymmeneksi kuukaudeksi ehdolliseen vankeuteen maaliskuussa 2018.
Turun hovioikeus piti vankeusrangaistuksen pituuden ennallaan, mutta muutti ehdollisen vankeuden ehdottomaksi.

Hovioikeuden selonteossa mainitaan, että tuoreessa tuomiossa huomioon otettiin rikosten vakavuus ja vastaajan syyllisyys.

Mies oli pitänyt vasta hiljattain 18 vuotta täyttänyttä naista vankinaan asunnossaan Salossa ja raiskannut tämän ainakin viidesti. Lisäksi mies myi häntä kolmelle toverilleen, jotka maksoivat miehelle korvauksena seksistä yhteensä 73 euroa.

Lounais-Suomen poliisi sai vihiä tapauksesta, kun naisen asuntolassa Turussa oli huolestuttu hänen katoamisestaan.

Uhri ehti olla seksivankina viikon verran. Salon Seudun Sanomien tietojen mukaan asunnon ovea olisi pidetty takalukossa niin, ettei nainen ollut päässyt ulos.

Oikeuden mukaan uhri oli terveydentilansa ja kehityksensä vuoksi täysin riippuvaisessa asemassa, joten mies oli saanut hänet ensin asuntoonsa ja kuljettanut sitten naista tuttaviensa luokse tapaamisiin.
Väkivallan pelossa uhri ei ollut kieltäytynyt seksistä.

Varsinais-Suomen käräjäoikeus tuomitsi kolme muuta miestä seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäytöstä sakkorangaistuksiin. Hovioikeus piti heidän tuomionsa ennallaan.
Kaikki miehistä kiistivät heihin kohdistetut syytteet. Käräjäoikeus katsoi kuitenkin uhrin kertomuksen tukevan syytettä.

Kaikki neljä miestä ovat ulkomaalaistaustaisia.

Suomen lainsäädännön mukaan ihmiskauppaa on toisen henkilön parituksen kaltainen seksuaalinen hyväksikäyttö, pakkotyö tai muunlainen ihmisarvoa loukkaaviin olosuhteisiin saattaminen. Jos rikos kohdistuu kahdeksaatoista vuotta nuorempaan lapseen tai henkilöön, jonka kyky puolustaa itseään on olennaisesti heikentynyt, rikos katsotaan törkeäksi.
Hovioikeus käsitteli tapauksen käräjäoikeuden tapaan salaisena, mutta julkaisi ratkaisustaan julkisen selosteen.


Joutui lukemaan toisenkin kerran.

"Hovioikeuden selonteossa mainitaan, että tuoreessa tuomiossa huomioon otettiin rikosten vakavuus ja vastaajan syyllisyys"

Jaa'a. Enpä olisi uskonut tätä päivää näkeväni. Että tuomittaessa otettiin syyllisyys huomioon. Kyllä on juridiikka edistynyt sitten Hammurabbin ajoista.
 
Back
Top