Mikähän on lähde näille Taposen huutelujutuille? Lapsoset?
Hyvyys ja vankkumaton usko asiansa oikeutukseen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mikähän on lähde näille Taposen huutelujutuille? Lapsoset?
Tästä jäi puuttumaan, että vaikka sitä sumutinlupaa ei saisikaan, niin laiton sumutin olisi kuitenkin luultavasti parempi vaihtoehto kuin laiton teräase; perustelut olen käynyt läpi useampaan kertaan.
No jos ei tarvitse välittää laista, niin miksi ei saman tien kantaisi ampuma-asetta? Fakta kuitenkin on, että laki on se mikä se on, ja mielestäni on hölmöä lähteä kantamaan jo lähtökohtaisesti laitonta välinettä, ainakaan ennen kuin on koeponnistanut sen sumutinluvan saamisen (sen lisäksi että sumuttimella on noin taktisestikin monia etuja teräaseeseen verrattuna).
No joo, on kuitenkin fakta että esim kukri* painaa noin 4 kertaa enemmän kuin MK 3.5 OC (joka on siis jo isohko CCW-kaasuksi), ja kokoeron voi katsoa oheisesta kuvasta. Itse kannan juuri kyseistä OC:ta housun etutaskussa vaivattomasti. Olen kantanut myös TKP:ta, joka vastaa kokonsa ja painonsa puolesta aika hyvin kukria. Sitä oli parasta kantaa kassissa tai muuten off-body, vaikka kyllä toki myös on-body olisi onistunut vaikkakin olisi ollut hankalaa. Myös käyttöetäisyys on ihan faktaa; jopa pienellä kaasulla saa käyttömatkaa sellaisen 2 metriä, eli noin 1,5 metriä enemmän kuin teräaseella. Lisäksi lienee faktaa että iso teräase on kohteelle vaarallisempi kuin OC, joka on suunniteltu siten että se ei aiheuta vammoja.
Ja on totta, etä teräase on osaavan käsissä soiva peli, mutta OC:n etuna on myös se, että käyttäjän ei tarvitse olla erityisen osaava. Lisäksi sen käyttämisessä ei ole samanlaista henkistä kynnystä kuin teräaseen käyttämisessä, missä käyttäjä luultavasti tiedostaa että tässä luultavasti aiheutetaan vakavia vammoja, jopa kuolema. Toki teräaseen pelotevaikutus on plussaa.
* Minun kirjoitukseni (johon vastaat) oli vastaus kommenttiin jossa puhuttiin kukrista tai viidakkoveitsestä. Minulla ei nyt ollut viidakkoveistä käsillä, mutta se olisi vieläkin isompi ja luultavasti myös painavampi.
Itse pitäisin vielä parempana mukana kannettavana chief special 38-revolveria.. Luvallisena tietysti.
Riittäisiköhän kaasuluvan perusteeksi ammuntaharrastus ja sen vaatima aseiden sekä ammusten kuljettaminen julkisella liikenteellä ampumaradalle ja takaisin?
Samaa mieltä tästä. Moni jättää hakematta vaikka tietynlaista tarvetta ko. välineelle olisikin. Lupaa pidetään hankalana saada.Lisään tähän vielä, että mielestäni sumutinluvan saamisen pitäisi olla helppoa, mikäli henkilössä ei ole jotain sellaista perustetta, että lupaa ei tulisi myöntää (esim. vakavaa väkivaltarikostaustaa). Eli lupa pitäisi hakea, mutta sen saaminen normaalille kansalaiselle olisi käytännössä varma.
Ainakin itse koin hankalaksi saada, kun viskaalit ilmoittivat etteivät uusi vanhaa lupaani, joka oli henkilökohtaisen koskemattomuuden ja omaisuuden suojaksi myönnetty toisen poliisilaitoksen toimesta, ja uusittu siellä.Samaa mieltä tästä. Moni jättää hakematta vaikka tietynlaista tarvetta ko. välineelle olisikin. Lupaa pidetään hankalana saada.
Riittäisiköhän kaasuluvan perusteeksi ammuntaharrastus ja sen vaatima aseiden sekä ammusten kuljettaminen julkisella liikenteellä ampumaradalle ja takaisin?
Pistoolit ja kahteen osaan purettavat pitkät aseet voi kuljettaa huomaamattomasti treenikassissa tai repussa julkisella.Riittäisiköhän kaasuluvan perusteeksi ammuntaharrastus ja sen vaatima aseiden sekä ammusten kuljettaminen julkisella liikenteellä ampumaradalle ja takaisin?
Joo, se on hienoa että pilkka osui omaan nilkkaan. Arvostan sinänsä kyllä, mutta kuitenkin veitsi on huono itsepuolustusväline, koska helposti mennään vähintään törkeän pahoinpitelyn puolelle. Laitonkin kaasu olisi parempi kuin laiton veitsi.
Ihmisten puolustautumisen parantamiseen tarvitaan pari kunnon tapausta jossa uhriksi on joutunut harmiton kansalainen. Se jälkeen varmaan tulee keskustelua ja uusia mahdollisuuksia sekä lain muuttaminen.
Ennen tapahtumia ei tietenkään ole soveliasta alkaa pohtia parannusmahdollisuuksia.
Joten odotellaan traagisia tapahtumia uutisten seasta tulevaksi...…….
.
Omia ratkaisuja. Realiteetit kuitenkin ovat ne mitkä ovat ja jos oma itsepuolustusstrategia altistaa jopa vankeustuomiolle, niin kannattaa ehkä miettiä, onko se paras mahdollinen strategia. Siinä ei paljon kansan syvien rivien mielipide paina kun ollaan oikeudessa väärän pöydän ääressä.
Mutta omia ratkaisuja kaikki.
Pistoolit ja kahteen osaan purettavat pitkät aseet voi kuljettaa huomaamattomasti treenikassissa tai repussa julkisella.
Jos kivääriä on pitkänä pakko laukussaan kantaa julkisessa liikenteessä (=bussi/juna), niin kyllä pohtisin sitten harrastuksen vaihtoa kun omaa autoakaan ei ole käytössä sinne radalle menemiseen.
No joo, ehkä tähän mahtuu lievennykseksi vielä kitaralaukun käyttäminen joka sekin hieman harhauttaa ulkopuolisen luulemaan sisällöstä jotain muuta.
.
Olen antanut itseni ymmärtää että sekin voi olla laitonta tapauksesta riippuen jos poliisi sinut pysäyttää. Harva tarvitsee esim lauantai-iltana rundilla pesäpallomailaa pelien takia.Paikallinen poliisi suositteli kaverille pesäpallomailaa autoon ja kotiin, koska on lähtökohtaisesti urheiluväline, eikä vaarallinen astalo.