Suomen sisäinen turvallisuus

Yleisellä paikalla ei saa kulkea puukon kanssa (ilman hyväksyttävää syytä), mutta auto ei ole yleinen paikka.
 
Huomasin juuri, että olen ostanut muutamankin näitä XXL halpisvälineitä. On autossa mukana ja monessa kätevämpi käyttää kuin kirves.
https://www.xxl.fi/mackenzie-blackbear-musta/p/1087432_1_style
Toivottavasti ei tule tilannetta eteen että pitäisi joku eläin lopettaa, mutta eihän sitä ikinä tiedä eteläsuomen peuraisilla teillä. Voi sillä hakata nuotion klapejakin.
.
Jos harrastaa kalastamista niin mukana voi olla myös kalapappi
https://www.motonet.fi/fi/tuote/543776/Fladen-kalapappi
 
Joo, tätäkin olen tässä puhunut. Kaasu on henkisesti paljon helpompi käyttää. Ei tarvitse samalla tavalla pelätä tappavansa vastapuolen, tai joutuvansa vastaamaan siitä oikeudessa.

Toisaalta siinä luotetaan myös massiivisesti siihen että kaasuttava osapuoli onnistuu sen kaasunsa vetämään laukusta/taskusta, onnistuu saamaan sen käyttökuntoon, onnistuu sihtaamaan vastapuoleen, onnistuu osumaan ja että vastapuoli lamaantuu tästä täysin eikä esimerkiksi muuttuisi entistä väkivaltaisemmaksi. Tällöin se oikeudellinen riski laskee mutta toiminnallinen riski ei välttämättä muutu kovin epätodennäköisemmäksi.

Ja tämäkin siis edelleen olettaen että henkilö sen jostain laillisesti saisi, sen sijaan että tekisi sen valtaväestön ratkaisun ja toisi vironmatkalta tuliaisena itselleen Suomeen.

Teleskooppipatukkaa en henk. koht antaisi kouluttamattoman siviilin käteen, hyvä jos edes vartijalle. Siinä on suurempi riski vääntää iskun vastaanottaja pidemmälle sairaalareissulle jos tappi tekee kontaktia sopivalla voimalla esim pään tai kurkun tai nivelten tai nivusten alueelle
 
Toisaalta siinä luotetaan myös massiivisesti siihen että kaasuttava osapuoli onnistuu sen kaasunsa vetämään laukusta/taskusta, onnistuu saamaan sen käyttökuntoon, onnistuu sihtaamaan vastapuoleen, onnistuu osumaan ja että vastapuoli lamaantuu tästä täysin eikä esimerkiksi muuttuisi entistä väkivaltaisemmaksi. Tällöin se oikeudellinen riski laskee mutta toiminnallinen riski ei välttämättä muutu kovin epätodennäköisemmäksi.

Ja tämäkin siis edelleen olettaen että henkilö sen jostain laillisesti saisi, sen sijaan että tekisi sen valtaväestön ratkaisun ja toisi vironmatkalta tuliaisena itselleen Suomeen.

Teleskooppipatukkaa en henk. koht antaisi kouluttamattoman siviilin käteen, hyvä jos edes vartijalle. Siinä on suurempi riski vääntää iskun vastaanottaja pidemmälle sairaalareissulle jos tappi tekee kontaktia sopivalla voimalla esim pään tai kurkun tai nivelten tai nivusten alueelle

Mistä johtuu tämä vähättely teleskooppipatukan osalta vartijoita kohtaan?
90-luvun lopulle asti vartijat saivat reilun viikonkoulutuksella kantaa ladattua ampuma-asettakin ja se ei ollut silloin ongelma?

Teleskooppipatukka on mielestäni puhtaasti hätävarjeluväline, itse en ainakaan siihen varautuisi vk-välineenä jos on on oikea patukka mahdollista ottaa mukaan.
 
Näköjään olen ollut väärässä luulossa tässäkin.


JÄRJESTYSLAKI 9§ luettelee ne esineet joita ei saa olla yleisellä paikalla tai yleisellä paikalla olevassa kulkuneuvossa, 10§ luettelee ne esineet joita ei saa olla yleisellä paikalla.


3 luku
Kielletyt esineet ja aineet

9 §
Vaaralliset esineet

Nyrkkirautojen, stilettien ja heittotähtien sekä muuksi esineeksi naamioitujen teräaseiden samoin kuin sähkölamauttimien ja -patukoiden, jousipatukoiden sekä tarkkuussinkojen ja -linkojen valmistus, maahantuonti, kauppa sekä hallussapito yleisellä paikalla ja yleisellä paikalla olevassa kulkuneuvossa on kielletty
, jollei 2 tai 3 momentissa taikka 12 §:ssä muuta säädetä.


Teleskooppipatukan kauppa on kielletty, jollei luovutuksen saajana ole yksityisistä turvallisuuspalveluista annetussa laissa (1085/2015) tarkoitettu turvallisuusalan elinkeinoluvan haltija tai voimankäyttökoulutuksen järjestäjä. Teleskooppipatukan hallussapito yleisellä paikalla ja yleisellä paikalla olevassa kulkuneuvossa on kielletty, jollei hallussapitäjänä ole yksityisistä turvallisuuspalveluista annetussa laissa tarkoitettu turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan palveluksessa oleva vartija tai järjestyksenvalvoja työtehtävässään taikka jollei hallussapitoon ole teleskooppipatukan luovuttamiseen liittyvää hyväksyttävää syytä tai jollei tämän lain 12 §:ssä muuta säädetä. (21.8.2015/1094)


Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei koske valtiota eikä valtion omistamien esineiden hallussapitoa, jos perusteena hallussapidolle on valtion palveluksessa olevan henkilön tehtävien hoitaminen.


10 §
Toisen vahingoittamiseen soveltuvien esineiden ja aineiden hallussapito

Seuraavien toisen vakavaan vahingoittamiseen tarkoitettujen tai siihen soveltuvien esineiden tai aineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty:



1) teräaseet, rikotut lasiesineet ja muut näihin rinnastettavat viiltämiseen tai pistämiseen soveltuvat esineet;


2) patukat, ketjut, jouset, vaijerit, kaapelit, pesäpallomailat ja muut näihin rinnastettavat lyömiseen soveltuvat esineet;


3) tikat, kuulat ja muut näihin rinnastettavat heittämiseen soveltuvat esineet;


4) syövyttävät sekä toisen vakavaan vahingoittamiseen taikka lamauttamiseen soveltuvat aineet;


5) ilma-aseet, jousitoimiset aseet, harppuunat, ritsat, puhallusputket ja muut näihin rinnastettavat ampumiseen soveltuvat esineet;


6) terveydelle vaaralliset laserosoittimet.


Ampuma-asetta tai räjähtävää esinettä erehdyttävästi muistuttavien esineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty.


Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei koske esineitä tai aineita, joiden hallussapito on työtehtävän tai muun hyväksyttävän syyn vuoksi tarpeen.
 
Joo, oikeaa rengasrautaa ei taida olla juurikaan monella mukana.
Minulla on työkalupakissa, näppärä monessa alustan osan asentelussa /vääntelyssä.

Joo, ei se pesismaila siellä tavaratilassa laiton ole, mutta jos sitä käyttää johonkin niin tilanne arvioidaan uudelleen. Jonkun rengasraudan tms kuljettaminen autossa on luontevaa, ja jos sen hakee mukaansa kättä pidemmäksi niin on helpompi selittää, miksi se ylipäätään on mukana.

Mag Lite 6c led-polttimolla ovitaskussa olevassa putkessa, ei näy lampun pituus ovea avatessa :D
Suomessa on pimeetä 10 kk vuodessa, valaisimia ei voi olla koskaan liikaa mukana tai kotona.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on työkalupakissa, näpäärä monessa alustan osan asentelussa /vääntelyssä.



Mag Lite 6c led-polttimolla ovitaskussa olevassa putkessa, ei näy lampun pituus ovea avatessa :D
Noo, itellä kansanauton peräkontissa kyllästetty aitatolpan pätkä. Unohtui sinne kun vein kyllästettyjä puunpätkiä keräyslavalle..
 
Toisaalta siinä luotetaan myös massiivisesti siihen että kaasuttava osapuoli onnistuu sen kaasunsa vetämään laukusta/taskusta, onnistuu saamaan sen käyttökuntoon, onnistuu sihtaamaan vastapuoleen, onnistuu osumaan ja että vastapuoli lamaantuu tästä täysin eikä esimerkiksi muuttuisi entistä väkivaltaisemmaksi. Tällöin se oikeudellinen riski laskee mutta toiminnallinen riski ei välttämättä muutu kovin epätodennäköisemmäksi.

Ja tämäkin siis edelleen olettaen että henkilö sen jostain laillisesti saisi, sen sijaan että tekisi sen valtaväestön ratkaisun ja toisi vironmatkalta tuliaisena itselleen Suomeen.

Teleskooppipatukkaa en henk. koht antaisi kouluttamattoman siviilin käteen, hyvä jos edes vartijalle. Siinä on suurempi riski vääntää iskun vastaanottaja pidemmälle sairaalareissulle jos tappi tekee kontaktia sopivalla voimalla esim pään tai kurkun tai nivelten tai nivusten alueelle
Niin, luonnollisesti sumutin pitää saada esille ja sitä pitää pystyä käyttämään, samoin kuin mitä tahansa välinettä, tai vaikka puolustautuisi ilman mitään välinettä, tai pyrkisi pakoon. Mikään ei ole 100% varma väline tai toimintatapa. Mikä tässä oli se pointti?
 
Luulen, että kovin moni ei ole edes yrittänyt hakea kaasusumutinlupaa, joten kyse ei ole luvan saamisen vaikeudesta vaan siitä että ei ole edes yritetty.

Henkilökohtainen kaasu ei vaadi mitään kursseja tai kertauksia - eikä sellaisia varmaan ole pahemmin edes tarjolla muuten kuin vartijoille ym. Lupahakemuksessa pitää kertoa, miten on perehtynyt välineen käyttöön.

Tiedän, että on helpompaa ottaa jo valmiiksi omistamansa teräase mukaan kuin lähteä hakemaan kaasulupaa. Kuitenkin jos katsoo että saattaa joutua joskus puolustautumaan, niin mielestäni on hölmöä kantaa välinettä joka
- on käyttötarkoitukseen huonosti soveltuva
- jonka pelkkä kantaminen on rangaistavaa
- jonka käyttäminen altistaa riskille olla syytteessä vähintään törkeästä pahoinpitelystä - vaikka itse puolustautuminen olisi oikeutettua

Jos taas ei pidä riskiä suurena, ottaa kuitenkin riskin saada puukkosakko ihan turhan takia.

Kaasun etuja mm:
- tehokas ja käyttötarkoitukseen hyvin soveltuva
- kantaminen on laillista (jos on lupa)
- soveltuu puolustautumiseen useita hyökkääjiä vastaan
- voi käyttää kosketusetäisyyden ulkopuolelta
- soveltuu käytettäväksi myös pelkässä turpaanvetotilanteessa mutta toisaalta voi puolustautua myös vakavampaa uhkaa vastaan
- vaikeaa aiheuttaa vammoja joten potentiaaliset syytteetkin olisivat lievemmät (jos esim käyttää tilanteessa jossa ei olisi saanut käyttää)
- käyttäminen on helppoa, myös henkisesti


Minun exäni haki mutta eipä saanut. Joutui yöllä liikkumaan kaupungilla ja monta kertaa oli vaikka minkälaista tilanetta ollut missä olisi tarvinnut sitä mutta toisella kertaa onneksi joku sivullinen huomasi et pojilla oli pahamielessä ja tuli väliin ja nuoret miehet lähtivät sit karkuun kun tämä ulkopuolinen ilmoitti et soitti jo poliisille. Hän oli aika näyttävä nainen ja todella usein tuli ahdistelijoita kun joutui liikkumaan kaupungilla töistä tullessaan. Eikä hän ollut koskaan tehnyt mitään pahaa edes millekkään kirpulle. Minä sit hommasin hänelle laittoman turvaksi. Kerran joutui sitä käyttämään muuten olisi voinut käydä erittäin ikävästi. Itse silloin olin sellaisessa työssä et olin yleensä yövuorossa kentällä hommissa ni en voinut sitten edes mennä häntä hakemaan töistä päästyään.

Ihan liian vaikeaa on toi kaasun saaminen. Mielestäni sellainen pitäisi sallia melkeinpä kaikille. Nykyään on niin paljon kaikenmaaikman porukkaa jotka haluavat ryöstää tai sit tehdä jotain vakavampaa. Silloin kun kaasutti erästä ei suomalaista miestä ni se oli hävinnyt hyvin äkkiä siitä juoksien takapakkia ja vääntänyt itkua suunilleen. Et ilmeisesti se hommaamani sumute oli oikein pätevää :)
 
Ja lausuntojen antajana onkin itse luotettavan tiedottamisen ruumiillistuma, komissarius taponen..


Minä en usko tähän yhtään mitä tämä Taponen väittää. Hän on jäänyt lukemattomista valheista kiinni ja uskottovuus on nollassa ellei jopa pakkasen puolella. Ikävä kyllä. Olisi mukava tietää mitä kentällä toimivat arjensankarit eli siis kunnon poliisimiehet ovat mieltä tästä Taposesta. Veikkaan ettei hän ole kovin pidetty henkilö heidänkään keskuudessa. Taponen on Pollsille vähä sama kuin Husu maahanmuuttajille. Kumpikii syö omiensa uskottavuutta todella paljon ja luottamus lopulta loppuu täysin ja sit Poliisi on erittäin pahassa tilanteessa. Kukaan ei halua auttaa heitä ratkaisemaan mitään tätä tahtia.
 
Ymmärrän kyllä, että joudut puolustamaan lakia. Kansan oikeustaju ei vaan aina ole sama kuin laki näissä itsepuolustustapauksissa. Iso osa kansasta on sitä mieltä, että jos kaksi aseistautunutta yrittää ryöstää yhden henkilön, niin tällä ryöstöyrityksen kohteeksi joutuneella on lupa tappaa hyökkääjät jos siihen on kyky.

No en tiedä tuosta tappamisesta. Mut juuri mikä oli tämä keissi kun 21v ja oliko se toinen 17v kun yrittivät ryöstää tämän 15-v pojan. Mielstäni hän toimi ihan kuten piti ! Toivottavasti poika selviää ihan ilman mitään. Ei vanhemmille edes mitään maksettavaa. Maksumiehiksi pitää laittaa tämä 21v ja 17v jotka yrittivät ryöstää hänet väkivalloin. Riittää varmasti pienempikii puolustauminen ettei ny sentään ihan tappaa tarvitse tarkoituksella kumpaakin. Yleensä tollaisissa tilanteissa kun toinne saa osuman puukosta se toinen ottaa jalat alle ja häviää hyvin äkkiä paikalta. Sit myöhemmin saanoo ettei mitään röstöä edes itse ollut temässä et kaveri vaan päätti ryöstää ja itse lähdin jo siinä vaiheessa karkuun kun en halua ongelmia viranomaisten kanssa.
 
Mulla on tällainen teleskooppiavain, joka mukavasti napsahtaa kun sen lyö auki:

Pyoranmutteriavainsarja-teleskooppivarrella-6250.jpg


Off topicina sen verran, että on harvinaisen hyvä ostos. Kun lyhyenä kiristää ja pitkänä avaa mutterit niin ei ole koskaan ollut mitään ongelmia avaamisessa.

Mulla on kans tälläinen autossa :)
 
Niin, luonnollisesti sumutin pitää saada esille ja sitä pitää pystyä käyttämään, samoin kuin mitä tahansa välinettä, tai vaikka puolustautuisi ilman mitään välinettä, tai pyrkisi pakoon. Mikään ei ole 100% varma väline tai toimintatapa. Mikä tässä oli se pointti?
Pointti on siinä tekstissä. Se on hieman eri asia jos kaasua käyttää

A) voimankäyttöön henkisesti ja fyysisesti varautunut konstaapeli joka on käynyt treenit läpi ja jolla se purkki on vyöllä kotelossa

B) Parikymppinen tyttö jonka poikaystävän virosta tuoman lahjasumuttimen kylkeen teipattua käyttöohjeita ei ole välttämättä edes luettu

Näin omalta osaltani voin sanoa että tiedän tapauksen jossa naisen exä oli lähestymiskiellon saatuaan rikkonut sitä toistuvasti ja ilmoittanut kaveripiirilleen että jos löytävät neidin kadulta niin soittakee ja hän tulee & tappaa pois. Oma luotto siihen että nainen ei lamaantuisi k. Henkilön kohdatessaan ja että tämä herrasmies lopettaisi väkivallan vaikka saisi sumutteesta, on aika olematon.
 
No sama lamaatuminen luultavasti tapahtuu joka tapauksessa, mutta jos on purkki kannossa niin tilanne ei ehkä tunnu yhtä pelottavalta joten lamaantumisen riski ei ole yhtä suuri. Mutta siitä olen samaa mieltä että välineitä pitää osata käyttää. Pitää harjoitella teoriassa, mielikuvaharjoitteluna sekä fyysisesti. Harjoitussumuttimia saa kaupasta eivätkä tarvitse lupia.

Lisäksi välinettä pitää kantaa siten että sen saa käsiinsä ja käyttöön tarpeen vaatiessa. Purkkia voi pitää vaikka valmiiksi nyrkissä jos joku tilanne tuntuu erityisen riskialttiilta. Itsekin kannan myös siviilivaatteissa siten että saan purkin helposti esille. Kantovälineitäkin on erilaisia*, jos pelkkä taskun pohjalla kantaminen ei tunnu hyvältä.

Naisilla toki ongelmana on, että vaatteissa ei välttämättä ole samalla tavalla taskuja kuin miesten vaatteissa, ja muutenkin se kätkeminen voi olla haastavampaa. Mutta se on asia jolle pystyy tekemään jotain; kyllähän suuressa maailmassa kantavat jopa ampuma-aseita. Puhutaan CCW-lifestylesta, joka tarkoittaa mm sitä, että täytyy pukeutua siten että voi kantaa sitä asettaa, eikä niin että pukeutuminen menee edellä ja sitten surkutellaan että ei pysty kantamaan asetta.

* Esim:
 
Viimeksi muokattu:
Minun exäni haki mutta eipä saanut. Joutui yöllä liikkumaan kaupungilla ja monta kertaa oli vaikka minkälaista tilanetta ollut missä olisi tarvinnut sitä mutta toisella kertaa onneksi joku sivullinen huomasi et pojilla oli pahamielessä ja tuli väliin ja nuoret miehet lähtivät sit karkuun kun tämä ulkopuolinen ilmoitti et soitti jo poliisille. Hän oli aika näyttävä nainen ja todella usein tuli ahdistelijoita kun joutui liikkumaan kaupungilla töistä tullessaan. Eikä hän ollut koskaan tehnyt mitään pahaa edes millekkään kirpulle. Minä sit hommasin hänelle laittoman turvaksi. Kerran joutui sitä käyttämään muuten olisi voinut käydä erittäin ikävästi. Itse silloin olin sellaisessa työssä et olin yleensä yövuorossa kentällä hommissa ni en voinut sitten edes mennä häntä hakemaan töistä päästyään.

Ihan liian vaikeaa on toi kaasun saaminen. Mielestäni sellainen pitäisi sallia melkeinpä kaikille. Nykyään on niin paljon kaikenmaaikman porukkaa jotka haluavat ryöstää tai sit tehdä jotain vakavampaa. Silloin kun kaasutti erästä ei suomalaista miestä ni se oli hävinnyt hyvin äkkiä siitä juoksien takapakkia ja vääntänyt itkua suunilleen. Et ilmeisesti se hommaamani sumute oli oikein pätevää :)
Jep, kaasuluvan saaminen pitäisi olla käytännössä automaatio, ellei ole jotain syytä olla myöntämättä. Oliko lupahakemus tehty nk huolellisesti, eli oli perusteltu kunnolla, kerrottu että tällaisia konkreettisia väkivaltatilanteita on jo ollut, ja uhkaavia tilanteita ei voi kokonaan välttää esim juuri työvuorojen takia? Lisäksi se, että joku on opastanut kaasun käytössä? Luulisi, että noilla perusteilla lupa irtoaisi; erityisesti koska lain esitöissä erikseen todetaan että sumutinluvan saaminen ei edes vaadi mitään jo tapahtunutta väkivaltatilannetta (linkattu tähän ketjuun ihan hiljattain). Jos hyvin perusteltuihin ja asiallisiin hakemuksiin tulee hylsyjä, niin mielestäni ehdottomasti kannattaa viedä hommaa eteenpäin; ensin pitää vain varmistaa että hakemuksesta käyvät selvästi ilmi ne perusteet jolla kaasua tarvittaisiin, ja että nämä perusteet ovat linjassa lain kanssa. Pelkkä perusteiden olemassaolo ei riitä; ne pitää tuoda riittävän selvästi esiin hakemuksessa.

Mutta kertomuksesi toimii hyvin esimerkkinä siitä, miten kaasu parhaimmillaan toimii. Nytkin, vaikka kyseessä oli laiton kaasu, ilmeisesti koirat eivät perään haukkuneet. Jos olisi käyttänyt esim veistä jota tässäkin ketjussa markkinoidaan, olisi tilanne ollut pikkuisen erilainen ja eksäsi olisi saattanut saada kovankin tuomion.
 
Kaasusumutinlupa
...
Henkilökohtaisen koskemattomuuden tai omaisuuden suojelemiseen tai koulutukseen taikka näytökseen, kuvaukseen tai muuhun esitykseen kaasusumutinlupa annetaan enintään viideksi vuodeksi. Haettaessa lupaa tällä perusteella hakijan on osoitettava esimerkiksi työnantajan todistuksella, että sumutin on henkilökohtaisen koskemattomuuden suojelemiseksi välttämätön.
Minusta tuo tummennettu estää kaasuluvan annon. Jos tiukasti tulkitaan, mikä olisi ennenkuulumatonta suomalaisessa byrokratiassa :), niin mikä on välttämätöntä?

Esimerkiksi hakekoon puoliso, isä tai taksi töistä. Ei siis välttämätöntä tarvetta.

Samalla jos poliisi myöntää luvan, niin he tunnustavat olevansa kyvyttömiä hoitamaan alueensa turvattomuutta.
 
Back
Top